geen uitgeschoren oren op wedstrijd toegestaan??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:45

Ik dacht dat alleen in Frankrijk officieel niet meer mocht.
Volgens mij is dit in Nederland nog niet zo.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:50

Hihi dat van die haren bij de kroonrand doe ik ook hoor, met een scheerapparaatje dan. Niet elke week, alleen voor een belangrijke wedstrijd. Vind ik echt een stuk netter staan.

Oke oren uitscheren mag niet, ben ik het mee eens. 175 is wel erg veel geld en ik vind dat ze daar wel even wat duidelijker over hadden kunnen zijn. En eerst een waarschuwing geven was ook niet verkeerd geweest.

Zou dit dan wel mogen: Ik vouw altijd de oren dicht en scheer dan in 1 beweging van boven naar onder. De rand is dan wel kaal, maar de haren in het oor zijn nog allemaal aanwezig. Het lijkt dan alsof ze uitgeschoren zijn, maar alle bescherming is er nog. Ik vind het ideaal! Hoop dat dat nog wel mag.

Angeline1990

Re: geen uitgeschoren oren op wedstrijd toegestaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:53

Ik heb dit wel ergens gelezen volgens mij paard en sport dat je de oren niet helemaal mag uitscheren. Ik vind die boete wel heel hoop 175 euro. Wacht een paar weken en het haar is weer aangegroeid.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:18

Als oren uitscheren verplicht wordt door de KNHS dan komen zij de oren maar uitscheren want ik waag mij er niet aan bij die van mij. Ik kan er amper met een schaar bijkomen. Ik ga mijn paard echt niet pesten en erge stress geven voor de KNHS. Ik denk dat die boete niet door een official zijn gegeven en al die mensen moeten massaal de KNHS gaan bellen..

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:19

caro29 schreef:
Als oren uitscheren verplicht wordt door de KNHS dan komen zij de oren maar uitscheren want ik waag mij er niet aan bij die van mij. Ik kan er amper met een schaar bijkomen. Ik ga mijn paard echt niet pesten en erge stress geven voor de KNHS. Ik denk dat die boete niet door een official zijn gegeven en al die mensen moeten massaal de KNHS gaan bellen..

je leest niet goed. het is juist verboden om ze uit te scheren ;)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:27

Oh nu lees ik het. Ik zit met migraine achter de laptop dus het kwam niet goed binnen hahaha. Scheelt weer want bij die van mij hangen de pluimen eruit hahaha

TheClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:31

An1985 schreef:
Nou daar heb ik dus nog nooooooooit van gehoord... kan het me ook haast niet voorstellen. Alle wedstrijdpaarden hebben toch uitgeschoren oren?? :\

Niet alle paarden :) Mijn wedstrijdpaard scheer ik ook niet :o

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:37

kev kon ik ook bij komen met een schaar, later wel, maar in het begin niet hoor :n . dus niet álle wedstrijdpaarden hebben uitgeschoren oren ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:50

Ik scheer ze nooit uit, knip er hoogstens een keer langs.

Moet zeggen ben daar blij mee, weet nog dat iemand zat te verkondigen dag ervoor de oren
van haar paard nog te hebben uitgeschoren en dat ze dat pluis helemaal niets vond....
Even later kon ze haar proef stoppen, vlieg in het oor, paard zwaar geirriteerd, met hoofd schuddend en zwaaiend.
Pluis is dus nuttig.
Ken er ook 1 die met rollen in paddock zand had geschept met zijn oren, die heeft ook wat moeite gehad
om dat er weer uit te schudden.

Kan me dus prima vinden in dat het niet meer zou mogen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 20:34

sharonalover schreef:
maar wie heeft hem uitgedeeld dan? een jury? of iemand vd accomodatie? of een federatievertegenwoordiger? of ander mannetje van de knhs? of nog iemand anders?

geen idee. Ik heb het bij ons op stal gehoord maar weet niet wie de boete dan uitdeelt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 20:36

schoentje schreef:
klinkt als een verzonnen verhaal.
Die wet is naar mijn mening nog niet officieel en de twee genoemde plaatsen zijn vlak bij mij, als dit werkelijk gebeurd was, dan gaat dat als een lopend vuurtje de paardenwereld rond en ik heb er nog helemaal niks van gehoord.
Was dit een dressuurwedstrijd? Paarden of pony's?

ik kan je verzekeren dat dit geen verzonnen verhaal is. Het werd bij ons op stal verteld om de mensen te waarschuwen.
2 klanten van een instructice bij ons op stal hebben een boete gehad

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 20:41

ik heb zojuist een mail gestuurd naar het KNHS en gevraagd of oren uitscheren verboden is en zo ja waar ik dat terug kan vinden op de knhs site.
tevens heb ik gevraagd wie de boetes uitschrijft en wie de hoogte van de boetes bepaald.

zodra ik een antwoord heb dan zal ik dat direct hier plaatsen ;)
(ik heb zelf dit weekend wedstrijd en heb 2 weken geleden de oren nog uitgeschoren :o )
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 09-02-12 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 20:42

Mootje schreef:
Ik knipte ook elke week de kroonrand bij mijn paard :')
Ben benieuwd of we nog iets te horen krijgen van de TS? Ben wel benieuwd :)

daar ben ik dan weer ;)
ik moet ook werken he dus kan overdag niet op de pc. maar zie mijn reactie van hierboven ;)

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:42

caro29 schreef:
Oh nu lees ik het. Ik zit met migraine achter de laptop dus het kwam niet goed binnen hahaha. Scheelt weer want bij die van mij hangen de pluimen eruit hahaha

Ik las: ik zit met margarine achter de laptop...haha moet nodig eens langs de oogarts haha

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:45

Ik heb het hier nog nooit meegemaakt hoor, er zijn een hele boel mensen hier die oren uitscheren en zelfs de snorharen compleet afhalen. Ook op kampioenschappen. En geen een heeft ooit een boete gehad.

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:46

ben persoonlijk nooit voorstander geweest van uitscheren van oren en al helemaal niet van het wegknippen vd tastharen.
zit er niet voor niks......... :j

wie toch verzonnen heeft dat wedstrijdpaarden dit moeten ?????
wij kunnen prima ons proefje lopen met haar en al hoor ha,ha. :D

vind wel dat ze dit eerst duidelijk moeten aankondigen alvorens zulke hoge boetes te geven.
gebeuren wel ergere dingen op wedstrijd dan uitgeschoren oren trouwens, vind het een beetje doorslaan.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:03

Ik volg dit even. Er werden ook al waarschuwingen uitgedeeld bij de hengstenkeuring. Ik scheer de oorschelp niet helemaal kaal, laat er vaak wat inzitten. Mag dat wel? de randjes etc.?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:37

Lijkt me toch dat ze daarvoor geen boetes mogen uitdelen als dat niet in de reglementen beschreven staat. En dan nog begin je eerst met een waarschuwing, en niet meteen met zo'n absurde boete.

Helemaal de oren uitscheren heb ik ook nooit gedaan. Meer de randjes zeg maar en dat het niet uitsteekt, net zoals Chefke zegt. Soms knip ik het ook gewoon een beetje bij. Ze mogen wel iets duidelijker zijn over wat wel of niet mag.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 10:20

ik heb donderdag al een mail gestuurd naar het knhs maar nog geen reactie ontvangen. Als ik maandag nog geen reactie heb gehad ga ik nog een keer een mail sturen

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:35

Zelfs de fries waar ik wedstrijden mee rijd heeft 'de oren eruit'..
Maar dat ik een boete zou krijgen omdat we dat toevallig een keer niet hadden gedaan.. :n
Vind ik niet kunnen!

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:38

Mailen naar het KNHS vraagt nou eenmaal veel geduld. Dat is vrij bekend. Bellen gaat veel sneller ;)

Daarbij werken ze volgens mij op vrijdag middag niet en in het weekend ook niet. Dus erg veel kans om te antwoorden hebben ze niet.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:40

Het klopt dat je dan niet mag starten, ook de tast/snorharen mogen niet meer afgeknipt worden, en bij de oren alleen grof de uitstekende plukjes.

Ik ben het dr overigens helemaal mee eens, dat haar hebben de paarden niet voor niets.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:46

idd de snor halen wij er ook niet af, alleen de baard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:54

Natuurlijk moeten die haren eruit, anders horen ze toch helemaal niet wat de voorlezer zegt

( sorry kon het niet laten :) )

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:07

tamaramt schreef:
ik heb donderdag al een mail gestuurd naar het knhs maar nog geen reactie ontvangen. Als ik maandag nog geen reactie heb gehad ga ik nog een keer een mail sturen

ja ze zijn nie zo snel bij de knhs!. ik ben wel benieuwd want ik scheer ze ook altijd. hou het even in de gaten