Regiokampioenschappen anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 15:48

_Esther_87_ schreef:
SaskiaKur schreef:
Dat wist ik niet :n
Daar zou ik ook geen voorstander van zijn!

Nee stom he...heel andere wedstrijd krijg je dan.

Maargoed, het hele systeem is sowieso moeilijk...De eerste selectiewedstrijd dit jaar was in onze kring op 3 april!!! Voor een kampioenschap eind augustus...Imo gaat dat helemaal nergens over. Daarnaast hebben we vooral in de winter enkele selecties met heel weinig losrijruimte of bodems die gewoon bar en barslecht zijn, ook dat komt niet ten goede aan een eerlijke selectie. Ik zou liever zien dat er eens kritischer gekeken word naar de manier van selecteren voor de Regio, dan naar de Regio zelf nu ik er zo over denk. Kringwedstrijden met jury's van buitenaf (heb ooit in 5 selecties 3x dezelfde jury gehad die dus hier uit de kring komt) Nettere terreinen, en een goede verdeling van de wedstrijden over het seizoen.

En wat betreft de huidige situatie, ik geloof dat het verstandig is vantevoren een reservedatum te bepalen voor de regio, zodat deelnemers en vrijwilligers daar rekening mee kunnen houden. Ben bang dat het niet de laatste keer is dat we hiermee te maken krijgen...het lijkt wel iedere zomer natter te worden.

Dat vind ik dus wel een mooie oplossing!

Ashley5760

Re: Regiokampioenschappen anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:26

Ben het er wel mee eens... Maar, naar mijn weten zijn 'de kampioenschappen' ook op 'een dag'/'een moment'? (Tenminste ik ken iemand die moest springen daar, had 1 balk en kon meteen naar huis)?
Als dat zo is (en zo blijft) lijkt me de regio-kampioenschappen wel een goede voorbereiding? Daarnaast, je hebt bv 6 selecties, 3 verplicht, je kan dus concurrenten niet tegenkomen, om ze dan daadwerkelijk naast elkaar te zien bij de regio, lijkt mij wel 'eerlijker' in de zin van beter vergelijkbaar?
Daarnaast is het natuurlijk mooi k*t als het tegen zit en je normaal vooraan meerijdt, maja that's life, en zo krijgen (hoe oneerlijk ook) de 'gewonere' ruiters ook een 'kans' om het mee te maken (ook al is de kans op winnen miniem voor hun).
Ik denk dat je als je de 'beste' gaat optellen zonder Regio kampioenschap, er veel afhaken (met name met dressuur) onder het mom van, ik ben toch niet bij de eerste 5, dus waarom een selectie rijden...
Zie nu al dat weinig mensen (met name hier in Limburg, reed eerst in brabant daar vond ik het nog wel meevallen) afhaken, bij selecties omdat je gewoon weet wie er doorgaan.
Ik heb in brabant altijd selecties gereden, altijd 'gewoon' gereden, wp en er mooi middenin, reserve geweest voor brabantse met ponys ben ik wel meegeweest naar brabantse en nationale. Als je enige 'kans' maakt om door te mogen is het nog de moeite om te rijden.
Vorig jaar startte ik hier in limburg (per ongeluk, woonde hier pas) een selectie... Dat was echt geen grapje... had bijna in beide proeven een verliespunt etc, maar daar reden ook even wat namen mee bleek achteraf ;). Dat hou je toch, maar voor de 'strijdvaardigheid' en belangstelling voor selecties voor de 'gewone' ruiter is het denk ik 'beter' om het ongeveer zo te houden als het is :?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:28

Hier moet je eerst al selecties rijden om deel te mogen nemen aan het Regiokampioenschap. Dus dan moet je eerst al 3 wedstrijden goed rijden.
Dan hebben wij op de regio het zo dat je met dressuur op de vrijdag strijdt voor een plek bij de beste X aantal (het aantal verschilt per klasse). Deze besten rijden zaterdag de finale en daaruit komt dan een Regiokampioen.
Vind dat wel een eerlijke gang van zaken. Vind het worden van een regiokampioen al veel minder bijzonder als je geen selecties moet rijden etc. Maar dat is gewoon persoonlijk.
Natuurlijk moet je nu alsnog pieken op bepaalde dagen, maar is dat juist ook niet de bedoeling? Je moet toewerken naar bepaalde momenten en op deze momenten moet het in orde zijn. Dat kan enkel als je je paard het beste kent en weet hoe je moet werken naar een bepaald moment.
Je komt ook niet op de regiokampioenschappen als je niet tenminste 1 keer prijs gereden hebt, sowieso moet je winst gereden hebben.

Met springen is het ongeveer het zelfde, ook 3 selectiewedstrijden waarvan de beste zoveel door mogen naar de regio.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:30

Hier is het een kringkampioenschap, regiokampioenschap, nk.
Nergens selecties.

Tuurlijk kan je een slechte dag hebben, maar dan probeer je het over een half jaar of een jaar weer. Ik vind het wel fijn, ook met het promoveren vind ik het makkelijker.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:15

Ik vind het op zich niet erg dat de Regiokampioenschappen van 1 dag afhankelijk zijn.
Wel vind ik dat er voortaan voor iedere regio een reservedatum vastgesteld moet worden ivm de weersomstandigheden. Dan kan iedereen daar rekening mee houden met vakanties en andere afspraken e.d. en kan een terrein gewoon afgekeurd worden omdat er nog een reservedatum is.
Ik vond het terrein van de Gelderse bv. absoluut een regiokampioenschap onwaardig. Niet de beste wint dan maar degene die het beste ploegpaard heeft.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:53

In Brabant moeten we 3 van de 5 selectie wedstrijden rijden en voor het springen L tm ZZ is het dan een klassiek met barrage op zaterdag en een klassiek over 2 manches en een barrage op zondag. Andere jaren telde de resultaten over 2 dagen en dan komt er echt wel een goede kampioen uit. Dit jaar hadden ze een iets andere formule waar de ruiters niet zo blij mee waren, ik hoop dan ook dat ze dat weer terug draaien.

Zouden ze de kampioenschap over meer rondes laten tellen, dan word je nog steeds geen kampioen met een pechdag. Over het algemeen rijden de besten gewoon alle rondes nul, neem een nk voor senioren.
Daarbij zou er dan geen echt kampioenschap meer zijn. Het spannende is er een beetje af, doordat je tegen de laatste ronde al een soort van klassement hebt.

Voor mij mag de Brabantse Kampioenschappen blijven in de formule van voorgaande jaren!