Vervroegt overgaan naar de L1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:01

aerdenhout1 schreef:
germie schreef:
L1+0 blijf je toch altijd, dus waarom niet proberen? Is het paard er niet klaar voor, dan sta je wat langer op die 0 winstpunten, maar lager kun je toch niet halen. En zo moeilijk is de L1 ook weer niet.

Hou er rekening mee dat je in de L minpunten kan rijden! In de B is dat niet natuurlijk, want lager dan de B is er niet.

ja en nee, je kunt minpunten rijden, maar nooit lager dan L1+0.
Dus ben je L1+0 en rij je 140, dan blijf je L1+0. Ben je L1+1 en haal je 140, dan ben je weer L1+0
Dus kun je rustig proberen L1 te starten ook al twijfel je nog.

Anoniem

Re: Vervroegt overgaan naar de L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:06

Gezien het feit dat het paard voor de verkoop is, en het feit dat het niet om je eigen paard gaat ,maar dat je hem voor een ander rijdt, zou ik hem gelijk in de L starten. Meeste kans dat je hem als L met winst kan veropen.

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 20:49

Ik denk dat als ik 180+ in de B rijd, dat in het L1 ook makkelijk moet kunnen mits het knopje wijken er netjes opzit(wat het geval is) Ik ga dus de volgende wedstrijd maar gewoon L1 starten:D

thanks iedereen!;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:55

Is dit het broertje wat binnenkort ook te koop is, uit je profiel.
Wat je rijdt voor iemand anders?

Dan is het allicht niet zo slim om hier te schrijven dat ie niet kan stappen, aan de hand niet en onder het zadel niet etc. ;)

L1 starten lijkt me trouwens het probleem niet en kan handig zijn voor de verkoper.
Maar zou wel proberen tijd erin te steken om zijn stap te verbeteren en de basis goed te bevestigen
en er een fijn te rijden paard van maken.
Want dat is voor de verkoop wel handig.

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 19:01

Sjolvir schreef:
Is dit het broertje wat binnenkort ook te koop is, uit je profiel.
Wat je rijdt voor iemand anders?

Dan is het allicht niet zo slim om hier te schrijven dat ie niet kan stappen, aan de hand niet en onder het zadel niet etc. ;)

L1 starten lijkt me trouwens het probleem niet en kan handig zijn voor de verkoper.
Maar zou wel proberen tijd erin te steken om zijn stap te verbeteren en de basis goed te bevestigen
en er een fijn te rijden paard van maken.
Want dat is voor de verkoop wel handig.

Dit is een ander paard;) daarom noem ik ook geen namen etc.

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:16

Oke, kan zijn dat ik hier comm op krijg. :')

Ik zou gewoon overgaan, als je de punten hebt, waarom niet? Als je weet dat je geen verliespunten gaat rijden zie ik het probleem niet. Je zou misschien nog wel 'toevallig' een wp mee kunnen pakken, ook al ben je voor je gevoel nog niet helemaal L1. Elke wp is makkelijk meegenomen. ;)

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:18

Ik ben ook gelijk naar de L1 gegaan, kreeg geen wp's in de B omdat ik het zelf *** proeven vind, vind de L1 proeven veel fijner te rijden :)

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 20:52

Maris__ schreef:
Ik ben ook gelijk naar de L1 gegaan, kreeg geen wp's in de B omdat ik het zelf *** proeven vind, vind de L1 proeven veel fijner te rijden :)

Haha dat heb ik nou ook(A) Vind de B eigenlijk heel langdradig..
xAppelmoes schreef:
Oke, kan zijn dat ik hier comm op krijg. :')

Ik zou gewoon overgaan, als je de punten hebt, waarom niet? Als je weet dat je geen verliespunten gaat rijden zie ik het probleem niet. Je zou misschien nog wel 'toevallig' een wp mee kunnen pakken, ook al ben je voor je gevoel nog niet helemaal L1. Elke wp is makkelijk meegenomen. ;)

Ik heb de punten nog niet, maar mag met ieder paard gewoon L1 starten. Zondag heb ik nog een B wedstrijd en daarna gaan we naar het L1:)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:58

Wat kan het kwaad om nog een paar weekjes in de B te rijden? Sorry, maar ik heb liever een paard waarbij de basis klopt (dus ook middendraf, etc correct wordt uitgevoerd) dan een paard waarbij er eigenlijk nog wat te verbeteren is in de basis. Alles is een paard te trainen, je moet er alleen wat tijd en geduld in steken. Niet overhaasten dus en lekker je B proefjes rijden (en prijzen in ontvangst nemen, natuurlijk!!) en pas overgaan als je overtuigd winstpunten haalt!

succes!

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 20:26

Adamootje schreef:
Wat kan het kwaad om nog een paar weekjes in de B te rijden? Sorry, maar ik heb liever een paard waarbij de basis klopt (dus ook middendraf, etc correct wordt uitgevoerd) dan een paard waarbij er eigenlijk nog wat te verbeteren is in de basis. Alles is een paard te trainen, je moet er alleen wat tijd en geduld in steken. Niet overhaasten dus en lekker je B proefjes rijden (en prijzen in ontvangst nemen, natuurlijk!!) en pas overgaan als je overtuigd winstpunten haalt!

succes!

Dat kan helemaal geen kwaad en met ieder jong paard doe ik dat ook zeker. Maar dit paard zal geen prijzen rijden, en ook niet overtuigend hoge punten gaan rijden. Puur omdat alle jury's hier in de omgeving(oke het merendeel) kijkt naar hoe spectaculair het paard loopt. Een paard dat de grond in is gebouwd zal geen hoge punten krijgen dus. En ja dit paard is de grond in gebouwt.

Ikzelf vind de L1 proeven makkelijker door te sturen en het paard is minder snel afgeleid. Doordat hij minder snel is afgeleid looptie beter, een betere middendraf dus ook;)

LISA_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:26

ik zou gewoon nog even wachten tot dat je je wp hebt

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 20:27

LISA_L schreef:
ik zou gewoon nog even wachten tot dat je je wp hebt

en wat is hier het nut van?
nog 4x 180 rijden? dan heb ik ze. Wat wil zeggen met een weekend kan dat gedaan zijn..

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:41

Jurrian1993 schreef:
Adamootje schreef:

succes!

Dat kan helemaal geen kwaad en met ieder jong paard doe ik dat ook zeker. Maar dit paard zal geen prijzen rijden, en ook niet overtuigend hoge punten gaan rijden. Puur omdat alle jury's hier in de omgeving(oke het merendeel) kijkt naar hoe spectaculair het paard loopt. Een paard dat de grond in is gebouwd zal geen hoge punten krijgen dus. En ja dit paard is de grond in gebouwt.

Ikzelf vind de L1 proeven makkelijker door te sturen en het paard is minder snel afgeleid. Doordat hij minder snel is afgeleid looptie beter, een betere middendraf dus ook;)

Ik zie het inderdaad wel vaker gebeuren dat combinaties punten verliezen omdat hun paarden niet spectaculair genoeg lopen of de combinatie een inhoudsloze proef rijdt. Als je een beetje in dezelfde punten blijft hangen en dit blijft maar zo doorgaan 10 wedstrijden lang (uitgaande van 5 x 2 proeven, waarbij bij ieder proefje zo om en rond de 180 punten), dan kun je inderdaad eerder de overweging maken om door te stromen naar de L. Succes in ieder geval! :j

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:10

ik zou toch nog even meer bevestigen in de B en ook voor de ervaring. Je kunt altijd nog naar de L1. Door veel oefenen kan het altijd beter worden. Ook moeilijke gangen kunnen makkelijker worden. Stap is voor de mijne ook super moeilijk en kon het ook niet fatsoenlijk. maar dat gaat steeds beter met een goede training en instructie. Je moet natuurlijk doen wat je zelf het fijnste vind. daar heeft niemand wat mee te maken. Maar een paard dat zijn oefeningen niet goed kan uitvoeren zal hier natuurlijk ook op gepunt worden. Ik weet niet hoe de stap en middendraf van je paard is. maar ik zou er nog aan oefenen.
verder wens ik je veel succes

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 20:08

Sharonaa_ schreef:
ik zou toch nog even meer bevestigen in de B en ook voor de ervaring. Je kunt altijd nog naar de L1. Door veel oefenen kan het altijd beter worden. Ook moeilijke gangen kunnen makkelijker worden. Stap is voor de mijne ook super moeilijk en kon het ook niet fatsoenlijk. maar dat gaat steeds beter met een goede training en instructie. Je moet natuurlijk doen wat je zelf het fijnste vind. daar heeft niemand wat mee te maken. Maar een paard dat zijn oefeningen niet goed kan uitvoeren zal hier natuurlijk ook op gepunt worden. Ik weet niet hoe de stap en middendraf van je paard is. maar ik zou er nog aan oefenen.

Dat altijd nog naar de L1 kan dus niet aangezien hij ieder moment verkocht kan zijn;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:10

Ach als je je paard netjes een proef door kunt sturen.. moet je ook in de L wel winst kunnen rijden.
Mits paard constante proef kan lopen met aanleuning, rechtgericht.. etc.. (zie kopje onderaan je protocol),
dan zal het hem niet zitten op de 2 x 5 m wijken.

fysio_juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:05

Wat wel vervelend is in t B is dat je paard soms meer showt dan andere paarden, maar de jury vaak alleen maar een "ronde volte" en een "rechte lijn" wil zien.
In t L kan je vaak iets meer laten zien, maar toch wordt je daar ook meteen weer meer beoordeeld op continuiteit en impuls (terecht overigens).
Maar goed, punten rijden in t B tot je 10 winstpunten hebt is natuurlijk nooit gek.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:47

Ik heb het idee dat je zelf je keus al gemaakt hebt ;)

Zelf heb ik 1 pony (dikke Haflinger) uitgebracht op wedstrijd en het was voor ons beiden de eerste keer.
We hebben ongeveer 36 B proeven gereden waarvan ongeveer helft tussen de pony's en de helft tussen de paarden. Uiteindelijk met 12 winstpunten en een maximum score van 188 overgegaan naar het L1. Pony kon nog niet wijken en de middengangen waren matig maar ik was die B zo sch*tziek :o
Het L1 zijn we praktisch doorgevlogen met veel betere punten, we hadden er allebei weer lol in :) Prijzen en bijna elke keer winst. Hier was ons gemiddelde denk ik rond de 62%, dus niet super, maar wel meteen overgegaan naar het L2 zonder er écht klaar voor te zijn. Dat heb ik in het begin wel gemerkt (telkens tussen 173 en 179) maar, in deze proeven mocht ik bijna alles doorzitten en dan reed ik zoveel fijner :)
Proefjes waren ook uitdagender en ik ging met meer plezier en een geconcentreerde pony de ring door.

Deze pony was ook niet van mijzelf en ik had ook een 'tijdsdruk' aangezien ik ging studeren. Ik wilde heel graag L2+1 worden, vandaar de keus om het maar gewoon te proberen. We hoefden ook niet naar het M en Z dus 1 foutloze proef (of lieve jury) was genoeg bij wijze van spreken ;)

Met een eigen paard of een paard waar je voor onbepaalde tijd mee aan de slag bent had ik het anders aangepakt, dat zeker...

Je moet doen waar je je het beste bij voelt. Het is niet waar dat je stand op L1+0 blijft hangen, je kan vanuit het L1 gewoon degraderen bij verlies, máár, dan moet je wel hééél dramatisch rijden ;)
Een keer HC starten kan je toch ook doen?

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 22:50

fysio_juul schreef:
Wat wel vervelend is in t B is dat je paard soms meer showt dan andere paarden, maar de jury vaak alleen maar een "ronde volte" en een "rechte lijn" wil zien.
In t L kan je vaak iets meer laten zien, maar toch wordt je daar ook meteen weer meer beoordeeld op continuiteit en impuls (terecht overigens).
Maar goed, punten rijden in t B tot je 10 winstpunten hebt is natuurlijk nooit gek.

De jury's hier willen van een paard dat matig loopt een rechte lijn en een ronde volte zien, deze moeten dan perfect zijn en perfect op de letter. Maar een paard wat echt goed loopt en showt wordt veel minder streng gejuryeerd.

ik denk dat die ene wedstrijd of die 2 wedstrijden voor die 10wps vrij weinig uitmaken;)"

@mariekeS_
ik heb inderdaad afgelopen weekend de keuze gemaakt samen met mijn baas+instructeur. In aug. hebben we wedstrijd week en dan ga ik gewoon L1 starten, rijden we punten is het mooi meegenomen, rijden we t niet, dan is het pech. Verlies rijden we niet, want hij kan gewoon een constante proef laten zien, midden galop is geen probleem en het wijken ook niet:) dus dan zal t minstens 160 worde:P

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:56

Jurrian1993 schreef:
Sharonaa_ schreef:

Dat altijd nog naar de L1 kan dus niet aangezien hij ieder moment verkocht kan zijn;)

Ik neem aan dat het paard verkocht moet worden met een goede basis en manier van rijden. Daarmee bedoel ik dat het er allemaal correct op zit, en niet zomaar overal doorheen sjeest qua wedstrijden en klasses. Die klasse heeft natuurlijk iook weer invloed op de prijs, maar als het er allemaal maar een beetje of net niet goed genoeg opzit. Ik koop liever een paard waar alles van de basis goed bevestigd is, en een nette, correcte manier van lopen heeft dan een paard die persé in een hogere klasse moet worden uitgebracht.

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 22:43

Sharonaa_ schreef:

Jurrian1993 schreef:

Sharonaa_ schreef:
Ik koop liever een paard waar alles van de basis goed bevestigd is, en een nette, correcte manier van lopen heeft dan een paard die persé in een hogere klasse moet worden uitgebracht.

Dit ben ik met je eens, maar helaas zijn er tegenwoordig veel meer mensen die willen dat een paard in een bepaalde klasse heeft gelopen;)

Hier gaat alleen niet de hele discussie over, het paard kan niet stappen, de middendraf is de ene dag goed en de andere dag niet en verder istie goed voor elkaar. Hij heeft alleen geen spectaculaire gangen waardoor ik hier in de buurt veel punten verlies;) en de vraag was wat jij zou doen en waarom, en dan met betrekking tot overgaan naar de volgende klasse of niet;)