hangt van een paar dingen af: wil je een tussenstap tot je bij de paarden gaat starten als je 18 bent? Dan zou ik voor een D gaan en op je 18e een paard aanschaffen. Wil je een beestje om te houden? Dan een E, je groeit nog een paar jaar door, en met lange benen sta je toch een stuk mooier op een E. Ook de bouw van het paardje telt mee, op een ranke E pony lijk je groter dan op een brede D pony.
Ik heb op mijn 13e een E pony gekocht, en nu op mijn 20e rijd ik hem tussen de paarden. met springen moet hij z'n benen net ietsje hoger optillen, en zodra we in de barrage zitten hebben we (vooral indoor) vaak hele snelle tijden, een pony galoppeert korter dan een paard, maar kan veel sneller draaien en in een barrage kan dat je een hele hoop seconden schelen. sprongkracht genoeg dus B en L hoogte paarden dat redt hij wel. Ik heb ook geen ambitie om Z springen te worden met hem. Dressuur kan je met een pony prima tussen de paarden redden, collega van me startte in het ZZ-licht met een stevige haflinger, geen discriminatie meegemaakt tegenover het ras of de grootte 
123renee schreef:ik zou een d pony kiezen
ik heb ook gekozen voor een d pony en heb nog geen minuut spijt gehad en als je een e pony zou kiezen zou je niet in het buitenland mogen gaan rijden want daar zijn het gewoon paarden.
je kan met een d pony ok nog lang rijden hoor ik ben 1.65 en mijn d pony is 1.45 en bij mij gaat het nog heel goed.
je mag gewoon rijden hoor, maar geen ponywedstrijden 
even een voetnoot, iedereen hier gaat er van uit dat TS internationaal wilt gaan rijden met haar pony? ik weet niet hoor, maar de meeste ruiters die ik ken rijden lekker wedstrijden in de basissport, misschien 5% komt verder dan dat/heeft de ambitie om verder te gaan dan het ZZ dressuur/Z springen.