Op wedstrijd met de hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:12

Veel dekhengsten presteren goed in de sport. Met als paradepaardje Totilas.
Waarom ook niet. Paard is een paard.
Ik denk dat het meer afhangt van de ruiter hoe consequent en duidelijk je bent en hoe goed je om kan gaan met het karakter van je hengst.

Urielle

Re: Op wedstrijd met de hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:31

Het hengstje wat ik start is superbraaf, heb er geen klagen over. Soms hebben we een dag dat de hormonen opspelen maar goed, de ruinen en merries zijn ook wel eens gespannen of stout.
Eerste keren weg waren wel spannend, dus dat zou ik niet op wedstrijd doen, eerst maar eens braaf op ander terrein!

NeirynckN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:58

Odini schreef:
ik denk dat als je als ruiter met verstand rijdt, en je kunt goed rijden, dat je met een hengst net zo prettig op een wedstrijd kunt verschijnen als met een merrie of een ruin. Maarrrrrrr, dan met je inderdaad wel met verstand en ervaring aan de slag, anders is het voor jou, maar zeker ook voor jouw mederuiters vervelend, irritant of zelfs gevaarlijk.

Een hengst, zeker als ie van het werk houdt, kan gewoon prima geconcentreerd blijven hoor, maar je moet hem wel opvoeden. Laats weer gezien....hengst in de losrijbak, beest liep alleen maar te brullen, nou daar kon je op wachten totdat het misging, en dat gebeurde dus ook. Dat vind ik eigenlijk schandalig, die mensen waren duidelijk niet kundig genoeg, en dat was ook heel vervelend voor de andere deelnemers.

Mits met de juiste opvoeding, en ruiter, is een hengst op wedstrijd prima.

Het brullen kan toch afgeleerd worden door het telkens te corigeren? En wanneer is iemand een goede ruiter ?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:45

janouk schreef:
Veel dekhengsten presteren goed in de sport. Met als paradepaardje Totilas.
Waarom ook niet. Paard is een paard.
Ik denk dat het meer afhangt van de ruiter hoe consequent en duidelijk je bent en hoe goed je om kan gaan met het karakter van je hengst.

ja maar ik in de basis moet je wel op een iets kleiner losrijden

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:24

NeirynckN schreef:
Hey, Beste paardenliefhebbers ik heb een vraagje,
Ik rij sinds enkele jaren verschillende paarden en heb al veel wedstrijdervaring. Maar nu zou ik graag een hengst kopen en vroeg me af of deze bij een goede correcte en consequente opvoeding te rijden zijn op wedstrijd tussen de merries en andere ruins of is hier een apart circuit voor ? Het zou wel een veulen of max 2 jaar zijn waar ik mee start om de prijs wat in toom te houden en zo kan ik ook de opvoeding meer bepalen. Iedereen heeft hier een andere menig over dus hoe meer reacties hoe beter.

Groetjes Nicolas x

Ik vraag me eigenlijk ook af wat je hiermee bedoelt? >;) Klinkt een beetje...'fout'...

Verder is er al goed antwoord gegeven op de kwestie 'het kunnen rijden van een hengst'...met goede ervaring en een consequente en zelfverzekerde rijstijl kan het prima. Genoeg hengsten in de sport :))

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:11

Een hengst in de sport kan prima, maar dan moet je wel goed genoeg kunnen rijden of hij moet goed genoeg opgevoed zijn dat je hem de baas kan blijven.

Ik vind dat je het niet kunt maken op wedstrijd te verschijnen met een hengst die je niet in de hand hebt, als ruiter van een hengst heb je een verantwoordelijkheid naar de ruiters van andere paarden toe. Ik heb (reed op een merrie) eens een keer een hengst in mijn rug gehad omdat degene van de hengst meende dat ze hem wel aan kon. Geloof me, daar word je niet bij van. Heb ik nog geluk dat het bij mij goed is afgelopen.

NeirynckN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 14:21

MariekeS_ schreef:
NeirynckN schreef:
Hey, Beste paardenliefhebbers ik heb een vraagje,
Ik rij sinds enkele jaren verschillende paarden en heb al veel wedstrijdervaring. Maar nu zou ik graag een hengst kopen en vroeg me af of deze bij een goede correcte en consequente opvoeding te rijden zijn op wedstrijd tussen de merries en andere ruins of is hier een apart circuit voor ? Het zou wel een veulen of max 2 jaar zijn waar ik mee start om de prijs wat in toom te houden en zo kan ik ook de opvoeding meer bepalen. Iedereen heeft hier een andere menig over dus hoe meer reacties hoe beter.

Groetjes Nicolas x

Ik vraag me eigenlijk ook af wat je hiermee bedoelt? >;) Klinkt een beetje...'fout'...

Verder is er al goed antwoord gegeven op de kwestie 'het kunnen rijden van een hengst'...met goede ervaring en een consequente en zelfverzekerde rijstijl kan het prima. Genoeg hengsten in de sport :))

Fout ?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:41

In NL moet je minstens L2 gereden hebben ... ook een beetje raar want elke gek (zelfs ondergetekende :D ) kan met een fatsoenlijk paard zo ver komen, maar het geeft i.i.g. aan dat je niet zomaar met een hengst op concours moet gaan.
Ik heb meerdere hengsten gereden, soms heel wat mans en soms gewoon "gay" (woorden van de eigenaar) maar je moet ALTIJD op je hoede zijn. Als er een hengstige merrie rond loopt zijn zelfs de braafste hengsten ineens een maatje groter. Brullen en steigeren ligt dan zelfs bij de braverds in de lijn der verwachtingen en je moet je heel goed realiseren dat iedereen op het terrein afhankelijk is van jouw kunde om niet te verongelukken. Wat thuis heel goed te handelen is en de hengst net dat beetje meer geeft, kan op concours desastreuze gevolgen hebben. Stel je voor dat iemand jouw hengst in de nek krijgt omdat meneer de merrie wel ziet zitten. Dan kun je maar beter hopen dat je een goede aansprakelijkheidsverzekering hebt.

Mijn persoonlijke mening is dat het alleen zinvol is om een hengst zijn ballen te laten behouden als hij a) goedgekeurd wordt voor de dekdienst of b) in de internationale sport loopt. En zelfs dan betwijfel ik nog of een goede, oudere hengst niet beter af is als ruin. Als hengst zijn het toch echte mannen hoor :+ als ze mens zouden zijn lagen ze met de voeten op tafel en riepen ze om patat en bier :') lui dus als er geen leuke chiqua's voorbij komen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:29

NeirynckN schreef:
MariekeS_ schreef:

Fout ?

Misschien begrijp ik het verkeerd maar het klinkt alsof je van plan bent met een maximaal 2 jarige (dus evt. ook jonger) te gaan starten? Dat bedoel ik...lijkt me niet helemaal de bedoeling ;) Dat in combinatie met je opmerking: om de prijs in toom te houden, vind ik enigzins dubieus...
Maar, waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd..?

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:42

Met een 2-jarige mag je niet eens starten ;)'
Ik denk dat ze bedoeld dat ze nu een max. 2 jarige wilt gaan kopen en hem inrijden als de tijd daar is en dan op wedstrijd gaan zodra het kan.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:56

Daarom, maar er staat specifiek bij de vraag: mag ik starten met een hengst dat:
"het zou wel een veulen of max. 2 jaar zijn waar ik mee start" ....
Ach, zo'n big deal is het nou ook weer niet maar het viel me gewoon heel erg op...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:49

Ik denk dat ze en 2 jarige (of jonger koopt) omdat die goedkoper zijn dat een ouder/ingereden paard.

Persoonlijk vind ik het geen reden om een hengst te kopen en uit te brengen. Enige argument is: "Een hengst toont mooi"...
Waar wil je het stallen? Hoe wil je hem houden? Denk daar eerst maar over na ;).
En hou er rekening mee dat je best met en hengst kan starten maar je zélden ook echt welkom bent.
Je moet het altijd aangeven, je kan ze vaak niet in een box zetten want iedereen is bang voor een hengst. In de losrij ring (ook al gedraagt hij zich) word het niet gewaardeerd.
Het is misschien "mooi" in de ring maar daarbuiten een nachtmerrie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:57

Succubi schreef:
Persoonlijk vind ik het geen reden om een hengst te kopen en uit te brengen. Enige argument is: "Een hengst toont mooi"...
Waar wil je het stallen? Hoe wil je hem houden? Denk daar eerst maar over na ;).
En hou er rekening mee dat je best met en hengst kan starten maar je zélden ook echt welkom bent.
Je moet het altijd aangeven, je kan ze vaak niet in een box zetten want iedereen is bang voor een hengst. In de losrij ring (ook al gedraagt hij zich) word het niet gewaardeerd.
Het is misschien "mooi" in de ring maar daarbuiten een nachtmerrie.

Heb godzijdank heel andere ervaringen.
Ik rij heel graag hengsten tot dusver, ze hebben vaak net een beetje meer dan ruinen en zijn minder zeikerig dan merries. Ja ze kunnen veel mans worden maar dat is ook je eigen handhaven van de regels, bij een hengst kun je gewoon een klap op zijn mieter geven en dan is het klaar, menige merrie wordt dan pas echt een grote kattekop. (ik ben geen merriemens, dat moge duidelijk zijn :+ )

Tegenwoordig heb ik de paarden aan huis maar ik heb vroeger altijd boxen gehuurd elders en dat was geen enkel probleem. Nog sterker, waar staat 'mijn' hengst? Naast mijn merrie :+
Als mensen bang zijn voor hengsten is dat echt hun probleem, 't is gewoon een paard, geen wilde leeuw ofzoiets!
In de losrijring geen enkel probleem, de enige keer dat ik ECHT even heb geroepen was toen het losrijden samen met de pony's was en een schattig meisje met haar A-ponymerrie de kont van de merrie recht onder zijn neus plaatste. Maar goed, dat was ook echt tee dichtbij! Paardlengte afstand is geen probleem en enigszins klemrijden ook niet. Ook geen rotreacties trouwens.

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:05

Voorlopig riep ik als 10 jarig meisje 'vroeger' ik wil een hengst rijden!
En die hengst kwam er. Inmiddels M1 dressuur, Z springen en Z SGW mee geworden.
En tevens een knappe hengst in het Z1 lopen, M springen en M SGW.

Dus het kan wel, en zoals TheHorseInn ook zegt. Als je maar consequent en duidelijk bent.

Edit: Mijn hengsten staan thuis op stal, staan zonder hengstenschot op de trailer/vrachtwagen. Braaf naast de ruinen, naast elkaar in de wei met 1 dun stroomdraadje.
Laatst bijgewerkt door x_joyce_x op 28-10-11 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:06

Ik denk dat het het belangrijkst is als je op zoek gaat naar een paard wat bij je past, niet alleen het geslacht. Er zijn redelijk wat stallen die lastig doen over een hengst, dus dat is ook iets om uit te zoeken voordat je opzoek gaat naar een paard. En bedenk je wel dat als je een jong paard koopt je dus wel heel zeker van jezelf moet zijn dat je die echt 100% goed kan opvoeden, dat moet natuurlijk met ieder jong paard maar het is echt niet grappig als een hengst over jou de baas gaat worden!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:18

Tenzij jij een toptalent bent, óf jouw toekomstige paard een tópdekhengst die door jullie gezamelijke sportprestaties zijn fokwaarde vergroot... zou ik denken: NIET doen.
Het brengt voor je hengst waarschijnlijk zoveel beperkingen mee in zijn leven dat je hem dat voor mijn gevoel niet aan zou moeten doen.
En jaaaa: ik ken de voorbeelden waar het wel gaat... Maar om alleen maar om het mooi, of alleen maar "omdat je al ruinen en merries gehad hebt" nu voor een hengst te kiezen.. ( terwijl er kennelijk niet genoeg ervaring / deskunigheid is om te weten wat dan de regels zijn om te starten...), dat vind ik gewoon minder eerlijk tov het paard.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:13

@Urielle: Dat het goed kan gaan is ook wel zo.
Mijn hengst is goed opgevoed, heeft zelfs meer interesse in de ruinen dan in de merrie's en is waar ze hem kennen ook overal welkom.
Máár... Dat is niet altijd zo...
Er zijn heel wat stallingen die er niet eens over na willen denken om een hengst te nemen en áls ze een hengst nemen dan mag hij niet naar buiten vanwege de andere paarden.
Maar wil je dat allemaal alleen maar "omdat een hengst mooier is"?
Wat voor meerwaarde is er voor de hengst? Kan hij buiten staan? In een kudde of minstens een koppel?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:47

Ik heb de hengst tot dusver op alle stallen gewoon buiten op de wei gehad gelukkig, naast de ruinen. Erbij doe ik niet, nu thuis nog niet, omdat hij in zijn ogen speelt maar in de ogen van andere paarden over hun grenzen gaat dus die worden ofwel heel pissig ofwel bang. Maar erlangs gaat dus wel en als de stroomomheining hier in orde is komt hij ook naast de ruin. Nu speelt hij wel eens met het paard (ruin) van de buren als die ook uit zijn stal is.
Hier in de omgeving heb ik echt geen moeite gehad om stalling te vinden, het enige probleem ever was mijn luchtzuigende ruin. Maar ik moet zeggen dat ik zelf ook zoiets heb van: als een stal zo bekrompen doet over hengsten is dat mijn plaats toch al niet, dan zoek ik nog wel even verder. En ik wil mijn paarden alleen met elkaar buiten, als ik zeg dat het mogelijk is. Ik heb helemaal geen gezin in gemiep over kreupelheden, bijtwonden, kapotte dekens, paarden die zich niet uit de wei laten halen, en wiens schuld dat allemaal al dan niet zou zijn. :+ Maar goed ik sta nu heerlijk thuis en dat bevalt super.
Ik vind hengsten gemiddeld genomen gewoon echt heel fijn werken, ja, die dikke hengstennek erop en dat machismo is het kersje op de taart, maar ook gewoon het hele karakter van de gemiddelde hengst, bij mij klikt dat wel. Ik zou mijn merrie zo willen ruilen tegen een leuke hengst, zeker weten. Dat getr*ttebol van merries, dat is dus iets waar ik echt niet mee om kan. Ik snap wel dat mensen specifiek graag een hengst hebben hoor :j

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:19

kyrkelover schreef:
Tuurlijk kun je gewoon met een hengst rijden.
Maar ik vindt niet dat je van anderen mag verwachten dat ze zich aan jou aanpassen omdat je op een hengst rijdt.

Kijk en daar zit het hem vaak! :j Ruiters die indd verwachten dat jij maar moet oppassen want zij hebben een hengst.

Heb al een paar keer gehad dat ze met 2/3 hengsten (1 familie) aan het inrijden waren en maar zeggen; pas op, niet zo dichtbij komen het is een hengst! Ja, als jullie de hoefslag én baan bezetten met 3 hengsten kan het voorkomen dat je er een keer langs komt :z

Tot nu toe vooral negatieve ervaringen dus vanaf mijn kant. Ik let heus wel op, maar wordt belemmerd in mijn losrijden omdat ik steeds op hun paarden moet letten, en dat vind ik not done :n

Maar dat is dan dus de schuld van de ruiter, en niet de hengst.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:18

Als amazone van een hengst zie ik het juist omgekeerd. Misschien omdat het een pony is en dus wat minder indrukwekkend toont als je zelf een groot paard rijdt ofzo, maar ik word regelmatig in een hoekje klem gereden of ze komen vlak voor zijn neus (echt zo dat hij ze met zijn neus kan raken) de hoefslag opgedraaid. Nou houdt hij zich super daaronder, maar dat vind ik gewoon ronduit dom. Ook als ik start met ruinen en merries ben ik daar niet gediend van, maar zoveel risico nemen vind ik echt het stomste wat je kunt doen. Dan zeg ik ook dat ze op moeten passen omdat hij weliswaar braaf is maar er nog WEL ballen onder hangen. Ik moet hem onder controle hebben maar je kunt ook de kat op het spek binden...

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:25

Ook mee eens. Maar dat vind ik over het algemeen slecht gaan bij wedstrijden. Er wordt onhandig gereden en de rijbaan regels worden slecht of nauwelijks nageleefd.
Elkaar afnijden, stappen op de hoefslag, aan de hand gaan stappen met een paard op de hoefslag, niet roepen als je een hindernis neemt, niet kijken of iemand wil springen voor je een hindernis aanpast. Met een hengst nog eens een extra risisco als anderen zo rijden..

Ik moet zeggen dat ik het ook weleens vergeet door alle drukte en dat ik ook weleens dicht langs kom maar soms is het gewoon niet anders. Bijvoorbeeld bij een kleine losrijring en veel paarden, dan kan dat nog wel eens voorkomen :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:48

ja, dat klopt, ik vind het losrijden in het winterseizoen soms ook echt naadje. Ben qua losrijden altijd blij als het zomerseizoen weer begonnen is!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:20

kyrkelover schreef:
Tuurlijk kun je gewoon met een hengst rijden.
Maar ik vindt niet dat je van anderen mag verwachten dat ze zich aan jou aanpassen omdat je op een hengst rijdt.

Dat niet, maar rekening houden kan op zijn minst wel. Toen het paard dat ik reed nog hengst was, kwam ik de losrij baan bij Roosendaal (Goubergh) binnen, en zei toen "het is een hengst, dus aub opletten" (ik let zelf natuurlijk dan ook op) Vervolgens word ik afgesneden door 1 of andere arrogante poedersuiker... Tja, dan vraag je zelf om problemen. Dan houd ik ook geen afstand meer van haar. Simpel as that.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:38

Citaat:
Dan houd ik ook geen afstand meer van haar.

Met alle respect: dat vind ík nu toch een gevalletje "onverstandig/onvolwassen".
banketstaaf als een ander zich niet netjes gedraagt, maar dat is geen reden om dat zelf ook niet meer te doen. Zeker niet als je met levende wezens werkt en je de verantwoordelijkheid over het (gedrag van) dier hebt.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:44

Ik weet heel goed wat mijn dier doet, maar zij niet. Dus als ik haar waarschuw (let op het is een hengst) dan kun je daar gewoon rekening mee houden, zij kent het paard niet, ik wel. Ik kon gewoon tussen, achter en voor merrie's rijden, niets aan de hand, maar dat weet zij niet.

Het lijkt altijd wel of er eerst iets moet gebeuren voordat mensen nadenken.