Sportpaard/sportpony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Re: Sportpaard/sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:07

Pffff.....! Kansloze discussie dit! Is een sportpaard nu werkelijk enkel actief binnen de dressuur- of springsport? En een quarter die op topniveau wedstrijden verrijd? En die draver en engels volbloed die wereldwijd koersen lopen? Het wordt allemaal erg in hokjes geplaatst.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:20

Maar wij mensen houden van hokjes denken.. toch???

Een voltige paard is in mijn ogen ook een sportpaard (paard wordt gebruikt voor de sport, dus sportpaard),
maar als ik dat zeg kijkt ook de halve wereld me aan alsof ik gek ben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:36

Sportpaard wordt doorgaans iedere huis tuin en keukenknol die een b-proefje kan lopen mee bedoelt. Ik hanteer de term sportpaard/sportpony pas voor dieren die categorie I wedstrijden lopen, en alles wat categorie III loopt (basissport) noem ik geen sportpaard/sportpony. :n

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:37

Ahhh, Neon.. nou haal je de ilusie bij half bokt weg dat ze een sportpaard hebben _O- -O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:44

Ja, gemeen he? :))
Wij hebben zelf een stal vol, en we hebben categorie I en categorie III dieren, en daar is duidelijk gewoon verschil in. De categorie I dieren wil ik pas sportpaarden noemen. Het werk voor deze dieren is toch een tikkie zwaarder (lees: een hele tik), de wedstrijden zijn niet te vergelijken en tientallen malen zwaarder.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:48

Ach, voordeel is dat voor datzelfde halve bokt, lekker basis sport paard ruim voldoende is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:18

Neonlight schreef:
Wij hebben zelf een stal vol, en we hebben categorie I en categorie III dieren, en daar is duidelijk gewoon verschil in. De categorie I dieren wil ik pas sportpaarden noemen. Het werk voor deze dieren is toch een tikkie zwaarder (lees: een hele tik), de wedstrijden zijn niet te vergelijken en tientallen malen zwaarder.

Mag ik dan wel even ondertiteling op die categorieen, want dat doet mij dan weer geen lampje aangaan. Belgische indeling, wellicht?

Die helft van Bokt mag zich sportpaarden aanschaffen; ze gaan hun goddelijke gang maar. De mijne is Boeing 747-proof........... }:)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:27

ikke schreef:
Neonlight schreef:

Mag ik dan wel even ondertiteling op die categorieen, want dat doet mij dan weer geen lampje aangaan. Belgische indeling, wellicht?

Die helft van Bokt mag zich sportpaarden aanschaffen; ze gaan hun goddelijke gang maar. De mijne is Boeing 747-proof........... }:)

Kom uit belgie en dit komt niet van bij ons ;-)
Het komt wss wel van ergens oftewel heeft neonlight zelf ""haar"" categorien, maar snapt wel ongeveer wat ze bedoeld

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:35

Nee, deze categorien zijn van de KNHS.
Kijk maar eens op de wedstrijdkalender van de KNHS, klik bijvoorbeeld dan maar eens dressuur, springen of aangespannen aan, en je ziet daar de categorien staan.
Ook als je het Algemeen wedstrijdreglement bekijkt, artikel 3, zie je het onderscheid. Categorie III is de basissport waar ook geen Nederlandse Kampioenschappen uitgeschreven worden voor de klasses maar KNHS kampioenschappen (de Hippiade beter gezegd), bij categorie I zijn er ook echte Nederlandse Kampioenschappen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:48

Neonlight schreef:
Nee, deze categorien zijn van de KNHS.
Kijk maar eens op de wedstrijdkalender van de KNHS, klik bijvoorbeeld dan maar eens dressuur, springen of aangespannen aan, en je ziet daar de categorien staan.
Ook als je het Algemeen wedstrijdreglement bekijkt, artikel 3, zie je het onderscheid. Categorie III is de basissport waar ook geen Nederlandse Kampioenschappen uitgeschreven worden voor de klasses maar KNHS kampioenschappen (de Hippiade beter gezegd), bij categorie I zijn er ook echte Nederlandse Kampioenschappen.

Kijk, dat schept dan weer duidelijkheid.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:39

TAO-->WD-V

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:46

Je moet misschien een "sportmens" zijn om dat snel te begrijpen Neonlight...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:01

Vind vooral bij pony's nogal een verschilletje zitten tussen de sportpony's en de zgn. boerenpony's. Zeker in de dressuur. Een goede sportpony moet goed in elkaar zitten (dus niet enorm overbouwd, hele korte pootjes of zo'n lekker omgekeerd halsje), drie (!) goede gangen hebben en een prettig, meewerkend karakter.

En tuurlijk kun je gerust wedstrijden rijden met de meest niet geschikte wedstrijdpony's, maar als je echt een fijne sportpony zoekt met als doel wat verder te komen dan de B, moet bovenstaande toch het minimum zijn.