Overgang L2-M1, ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pittig_ding

Re: Overgang L2-M1, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:07

Ik heb 2 weken geleden ook mijn L2 punten bij elkaar gereden en ga hopelijk begin september M1 starten. Voor mij is het wel een nieuwe klasse, zo ook voor mijn ruin.
Dus even nog flink oefenen voor we over gaan!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:31

Dat snap ik toch niet helemaal... Ik probeer altijd een klasse vooruit te trainen. Dus als je in de L2 op de helft zit wat betreft punten, alle M1 oefeningen er al zo goed als ik hebben zitten. Mij wordt altijd verteld dat een jury wil zien of je klaar bent voor de volgende klasse.....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:21

Dat is natuurlijk onzin. Een jurylid beoordeelt de wijze waarop jij de onderdelen van het L2 uitvoert en niet of je wel in staat bent een SB te rijden in het M1. Waar in het algemene beeld wel naar gekeken kan worden is bv. of het paard niet nog teveel op de voorhand loopt en wat te horizontaal in hoofd-halshouding.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:36

Fitzroy schreef:
Dat is natuurlijk onzin. Een jurylid beoordeelt de wijze waarop jij de onderdelen van het L2 uitvoert en niet of je wel in staat bent een SB te rijden in het M1. Waar in het algemene beeld wel naar gekeken kan worden is bv. of het paard niet nog teveel op de voorhand loopt en wat te horizontaal in hoofd-halshouding.

Waarom zou dat onzin zijn? Je moet natuurlijk geen appels met peren gaan vergelijken. Maar ik heb vaak genoeg bij jury's geschreven die iemand geen winstpunt gaven in de M2 omdat deze nog niet Z klaar waren.... er wordt dus wel degelijk naar gekeken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:36

Maar dat is niet wat gevraagd wordt. Als ik jureer kijk ik naar het gevraagde en niet wat er een klasse hoger gevraagd wordt. Dat zou niet eerlijk zijn. Iemand zou in het L2 een prima proef kunnen rijden maar toch voor het M1 net wat te weinig oprichting kunnen hebben. Dan reken ik dat pas in het M1 aan en niet in het L2.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:47

Fitzroy schreef:
Maar dat is niet wat gevraagd wordt. Als ik jureer kijk ik naar het gevraagde en niet wat er een klasse hoger gevraagd wordt. Dat zou niet eerlijk zijn. Iemand zou in het L2 een prima proef kunnen rijden maar toch voor het M1 net wat te weinig oprichting kunnen hebben. Dan reken ik dat pas in het M1 aan en niet in het L2.

Helemaal mee eens ik vind het altijd zo'n onzin als mensen zeggen dat je al klaar moet zijn voor de volgende klasse. In de B hoef je toch nog niet te kunnen wijken, in de L1 hoef je nog geen enkele pas achterwaarts te hoeven laten zien, net zoals je in het L2 imo nog niet eens hoeft te snappen wat SB is. Als jij een top L2 poef laat zien hoor je daar ook de punten voor te krijgen, zo hoort het en niet anders wat een onzin zeg....

Ik ben ook van mening dat je eigelijk niet kan zeggen van of de overgang moeilijk is of niet en in vergelijking met hoe je van de B naar de L1 bent gegaan en daarna naar de L2. Immers zou je basis op dit moment alweer véél beter moeten zijn dan toen je de overstap maakte naar het L2 toch? Dus niet echt vergelijkbaar. Iniedergeval merk ik dat bij mezelf, ik heb bijna een jaar lang geen winst gereden in de L1, zelfs een keer verlies. En dat kwam omdat de basis op dat moment gewoon nog niet goed genoeg was. Nu heb ik een paar wedstrijden in het L2 gereden en alweer 7 wp's. Dat komt omdat de basis nu véél beter is. Als je goed bezig zijn zal je basis steeds weer blijven verbeteren. Als de basis goed is. Je paard reageert op zijwaartse druk en aanleuning e.d ook oké komen de (nieuwe) oefeningen meestal ook wel goed. :)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:02

Ik ben het met jullie beide meningen eens. Waarom: eerst reed ik wedstrijden een beetje op de gok....soms was dat dus een prijsje, maar soms geen eens een winstpunt. En wat deed ik? Ik trainde het niveau waarop ik op dat moment reed. Maar nu kom ik erachter dat het veel leuker is om steeds constanter te gaan rijden en dat het veeeeeeel leuker is als je wéét dat je paard iets kan! En dan heb je ook veel meer zelfvertrouwen (of...paard-vertrouwen). Ik heb nu 5 winstpunten in de M1, maar omdat ik een nieuwe (en eerste) baan heb ga ik voorlopig even niet op wedstrijd. Dat komt eigenlijk heel goed uit. Ik heb besloten dat ik eerst een stapje meer wil kunnen voor ik weer wedstrijden ga rijden en dan hoop ik dus......dat ik gewoon 2 winstpunten per proef rijd haha aangezien ik dat laatst al bijna had.

Maar even voor de TS: als je het heel leuk vindt om wedstrijden te rijden zou ik gewoon gaan. De overgang is mij enórm meegevallen, al moet je je puntjes wél verdienen. Zit je te klooien omdat je niet genoeg geconcentreerd bent (of zoals ik, afgeleid of moet lachen :p) dan rijd je meestal geen winst. Maar het ligt natuurlijk ook aan de jury. En als gewoon gaat proberen en erachter komt: oeps, dit is wat moelijker dan ik dacht (thuis is alles gemakkelijker), dan kun je altijd nog verder oefenen. Succes!

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:05

Ik heb woensdag mijn laatste punten gereden voor het M2. En ik moet zeggen dat de overgang mij enorm is tegengevallen. Ik had een jong paard, ben door de B en L heen gevlogen. En dat zou natuurlijk een keer ophouden en dat was het M1 voor mij. Ik rijd de laatste wedstrijden gelukkig wel gewoon constant sowieso de eerste proef een puntje (vaak), maar in het begin ging het niet zo vlot...

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:48

Fitzroy schreef:

Ik zeg ook niet dat het gevraagd wordt ;) maar wat ik vaak zie is dat iemand na 10 punten behaald te hebben in de L2 meteen door wil naar de M1 (niks mis mee) maar vervolgens boos worden omdat ze daar geen winst rijden, geen sb kunnen rijden en andere onderdelen nog niet goed voor elkaar hebben. Waarom pas de onderdelen trainen op het moment dat je daar ook wedstrijden in wilt rijden?

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:26

vibabu schreef:
Fitzroy schreef:

Ik zeg ook niet dat het gevraagd wordt ;) maar wat ik vaak zie is dat iemand na 10 punten behaald te hebben in de L2 meteen door wil naar de M1 (niks mis mee) maar vervolgens boos worden omdat ze daar geen winst rijden, geen sb kunnen rijden en andere onderdelen nog niet goed voor elkaar hebben. Waarom pas de onderdelen trainen op het moment dat je daar ook wedstrijden in wilt rijden?

Maar dat is imo gewoon een fout in de voorbereiding die voorderest niks met de periode vóór de overstap te maken heeft.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:06

Ik denk dat een klasse vooruit trainen alleen maar ideaal is voorjezelf!
als je een klasse vooruit traint dan kunnen de punten ook omhoog gaan.
zo is het bij mij gegaan tenminste.. en als je dan 10 wp's heb kan je meteen lekker
over inplaats van nog 10 winstpunten in een klasse te hangen omdat je paard de oefeningen nog niet kent..

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:13

Ik vond de M1 veel makkelijker dan de L2.
Meer rust in de proef.
Ik vond het een verademing in de M1.

Ik vind ook dat je in training zowel het niveau wat je net start moet bevestigen,
en dat je daarin je oefeningen van het volgende niveau moet mee pakken.
Zodat je dit tegen de tijd dat je winstpunten er zijn, die ook bevestigt zijn.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:20

Citaat:

Citaat:
Maar dat is imo gewoon een fout in de voorbereiding die voorderest niks met de periode vóór de overstap te maken heeft.

Maar als je je paard goed genoeg kan laten lopen voor de M2, dan haal je waarschijnlijk hogere punten in de M1. Als je paard nog heel erg op de voorhand duikt, de oefeningen nog niet heel goed zijn dan rij je toch ook meestal geen winstpunt? Ik heb iig een aantal keren winstpunten laten liggen in de M1 omdat de jury vond dat het paard niet goed genoeg in de oprichting liep. Meerdere juryleden hebben mij ook wel verteld dat je een winstpunte in de M2 krijgt als ze vinden dat je Z klaar bent.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:42

Citaat:
Maar als je je paard goed genoeg kan laten lopen voor de M2, dan haal je waarschijnlijk hogere punten in de M1. Als je paard nog heel erg op de voorhand duikt, de oefeningen nog niet heel goed zijn dan rij je toch ook meestal geen winstpunt? Ik heb iig een aantal keren winstpunten laten liggen in de M1 omdat de jury vond dat het paard niet goed genoeg in de oprichting liep. Meerdere juryleden hebben mij ook wel verteld dat je een winstpunte in de M2 krijgt als ze vinden dat je Z klaar bent.

Sorry maar dit vind ik toch een beetje een kromme zin :+ In de M1 hoort (ik zeg hoort want op wedstrijd zie ik er vrij weinig die er tot in staat zijn) je paard allang al op het achterbeen te lopen met een zakkende achterhand takt impuls en een paard/pony behoort toch ook al wel oprichting tonen. Daarbij vind ik de verbinding tussen een paard lang laag diep rijden en kukelen op de voorhand altijd zó ontzettend irritant! Als je goed bezig bent zal een paard wat je lang laag en diep rijd ook gewoon een actieve achterhand hebben (althans zo hoort het). Tuurlijk zal je die niet die mate van ondertreding krijgen als met een paard wat in een opgerichte houding loopt maar op de voorhand vallen hoort er zeker niet bij :n
En tuurlijk, als jij je paard M2 klaarhebt terwijl je M1 start zal je vast wel hogere punten halen. Want bij mensen die M2 niveau rijden zal (daar hebben we weer de ''als het goed is'' :+ ) de basis alweer beter zijn dan M1 ruiters. Want een M2 ruiter behoort meer oprichting en een nog meer zakkende achterhand te kunnen laten zien dus als jij dat mee kan nemen in je M1 proef is dat alleen maar handig en zal je vast wel meer punten rijden ja. Maar aan de M2 oefeningen die jij beheerst terwijl je dat op wedstrijd nog niet nodig hebt heb je in de ring ook niet veel hoor. Misschien omdat je voor die oefeningen meer verzameling nodg hebt en je dat dan in je M1 proef kan tonen maar verder niet veel.

xEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:04

ik vond het M1 vele malen beter te rijden dan het L2.
Ik vind zelf het wijken 10 m een struikelblok en het lichtrijden in de middendraf dramatisch.

Ik zou gewoon ontspannen en lekker rijden dan komt het goed!

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:23

Als je een paard heb dat wat op de voorhand loopt dat verder wel alle oefeningen goed uitvoert kan je ook goede punten rijden hoor.. en in de M2 gaan ze inderdaad ervan uit dat je klaar moet zijn voor het Z..
Dat is gewoon zo.. ben nog geen jurylid tegen gekomen die er anders over denkt.
Mijn paard heeft een hoog kruis en oogt ook soms wat op de voorhand lopend..
Maar wij rijden wel mooi steeds boven de 200 punten op wedstrijd!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:29

mimeslosydy schreef:
Citaat:

Sorry maar dit vind ik toch een beetje een kromme zin :+ In de M1 hoort (ik zeg hoort want op wedstrijd zie ik er vrij weinig die er tot in staat zijn) je paard allang al op het achterbeen te lopen met een zakkende achterhand takt impuls en een paard/pony behoort toch ook al wel oprichting tonen. Daarbij vind ik de verbinding tussen een paard lang laag diep rijden en kukelen op de voorhand altijd zó ontzettend irritant! Als je goed bezig bent zal een paard wat je lang laag en diep rijd ook gewoon een actieve achterhand hebben (althans zo hoort het). Tuurlijk zal je die niet die mate van ondertreding krijgen als met een paard wat in een opgerichte houding loopt maar op de voorhand vallen hoort er zeker niet bij :n
En tuurlijk, als jij je paard M2 klaarhebt terwijl je M1 start zal je vast wel hogere punten halen. Want bij mensen die M2 niveau rijden zal (daar hebben we weer de ''als het goed is'' :+ ) de basis alweer beter zijn dan M1 ruiters. Want een M2 ruiter behoort meer oprichting en een nog meer zakkende achterhand te kunnen laten zien dus als jij dat mee kan nemen in je M1 proef is dat alleen maar handig en zal je vast wel meer punten rijden ja. Maar aan de M2 oefeningen die jij beheerst terwijl je dat op wedstrijd nog niet nodig hebt heb je in de ring ook niet veel hoor. Misschien omdat je voor die oefeningen meer verzameling nodg hebt en je dat dan in je M1 proef kan tonen maar verder niet veel.

Waar leg ik die link dan tussen het lang en laag rijden en op de voorhand duiken? Daarnaast wil een jury opgericht aan de voorkant en zittend aan de achterkant lopende paarden zien. Zowel in de B als in de Z. Moet een paard al helemaal opgericht lopen in de B niet meer op de voorhand mogen duiken, maximale stelling en buiging? naar mijn mening niet, maar laat ik vaak genoeg op mijn briefje hebben gehad 'paard duikt teveel, meer stelling' etc. Jury's hebben het perfecte plaatje in hun hoofd en als je verder traint dan de klasse waar je in rijdt kan je dit plaatje toch beter laten zien. Daarmee zeg ik dus niet dat je alle oefeningen uit de volgende klasse al moet beheersen maar waarom zou je pas achterwaarts gaan oefenen als je in de L2 zit? Je maakt het jezelf alleen maar moeilijker.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:46

vibabu schreef:
Waar leg ik die link dan tussen het lang en laag rijden en op de voorhand duiken? Daarnaast wil een jury opgericht aan de voorkant en zittend aan de achterkant lopende paarden zien. Zowel in de B als in de Z. Moet een paard al helemaal opgericht lopen in de B niet meer op de voorhand mogen duiken, maximale stelling en buiging? naar mijn mening niet, maar laat ik vaak genoeg op mijn briefje hebben gehad 'paard duikt teveel, meer stelling' etc. Jury's hebben het perfecte plaatje in hun hoofd en als je verder traint dan de klasse waar je in rijdt kan je dit plaatje toch beter laten zien. Daarmee zeg ik dus niet dat je alle oefeningen uit de volgende klasse al moet beheersen maar waarom zou je pas achterwaarts gaan oefenen als je in de L2 zit? Je maakt het jezelf alleen maar moeilijker.

Inderdaad ! _/-\o_

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:23

Citaat:

In deze quote heb je het over een paard wat heel erg op de voorhand duikt en daarna zeg je ik heb iig een aantal keren punten laten liggen omdat mijn paard oprichting miste. Vandaar dat ik die link zo legde, ik zou het natuurlijk verkeerd begrepen kunnen hebben!

Een jury geeft in de B inderdaad aan je als je paard op de voorhand loopt en stelling en buiging mist, zou een beetje raar zijn als ze dat niet deden toch? Anders kom je misschien in latere klasses voor verassingen te staan. Daarbij, dat ze het aangeven zegt nog niet gelijk dat je er ook gelijk al per sé keihard op afgerekend wordt en ze het al meenemen in de beoordeling.

Daarbij zeg jij:waarom pas achterwaarts gaan oefenen als je in de L2 zit? Dat zeg ik niet en gaat deze discussie ook niet over. Wij hebben het er hier over of je een klasse vooruit zou moeten trainen. Niet of je over moet aan terwijl je de gevraagde oefeningen nog niet kent. Tenminste zo interpreteerde ik het.

Mellanie:Dat kan zeker wel, hoge punten terwijl je paard voor duikboot speelt (ik zie het vaak genoeg op wedstrijd) maar vind ik absoluut niet verdiend. Als je een paard hebt wat op de voorhand loopt maar wel netjes zijn oefeningen hobbelt, tja leuk hoor maar imo zou je daar bij elke oefening punten aftrek voor horen te krijgen! Toch snap ik nog steeds niet waarom je als je in de M2 rijd klaar zou moeten zijn voor het Z. Ze kunnen toch nog niet beoordelen of je bijv. kan appuyeren.schrijf je dat zo..). Voor hetzelfde geld start je voor het eerst M2, dan kom je net uit de M1, vanuit de M1 is het nog best een weg hoor naar het Z! Daarbij blijf ik erbij, je rijd in het M2 niet in het Z dus als jij een topproef op M2 niveau kan laten zien maar nog niet klaar voor het Z behoor je volgens jou daar keihard op afgerekend te worden en zou jij het terecht vinden als je te horen krijgt:Amazone is nog lang niet klaar voor het Z, je hebt een superproef laten zien maar ik geef je toch lage punten want voor het Z is het nog niet goed genoeg. Het zou wat zijn zeg... Ik ben het nog nooit tegengekomen.
Wat knap dat je steeds boven de 200 punten zit, dan stromen de wp's binnen. Ik neem aan dat jij dan ook al bijna in het Z zit :) knap :j

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:23

ten eerste: wedstrijden moeten wel leuk blijven he!!!
maar ik vond het L ook stressender. Het M is leuker maar, mijn pony was eerst wel erg sloom zonder zweep. nu niet meer.
je moet dat thuis gewoon elke dag oevenen! enne je hoort het wel als je niet goed zit of zo!!
veel suc6

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:41

mimeslosydy schreef:
Mellanie:Dat kan zeker wel, hoge punten terwijl je paard voor duikboot speelt (ik zie het vaak genoeg op wedstrijd) maar vind ik absoluut niet verdiend. Als je een paard hebt wat op de voorhand loopt maar wel netjes zijn oefeningen hobbelt, tja leuk hoor maar imo zou je daar bij elke oefening punten aftrek voor horen te krijgen! Toch snap ik nog steeds niet waarom je als je in de M2 rijd klaar zou moeten zijn voor het Z. Ze kunnen toch nog niet beoordelen of je bijv. kan appuyeren.schrijf je dat zo..). Voor hetzelfde geld start je voor het eerst M2, dan kom je net uit de M1, vanuit de M1 is het nog best een weg hoor naar het Z! Daarbij blijf ik erbij, je rijd in het M2 niet in het Z dus als jij een topproef op M2 niveau kan laten zien maar nog niet klaar voor het Z behoor je volgens jou daar keihard op afgerekend te worden en zou jij het terecht vinden als je te horen krijgt:Amazone is nog lang niet klaar voor het Z, je hebt een superproef laten zien maar ik geef je toch lage punten want voor het Z is het nog niet goed genoeg. Het zou wat zijn zeg... Ik ben het nog nooit tegengekomen.
Wat knap dat je steeds boven de 200 punten zit, dan stromen de wp's binnen. Ik neem aan dat jij dan ook al bijna in het Z zit :) knap :j

Ik denk dat een jury nooit 200 punten geeft als je niet M2 waardig zou zijn en dus niet klaar zou zijn voor het Z..
Er word door erg veel ruiters en amazone's gezegd dat de Z1 makkelijker is dan het M2 en dat hebben
jury's vast ook wel in het achterhoofd rondspoken..
Naja ik zeg dus niet dat het absoluut zo is maar tot nu toe heb ik dit steeds mee gemaakt.

De wp's stromen wel lekker binnen ja. De teller staat nu op 23.
Nog effe lekker kampioenschappen rijden en dan maken dat we Z1 starten haha

En de beoordeling of je klaar bent voor het Z gaat niet alleen om de oefeningen maar vooral om de graad van africhting.
Stelling en buiging, activiteit van de achterhand, kwaliteit van de aanleuning, beengebruik enz..
Allemaal dingen die in het M2 al te beoordelen zijn :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:58

Mellanie_ schreef:
mimeslosydy schreef:

Ik denk dat een jury nooit 200 punten geeft als je niet M2 waardig zou zijn en dus niet klaar zou zijn voor het Z..
Er word door erg veel ruiters en amazone's gezegd dat de Z1 makkelijker is dan het M2 en dat hebben
jury's vast ook wel in het achterhoofd rondspoken..
Naja ik zeg dus niet dat het absoluut zo is maar tot nu toe heb ik dit steeds mee gemaakt.

De wp's stromen wel lekker binnen ja. De teller staat nu op 23.
Nog effe lekker kampioenschappen rijden en dan maken dat we Z1 starten haha

En de beoordeling of je klaar bent voor het Z gaat niet alleen om de oefeningen maar vooral om de graad van africhting.
Stelling en buiging, activiteit van de achterhand, kwaliteit van de aanleuning, beengebruik enz..
Allemaal dingen die in het M2 al te beoordelen zijn :)

Dat is de bewoording wat ik probeer uit te leggen :)

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:11

Haha dan begrijpen we mekaar :P

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:15

ik wil even melden dat ik mn eerste wp in het M1 heb gereden gisteren (in de blubber en in de regen) Maar als ik zo lees over het M2 en Z1 heb ik nog een heeeele hoop te doen! :j

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:41

Gefeliciteerd :D