In paspoort staat kleur paard verkeerd, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RaichuHollow

Re: In paspoort staat kleur paard verkeerd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:08

Hey buuf! Toch maar ff bokt checken! Hihi, ik zou die schetser ff afwachten, plus ff een belletje naar het stamboek.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:22

Je kunt er dus wel degelijk problemen mee krijgen op wedstrijden.
De eerste indentificatie van het paard vind plaats op basis van geslacht en kleur. Als dit op papier niet klopt met wat er in de ring verschijnt ga ik daar toch zeker vragen over stellen en wil ik eigenlijk een chiplezer bij de hand hebben. Helaas is die niet altijd voorhanden.

Als het niet klopt laat dit dus wel degelijk aanpassen als je wedstrijden wil gaan rijden.

Die van mij had bv verkeerde aftekeningen in paspoort staan. Dit is gecorrigeerd door de schetser op een aparte blz daarvoor met stempel en handtekening van kwpn.

ps de bonte op blz 1 vind ik twijfelachtig hoor. donkerbruinbont?
De kleur van de ts klopt zeker niet.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 18:24

RaichuHollow schreef:
Hey buuf! Toch maar ff bokt checken! Hihi, ik zou die schetser ff afwachten, plus ff een belletje naar het stamboek.

Wat grappig jou hier tegen te komen! Ja laat de schetser het maar veranderen, voor de zekerheid...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:45

jury schreef:
Je kunt er dus wel degelijk problemen mee krijgen op wedstrijden.
De eerste indentificatie van het paard vind plaats op basis van geslacht en kleur. Als dit op papier niet klopt met wat er in de ring verschijnt ga ik daar toch zeker vragen over stellen en wil ik eigenlijk een chiplezer bij de hand hebben. Helaas is die niet altijd voorhanden.

Als het niet klopt laat dit dus wel degelijk aanpassen als je wedstrijden wil gaan rijden.

Die van mij had bv verkeerde aftekeningen in paspoort staan. Dit is gecorrigeerd door de schetser op een aparte blz daarvoor met stempel en handtekening van kwpn.

ps de bonte op blz 1 vind ik twijfelachtig hoor. donkerbruinbont?
De kleur van de ts klopt zeker niet.

En wat als de jury nou niks van kleuren af weet? Dat komt vaker voor en is hier ook al genoemd, lijkt me erg vervelend als je vaker moet gaan uitleggen welke kleur je paard nou echt heeft :+
Bonte is bruinbont.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:54

paardjes123 schreef:
Het lijkt mij ook geen probleem, maar misschien wel bij een strenge controle in de toekomst op wedstrijd. Ik ga zeker het kwpn opbellen en kan het van de zomer op de keuring ook nog aan de schetser vragen

Dan moet ik 2 paspoorten hebben.... :D :+
Heb een zomerzwarte.

(Hij is overigens zwart.... )
zomer:
Afbeelding

winter:
Afbeelding

Van de zomer hoorde ik inderdaad een jury uit de auto over mijn paard roepen, zwart??? (controleerde paspoort)
Waarop ik net langsreed en dat hoorde en zei: "In de winter wel....."

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:27

paardjes123 schreef:
Trisca die lijkt ook echt wel zwart :D

Het is een schimmel :')

Afbeelding
een blauwschimmel die bruin op papier was en eigenlijk beter zwart op papier kon staan toen we haar kochten. Ik denk dat ze bruin geboren is ;)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 19:47

Ahhh Trisca vroeg me al af door wat voor viezigheid hij met zijn staart was gegaan :o?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:51

ik ken een paard en dat staat in zijn paspoort al bruin paard met 2 witten achter benen, en hij is schimmel met 1 wit achterbeen en 1 wit voor been. dus het kan wel erger. maar zij heeft er nooit problemen mee gehad

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:52

Vaak staan de kleuren fout in het paspoort om dat als veulen de toekomstige kleur niet altijd goed in te schatten is. Mijn paard stond als schimmel bruin geboren. Maar ze is een echte bruin-roan.d.w.z sommige seizoenen zo goed als bruin sommige seizoenen bruin-wittig. Dit verschil is niet te zien als ze jong zijn.

Ik heb het aan laten passen omdat het raar is als ik op wedstrijd ga op het moment dat ze bruin is en er dan schimmel in het paspoort staat. Bij het NRPS kun je het paspoort opsturen met een paar fotos van de kleur van je paard en toen is het kostenloos veranderd in het paspoort. Echter kost het bij het KWPN wel geld als ik het goed heb.

Citaat:
ik ken een paard en dat staat in zijn paspoort al bruin paard met 2 witten achter benen, en hij is schimmel met 1 wit achterbeen en 1 wit voor been. dus het kan wel erger. maar zij heeft er nooit problemen mee gehad

Dat is een onlogische fout, klinkt als het verkeerde paspoort bij het verkeerde paard...Bij officiele controles kan ze hier wel degelijk problemen mee krijgen. Aftekeningen aan benen veranderen nl niet zo dat het spontaan dat een ander been wit wordt.. Blessen, kollen die wat groter of kleiner worden kan in principe nog.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 18-02-12 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:53

dat is niet, want hij de rest klopt wel, en vroeger toen hij klein was was hij dus wel bruin

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:56

oh wacht niet helemaal goed gelezen, dacht dat hij nu nog bruin was en de been aftekingen niet klopte. excusses.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:56

Ik heb een schimmel, bruin geboren volgens het paspoort...

Afbeelding

:')
Aftekeningen en chip komen overeen, moeder was een schimmel en wss dacht de veulenschetser dat ze ook zou gaan schimmelen op latere leeftijd. Ik kon hem naar het NRPS sturen dan zou het aangepast worden maar is er nooit van gekomen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:57

@ Sjolvir dat zie je toch ook vaak met friezen? bruin(ig) in de zomer en gitzwart in de winter. Dus ik denk dat ze daar wel doorheen kijken?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:02

Ik zou het toch maar laten aanpassen.
Wij hadden met de M2 kampioenschappen een jury die beweerde dat de kleur van mijn haflinger in het paspoort niet klopte :( . Het was volgens haar geen vos.
Maar alle haflingers zijn voskleur, met blonde manen dan wel (zweetvos), maar blijft vos.
Elke haf heeft ook vos als kleur in het paspoort staan.

Maar goed, waarschijnlijk kon deze jury het puur niet aan dat zij een haf in het M2 moest beoordelen tussen de prachtige dressuurpaarden, zij gaf dan ook als enige lage punten. Haar hele reactie en houding gaf dat voor de proef dus al aan.

Maar wees dus wel voorbereid op onverwachts een keer commentaar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:08

Ik ben er ook wel eens op aangesproken, mijn pony stond als platenbont in paspoort, maar was volgens de jury panterbont. Kreeg een waarschuwing, mocht gewoon starten, maar de volgende keer dat ze me tegen zou komen en er niks aan was veranderd, zou ze er wel wat over indienen bij de knhs.

Aanpassen is inderdaad gratis, dus zou niet weten waarom je het niet zou doen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:18

Kan nog gekker hoor, ik heb een paar weken geleden een quarter horse gekocht. Chip gechecked door de DA, klopte gewoon.
Ging ik op internet zoeken, staat hij (systeemmatig) geregistreerd bij het Fjordenstamboek ( ?!?!?!?). Zijn afstammingsgegevens staan daar wel correct in en het paspoort is ook afgegeven door de NQRS.

Mailtje gestuurd, administratie van beide stamboeken bleek op 1 locatie te worden ingevoerd, foutje dus. Wordt overigens ook gratis gecorrigeerd. Paard is ook uitgebracht op (endurance)wedstrijden, maar daar wordt natuurlijk niet gechecked bij welk stamboek hij in het systeem staat.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:45

randie schreef:
@ Sjolvir dat zie je toch ook vaak met friezen? bruin(ig) in de zomer en gitzwart in de winter. Dus ik denk dat ze daar wel doorheen kijken?

Is dus de reden, dat ze veel Friezen ook inpakken in de zomer, anders worden ze bruin :+
Nou mijn Knabstrupper mag gewoon in zijn blootje de wei in, tot hij wordt opgegeten door de steek beesten,
dan mag hij ook een deken op.

Dat van die chip ach.. als hij maar geregistreerd is, toch?

Die vos die als bruin geboren schimmel op papier staat is wel weer apart.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:51

ja mee eens! Schimmel bruin geboren en bruin-roan vind ik nog wel een logische fout, dat zie je nog niet op de leeftijd...Maar vos is wel al vaak vroeg te zien, wat voort soort vos kan dan natuurlijk nog wel verschillen uiteindelijk.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:52

Ik heb er ook gezeur over gehad.
Een bruine en op de startkaart stond schimmel.
Ze dachten als veulen dat het een schimmel zou worden,op de stamboekkeuring is er een aantekening gemaakt in het paspoort maar dat si toch fout gegaan bij de KNHS.
Waarom weet ik niet,de startkaart van degene die er mee sprong klopte wel.
Heb er binnen 3 maanden zeker 2x commentaar op gehad.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:55

randie schreef:
ja mee eens! Schimmel bruin geboren en bruin-roan vind ik nog wel een logische fout, dat zie je nog niet op de leeftijd...Maar vos is wel al vaak vroeg te zien, wat voort soort vos kan dan natuurlijk nog wel verschillen uiteindelijk.

Klopt, ik weet van de oude eigenaresse dat ze ook niet bruin is geboren maar vos. De oude eigenaresse kent haar al vanaf geboorte en heeft haar van de fokker gekocht. Deze fokker was er ook bij toen ik haar van de oude eigenaresse overkocht. Waarom het bij hen nooit gecorrigeerd is weet ik niet, zeker omdat ze ook op keuring is geweest (stermerrie en opgenomen in stamboek) met gewoon die "foute" papieren. Nu rij ik geen wedstrijden en heb ik het nooit laten corrigeren, mocht het wel gratis laten doen zei het NRPS.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:00

Ja NRPS is gratis :j . Mijne is ook een NRPS en zonder problemen veranderd. Moest wel fotos als bewijs mee sturen. dus vacht in verschillende seizoenen. Het KWPN vraagt er volgens mij 35 euro ( of meer voor) Belachelijk in mijn ogen maar goed..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:03

haike schreef:
Ik ben er ook wel eens op aangesproken, mijn pony stond als platenbont in paspoort, maar was volgens de jury panterbont. Kreeg een waarschuwing, mocht gewoon starten, maar de volgende keer dat ze me tegen zou komen en er niks aan was veranderd, zou ze er wel wat over indienen bij de knhs.

Aanpassen is inderdaad gratis, dus zou niet weten waarom je het niet zou doen.

is 't dat paard uit je profiel (okiedokie? is dat dezelfde als die Eline eerst verzorgde/bereed?)

Dat ziet toch iedere leek dat dat iig géén panterbont is? :=

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:03

Bij mijn verzorgpaard staat een Ruin die vermeld staat in zijn paspoort als Merrie. :')

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:05

ik had ook een keer zon cotroleur.. een witte voet was binnen hoog oplopend.. zei hij en dat stond niet in het pasppoort.. daar stond gewoon witte voet... geloof ik

de eigenaar vond het wel best en heeft het nooit laten veranderen.. was er ook nooit weer een probleem van gemaakt.

hoeveel veulenschetsers maken wel geen fout... zo gebeurd..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:06

oeh dat is ook wel slordig zeg :D Merrie ipv Ruin of Hengst