bak regels,ergenis aan diegene die ze niet weten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:38

Ik kan mij op wedstrijd toch wel behoorlijk ergeren aan die mensen die nog les krijgen in de losrijbak. Die mensen menen dan dat de hele bak van hun is omdat ze les hebben, en als jij dan toevallig 'in de weg' rijd, krijg je een vuile blik of een opmerking naar je hoofd geslingerd. Vaak horen daar ook nog instructeurs/instructrices/moeders/andere aanhang bij, de fanatiek door de hele bak naast/achter de combinatie loopt, om die les te geven en daarbij totaal niet op de omgeving let. Moet je zowel op de combinatie letten, als op de instructie.
Heb ook wel eens in de bak gereden met diverse kamikaze-piloten. Die vonden het blijkbaar nodig om hun paarden iedere keer in andermans paard te parkeren zonder duidelijke reden.
Of die mensen die vanuit het niets met hun paard in volle vaart in een zijgang jouw kant op komt zeilen, en daarbij totaal niet opletten op anderen. Of nog beter, die mensen die hun paard ineens op de noodrem trekken, om te kletsen, wat te drinken, het halthouden en groeten te oefenen, of weet ik het allemaal.
Al met al behoorlijk vervelend, vaak ben je meer bezig met de mede-ruiters dan met je eigen paard.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:22

Of als je aan het draven/galoperen bent, een ruiter staat net niet op de hoefslag, HOEFSLAG roepen en dan gewoon erlangs denderen, niemand meer die voor mij op de hoefslag ging staan _O-

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:25

Donkerblauw schreef:
Ik kan mij op wedstrijd toch wel behoorlijk ergeren aan die mensen die nog les krijgen in de losrijbak. Die mensen menen dan dat de hele bak van hun is omdat ze les hebben, en als jij dan toevallig 'in de weg' rijd, krijg je een vuile blik of een opmerking naar je hoofd geslingerd. Vaak horen daar ook nog instructeurs/instructrices/moeders/andere aanhang bij, de fanatiek door de hele bak naast/achter de combinatie loopt, om die les te geven en daarbij totaal niet op de omgeving let. Moet je zowel op de combinatie letten, als op de instructie.
Heb ook wel eens in de bak gereden met diverse kamikaze-piloten. Die vonden het blijkbaar nodig om hun paarden iedere keer in andermans paard te parkeren zonder duidelijke reden.
Of die mensen die vanuit het niets met hun paard in volle vaart in een zijgang jouw kant op komt zeilen, en daarbij totaal niet opletten op anderen. Of nog beter, die mensen die hun paard ineens op de noodrem trekken, om te kletsen, wat te drinken, het halthouden en groeten te oefenen, of weet ik het allemaal.
Al met al behoorlijk vervelend, vaak ben je meer bezig met de mede-ruiters dan met je eigen paard.

En dan die instructrices die zo;n schelle stem hebben en ook nog hard roepen.. Of als ze midden in de bak gaan staan en die ruiter dan op de volte bij B is..
AAAH verschrikkelijk :=

Outdoor seizoen vind ik het nog niet zo erg, maar als je met zijn 6e in een 60/40x20 bak moet rondrijden is dat niet leuk :=

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 01:13

_Amigo schreef:
En dan die instructrices die zo;n schelle stem hebben en ook nog hard roepen.. Of als ze midden in de bak gaan staan en die ruiter dan op de volte bij B is..
AAAH verschrikkelijk

Haha, inderdaad! Of nog beter, dat de hele familie op komt draven, en dat ze allemaal stuk voor stuk zich luidkeels gaan bemoeien met alles wat er in de losrijbak gebeurd. Nou, zodra je 'hun' ruiter voor de voeten rijd, krijg je toch een spreekkoor vanaf de zijkant! 8)7

Nóg erger dan een volte bij B is als de volte iedere keer een stukje opschuift. Denk je dat je nog genoeg ruimte hebt om een oefening te rijden, blijkt de betreffende persoon ineens tien meter dichterbij te rijden. En maar schreeuwen tegen iedereen dat wíj op moeten passen dat we háár niet in de weg rijden.. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 04:08

Pff hier gingen 2 kids hun pony's in de bak longeren terwijl ik aan het rijden was. Ik vind het nog steeds raar, we hebben geen grote bak ofzo. Was echt verbaast. :')

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:17

Donkerblauw schreef:
_Amigo schreef:
AAAH verschrikkelijk

Haha, inderdaad! Of nog beter, dat de hele familie op komt draven, en dat ze allemaal stuk voor stuk zich luidkeels gaan bemoeien met alles wat er in de losrijbak gebeurd. Nou, zodra je 'hun' ruiter voor de voeten rijd, krijg je toch een spreekkoor vanaf de zijkant! 8)7

Nóg erger dan een volte bij B is als de volte iedere keer een stukje opschuift. Denk je dat je nog genoeg ruimte hebt om een oefening te rijden, blijkt de betreffende persoon ineens tien meter dichterbij te rijden. En maar schreeuwen tegen iedereen dat wíj op moeten passen dat we háár niet in de weg rijden.. :roll:

ZOOOOO herkenbaar :=
Of als je bijv even boos word op je pony hoor je mensen langs de kant iets te hard fluisteren dat jij een dierenmishandelaar bent, en wijzen als er iemand een keer HEEJ! zegt ofzo _O-

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:22

Uh.. iss "Hoefslag vrij" roepen, of gewoon even ernaast gaan stappen/draven en even aangeven
dat linksom voorrang heeft.

Als ze vanuit een volte linksom voorrang verwacht als ze net de hoefslag oprijd even uitleggen
dat dat niet zo is omdat je elkaar niet kan ontwijken als zij belsuit toch voltes te blijven rijden enz..

Als je het op een normale manier brengt zijn er meer dan genoeg mensen die het waarderen
dat je er even over begint.

Het enige waar ik een hekel aan heb is als ik afgesneden wordt terwijl ik al op de binnenhoefslag
draaf/stap zodat iemand zn zijwaarts kan oefenen en die dan echt pal voor me langs ineens gaat appuyeren
en hun paard ze staart tegen de neus van mijn paard aan komt.

Heb een paar keer geroepen "Als je dat blijft doen loop je het risico dat mijn paard een keer lelt want
die vind dat niet fijn, de dierenartskosten zijn dan voor jezelf!"

(paard is poepiebraaf maar kijkt wel lelijk, vind t net zo vervelend als ik) maar het helpt wel :)

Je kunt jezelf overal wel om opvreten.

maybe2

Re: bak regels,ergenis aan diegene die ze niet weten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 10:19

hier net zo,ik heb verder ook best wel een braaf paard,maar af en toe heb je van die miepen die denken dat de hele bak van hun is.en als ze je dan voorbijrijden gaan ze extra dicht bij je langs,mijn paard gooit dan direkt zijn oren in zijn nek.en, weg concentratie, heb ik ook een keer gezegt,dat als ze dat weer zou doen dat de gevolgen dan voor haar en haar paard zijn en dat als mijn paard weg zou slaan,dat ze niet bij mij hoeft te komen met de rekening van de da.gevolg: boze ouders aan de bakrand,en een meid op paard waarvan de lip van haar zo'n beetje op de schoft van het paard ligt.maar geen last weer gehad.

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:45

Pfff.. Niets zo irri als wedstrijdruiters die les krijgen! Volgens mij mag het zelfs niet eens! Of teminste midden in de bak!! Mijn paard is dan ook nog eens bang voor andere paarden, dan heb je wel eens van die ruiters die rechtsom rijden en dan zoo minimaal de binnenhoefslag pakken dat wij tegen de bakrand aan botsen. Die van mij gaat dan in de noodstop en omhoog, het ergste is dan nog om het de volgende ronde gewoon weer doen!! Grrrrr!! Ook een hekel aan mensen met jonge paarden, als ze worden aangesproken op het feit dat ze de bakregels niet toepassen zeggen ze; ja maar ik heb een jong paard dat kan ze nog niet!! Echt wtf ga je paard lekker thuis trainen en kom trrug als hij dat wel kan!!

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:50

Oh daar kan ik me ook super hard aan ergeren! Op wedstrijd zijn er niet veel die ze kennen precies, vreselijk. Thuis rij heb ik mijn eigen bak, dus geen last van irritante mensen :Y)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:43

0ojillo0 schreef:
Pfff.. Niets zo irri als wedstrijdruiters die les krijgen! Volgens mij mag het zelfs niet eens! Of teminste midden in de bak!! Mijn paard is dan ook nog eens bang voor andere paarden, dan heb je wel eens van die ruiters die rechtsom rijden en dan zoo minimaal de binnenhoefslag pakken dat wij tegen de bakrand aan botsen. Die van mij gaat dan in de noodstop en omhoog, het ergste is dan nog om het de volgende ronde gewoon weer doen!! Grrrrr!! Ook een hekel aan mensen met jonge paarden, als ze worden aangesproken op het feit dat ze de bakregels niet toepassen zeggen ze; ja maar ik heb een jong paard dat kan ze nog niet!! Echt wtf ga je paard lekker thuis trainen en kom trrug als hij dat wel kan!!

Lesgeven mag wel gewoon geloof ik, tenzij de organisatie in de regels heeft staan dat er geen voetgangers in de baan mogen ( *\o/* )

Jong paard wat onstuurbaar is heb ik ook wel eens last van helaas, maar goed, thuis zijn ze dan echt wel onder controle ;) maar op wedstrijd zo in de stress dat ze niet meer aan de hulpen zijn. Vorige zomer nog een die om de vijf meter stopte en om zich heen mepte, ik schaamde me dood :o Doe'k nie expres nie :D maar goed, dat hoort een beetje bij het losrijden in de B vind ik. (Ik zie dat je M rijdt en tegen de tijd dat ze M lopen moeten ze toch wel een beetje normaal door de baan kunnen hahaha)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:54

Dan nog heb je onbestuurbaar en onbestuurbaar....Een paard dat jong en onervaren is en daardoor af en toe een zwabber maakt of wat terugkomt vind ik toch niet vergelijkbaar met een paard dat alleen aan kan galopperen door gewoon keihard te gaan draven, luidkeels aangemoedigd te worden en al hoeken afsnijdend in heel hoog tempo zonder stuur een rondje scheurt....En die laatste zie ik helaas in de B, vooral aan het begin van het seizoen, mij iets te vaak. Dan is je paard gewoon niet wedstrijdklaar...Voor de situatie die jij beschrijft zou ik, als het eenmalig was, dan ook best begrip hebben (wel afhankelijk van hoe de ruiter ermee omgaat natuurlijk) maar voor het paard dat ik al enkele keren tegen ben gekomen en nog steeds geen stuur heeft....Daar word ik echt niet vrolijk van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:32

Urielle schreef:
buukske schreef:
Ja echt verschrikkelijk af en toe.
Afgelopen zondag zelfs meegemaakt dat mijn dochter op de lange zijde afwend en op de middellijn halthoudt om achterwaarts te gaan....gaan een of andere papa, die midden in bak zijn kind aan het helpen was, gewoon recht achter de pony staan.........nou ik vraag me toch ernstig af, WAAROM?????
Die "goede" man had gewoon echt niet door wat ie deed, blijf dan toch gewoon aan de kant!!

Voetgangers in de losrijbaan zijn sowieso echt heel irritant dus kan het me helemaal voorstellen.
Het seizoen van 'ik laat mijn groom mijn paard aan de hand losstappen' komt er ook weer aan, daar kan ik me dood aan ergeren. Meestal is ruiter dan eerst nog naar de plee en kleding in orde maken, begin dan eerder :roll:

Ik stap hem vaak zelf even een paar rondjes aan de hand, dat is veiliger voor mezelf. Soms heb je mensen die dat niet snappen, wat het erg vervelend maakt. Want als mijn moeder hem stapt in de bak, is dat vaak omdat ik na het longeren mijn laarzen aan moet trekken. Als ik hem naast de trailer laat staan tot ik klaar ben, bouwt hij enorme spanning op die er net uit was door het longeren.

Zo is die van mij zo'n mietje/zeikerd dat ik 3 keer moet aansingelen als ik erop zit, voordat die strak genoeg is. Moeders komt dus 4 keer de bak in. 1 keer om op te stappen en stukje mee te lopen en 3 keer aansingelen en peesbeschermers afhalen. Opstappen kan ik ivm met eigen veiligheid niet bij de trailer. Maar hij durft bijvoorbeeld ook niet tussen een paard en de bakrand door. (tenzij ze goed binnenhoefslag houden ;) ) Wat voor blikken je dan krijgt omdat die van mij probeert over het schot heen te kruipen en het rondje daarna op het laatste moment probeert de andere kant op te duiken. Ik zeg er meestal niks van, want ik ben te druk met eigen paard, maar relaxed losrijden is er dan niet bij.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 13-10-11 17:42, in het totaal 2 keer bewerkt

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:37

Doe net als het springen. In plaats van STIJLTJE roep je gewoon, : GALOP HOEFSLAG LINKS :')

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:45

Ik stoor me er vooral aan met het springen. Vaak rijd je dan al met te veel mensen in een te kleine bak, en dan heb je nog mensen die achter de hindernis gaan stilstaan om even met de instructeur te gaan overleggen wat allemaal nog moet gebeuren, terwijl je duidelijk STIJLTJE hebt geschreeuwd.

Heb 1 x iemand keihard van haar paard af zien schieten tijdens de regiokampioenschappen. Ze reed een hindernis aan en iemand anders ging achter de hindernis stilstaan. Meisje kon haar paard er niet meer langs krijgen of stilzetten en haar paard sprong tegen het paard achter de hindernis aan. Vervolgens kreeg het meisje die de hindernis aanreed ook nog een grote bek van de veroorzaker waardoor ze viel...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:42

MyWishMax schreef:
Zo is die van mij zo'n mietje/zeikerd dat ik 3 keer moet aansingelen als ik erop zit, voordat die strak genoeg is. Moeders komt dus 4 keer de bak in. 1 keer om op te stappen en stukje mee te lopen en 3 keer aansingelen en peesbeschermers afhalen.

Ik singel ook in delen maar ik doe dat bij het longeren (en als dat niet kan, stappen we dus errug op het gemakje naar de losrijbaan, met ongeveer vijf a zes pauzes om de singel weer een gaatje bij te trekken en dan stap ik net voor de losrijbaan op)

Met het hengstje heb ik ook wel eens iemand aan de hand vast laten houden de eerste wedstrijden maar dat was meer omdat hij nog niet helemaal safe aanvoelde en ik schatte in dat ze liever even iets minder ruimte hadden dan de kans op een dekkende hengst op hun rug. Ik ben er wel echt ZSM mee bezig geweest om het zelf af te kunnen en nu heb ik vaak niet eens een groom meer bij. Ik vind wel dat tegen de tijd dat ze naar het L2 gaan (sommigen moeten immers beginnen in het L1) dat ze echt normaal alleen te rijden moeten zijn. Maar we zullen zien, over een paar weken nog een keer een debuut!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:04

Leuk topic :D Ik kan me vooral irriteren aan mensen die les krijgen op een volte en voorrang eisen. Op wedstrijd kan ik verder best veel hebben. Het is geven en nemen hoor.... Al moest ik laatst wel heel erg lachen. Meisje die net wedstrijden is gaan rijden irriteert zich aan die "m ruiters" die denken dat ze goed zijn en daarom voorrang horen te krijgen. Als iemand voor de spiegel even z'n achteruit wil bekijken heb ik daar helemaal geen problemen mee tenzij diegene ineens voor me gaat stilstaan of daar uren gaat stilstaan. Ik heb met springen ook wel eens dat ik even snel m'n parcourtje wil bespreken met paps en mams. Ga ergens in een hoek staan waar niemand last van me heb. Als je dan precies die hoek in wil rijden dan sta ik daar ja. Mij lijkt het dan meer je frustratie afreageren wat er aan de kant staat dan dat het storend is.

Thuis vind ik het vooral vervelend als iemand constant op dezelfde plek blijft rijden. Dan kan je gewoon net niks. Als iemand constant bij A op de volte zit en ik wil wijken of appuyeren oefenen of een keer over de middenlijn strekken dan kan dat gewoon niet. Op de een of andere manier kom je dan altijd met diegene in de knoop. Wat ik thuis ook zo vervelend vind is als mensen de bak binnen komen, jas uit, deken af, beugels op maat, aansingelen, handschoenen aan en ga zo nog even door. En daarna pas van de hoefslag af gaan. Ga gewoon lekker in het midden staan! Ook zijn er mensen die met een krukje opstappen en dat krukje blijft in de bak staan (precies op x). Langdurig uitstappen terwijl er 1 fanatiek aan het rijden is en daar totaal geen rekening mee houden staat ook op m'n ergenissenlijstje :)

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:47

Bij ons is de wedstrijd binnen 40x20 en dan nog een losrijbak van 40x20 maar de buitenbak (waar nooit iemand rijd) is 60x60 dus lekker ruim, als je dan nog iemand in de weg rijd vind ik dat heeeeel knap!
mijn paard vind linkerhandje trouwens niet genoeg, dan springt hij op en draait ineens 180grade met het gevolg dat hij dat andere paard laat schrikken. dus ik probeer zoveel mogelijk mensen te ontwijken! mensen die bij mij op stal rijden weten dat ze uit de buurt moeten blijven (minstens 3 meter!)

Als je paard trap of het niet leuk vind dat ze in je kont rijden dan mag je toch een rood lintje in je staart doen? misschien een oplossing voor sommige! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:49

Ik had het laatst nog..
Bij ons wordt er in de les keihard op gehamerd, maar toen ik meereed in een andere les..
Elkaar aan de verkeerde kant voorbij rijden bij het van hand veranderen, noem maar op!

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:53

Of 1 dat als je ook maar een overgang terug naar draf maakt, al staat te schreeuwen dat het tegen de regels is. Maar ondertussen wel zelf op de hoefslag stappen.

En veel mensen die wedstrijden rijden denken dat ze daarom automatisch voorrang hebben op de niet wedstrijd rijdende ruiters. :')

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:59

Al wie zich in de baan wil wagen,
dient dit vooraf beleefd te vragen
Wie zijgang rijdt heeft vrije baan
wie stapt moet naast de hoefslag gaan
Wie links rijdt heeft de meeste praats
Wie rechts rijdt maakt voor d'anders plaats
Rijdt veel praat weinig en tot besluit
Kom tijdig, en ga op tijd er uit...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:03

Een ergenis begint bij jezelf! Je kan er ook voor kiezen om je er niet druk om te maken.
Mij vallen zulke dingen niet eens op, ben met mijn eigen losrijden bezig en niet met dat van iemand anders :)

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:10

Muisbal schreef:
Al wie zich in de baan wil wagen,
dient dit vooraf beleefd te vragen
Wie zijgang rijdt heeft vrije baan
wie stapt moet naast de hoefslag gaan
Wie links rijdt heeft de meeste praats
Wie rechts rijdt maakt voor d'anders plaats
Rijdt veel praat weinig en tot besluit
Kom tijdig, en ga op tijd er uit...

_/-\o_
Op zich leg ik de meeste dingen vrij snel naast me neer en kan ik me dus gemakkelijk over een situatie heen zetten, zonder dat het een ergernis wordt. Het enige waar ik wél een beetje moe van wordt, zijn mensen die denken dat ze voorrang hebben (en dus voorrang nemen) omdat hun paard groter is dan die van mij (ik rij dus op een pony tussen de paarden) en daarom ten opzichte van mij ineens alle bakregels vergeten.
Als mijn pony afgesneden wordt, van de hoefslag afgereden wordt en aan de kant gedrukt wordt, wordt hij daar ook niet gezelliger van (en ik ook niet..) Ik zou het dus erg leuk vinden als voorrang krijgen/nemen niet als 'grootte-gerelateerd' wordt gezien door bepaalde mensen! :Y)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:45

AxS136 schreef:
Of 1 dat als je ook maar een overgang terug naar draf maakt, al staat te schreeuwen dat het tegen de regels is. Maar ondertussen wel zelf op de hoefslag stappen.

En veel mensen die wedstrijden rijden denken dat ze daarom automatisch voorrang hebben op de niet wedstrijd rijdende ruiters. :')

Sorry maar dat denk ik ook....als iemand besluit dat hij zonodig tijdens de wedstrijd in de losrijbaan moet gaan rijden om wat voor reden dan ook ben ik bereid daar mijn mond over te houden zolang ik geen last van diegene heb....op het moment dat ik ervoor aan de kant moet, kan je wat mij betreft dan ook gewoon vertrekken. Heel simpel, je mag daar dan niet eens komen als je niet deelneemt aan de wedstrijd, ik betaal startgeld en wil graag een zo goed mogelijke proef rijden, prettig losrijden hoort daar ook bij en dan ben ik dus niet bereid rekening te gaan houden met iemand die daar niks te zoeken heeft.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:47

Met het springen gebeurd het anders ook nog wel veel hoor, die bakirritaties. ;)
Zo reed mijn buurmeisje een keer haar eerste BB springparcourtje met een jonge pony. Best nog wel een beetje zenuwachtig natuurlijk maar het ging heel lekker al is de pony wel wat druk.
Nu was het volgende meisje ook al in de bak met haar pony, dat mag dan mits je uitkijkt want dat kan degene die aan het springen is niet doen natuurlijk.
Mijn buurmeisje moest toen langs een hindernis, die had ze al gesprongen, die bijna tegen de muur aanstond, dus alleen de hoefslag was nog vrij en je kon er onmogelijk met twee mensen langs.
Wat doet dat andere meisje? Die gaat net op dat moment daar stappen met haar pony! Waardoor mijn buurmeisje die haar niet op tijd had gezien in volle galop op haar knalt en boven op een hindernis terecht kwam. Ze had verder niks maar dat is wel schrikken, zeker bij je eerste springwedstrijd.
Dat noem ik nou echt een springbakirritatie! Die ik ook zeker vaker heb meegemaakt.