nieuwe jureren B springen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:49

Ben het eens met Manic.

er zit trouwens een heel verschil met foutloos 'als een maniak over de hindernissen' of foutloos rond de 60% presteren. De eerste moet zn stijlpunten nog maar zien te halen en de 2de krijgt volgens het nieuwe systeem nog maar 1WP, gaat op dressuur lijken....

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:51

manic schreef:
@S_Halley Jij dat in het B het niveau vaak om te huilen is. Mijn opmerking is dat het toch de B voor Beginners is. Met andere woorden, foutjes maken moet kunnen toch, of moeten we allemaal al gelijk perfect over die hindernissen komen? Ik vind dat een beetje groot of dicht eronder in het B gewoon moet kunnen.

En als je als een kamikaze piloot door het B heen gaat, dan loop je toch vanzelf in het L of het M vast?

Ik vind toch eigenlijk dat het bij het springen moet gaan om het aantal balken dat blijft liggen, maar goed.

Ik rij zelf M2 met mijn paard, maar dat zegt weinig over mijn stijl bij het springen hoor... Vind ik volstrekt niet vergelijkbaar.

Fouten maken is prima, maar dat moeten wel eerlijke fouten zijn. En je moet er in de B voor zorgen dat ruiters zich willen verbeteren. En je kunt wel zeggen dat ze in het L of M vast lopen, maar moet je het zo ver laten komen? af en toe zie je mensen in de B al half verongelukken. Maar omdat ze dwan zo'n braaf paard hebben, hebben ze iedere wedstrijd 2 winstpunten dus kunnen over. Het is juist goed om die combinaties na te laten denken.....want als die 3 wedstrijden achter elkaar zonder winstpunt thuiskomen terwijl ze foutloos waren (bij wijze van)...... dan zullen ze toch bij zichzelf gaan kijken waar het aan ligt (of de jury de schuld geven).

Het feit dat balken bij het springen moeten blijven liggen is allang achterhaald! vroeger tijdens hengstenkeuringen ging dat misschien zo, maar tegenwoordig wordt je de ring uitgestuurd als je paard te goed springt (met andere woorden, dat er misschien wel " iets" mee gedaan is). Ze hebben liever een paard die een fout maakt en laat zien daarvan te leren, als een paard die domweg iedere keer maar met meters lucht eroverheen springt.....

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:53

ik vind die lijn van 75 punten voor 2 wps wel erg hoog zeg!
Vind het verder wel een mooie verbetering maar als je nu 50 stijlpunten rij je eigenlijk altijd top 3. Weinig mensen halen dat maar.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:55

Evony schreef:
ik vind die lijn van 75 punten voor 2 wps wel erg hoog zeg!
Vind het verder wel een mooie verbetering maar als je nu 50 stijlpunten rij je eigenlijk altijd top 3. Weinig mensen halen dat maar.

Maarja aan de andere kant, als je elke keer 1 winstpunt haalt mag je alsnog met 10 wedstrijden over. Lijkt me best netjes!

Al vind ik 75 inderdaad ook wel erg hoog hoor.

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:55

Juiste eerlijke fouten. En als je al niet in Balans op je paard kan zitten. En er bij elke hindernis bijna voor over afdondert. Dan kun jij je paard nooit een eerlijke fout laten maken. En springen en dressuur is heel verschillend. Maar balans heb je voor beide nodig.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:56

hangt ervan af natuurlijk, als er onderdelen bijkomen die niet zo streng gejureerd worden, (om aan de 100 punten te komen) valt het wel mee.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:57

Daar komt nog bij dat stijlpunten nogal een relatief begrip zijn en inderdaad erg afhankelijk van de jury ;)

Ik ben daarom dus ook benieuwd waar "stijl" in de B op gejureerd gaat worden. Tempo controle, wissels, afstanden, of je er wel netjes genoeg op zit, of dat je netjes gevlochten hebt en de jury gegroet?

Ik ben het er wel mee eens dat 2 wp/proef voor een foutloos rondje mischien wat veel is. Dat bekent hier in de regio dat je met 3 wedstrijden al de volgende klasse in kan rijden. Dat kan al binnen een week bij wijze van spreken.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:58

Sky_As schreef:
hangt ervan af natuurlijk, als er onderdelen bijkomen die niet zo streng gejureerd worden, (om aan de 100 punten te komen) valt het wel mee.

Mwoah punten blijven vrijwel hetzelfde

Wijze van rijden (5x)
Houding en zit (4x)
Algemene indruk (1x)

(zo even snel uit mn hoofd, correct me if I'm wrong!)

edit: gecheckt, dit is idd de puntentelling

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:10

S_Halley schreef:
Juiste eerlijke fouten. En als je al niet in Balans op je paard kan zitten. En er bij elke hindernis bijna voor over afdondert. Dan kun jij je paard nooit een eerlijke fout laten maken. En springen en dressuur is heel verschillend. Maar balans heb je voor beide nodig.

Misschien eens even een filmpje van Roger Yves bost op internet opzoeken :D (nee geintje, slecht voorbeeld, maar de beste man springt alles ter wereld)
(Maar goed dat het systeem in zijn tijd nog niet telde, dan was hij de B nooit uitgekomen :+ )

http://www.youtube.com/watch?v=xFkAacJV ... ure=relmfu

Sky_As

Re: nieuwe jureren B springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:17

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:18

miccamaaike schreef:
Is er ook een linkje naar dit artikel?

Ik heb het idee dat het gaat lijken op de manier waarop bij studentenwedstrijden het springen wordt gejureerd. Ik ben er bij die wedstrijden echt helemaal voor. Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken op de officiele wedstrijden, maar ben wel benieuwd naar hoe die regels nu precies gaan worden? Wie weet dat?

Maaike, voor zover ik weet is het studentensysteem afgekeken van een test die is gehouden onder KNHS-ruiters voor dit systeem. Dus dat het erop lijkt kan heel goed kloppen :P.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:20

veerledec schreef:
miccamaaike schreef:
Is er ook een linkje naar dit artikel?

Ik heb het idee dat het gaat lijken op de manier waarop bij studentenwedstrijden het springen wordt gejureerd. Ik ben er bij die wedstrijden echt helemaal voor. Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken op de officiele wedstrijden, maar ben wel benieuwd naar hoe die regels nu precies gaan worden? Wie weet dat?

Maaike, voor zover ik weet is het studentensysteem afgekeken van een test die is gehouden onder KNHS-ruiters voor dit systeem. Dus dat het erop lijkt kan heel goed kloppen :P.

Ah kijk, dat zou wel logisch zijn dan!
Hebben we het iig vast getest :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:21

Ingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:48

nadjajump schreef:
ik vind het eerlijk gezegd niet zo heel fijn...
Ik vind het goed dat ze in de B beoordelen op stijl, en die 35 punten heb je inderdaad zo te pakken, maar ik vind dat ze beter daar iets aan hadden kunnen veranderen. Dat het bijvoorbeeld 'moeilijker' werd om zoveel punten te halen, of dat je pas bij meer punten een winstpunt krijgt. Of dat je bij 35 1 en 45 ofzo 2 winstpunten krijgt, ik noem maar even wat voorbeelden.
Ik vind dat het dan steeds meer op een dressuurproef begint te lijken. Als je netjes kunt rijden en een balk eraf springt win je van iemand die foutloos blijft maar minder goed op zijn/haar paard zit.
En ik vind het jammer dat er geen barrage meer is.

Wat ik trouwens wel heel goed vind is dat de jury in de bak staat en dat je meteen feedback krijgt over je rijden, in plaats van alleen het aantal punten!

Ik ben het hiermee eens.
Wat ik niet snap is dat er geen barrage meer gereden wordt.
De overgang van B naar L is al een stuk groter.
Je moet van netjes rijden met goede lijnen, ineens naar snel en korte bochten.
En zoals de nieuwe regel gaat worden, moet je ineens van 1 meter in de B naar 1.20 m in de barrage van de L.
Daarbij is je paard in de B gewend om na 1 ronde klaar te zijn en dan in de L nog een rondje hoger moet springen.
En dat zie ik niet zitten...

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:09

Wij hebben hier in de buurt sowieso nooit een barrage in de B. Daarbij vind ik de rest behoorlijk onzin. In de B netjes en in het L kort en snel? Ik mag hopen voor je dat je in het L ook nog netjes rijdt met goede lijnen! Je hoeft toch niet meteen kort en snel als je een x barrage mag rijden? Daar moet je als combinatie in groeien. Sommige mensen rijden enkel voor een 1e prijs en anderen willen dat het paard wat leert.. Plus dat barrage achteraf (hier) vrijwel niet voorkomt, misschien een keer in een finale, dus het gaat niet van 1m naar 1.20m. En je paard van slag omdat hij ineens barrage moet terwijl hij dat in het B niet hoefde? Sorry maar dat zie ik niet gebeuren.

En stel, je vindt de overgang naar het L wel te groot dan start je toch een keer weer B? Daar heb je flexibel springen voor.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:13

Ik vind de grens van 75 punten ook wel erg hoog.

Ik ben er nog niet uit over uit of ik dit een verbetering vind. Aan de ene kant moeten ruiters beter opletten (maar goed dan komen de kamikaze-acties in de L gewoon terug), aan de andere kant heb je ruiters (zoals ik zelf) die nog beginnende springers zijn en dus geen echt hoge stijlpunten halen. Dat betekent (in elk geval voor mij) niet dat ze er niet voor werken om beter te worden en dan wordt het wel demotiverend vind ik als je nu ook het 178/179 punten effect gaat krijgen.

Ik denk eigenlijk dat een wp B of L1 dressuur geen verschil maakt. Ik ken mensen die met moeite hun B dressuur wp gehaald hebben en die kunnen een heel stuk netter een B parcours afleggen dan ik als M2 dressuur-ruiter.

EDIT: er wordt in het topic trouwens gezegd dat de stijljury in de bak komt en de punten toeligt, maar dit wordt, zoals ik het begrepen heb van de jury die ik sprak, niet verplicht. Het kan zo zijn dat de vereniging een extra jurylid of bekende(re) springruiter/trainer uitnodigt (en dus betaalt) om in de bak punten en commentaar te geven, maar de punten mogen ook gewoon door de jury vanuit het juryhok worden gegeven (en volgens mij is het extra commentaar dan ook niet verplicht). Dus eerlijk gezegd denk ik dat het punten vanuit de bak niet veel voor gaat komen.

Ingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 01:39

@jori_X:
Ik ben pas net begonnen met (wedstrijden) springen en ik vond de overgang van BB (80/90 cm) naar de B al behoorlijk groot.
En in de B heb ik gelukkig al vaker hoge stijlpunten gehad, dus daar gaat het mij niet om.
Maar het gaat er mij juist om, dat ze het zo verschillend maken van de klasse B naar de L, waardoor dus de overgang nog groter wordt.
En als er in de B geen barrage is, heeft het voor mij weinig zin om weer flexibel B te springen als de overgang naar de L te groot is.
Want dan kan ik nog steeds maar 1 meter springen, en niet 1.10 oefenen ;) .

Maar hoe komt het dan dat er bij jou in de buurt bijna nooit barrage wordt gereden?
Hoe gaat dat dan met de puntentelling? Telt het eerste rondje dan meteen voor stijl?
Dat heb ik hier in Brabant nog nooit meegemaakt, alleen als het een progressief parcours is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:15

Ik vind het geen slechte regeling, je kunt nu een foutje nog goed maken door correct te rijden, net als in dressuur. Ik zie te vaak malloten rondgaan met een braaf paard dat geen fouten wil maken, en die kun je nu beter 'aanpakken'.

Het is alleen wel zo dat als je dubbel L bent geklasseerd je sowieso mag promoveren.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 15:43

Ik vind dit een mooie ontwikkeling!
Het binnenkomen en groeten naar de jury, wat weinig met het goede paardrijden te maken heeft, is eruit gehaald en het is nu de bedoeling dat er meer gejureerd word op het paardrijden opzich.
Dat nu de overgang moeilijker zou zijn vind ik onzin. Als je niet direct een L binnen wil rijden kun je nog altijd eerst Bhc starten en daarna L.
Dat er nu minder snel punten gereden kan worden is ook niet zo slecht. Ik zie nu vaak combinaties in het L die er niks te zoeken hebben. En het argument dat de manier van rijden naar het L te verschillend zou zijn is ook kul, hard rijden in de barrage is niet verplicht en voorheen werd er in de B barrages ook niet echt hard en kort gereden.

Er gaat nu gestimuleerd worden beter te leren rijden in het parcours en daar gaan de meesten veel profijt van hebben in de hogere klassen. Alle klagers over te weinig punten of niet snel genoeg kunnen promoveren, moeten simpelweg beter leren rijden.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 20:22

En als we dan toch gaan vergelijken met dressuur, daar heb je bij 60% 1 winstpunt en bij 65% 2. En de overstap B naar L is echt heel makkelijk te doen wanneer je er ook echt klaar voor bent. Met het oude paardje dacht ik eerst ook dat de L nooit ging lukken. Maar toen ik de B op een gegeven moment zat was, was de L echt alles behalve een grote stap.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:08

schoentje schreef:
Alle klagers over te weinig punten of niet snel genoeg kunnen promoveren, moeten simpelweg beter leren rijden.

Die schiet even verkeerd! Nogmaals als je rond de 60-65% rijd en daarmee rij je dus voldoende qua stijl plus geen enkele balk dus 2 WP, nu is het opeens zo dat het nog maar 1WP waard is, lijkt mij best een reden tot 'klagen', althans mededelen dat ik zoals eerder gepost 'gematigd enthousiast ben'.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:29

dan blijf je toch gewoon iets langer in het B. Ik zie het probleem niet. 10x een voldoende rijden en je mag over. Als je bovendien 2x L bent geweest dan kun je voor die tijd promoveren. Iemand die niet 2x L heeft gereden hoeft imo ook niet zo snel te promoveren als de stijlpunten (nog) niet goed genoeg zijn.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:31

schoentje schreef:
Alle klagers over te weinig punten of niet snel genoeg kunnen promoveren, moeten simpelweg beter leren rijden.

Helemaal mee eens!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:49

Rhys schreef:
schoentje schreef:

Helemaal mee eens!

Ik vind die uitspraak iets makkelijks hebben. Je gaat er van uit dat de mensen niet beter willen leren rijden. En in mijn ogen blijkt hieruit dat het voor degene die de uitspraak doen geen enkele (of in elk geval weinig) moeite kost om hoge stijlpunten te rijden en ze ook niet meer kunnen begrijpen dat het voor beginnende ruiters wel moeilijk is. (al begrijp ik uit dit topic ook dat ik het verkeerde paard heb want als ik niet netjes rijd, heb ik gewoon geen wp dus al die 'malloten' die maar wps halen, ik ben jaloers :+ )

En ik zeg niet dat ik zelf nooit dergelijke uitspraken gedaan heb, want ik deed het vaak in de dressuur, maar het is voor mij als M2 ruiter met een behoorlijke training eenvoudig om te zeggen als je in de B of L1 geen wp haalt nou dan moet je maar beter rijden, terwijl ik geen idee heb hoe hard diegene voor zijn of haar 180 punten traint.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:03

Maar Joki, dat is toch de wereld op z'n kop? Omdat iemand zo z'n best doet, moet die dus over kunnen naar een volgende klasse, ongeacht of de combinatie daar klaar voor is? Nu is het 5 keer een foutloos rondje en je mag naar de L, dat is toch hartstikke snel?

Je hebt het trouwens mis, ik ben een B-springruiter, maar ik verbaas me er wel over wat je soms door de ring ziet vliegen. En het is helemaal niet dat ik mezelf perfect vind ofzo, er schort nog genoeg aan.