Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:47

WhySoWhite schreef:
Hmz. Beetje jammer weer :j Vind dan dat stang en trens er ook uit moet i.v.m glazuur behoud van het paard. Iedereen verplicht veiligheid beugels, bij paarden boven de 180 een parachute op je rug... ( bij springen hoger dan 50 cm verplichten)

Een cap is niets meer dan normaal. :n
Niks betuttelend dus.

Tuurlijk, het haalt het plaatje wat naar beneden, maar er zijn genoeg mooie caps op de markt.

+:)+
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 15-11-11 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

magic_lover

Ja nouja dat is je eigen keus en risico dan. ;)

Conny_

Blijheid schreef:
xxStitchxx schreef:
nee, als je schedel in 1000 stukjes ligt wordt je blij.
Eindelijk nemen ze eens verantwoordelijkheid, ze hebben toch een voorbeeld functie.

Niks niet betuttelend.

Helemaal mee eens, top *\o/*

Een cap eigen verantwoordelijkheid, dat is wel zo'n flauwe smoes. Hoe zit het dan bijvoorbeeld met de omstanders en hulpverleners die jou met je kapotte hoofd zien als je gevallen bent, en de invloed die het op hen heeft? Ik zou daar echt goed ziek van zijn, laat staan als het een kind is.
Om nog maar niet te spreken over de voorbeeldfunctie van sporters etc.
Als je alleen op de wereld was, dan ben je de enige die last heeft van een kapot hoofd, maar zo is de realiteit niet.

En morgen rijd je met een auto tegen een paaltje aan en ook dan kan het fataal zijn.. Aan elke sport zit een risico, en zelfs aan fietsen kan een risico zitten! En ik denk dat iedereen zich ook bewust is van dat risico en daarom ook zelf verantwoordelijk is voor wat er gebeurd.. Want het is en blijft een eigen verantwoordelijkheid, jij beslits of je een cap of zet of niet en bent dus zelf verantwoordelijk voor wat er gebeurd! En zolang er geen boete op zit als jij hem niet draagt, is iedereen zelf verantwoordelijk voor wat ie doet.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:48

xxStitchxx schreef:
Eindelijk nemen ze eens verantwoordelijkheid, ze hebben toch een voorbeeld functie.

Niks niet betuttelend.

_/-\o_

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:48

En de western ruiters dan? Ook geen hoed meer. Nou ja, dat is een aparte/ andere bond natuurlijk, maar toch.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:50

xxStitchxx schreef:

Niks niet betuttelend.

Amen :j Hier ben ik het zo mee eens !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:51

@Conny: Zoals ik al zei, dat vind ik echt een flauwe smoes. Dan denk je alleen aan de gevolgen die een val heeft voor jou, niet aan de gevolgen voor een ander. En geloof me, iemand met zijn hoofd op de bakrand zien vallen is nooit leuk, maar als diegene geen cap op heeft dan is het al helemaal geen prettig gezicht....

x_Elise

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:53

Ben ik even blij dat ik er geen heb aangeschaft. Al mag je op een aantal accomodaties hier al enkel met cap starten.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:54

Daar gaat m'n droom om met zo'n gaaf hoedje te mogen rijden..... jammer....

Al zegt de verantwoordelijke in me dat het wel goed is. Wellicht dat ze de regel wat minder streng konden maken, dat je het nog wel mocht maar aangeraden werd toch met cap te rijden ofzo?! (Ik zou ook niet weten hoe je dat dan moet verwoorden))

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:55

xxStitchxx schreef:

Niks niet betuttelend.

Amen _/-\o_

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:55

Blijheid schreef:
@Conny: Zoals ik al zei, dat vind ik echt een flauwe smoes. Dan denk je alleen aan de gevolgen die een val heeft voor jou, niet aan de gevolgen voor een ander. En geloof me, iemand met zijn hoofd op de bakrand zien vallen is nooit leuk, maar als diegene geen cap op heeft dan is het al helemaal geen prettig gezicht....

Het is geen smoes, het is nou eenmaal je eigen verantwoordelijkheid.. Op veel rijverenigingen hangen niet voor niks bordjes waarop staat dat het op rijden op eigen risico is.. Als ik besluit dat ik geen cap op heb kan ik mijn moeder daar toch niet verantwoordelijk voor stellen, het is altijd voor mijn eigen verantwoording.. Ik stap op mijn paard met of zonder cap en alles wat er dan gebeurd ligt dan ook aan mij en niet aan de omstanders..

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:00

xxStitchxx schreef:

Niks niet betuttelend.

Helemaal mee eens!
Hier in de buurt is een tijdje geleden iemand op concour met haar paard uitgegleden,
als ze een cap had opgehad had ze misschien nog wel geleefd...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:04

s0173957 schreef:
Volgens mij mag er in de proef, zeker op GP niveau, zeker nog meet hoedje gereden worden.

Nee, zeker niet.
Ja, met een veiligheidshoedje, want dat is het alternatief.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:05

Kan niet zitten met het verplicht dragen van een cap,
ach, zonde van mijn hoedje, zo vaak is die niet gebruikt.

Maar op mijn huidige zwartje zie ik mezelf nog niet met hoedje zitten, wel met cap.
Op mijn toppertje Sjolvir reed is soms met hoedje soms met cap, lag aan hoe ze me aankeek in de trailer,
dat werd dus een risico analyse per wedstrijd, waarbij je nooit kan uitsluiten dat je wel valt.
(paard kan toch een keer bokken, paard kan uitglijden etc.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:05

Conny_ schreef:
Blijheid schreef:

Het is geen smoes, het is nou eenmaal je eigen verantwoordelijkheid.. Op veel rijverenigingen hangen niet voor niks bordjes waarop staat dat het op rijden op eigen risico is.. Als ik besluit dat ik geen cap op heb kan ik mijn moeder daar toch niet verantwoordelijk voor stellen, het is altijd voor mijn eigen verantwoording.. Ik stap op mijn paard met of zonder cap en alles wat er dan gebeurd ligt dan ook aan mij en niet aan de omstanders..

Precies, ALLES wat er gebeurt ligt dan aan jou. Jij bent dan verantwoordelijk voor het verdriet dat je je moeder aan zou doen als je je hoofd stuk zou vallen. Of de nachtmerries van een manegemeisje dat je vind.
Ik vind dat je die omstanders wel in bescherming mag nemen als de ruiters zelf blijkbaar hun eigen veiligheid niet genoeg reden vinden.

Dit alles naast dat ik ook vind dat topsporters een voorbeeldfunctie hebben.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:06

Arielle_ schreef:
Maar dit wil toch niet zeggen dat dat ook verplicht is van de KNHS? (die zullen misschien wel volgen, maar hebben ze nog niet gedaan toch..?)

De KNHS zal de FEI-regels wel overnemen.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 15-11-11 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:06

Ohh nee!! Daar gaat mijn droom :( Ooit nog een stang en trens met hoedje is al mijn droom sinds ik paardrijd. Tis er alleen nog nooit van gekomen :(

Maar ik kan het ook zeer zeker begrijpen. Een cap is velen malen veiliger voor ons schedeltje!

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:12

Geld dit dan ook voor het mennen? Of alleen voor rijden onder het zadel?

Met mennen mag je met de dressuur een hoedje op. Volgensmij maakt dat niet eens uit qua niveau. Daarbij kan net zo goed iets gebeuren. Zat er nog aan te denken een hoedje aan te schaffen voor de dressuur maar als ze dat straks af gaan schaffen dan houd ik het lekker bij mn cap.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:14

Zonde van het hoedje.... Hoe ging dat hiervoor dan? springruiters reden ook altijd zonder helm.... is de sport dan nu zoveel gevaarlijker geworden? Snel m'n punten voor de Z halen zodat ik toch nog even met een hoedje kan rijden. Het risico durf ik wel te nemen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:15

Hehe, eindelijk.... Werd tijd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:16

addy<3 schreef:
Geld dit dan ook voor het mennen? Of alleen voor rijden onder het zadel?

Met mennen mag je met de dressuur een hoedje op. Volgensmij maakt dat niet eens uit qua niveau. Daarbij kan net zo goed iets gebeuren. Zat er nog aan te denken een hoedje aan te schaffen voor de dressuur maar als ze dat straks af gaan schaffen dan houd ik het lekker bij mn cap.

Ik men gewoon met cap op, ook boven mijn mantelpakje op de wagen met wedstrijd.
Ben heel blij met dat principe!
Heeft het leven van mijn vriendin gered, die ondersteboven tussen lamoen en pony viel toen wagen om ging.
En van de wagen ben je nog eerder af zonder dat je er wat aan kan doen of aan voelt komen dan van je paard.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:18

@ Sjolvir, ja dat klopt. Ik ben er ook wel voor om met cap te mennen. We hebben bij ons op de club nu ook al de regel als we tijdens de les vaardigheid of hindernissen hebben staan dat we dan met cap rijden. Heb ook wel eens wagens op de kant zien gaan, dan mag je blij zijn dat je je cap op hebt!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:19

Ik men ook áltijd met cap op. Mogen ze van mij ook wel verplichten, met kar op de kant/kop gaan is ook absoluut geen pretje :n

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:20

Hoe gaan ze dit trouwens in andere disciplines doen? Imo gelijke monniken, gelijke kappen. En dat betekent: voltigeurs, menners en westernruiters ook met cap op. Net zo gevaarlijk.

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:22

Mag ik vragen waar in de tekst van de FEI staat dat een hoedje niet onder de veiligheidshoofddeksel valt? Ik heb de tekst ook op horses.nl gelezen, maar er wordt nergens specifiek het hoedje vermeld. Alleen hier op bokt staat het in de titel...

Verder vind ik het goed dat de cap in ieder geval verplicht gaat worden. Je leest nog te vaak nare verhalen.