mogen oren nog geschoren op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:57

Mooie regel. :)

Ik vind het trouwens echt geen gezicht als mensen de tastharen gedeeltelijk afknippen. := Als ze heel lang zijn vallen ze minder op dan wanneer ze kaarsrecht kort afgeknipt zijn. :+

Chefke

Re: mogen oren nog geschoren op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:55

Maar volgens mij staat het nog steeds niet in de wet hoor.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:16

En al ZOU het in de wet staan, maar nog steeds niet in het KNHS reglement, dan krijg je een beetje hetzelfde verhaal als nu met dat medisch inlegvel in het pardenpaspoort:
Je bent wel wettelijk verplicht het in je PP te hebben, maar als je het niet hebt mag op wedstrijd een jury je er niet op uitsluiten.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:18

het is een richtlijn en dus is het niet een wettelijk voorschrift. Daar zijn ze nu juist mee bezig.

Ik knip alleen de uitstekende puntjes weg. De tastharen blijf ik helemaal af, ze hebben niet voor niets een functie :)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:13

Oeps! Dit wist ik helemaal niet :+ had er een tijdje geleden wel eens iets over gehoord maar veder nooit serieus op in gegaan.
Ik scheer de oren gewoon altijd kaal en de tastharen vaak ook eraf (al hoewel volledig een groot begrip is doe ik het niet volledig).
Zal eens ff lezen....

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:18

is ingegaan per 1 oktober 2011

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:26

_Aurora_ schreef:
het is een richtlijn en dus is het niet een wettelijk voorschrift. Daar zijn ze nu juist mee bezig.

Ik knip alleen de uitstekende puntjes weg. De tastharen blijf ik helemaal af, ze hebben niet voor niets een functie :)

Juist, en zolang het niet per wet is vastgelegd, blijf ik lekker knippen en scheren :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:57

ik scheer van alle paarden de oortjes uit en tastharen weg en dat al jaren. Bij duizenden keren dus nog nooit problemen gehad. Tastharen gaan er wel in etappes af zodat ze er aan kunnen wennen.
Ik vind dit dus echt een van de onzinregels, er gebeuren grotere misstanden bij dieren, laat ze daar wat meer energie in stoppen. Bovendien, hoe gaan ze dit weer controleren? Wat als je een geschoren paard koopt? En wat is niet volledig weghalen? 1mm, 1cm of 1dm?

Voor degene die zeggen 'het zit er niet voor niets': lopen jullie ook nog met een bos zware shag onder je armen en tussen je benen? Dat zit er nl ook niet voor niets ;)
ik heb hier nog niet meegemaakt dat een paard z'n hoofd sneller stoot of eerder oorproblemen krijgt, ander gedrag na het scheren heb ik ook nog niet waargenomen. M'n paarden krijgen wel een oornetje op bij extreem veel vliegen of regen, dat wel...

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:07

ik vind het veel erger dat er in moet komen te staan dat paarden goeie voeding moeten krijgen.
het lijkt zo vanzelfsprekend maar blijkbaar is het nodig en krijgen nog zat paarden niet de juiste voeding.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:03

goede voeding is idd iets heel logisch, maar wel echt nodig voor de welzijn van een paard.
Ik zie het welzijn van een goed gereden sportpaard niet echt achteruit gaan door het scheren van oren en tastharen. Zeker niet als je het vergelijkt met het welzijn van de gemiddeld erg slecht gereden maneg- of kermispony zonder geschoren oren en neus.

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:07

Dus als de oren van je paard geschoren zijn, kan je uitgesloten worden op concours?

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:13

Nee denk ik niet, omdat het richtlijnen zijn. Ik vind ook niet dat mijn paarden het minder hebben door geschoren oren.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:18

dit geldt toch alleen voorwedstrijden en niet voor keuringen toch?

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:27

ik scheer ze ook altijd helemaal en uit en de snorharen eraf, vind het veel verzorgder staan! :-)
als t niet mag......... bij mijn paard groeit het helaas gewoon niet meer aan..... he wat jammer nou! haha!

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:03

schoentje schreef:
ik scheer van alle paarden de oortjes uit en tastharen weg en dat al jaren. Bij duizenden keren dus nog nooit problemen gehad. Tastharen gaan er wel in etappes af zodat ze er aan kunnen wennen.
Ik vind dit dus echt een van de onzinregels, er gebeuren grotere misstanden bij dieren, laat ze daar wat meer energie in stoppen. Bovendien, hoe gaan ze dit weer controleren? Wat als je een geschoren paard koopt? En wat is niet volledig weghalen? 1mm, 1cm of 1dm?

Voor degene die zeggen 'het zit er niet voor niets': lopen jullie ook nog met een bos zware shag onder je armen en tussen je benen? Dat zit er nl ook niet voor niets ;)
ik heb hier nog niet meegemaakt dat een paard z'n hoofd sneller stoot of eerder oorproblemen krijgt, ander gedrag na het scheren heb ik ook nog niet waargenomen. M'n paarden krijgen wel een oornetje op bij extreem veel vliegen of regen, dat wel...

Ik vind shag onder de armen en tussen de benen wel iets heeeeeeeeeeeeel anders kan oorharenn bij een paard wat ervoor zorgt dat de oren schoon blijven en tastharen die ze gebruiken...
Mijn oksel- en schaamhaar gebruik ik op dit moment nergens voor omdat ik niet meer naakt rondloopt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:34

paarden met geschoren oren mankeren niets aan hun oren, dus ze hebben het ook niet nodig. Hetzelfde als ons lichaamshaar.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:43

Oeps. heb ze gisteren uitgeschoren voor mijn wedstrijd morgen :o . Volgende keer maar niet meer doen .

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:01

Da's mooi, valt die van mij niet meer op met die ponyoren van hem :D .
Maar even serieus, ik vind het helemaal geen slechte zaak. Vind het altijd zo schuin als ruiters lopen te klagen op wedstrijd dat het paard zo met z'n hoofd schudt van de vliegen als de oren volledig uitgeschoren zijn. Alles vliegt er zo in, onwijs vervelend voor zo'n dier. Tastharen laat ik ook altijd zitten, ze zitten er niet voor niets, toch sneu als een dier iedere keer z'n neus of hoofd stoot. Tuurlijk, afgeschoren staat netter, maar ik vind dit een kwestie van uiterlijk vertoon of gemak voor het dier.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:31

tastharen moeten internationaal minnimaal 1cm zijn, of dat nationaal ook zo is dat weet ik niet, maar ze zijn er niet zo streng op volgensmij.
ik doe de oren van mijn pony altijd helemaal uitscheren omdat ze beestjes iritand vind dus gaat ze schudden, maar ik doe dan wel vaak een mutsje op dat de beestjes er niet in kunnen vliegen.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:42

Ik scheer & knip lekker door hoor.
Toevallig scheer ik dan de oren niet helemaal uit omdat 2 van de 3 wedstrijdpaarden dan het licht uit m'n ogen slaan :+

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:47

Ik ben dan benieuwd als we eind van dit jaar jurybijscholingen hebben of we er dan iets over te horen krijgen. En of je dan als jury er iests mee moet doen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:32

Ik scheer oren ook gewoon uit.. Over een tijdje toch maar oornetje :))