Paarden met wintervacht zijn lelijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:47

Ik vind heel wollig ook niet mooi..Probeer het zo goed mogelijk onder controle te houden met deken. Ik durf nl die van mij niet te scheren. het is een bruin roan en ik ben bang wat er anderuit gaat komen qua kleur wanneer ik haar scheer!

Mijn vorige paard heb ik ook een baan geschoren, niet mooi maar super functioneel. Onderhals en liezen zijn toch de plaatste waar het paard het meest zweet :). En dan kunnen ze toch lekker buiten staan zonder mega pak dekens.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:50

Tsja, dit is iets waar iedereen zijn eigen mening over heeft, en een smaak-questie. Ik vind geschoren niet persee lelijk, wel `stom`. Dit omdat je de natuurlijke werking van het paardenlichaam gaat tegenwerken.
Zelf vind ik een bol wol ook mooi. Het hoort in mijn ogen bij de winter. Mijn paard wordt dus ook niet geschoren. En dat ze wat meer zweet bij het trainen: Dat is dan maar zo. Ik ben al lang blij dat ze geen deken op hoeft in de winter.

lizet_lara

Re: Paarden met wintervacht zijn lelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:55

ik scheer mijn paardje niet. ik stap wel wat langer uit.
ik de winter is ze echt een knuffel

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:56

Mijne gaat elk jaar 4x kaal.
September, oktober, november en januari.
Goed inpakken met dekens. (met hals)
en wat korter naar buiten als het erg slecht weer is.

Tja ik vind een wintervacht of geschoren patroon gewoon
super lelijk. En met wedstrijden vind ik het chiquer. Met rijden en
poetsen een stuk handiger. :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:38

Ik vind een harig paard ook super lelijk, je zal mij er dan ook nooit mee zien rijden. Alle paarden die ik onder het zadel heb zijn geschoren. En dan ook helemaal, patronen vind ik namelijk ook geen gezicht. Bovendien vind ik het een stuk handiger. Als ik een paar paarden achter elkaar moet rijden ben ik niet uren bezig met poetsen. Nu is het gewoon borstel erover en zadelen, rijden, borstel erover en deken op. Veel makkelijker. Ik scheer elk paard gemiddeld 3 keer per winter, een enkele scheer ik jaar rond.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:47

Ik vind een wollige fjord echt het schattigste wat er is :j
Maar hij zweet zo snel en heeft het zo warm dat hij echt pas na lange tijd weer op adem is,
dus hij is functioneel geschoren. Deel van de hals, borst en buik. We doen geen wedstrijden.
Hij is echt een stuk vrolijker geworden. Hij heeft nu een deken met lichte voering op en in de winter komt er een hals bij.
Zonder deken gaat hij ook niet liggen (heeft lekkere schuilstal met stro) en dan wordt hij chagerijnig.. Met deken niet :D
Ik vind het persoonlijk heel stoer staan 8-)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:48

Van al die "mijn paard blijft 3 uur nat" & "ik moet langer poetsen" problemen heb ik juist helemaal geen last :D
Mijn haf is nu alweer een trotse teddybeer die heerlijk 24/7 van de herfst en winter mag genieten in een weiland en toch flink aan het werk wordt gezet. Tja.. het is misschien ietsje langer uitstappen, maar voor ons geen gedoe met hoeveel gram, deken-slopende weidemaatjes en niet nog weer terug naar stal omdat je toch beter een warmere deken op had moeten doen!

En het is ook zo fijn om midden in de winter, als het sneeuwt, lekker het bos in te gaan zonder zadel bovenop een heerlijk warm paard :+:

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:49

Kan er uren naar kijken als mijn fjord staat te wapperen in de wind

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:50

Ik scheer alleen als het nodig is, maar gelukkig valt het met mijn paard mee. Als ze heel dik in de vacht komt te zitten, zou ik drie uur moeten uitstappen en dat red ik natuurlijk niet, dus dan zou de tondeuse erover gaan. Wedstrijd starten met een Teddy zou ik niet doen, ik denk niet dat de jury je paard dan in sport-conditie vindt.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:51

Sjolvir schreef:
Even wat gechargeerd, maar paarden met wintervacht zijn lelijk!
Vond dat wel een leuke stelling voor een discussie.

Met zo'n paard kan je je op wedstrijd niet vertonen, geen gezicht zo'n wolbaal.
Functioneel scheren is ook een esthetische ramp.
Glad en strak helemaal geschoren, dat is mooi! Dat is het ideaal beeld.

Dat is toch echt iets van de laatste 20 jaar als je het mij vraagt hoor, dat een wintervacht
lelijk gevonden wordt en dat je er niet fanatiek mee zou kunnen trainen.
In mijn tijd, zo'n 20 jaar geleden dus, reed ik bijna elk weekend wedstrijden en daar werd
ook veel voor getraind. Gewoon met een paard met een dikke wintervacht. Daar deed niemand
moeilijk over en had ook geen enkel paard problemen mee.

Ik vind het zo'n flauwekul allemaal. En iedereen aapt elkaar ook maar na. Paard moet
geschoren, want anders loopt hij voor gek of moet je lang uitstappen of moet je meer poetsen.

Het wordt tijd dat er weer normaal met paarden word omgegaan en dat er word gekeken
naar wat voor het paard het beste is. Niet naar wat de ruiter of de omgeving van de ruiter
makkelijk of mooi vind.
En nee, ik ben geen natural. Voor het geval dat weer als argument uit de kast wordt getrokken.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:52

Ik hou totaaaaaal niet van haar mijn paarden zijn hele jaar kaal .. Scheer in de winter iedere 2 maanden..en zomers als nodig is ook nog keer.. *\o/*

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:54

Super schattig als je er net op zit en langs haar manen kijkt, net een ontplofte pompon. Maar als je even loopt word ze gewoon glad hoor.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:55

Manex, ik ben het met je eens!!

Het is alleen dat fjordenpaard het zo warm krijgt, en het daardoor doodsbenauwd krijgt! Dus daarom, helemaal niet omdat het mooi staat, of voor de makkelijk voor mij, maar gewoon omdat het functioneel is voor hem :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:58

Ik vind fluffy paarden het allerleukste. Ik hou niet van geschoren paarden; maar van ontplofte haarballen die wapperen in de ijzige wind
Maar ik ben dan ook een penny waarvan de houdbaarheidsdatum allang is overschreden.
Overigens rijdt ik mijn paarden alleen recreatief en pas ik mij eenvoudig aan op de situatie.

Paarden gaan 24/7 buiten, zonder deken, maar met grote schuilstal waar ze uit de wind en sneeuw kunnen staan en droog kunnen liggen.

Wat mij betreft... hoe wolliger, hoe liever :))

angy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:00

Over 2 weken gaat het haar eraf. Heerlijk! Altijd schoon paard, snel klaar met poetsen en bovenal blijft hij mooie droog tijdens het werk. Niet nazweten, geen dekenwissel en geen wekenlang verharen in het voorjaar, zie alleen maar voordelen. In en uit stappen met een dekentje went vanzelf. _/-\o_

Mira2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:01

Ik rij geen wedstrijden dus maakt niet zo veel uit, maar ik vindt paarden met wintervacht leuk lekker teddyberen zijn het dan :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:02

ik vind paarden met een wintervacht helemaal niet lelijk, maar ik moet wel eerlijk toegeven dat ik een paard met krulletjes van het zweet "minder verzorgd" vind ogen dan een geschoren paard in de wedstrijd ring...

En ja ik scheer in de winter 1x uit gemakzucht en om conditieverlies door te warm te beperken... 't is echt geen pretje om een paard te moeten zadelen dat enkele uren ervoor in een modderplas gerold heeft of eentje te rijden dat na 15 minuten buiten ademen is, nat van het zweet en 2u na het langdurig stappen nog nat is...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:03

manex schreef:
Dat is toch echt iets van de laatste 20 jaar als je het mij vraagt hoor, dat een wintervacht
lelijk gevonden wordt en dat je er niet fanatiek mee zou kunnen trainen.
In mijn tijd, zo'n 20 jaar geleden dus, reed ik bijna elk weekend wedstrijden en daar werd
ook veel voor getraind. Gewoon met een paard met een dikke wintervacht. Daar deed niemand
moeilijk over en had ook geen enkel paard problemen mee.

Ik vind het zo'n flauwekul allemaal. En iedereen aapt elkaar ook maar na. Paard moet
geschoren, want anders loopt hij voor gek of moet je lang uitstappen of moet je meer poetsen.

Het wordt tijd dat er weer normaal met paarden word omgegaan en dat er word gekeken
naar wat voor het paard het beste is. Niet naar wat de ruiter of de omgeving van de ruiter
makkelijk of mooi vind.
En nee, ik ben geen natural. Voor het geval dat weer als argument uit de kast wordt getrokken.

Hmmm zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik dacht daar nav je post over na (is tenslotte alweer lang geleden) maar nee... ik kan mij van vroeger geen geschoren paarden herinneren.
Deed het zelf ook niet in de tijd dat ik fanatiek reed en op wedstrijden verscheen
Typisch eigenlijk....

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:05

Mijn paard word niet geschoren.
Ik vind het niet mooi,maar ik ga hem niet onnodig onder dekens steken.
En ja,hij rijd soms 1,5uur per dag en komt uit op wedstrijden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:07

ik denk toch dat ik een wintervacht mooier vind dan geschoren.
Dan krijgen de meeste paarden zo een vreemde vale kleur.
Een platte glanzende schone wintervacht die net onder een dekentje vandaan komt is nog het mooist.

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:10

Het liefst zie ik een niet opvallende vacht. of jet nou een winter / zomer / geschoren vacht os maakt niet uit. Ik vind het bij wedstrijdponys en paarden gewoon netter eruit zien. ik vind shetjes enzo echt super lief met een pluche jasje aan. maar op wedstrijd het liefste niet.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:10

Teddyvacht heeft wel iets schattigs ja :D Maar toch wordt die van mij in de winter geschoren.. Ons paard niet.

Voor de pony vind ik het gewoon niet eerlijk, die loopt met wintervacht in de winter écht niet meer lekker.. Gewoon een goede deken op en ze heeft het heus niet slechter dan het paard. Ze lopen samen overdag gewoon buiten :) Voor haar is het een stuk beter IMO; als ze geschoren is loopt ze fijner, volijker en energieker. Geen half uur uitstappen met een natte vacht voor ons, daar wordt ze ook echt niets beter van.

Natuurlijk zal ik niet ontkennen dat ik haar prachtig en chique vind ogen zonder die baal haar, het er verzorgd uit vind zien in de wedstrijdring en dat het best praktisch is met schoon houden, maar dat is voor mij echt niet een reden om te gaan scheren hoor :n Als ze met wintervacht net zo fijn liep zou ze haar haartjes fijn houden!

saf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:11

Een dikke wintervacht is, met name op wedstrijd natuurlijk, niet mooi. Daar is bijna iedereen het toch mee eens. Maar bovenal is het niet handig, alles nat en koud brrr... Maarja ookal is functioneel scheren redelijk functioneel; dat ziet er al helemaal niet uit (in de meeste gevallen). Mooi glad scheren is dus wat overblijft. Nou is het wel zo dat ik het toch tamelijk onnodig zou vinden als alle B ruiters hun paarden vollop beginnen te scheren... En het moet natuurlijk ook bij het paard passen, een schattige fjord hoeft toch niet perse geschoren te worden (maar er zijn ook fjorden die echt veel voor de sport worden gebruikt waarbij scheren toch wel weer geprefereerd wordt). ...kijk gewoon of je paard het nodig heeft;)

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:13

ik vind het altijd schattig staan en het is lekker zacht en warm.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:14

Bij mn vzpony vind ik het jusit leuk als ie zo dik in zn vacht zit, hij glanst dan ook nog heel erg! Alleen bij hem is het helaas wel nodig hem binnekort weer kaal te maken..
Bij mn vzpaard is dat helemaal niet nodig, die maakt eigenlijk zo goed als geen vacht aan, wordt daarom niet geschoren maar staat wel onder een dekentje :j