Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Fitzroy schreef:Dat is natuurlijk onzin. Een jurylid beoordeelt de wijze waarop jij de onderdelen van het L2 uitvoert en niet of je wel in staat bent een SB te rijden in het M1. Waar in het algemene beeld wel naar gekeken kan worden is bv. of het paard niet nog teveel op de voorhand loopt en wat te horizontaal in hoofd-halshouding.
Fitzroy schreef:Maar dat is niet wat gevraagd wordt. Als ik jureer kijk ik naar het gevraagde en niet wat er een klasse hoger gevraagd wordt. Dat zou niet eerlijk zijn. Iemand zou in het L2 een prima proef kunnen rijden maar toch voor het M1 net wat te weinig oprichting kunnen hebben. Dan reken ik dat pas in het M1 aan en niet in het L2.
Fitzroy schreef:Maar dat is niet wat gevraagd wordt. Als ik jureer kijk ik naar het gevraagde en niet wat er een klasse hoger gevraagd wordt. Dat zou niet eerlijk zijn. Iemand zou in het L2 een prima proef kunnen rijden maar toch voor het M1 net wat te weinig oprichting kunnen hebben. Dan reken ik dat pas in het M1 aan en niet in het L2.
maar wat ik vaak zie is dat iemand na 10 punten behaald te hebben in de L2 meteen door wil naar de M1 (niks mis mee) maar vervolgens boos worden omdat ze daar geen winst rijden, geen sb kunnen rijden en andere onderdelen nog niet goed voor elkaar hebben. Waarom pas de onderdelen trainen op het moment dat je daar ook wedstrijden in wilt rijden? vibabu schreef:Fitzroy schreef:Maar dat is niet wat gevraagd wordt. Als ik jureer kijk ik naar het gevraagde en niet wat er een klasse hoger gevraagd wordt. Dat zou niet eerlijk zijn. Iemand zou in het L2 een prima proef kunnen rijden maar toch voor het M1 net wat te weinig oprichting kunnen hebben. Dan reken ik dat pas in het M1 aan en niet in het L2.
Ik zeg ook niet dat het gevraagd wordtmaar wat ik vaak zie is dat iemand na 10 punten behaald te hebben in de L2 meteen door wil naar de M1 (niks mis mee) maar vervolgens boos worden omdat ze daar geen winst rijden, geen sb kunnen rijden en andere onderdelen nog niet goed voor elkaar hebben. Waarom pas de onderdelen trainen op het moment dat je daar ook wedstrijden in wilt rijden?

Citaat:Ik zeg ook niet dat het gevraagd wordtmaar wat ik vaak zie is dat iemand na 10 punten behaald te hebben in de L2 meteen door wil naar de M1 (niks mis mee) maar vervolgens boos worden omdat ze daar geen winst rijden, geen sb kunnen rijden en andere onderdelen nog niet goed voor elkaar hebben. Waarom pas de onderdelen trainen op het moment dat je daar ook wedstrijden in wilt rijden?
Citaat:Maar dat is imo gewoon een fout in de voorbereiding die voorderest niks met de periode vóór de overstap te maken heeft.
Citaat:Maar als je je paard goed genoeg kan laten lopen voor de M2, dan haal je waarschijnlijk hogere punten in de M1. Als je paard nog heel erg op de voorhand duikt, de oefeningen nog niet heel goed zijn dan rij je toch ook meestal geen winstpunt? Ik heb iig een aantal keren winstpunten laten liggen in de M1 omdat de jury vond dat het paard niet goed genoeg in de oprichting liep. Meerdere juryleden hebben mij ook wel verteld dat je een winstpunte in de M2 krijgt als ze vinden dat je Z klaar bent.
In de M1 hoort (ik zeg hoort want op wedstrijd zie ik er vrij weinig die er tot in staat zijn) je paard allang al op het achterbeen te lopen met een zakkende achterhand takt impuls en een paard/pony behoort toch ook al wel oprichting tonen. Daarbij vind ik de verbinding tussen een paard lang laag diep rijden en kukelen op de voorhand altijd zó ontzettend irritant! Als je goed bezig bent zal een paard wat je lang laag en diep rijd ook gewoon een actieve achterhand hebben (althans zo hoort het). Tuurlijk zal je die niet die mate van ondertreding krijgen als met een paard wat in een opgerichte houding loopt maar op de voorhand vallen hoort er zeker niet bij
) de basis alweer beter zijn dan M1 ruiters. Want een M2 ruiter behoort meer oprichting en een nog meer zakkende achterhand te kunnen laten zien dus als jij dat mee kan nemen in je M1 proef is dat alleen maar handig en zal je vast wel meer punten rijden ja. Maar aan de M2 oefeningen die jij beheerst terwijl je dat op wedstrijd nog niet nodig hebt heb je in de ring ook niet veel hoor. Misschien omdat je voor die oefeningen meer verzameling nodg hebt en je dat dan in je M1 proef kan tonen maar verder niet veel. 
mimeslosydy schreef:Citaat:Maar als je je paard goed genoeg kan laten lopen voor de M2, dan haal je waarschijnlijk hogere punten in de M1. Als je paard nog heel erg op de voorhand duikt, de oefeningen nog niet heel goed zijn dan rij je toch ook meestal geen winstpunt? Ik heb iig een aantal keren winstpunten laten liggen in de M1 omdat de jury vond dat het paard niet goed genoeg in de oprichting liep. Meerdere juryleden hebben mij ook wel verteld dat je een winstpunte in de M2 krijgt als ze vinden dat je Z klaar bent.
Sorry maar dit vind ik toch een beetje een kromme zinIn de M1 hoort (ik zeg hoort want op wedstrijd zie ik er vrij weinig die er tot in staat zijn) je paard allang al op het achterbeen te lopen met een zakkende achterhand takt impuls en een paard/pony behoort toch ook al wel oprichting tonen. Daarbij vind ik de verbinding tussen een paard lang laag diep rijden en kukelen op de voorhand altijd zó ontzettend irritant! Als je goed bezig bent zal een paard wat je lang laag en diep rijd ook gewoon een actieve achterhand hebben (althans zo hoort het). Tuurlijk zal je die niet die mate van ondertreding krijgen als met een paard wat in een opgerichte houding loopt maar op de voorhand vallen hoort er zeker niet bij
![]()
En tuurlijk, als jij je paard M2 klaarhebt terwijl je M1 start zal je vast wel hogere punten halen. Want bij mensen die M2 niveau rijden zal (daar hebben we weer de ''als het goed is'') de basis alweer beter zijn dan M1 ruiters. Want een M2 ruiter behoort meer oprichting en een nog meer zakkende achterhand te kunnen laten zien dus als jij dat mee kan nemen in je M1 proef is dat alleen maar handig en zal je vast wel meer punten rijden ja. Maar aan de M2 oefeningen die jij beheerst terwijl je dat op wedstrijd nog niet nodig hebt heb je in de ring ook niet veel hoor. Misschien omdat je voor die oefeningen meer verzameling nodg hebt en je dat dan in je M1 proef kan tonen maar verder niet veel.

vibabu schreef:Waar leg ik die link dan tussen het lang en laag rijden en op de voorhand duiken? Daarnaast wil een jury opgericht aan de voorkant en zittend aan de achterkant lopende paarden zien. Zowel in de B als in de Z. Moet een paard al helemaal opgericht lopen in de B niet meer op de voorhand mogen duiken, maximale stelling en buiging? naar mijn mening niet, maar laat ik vaak genoeg op mijn briefje hebben gehad 'paard duikt teveel, meer stelling' etc. Jury's hebben het perfecte plaatje in hun hoofd en als je verder traint dan de klasse waar je in rijdt kan je dit plaatje toch beter laten zien. Daarmee zeg ik dus niet dat je alle oefeningen uit de volgende klasse al moet beheersen maar waarom zou je pas achterwaarts gaan oefenen als je in de L2 zit? Je maakt het jezelf alleen maar moeilijker.
Citaat:Maar als je je paard goed genoeg kan laten lopen voor de M2, dan haal je waarschijnlijk hogere punten in de M1. Als je paard nog heel erg op de voorhand duikt, de oefeningen nog niet heel goed zijn dan rij je toch ook meestal geen winstpunt? Ik heb iig een aantal keren winstpunten laten liggen in de M1 omdat de jury vond dat het paard niet goed genoeg in de oprichting liep. Meerdere juryleden hebben mij ook wel verteld dat je een winstpunte in de M2 krijgt als ze vinden dat je Z klaar bent.
knap

mimeslosydy schreef:Mellanie:Dat kan zeker wel, hoge punten terwijl je paard voor duikboot speelt (ik zie het vaak genoeg op wedstrijd) maar vind ik absoluut niet verdiend. Als je een paard hebt wat op de voorhand loopt maar wel netjes zijn oefeningen hobbelt, tja leuk hoor maar imo zou je daar bij elke oefening punten aftrek voor horen te krijgen! Toch snap ik nog steeds niet waarom je als je in de M2 rijd klaar zou moeten zijn voor het Z. Ze kunnen toch nog niet beoordelen of je bijv. kan appuyeren.schrijf je dat zo..). Voor hetzelfde geld start je voor het eerst M2, dan kom je net uit de M1, vanuit de M1 is het nog best een weg hoor naar het Z! Daarbij blijf ik erbij, je rijd in het M2 niet in het Z dus als jij een topproef op M2 niveau kan laten zien maar nog niet klaar voor het Z behoor je volgens jou daar keihard op afgerekend te worden en zou jij het terecht vinden als je te horen krijgt:Amazone is nog lang niet klaar voor het Z, je hebt een superproef laten zien maar ik geef je toch lage punten want voor het Z is het nog niet goed genoeg. Het zou wat zijn zeg... Ik ben het nog nooit tegengekomen.
Wat knap dat je steeds boven de 200 punten zit, dan stromen de wp's binnen. Ik neem aan dat jij dan ook al bijna in het Z zitknap
Mellanie_ schreef:mimeslosydy schreef:Mellanie:Dat kan zeker wel, hoge punten terwijl je paard voor duikboot speelt (ik zie het vaak genoeg op wedstrijd) maar vind ik absoluut niet verdiend. Als je een paard hebt wat op de voorhand loopt maar wel netjes zijn oefeningen hobbelt, tja leuk hoor maar imo zou je daar bij elke oefening punten aftrek voor horen te krijgen! Toch snap ik nog steeds niet waarom je als je in de M2 rijd klaar zou moeten zijn voor het Z. Ze kunnen toch nog niet beoordelen of je bijv. kan appuyeren.schrijf je dat zo..). Voor hetzelfde geld start je voor het eerst M2, dan kom je net uit de M1, vanuit de M1 is het nog best een weg hoor naar het Z! Daarbij blijf ik erbij, je rijd in het M2 niet in het Z dus als jij een topproef op M2 niveau kan laten zien maar nog niet klaar voor het Z behoor je volgens jou daar keihard op afgerekend te worden en zou jij het terecht vinden als je te horen krijgt:Amazone is nog lang niet klaar voor het Z, je hebt een superproef laten zien maar ik geef je toch lage punten want voor het Z is het nog niet goed genoeg. Het zou wat zijn zeg... Ik ben het nog nooit tegengekomen.
Wat knap dat je steeds boven de 200 punten zit, dan stromen de wp's binnen. Ik neem aan dat jij dan ook al bijna in het Z zitknap
Ik denk dat een jury nooit 200 punten geeft als je niet M2 waardig zou zijn en dus niet klaar zou zijn voor het Z..
Er word door erg veel ruiters en amazone's gezegd dat de Z1 makkelijker is dan het M2 en dat hebben
jury's vast ook wel in het achterhoofd rondspoken..
Naja ik zeg dus niet dat het absoluut zo is maar tot nu toe heb ik dit steeds mee gemaakt.
De wp's stromen wel lekker binnen ja. De teller staat nu op 23.
Nog effe lekker kampioenschappen rijden en dan maken dat we Z1 starten haha
En de beoordeling of je klaar bent voor het Z gaat niet alleen om de oefeningen maar vooral om de graad van africhting.
Stelling en buiging, activiteit van de achterhand, kwaliteit van de aanleuning, beengebruik enz..
Allemaal dingen die in het M2 al te beoordelen zijn![]()