B dressuur --> en als ik nu NIET doorzit....?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:47

knhs dressuurreglement schreef:
Artikel 127 - Aftrekpunten
1. Het lichtrijden waar doorzitten wordt gevraagd en omgekeerd, wordt altijd bestraft en wel door het cijfer van de desbetreffende drafreprise van de proef met 1 punt te verminderen. Hetzelfde geldt voor het “op het verkeerde been” lichtrijden.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:49

Ik heb precies hetzelfde probleem, vaak ga ik gewoon nog wat drafpassen door en net voor je galop moet aanspringen dan ga ik doorzitten (maar val ik automatisch naar voren door pijn in rug).
In de punten heb ik het nog niet gemerkt, echt, de meeste zien het niet eens!

Ik heb voor mijzelf ook gezegd gewoon lekker de B helemaal uit te rijden, de L begin ik denk ik niet eens aan, nog meer onderdelen in draf kan ik niet aan.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:52

Nou, ik heb de hele B gedaan zonder doorzitten. Ik heb geen medische beperking, maar gewoon een paard dat héél lastig doorzit :D Ik heb bij 9 proefjes telkens -1 gekregen per onderdeel waar ik niet doorzat. Mijn allerlaatste proefje kreeg ik van de jury bij elk onderdeel dat ik niet doorzat een 2 met daarbij als commentaar NIET GETOOND!! Toen ik bij wedstrijdsecretariaat na ging vragen, gaven zij aan dat het reglement per april (?) gewijzigd was en dat dit nu kon. Ik heb dat niet nagezocht omdat ik het stiekem wel terecht vond. Doorzitten is doorzitten toch? En in de L zal ik er toch aan moeten geloven... Ik ben dus heeeeeeel hard aan het oefenen :) In jouw geval gaat dit alleen niet op. Ik zou je dan ook adviseren om dispensatie aan te vragen. Anders kom je het probleem in volgende klassen tóch tegen.

Succes met wedstrijden en met je rug!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:56

Lielle schreef:
knhs dressuurreglement schreef:
Artikel 127 - Aftrekpunten
1. Het lichtrijden waar doorzitten wordt gevraagd en omgekeerd, wordt altijd bestraft en wel door het cijfer van de desbetreffende drafreprise van de proef met 1 punt te verminderen. Hetzelfde geldt voor het “op het verkeerde been” lichtrijden.

Inderdaad je hebt helemaal gelijk!!

Lielle

Re: B dressuur --> en als ik nu NIET doorzit....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:21

reina, mijn quote komt uit het reglement van 2010 en in de wijzigingen van 2011 wordt er dus niets over gezegd ( zie http://www.knhs.nl/objects/00022779.pdf ) volkomen onzin dus wat de jury heeft gedaan en het secretariaat erover zegt. Kan me indenken dat je je kunt vinden in die 2, maar het is niet conform het reglement en dus onterecht.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:26

In de B en de L1 kun je misschien lichtrijden i.p.v. doorzitten. In het L2 wordt er meer doorzitten gevraagd.... Waarom ga je überhaupt wedstrijd rijden als je weet dat je niet verder kunt komen dan de L1?? En hoe doe je dit overigens bij de overgang van draf naar stap en overgang draf naar galop? Krijg je verder geen last van je rug in de galop??

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:30

Wat een reacties zeg!
Waarom zou ts niet gewoon een jaartje lekker in de B en de L1 mogen starten?
Beter een jaar starten, dan helemaal nooit starten!
En wie weet kan ze tegen de tijd dat ze de L1 uit is wel doorzitten. :)

En een overgang van draf naar stap en van draf naar galop zijn heel makkelijk zonder door te gaan zitten.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:32

op een 3 jarige pony die net zadelmak is ga je ook niet doorzitten, dus ik snap niet waar jullie moeilijk over doen met die overgangen

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:35

@Lielle: dank voor het nazoeken!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:37

Graag gedaan :j

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:37

nikkialex schreef:
Ik denk dat als je niet gaat 'Doorzitten'
Dat je de wedstrijd helaas niet mag doen.
Ja of je word laatste ofzo.
Misschien moet je even de knhs bellen.

Suc6!

Wat een onzin zeg! :+

Je krijgt gewoon -2, zal ook wel per jury verschillen hoe streng ze ermee omgaan, zeker als je het van tevoren even uitlegt ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:38

Dat klopt ook niet, het relevante stukje staat al in het topic.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:39

44Myrthe44 schreef:
nikkialex schreef:
Ik denk dat als je niet gaat 'Doorzitten'
Dat je de wedstrijd helaas niet mag doen.
Ja of je word laatste ofzo.
Misschien moet je even de knhs bellen.

Suc6!

Wat een onzin zeg! :+

Je krijgt gewoon -2, zal ook wel per jury verschillen hoe streng ze ermee omgaan, zeker als je het van tevoren even uitlegt ;)

Niet over een ander oordelen als je zelf het antwoord ook niet weet. ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:39

ze hebben als gezegt dat je dan -1 krijgt en niet min -2

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:43

asjemenou schreef:
Wat een reacties zeg!
Waarom zou ts niet gewoon een jaartje lekker in de B en de L1 mogen starten?
Beter een jaar starten, dan helemaal nooit starten!
En wie weet kan ze tegen de tijd dat ze de L1 uit is wel doorzitten. :)

En een overgang van draf naar stap en van draf naar galop zijn heel makkelijk zonder door te gaan zitten.

Het gaat er om dat ze niet kan doorzitten omdat ze dan PIJN krijgt. Aangezien ze al 8 jaar lang last van haar rug heeft, denk ik niet dat dit over een jaar anders is. (Maar je weet maar nooit met de technologie van tegenwoordig!) Kan me verder ook niets schelen of ze 1 jaar of 100 jaar in de B en L1 blijft, maar wilt TS hogerop komen, dan zal dat wellicht moeilijk kunnen worden vanaf de L2/M1 als ze niet door kan zitten.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:45

je kunt er gewoon dispensatie voor aan vragen ze doen er echt niet zo moeilijk over als jij echt niet kunt doorzitten

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:53

en hoe weet jij dat? zelf al een keer dispensatie aangevraagd?

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:53

Talishe schreef:
en hoe weet jij dat? zelf al een keer dispensatie aangevraagd?

ik wilde het net gaan vragen!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:55

Adamootje schreef:
Het gaat er om dat ze niet kan doorzitten omdat ze dan PIJN krijgt. Aangezien ze al 8 jaar lang last van haar rug heeft, denk ik niet dat dit over een jaar anders is. (Maar je weet maar nooit met de technologie van tegenwoordig!) Kan me verder ook niets schelen of ze 1 jaar of 100 jaar in de B en L1 blijft, maar wilt TS hogerop komen, dan zal dat wellicht moeilijk kunnen worden vanaf de L2/M1 als ze niet door kan zitten.

Dus dan maar helemaal nooit starten?
Dan maar niet hogerop komen, maar dan heeft ze iig wel gestart en misschien leuke wedstrijden kunnen rijden.
Beter iets dan niets. :)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:55

nee maar mijn vriend die al een paar keer l was gestart en die kocht toen een paard wat ook l had gelopen en vroeg er dispensatie voor om B te starten en die kreeg ze er ook voor. en kijk bij sanne voets ik wil niet zeggen dat er niks aan de hand is maar met het losrijden op de bb zag ik haar gewoon doorzitten tewij ze zegt dat ze dat niet kan.
en de knhs wil graag geld verdienen want er gaan steed minder mensen op wedstrijd

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:56

Je moet er wel even rekening mee houden dat er tegenwoordig jury's zijn die van mening zijn bij dit soort dingen een 1 te geven onder het mom : niet getoond,dus die kijken zwart/wit en lezen het onderdeel halve volte halve baan doorzitten en geven je dan gerust een 1 omdat je volgens hun het doorzitten niet getoond hebt!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:02

Citaat:
Vanaf 1 april 2008 is de nieuwe dispensatie regeling ingegaan voor ruiters en menners met een lichamelijke of visuele beperking in de reguliere sport. Dispensaties worden in dit geval niet door de KNHS verleend. De gehele procedure loopt via gehandicaptensport Nederland. De ruiter of menner vraagt een classificatiekeuring aan zodat objectief gekeken kan worden welke hulpmiddelen nodig zijn om de sport te beoefenen. Na afloop van de keuring ontvangt de ruiter/ menner een classificatiepas. Deze kan vanaf dat moment als dispensatie gebruikt worden op reguliere wedstrijden. Indien de ruiter eveneens in een grade is ingedeeld kan ook in het Aangepast Sporten worden gestart.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:04

nicky_rilana schreef:
op een 3 jarige pony die net zadelmak is ga je ook niet doorzitten, dus ik snap niet waar jullie moeilijk over doen met die overgangen

waarom niet?. Als je in de B rijd met een 3 jarige wat mag vanaf oktober van het jaar dat het paard 3 word, en het word gevraagd en je paard/pony loopt geen spanning op te bouwen dan is die halve volte doorzitten, en de laatste lijn doorzitten echt niet een probleem.

Even los van jou topic vraag, het antwoord is al gegeven info aanvragen bij verschillende instantie's, zoals mogelijk KNHS maar volgensmij eerder de gehandicapte sport/aangepaste sport voor Dispensatie regeling. En lekker je proefjes rijden.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:08

asjemenou schreef:
Adamootje schreef:

Dus dan maar helemaal nooit starten?
Dan maar niet hogerop komen, maar dan heeft ze iig wel gestart en misschien leuke wedstrijden kunnen rijden.
Beter iets dan niets. :)

Wil je alsjeblieft goed lezen wat ik typ? ALS de ts hogerop wilt komen, dan moet ze er rekening mee houden dat dit wellicht niet kan! Zoals ik zeg: Het kan me verder niet boeien dat ze 1 of 100 jaar in de B of L1 blijft, maar zij moet er niet vanuit gaan dat ze veel hoger kan komen dan dit. Doorzitten wordt meer gevraagd vanaf de L2, ja als je niet doorzit als dit wel gevraagd wordt, dan loop je veel punten mis. Ik zeg niet dat ze dan maar niet hoeft te starten....

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:18

Adamootje schreef:
Citaat:
Vanaf 1 april 2008 is de nieuwe dispensatie regeling ingegaan voor ruiters en menners met een lichamelijke of visuele beperking in de reguliere sport. Dispensaties worden in dit geval niet door de KNHS verleend. De gehele procedure loopt via gehandicaptensport Nederland. De ruiter of menner vraagt een classificatiekeuring aan zodat objectief gekeken kan worden welke hulpmiddelen nodig zijn om de sport te beoefenen. Na afloop van de keuring ontvangt de ruiter/ menner een classificatiepas. Deze kan vanaf dat moment als dispensatie gebruikt worden op reguliere wedstrijden. Indien de ruiter eveneens in een grade is ingedeeld kan ook in het Aangepast Sporten worden gestart.

Wil iedereen bovenstaande quote even lezen, want de KNHS verleent geen dispensatie. Dus zomaar even dispensatie aanvragen zal hem niet worden.