Het lukt niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:57

@ pearlie: Je weet zelf dan ook dat je op een onderlinge wedstrijd gereden hebt en dat je dan 10 pt eraf moet trekken om op het puntenaantal te komen wat je op een officiele wedstrijd zou rijden.

pearlie

Re: Het lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:42

Tuurlijk weet je dat en dat hou je in je achterhoofd.
TS heeft volgens mij behoefte aan ervaring en haar ouders aan punten ;) Volgens mij is een onderlinge daar perfect voor.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:24

pearlie schreef:
TS heeft volgens mij behoefte aan ervaring en haar ouders aan punten ;) Volgens mij is een onderlinge daar perfect voor.

Haar ouders moeten helemaal geen behoefte hebben aan punten maar ts de tijd geven om ervaring op te doen. De behoefte om punten bij de ouders geeft druk bij ts en dáárom lukt het niet zoals ze wil dat het lukt.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:43

Dressuurgek schreef:
pearlie schreef:

Haar ouders moeten helemaal geen behoefte hebben aan punten maar ts de tijd geven om ervaring op te doen. De behoefte om punten bij de ouders geeft druk bij ts en dáárom lukt het niet zoals ze wil dat het lukt.

Ben ik met je eens. Maar volgens mij is dat juist het probleem. Haar ouders begrijpen niet dat het soms tijd nodig heeft en leggen haar teveel druk op. Daar probeer ik een oplossing voor te bedenken. Dat die ouders daar geen behoefte aan horen te hebben snap ik ook, maar daar kan ik niks aan veranderen.

Silence

Re: Het lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 08:35

Ik mag me toch wel gelukkig prijzen met mijn ouders volgens mij. Ze gaan mee op concoursen, maar bemoeien zich niet of nauwelijks met wat ik doe. Als ik tevreden ben over de proef zijn zij dat ook en als ik niet tevreden ben peppen ze me op voor de volgende keer.
Punten doen er bij mij absoluut niet toe en mijn ouders accepteren dat. Die leggen ook totaal geen druk op concoursen en daardoor is het voor ons allemaal een gezellig uitje met weinig tot geen stress.

Misschien inderdaad slim om voortaan zonder ouders op concours te gaan.
Kun je ze niet altijd thuislaten en dat je je instructrice vraagt om (tegen vergoeding) mee te rijden met de trailer?

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 08:48

Druk van ouders is zo moeilijk. Ik kan me je zenuwen erg goed voorstellen.

Kun je je ouders uitleggen dat jij én je paardje dit nog moeten leren? Dus dat jullie beiden bezig zijn met ervaringen op doen?
Of beter gezegd: kan je instructeur ze dat uitleggen? Misschien kan zij het op een manier uitleggen dat je ouders je eerst eens een paar maandjes de ruimte geven om wedstrijden te rijden voor de lol en pas daarna gaan opletten hoe je de punten rijdt? Vaak maakt een volwassene net wat meer indruk dan jijzelf als dochter.

Ik zou het je niet gunnen om nu te stoppen. Ik ben vroeger een keer bijna gestopt met turnen, omdat ik onzeker werd door de druk van mijn ouders. Toen is ook mijn juf naar hen toegestapt om uit te leggen dat ik even tijd nodig had om te wennen aan mijn nieuwe team, de nieuwe oefeningen en het serieuzere wedstrijdgehalte. Ze moesten maar rekenen op een half jaar (zij wist zeker dat ik binnen een half jaar mijn zelfvertrouwen wel weer te pakken had). Dat heeft enorm geholpen en mijn ouders waren eigenlijk helemaal niet zo teleurgesteld als ik dacht, ze hadden gewoon daadwerkelijk geen idee waarom ik ineens zo'n (in hun ogen) terugval had en ik was te jong om het echt goed uit te leggen.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:27

Meid, wat jammer voor je dat het zo is gegaan. Alles zat tegen niet dan?
Als je afhankelijk bent van je ouders op een wedstrijd (er naar toe rijden, meehelpen), ik kan daarop alleen zeggen: het is te "eigen" en ik geloof niet dat je ouders er verder ook veel verstand van hebben. Het alom bekende "de beste stuurlui...".
Natuurlijk willen alle ouders trots zijn op hun kind, maar dat mag niet ten koste gaan van het kind.

Ookal haal je geen winstpunt, wat maakt dat nu uit, het gaat er om dat jij plezier hebt in het uitoefenen van je hobby, zonder prestatiedrang en een stok achter de deur en die winstpunten komen vanzelf.

Er zijn goede ideeën aangedragen hier: je instructrice meenemen, haar eens laten praten met je ouders, zij is een derde en wellicht dringt zij door. Ook haar aanwezigheid kan voor jou een vertrouwd gevoel geven.

Ga inderdaad eens schrijven bij een jury. Ten eerste zie je alles van de andere kant en ten tweede is dat heel leerzaam.
Er zijn genoeg jury's die jou ook graag uitleggen waarom ze een bepaald punt geven voor een onderdeel.

Een gezonde dosis zenuwen in een proef kan geen kwaad, het helpt bij het presteren en geloof me, je bent niet de enige. Maar de zenuwen moeten niet de overhand krijgen.
Een proef rijden met harde wind is zo wie zo niet makkelijk en niet fijn. Als dat nog eens voorkomt kan je met je voorlezer afspreken dat hij/zij zo hard mogelijk roept en als het kan het te rijden onderdeel herhaalt.

En dan die jury.... geen woorden voor, schandalig! Mocht dat nog eens voorkomen, dan zou ik daar zeker gelijk melding van maken bij de wedstrijdorganisatie en het beste is dat je daar ook een paar getuigen bij hebt. Anders is het jouw woord tegen het zijne.

Je kan ook eens hors-concours starten. Dan rij je gewoon je proef maar de eventuele winstpunten tellen niet mee. Stap na je proef even naar de jury en vraag om verbeterpunten, of vraag bij het aanmelden even aan de jury of dat na je proef mogelijk is. Het draagt alleen maar bij aan je zelfvertrouwen.
Hors concours kan ook bijdragen aan vermindering van je zenuwen, je kan gewoon fijn je proef rijden, zonder de prestatiedrang en gaat er iets fout, geeft niets, zie het als een leerproces. Als je je coupons opstuurt zet je daar op "HC" en doe er desnoods een briefje bij.

Als je durft, laat je ouders alle reacties hier eens lezen. Wellicht opent het hun ogen en gaan ze wedstrijd rijden van een heel andere kant bekijken.

Veel geluk verder !

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:28

die punten zijn heel herkenbaar gelukkig hebben mn ouders er geen moeite mee..

misschien helpt het als je gewoon naar andere tereinen gaat en daar je proef oefenen? dan is je paard op ander terein (meestal wat gespannender en went ie er zo aan). dan loopt hij misschien al wat ontspannender in de proef. en als ji jheel zenuwachtig bent misschien zo'n pilletje nemen? weet zo niet hoe het heet maar mijn vriendin doet dat ook altijd haha en dat werkt geweldig :) .

en je ouders moet je even duidelijk maken dat je nog een jong paard hebt en dat dat moeilijk zat is. die van mij is nu ook 4 jaar en gaat ook met moeite soms door de proef. maar met een jong paard duurt het nou eenmaal wat langer dan als je al een wat ouder paard koopt (in de meeste gevallen adn :Y) ).

vergeet niet het plezier erin te houden he!! want dan gaat het helemaal niet.

SEEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:04

Gewoon goed blijven oefenen en het blijven proberen! Niks van je ouders aantrekken, zo krijg je alleen maar meer druk om te winnen en dat heeft meestal juist een averechts effect