Ik vind het trouwens echt geen gezicht als mensen de tastharen gedeeltelijk afknippen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Aurora_ schreef:het is een richtlijn en dus is het niet een wettelijk voorschrift. Daar zijn ze nu juist mee bezig.
Ik knip alleen de uitstekende puntjes weg. De tastharen blijf ik helemaal af, ze hebben niet voor niets een functie
schoentje schreef:ik scheer van alle paarden de oortjes uit en tastharen weg en dat al jaren. Bij duizenden keren dus nog nooit problemen gehad. Tastharen gaan er wel in etappes af zodat ze er aan kunnen wennen.
Ik vind dit dus echt een van de onzinregels, er gebeuren grotere misstanden bij dieren, laat ze daar wat meer energie in stoppen. Bovendien, hoe gaan ze dit weer controleren? Wat als je een geschoren paard koopt? En wat is niet volledig weghalen? 1mm, 1cm of 1dm?
Voor degene die zeggen 'het zit er niet voor niets': lopen jullie ook nog met een bos zware shag onder je armen en tussen je benen? Dat zit er nl ook niet voor niets
ik heb hier nog niet meegemaakt dat een paard z'n hoofd sneller stoot of eerder oorproblemen krijgt, ander gedrag na het scheren heb ik ook nog niet waargenomen. M'n paarden krijgen wel een oornetje op bij extreem veel vliegen of regen, dat wel...