Ervaringen met overgang B naar L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armani88

Re: Ervaringen met overgang B naar L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:17

Ik ben ook pas overgestapt naar de l1 en had ook verwacht dat dit een grote stap zou zijn, maar ik vind het niet veel anders dan de B!

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:22

ik ben ook overgestapt,maar ik vind het helemaal niet veel moeilijker,wijken leer je je paard toch ook al als je gewoon bij jezelf in de bak rijdt? en een stukje midden galop oefende ik ook vaak even op buitenrit,overgangen? die oefende ik ook vaak al om mijn paard voor wat losser te krijgen en de achterhand er onder te krijgen.en op letter rijden?dat moet je in de B ook,aan de teugel? ik heb nog nooit iemand gezien op wedstrijd,in de B,die niet aan de teugel loopt. dus,,,L1 is niet veel moeilijker,als je de basis kent.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:33

Ik ben met een paard zonder concourservaring gewoon maar gelijk in de L1 gestart. Vind het eigenlijk nog wel meevallen..

Was onze 1e keer.. voor haar 1e keer ooit voor mij 1e keer in 3 jaar:
Afgelopen keer 2 winstpunten gereden.. terwijl in de 1e proef de aanleuning best onrustig was, het van galop terug naar draf
te snel ging.. middengalop wou niet lukken.. en was een hoekje vergeten mee te pakken waardoor 1 x afwenden niet zo netjes
was.. maar had mn voltes netjes rond, zat er zelf netjes op en al mn andere figuren klopten gewoon. Kreeg allemaal voldoendes
met afentoe een uitspattende 7.. maar dat kwam gewoon omdat de aanleuning nog niet helemaal stabiel is..

2e proef ging beter.. ook was meer 7ens.. alleen sprong ze toen 2x verkeerd aan dus 2 oefeningen "verpest" .. rest van de proef
netter gereden, aanleuning was ook wat stiller omdat ik mn teugels wat meer op maat had en eigenlijk weinig problemen gehad.

Dat wijken 5 meter is even klunzen.. ik rijd liever naar de hoefslag.. mag ook wel in het L1.. maar die oefening zit er juist in om
te laten zien dat je je paard ten alle tijde recht kan stellen.. daarom krijg je voor 5m in het L1 ook meer punten dan als je het
wijken zo rijd dat je op de hoefslag uitkomt.. het zij zo.

Over het algemeen als ze gewoon nageeflijk lopen en het er niet te gedwongen uitziet en je rijd als ruiter je lijnen gewoon netjes..
(zoals gebroken lijn zonder uit te zwaaien op de x als je omstelt.. je middendraf vanuit de hoek afwenden, paar passen rechtuit
en dan pas voorwaarts.. je volte 15 meter ook gewoon mooi rond en echt 15 meter... afwenden bij b ook echt bij b en niet 5 meter
ervoor of erna..) dan is het gewoon prima te doen hoor om winst te rijden.. overgangen draf-stap, stap-draf netjes rijden komt je
ook ten goede in het L1... in het L2 zijn ze wel wat strenger.. de L is allemaal lang geleden voor mij (een jaar of 10/11....) dus ik
laat me geheel verassen!

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:08

Vond de overstap met mijn vorige pony niet groot, maar met haar ging het niet zo goed, aangezien ze al aardig oud was en aardig stijf en dus ging het wijken niet helemaal super, maar toch wel met haar minstens 2 winstpunten gehaald in de L1 :o
daarom zijn we gaan kijken naar een nieuwe pony, heb hem nu een jaar en ben in die tijd van de L1 naar de M1 gegaan, ik moest in de L1 starten, omdat ik dus al L1 was gestart met de vorige pony :)
ik vond de L1 niet moeilijk vergeleken met de B, de L2 vond ik zelfs fijner dan de L1, weer eens wat nieuws, maar na een tijdje heeft mijn pony geen zin meer om zo vaak dezelfde proefjes te lopen, dus dan is hij best lastig, maar nu in de M1 vind hij het veel leuker dan in de L2, vind ik zelf ook en vind de M1 ook veel fijner dan de L2 en mijn pony loopt de proefjes ook veel beter :P