6 Verzorging ivm met ijzers??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:17

Ik vind dat ijzers ook onder het deel verzorging hoort..
en tja, ik begrijp het van de jury dat ze je hier op afgerekend heeft..

en persoonlijk vind ik dat je verplicht ijzers onder moet hebben tijdens het outdoor seizoen als je wedstrijden wilt rijden...
het is tenslotte wel een stuk veiligheid

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:17

Even aan de jury's hoor.
Het lijkt me toch juist wél te storen. Als een paard tactfouten gaat maken omdat het niet durft te lopen, en de impuls ver te zoeken is, snap ik die vraag wel.

Of niet? :+

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:20

Ik hoorde dit gisteren ook van mijn vriendin (gezien je woonplaats en klasse vast dezelfde geweest)
Maar ijzers zijn NIET verplicht. Kijk anders eens in het proevenboekje (blz. 51). Daar staat in wat de verzorging inhoud. Daar staat het volgende: ''het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang". De hoeven moeten natuurlijk wel goed onderhouden zijn, maar dat lijkt me logisch.
Dat sommige mensen vinden dat ijzers verstandiger zijn is een hele andere discussie.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:21

Het ligt maar net aan het paard en aan hoe je je paard onder controle hebt. Ik heb één keer een mini slippertje gemaakt toen ze totaal onder me vandaan liep. Voor de rest nooit, ook met nat gras niet. Dus zo erg is het nou ook weer niet. Pony heeft weet niet beter dan zonder te lopen dus van op eieren lopen heb ik geen last.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:21

Dan vind ik het eerder een mening dat het bij de verzorging hoort, anders zou het in de reglementen staan ;)
En niet ieder paard maakt tactfouten zonder ijzers...

marjolein_el

Re: 6 Verzorging ivm met ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:22

inderdaad, als het niet in het reglement staat vind ik dat je er niet op afgerekend mag worden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:23

Dit mogen ze inderdaad niet zomaar zeggen. Het is ieders eigen keuze om zonder of met ijzers te starten. Dat die keuze niet overeenkomt met de voorkeuren van de jury, mag z je niet aanrekenen.

Zelf start ik M1 op blote voeten. Rij bij droog weer ook altijd in het land, ben wel wat gewend. Het gebeurt ons niet snel dat we glijden, en mocht ik mijn twijfels hebben over de bodemgesteldheid, dan ga ik gewoon niet starten. Dat komt echt niet vaak voor...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:28

Ik zeg ook niet dat ieder paard zonder ijzers tactfouten maakt.
Ik zeg dat als de combinatie een wiebelige proef reed omdat paard niet durft te lopen ik het geheel logisch vindt dat een jury vraagt waar de ijzers zijn.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:29

Ja maar dat was dus niet het geval ;)
(zeg trouwens niet dat de proef goed ging hoor ;p)

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:30

ik heb weleens een paard in het z2 gezien zonder ijzers, het is ook niet zo dat het niet mag maar in veel gevallen is het in der daad niet slim om zonder ijzers met kalkoenen op het gras te rijden. Maar bijvoorbeeld een paard met holle hoeven heeft ook veel eigen 'anti slib' dus het kan wel. Ik zeg altijd dat het beter voor de voeten van het paard is om zonder ijzers te rijden, maar soms kan het niet anders. En het eene paard kan zichzelf beter dragen op glad gras dan de andere.
Dus ik denk niet dat de jury je er op af mag rekenen. Of er moeten echt gevaarlijke dingen gebeuren tijdens de proef doordat het paard zonder ijzers staat.

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:32

Waarschijnlijk heeft het jurylid je gewoon een 6 gegeven om een andere reden, en zal ze de opmerking over de ijzers hebben voor het algemeen.

Zelf vind ik ijzers je eigen keuze. Denk je dat je pony/paard er verder geen last van ondervind zonder, dan ga je zonder.
Ik ben meer voor de ijzers, een stuk meer veiligheid. En bij de terreinen die ik de laatste 2keer heb meegemaakt op wedstrijd was ik erg blij met mijn ijzers en stoten.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:38

Nee ik krijg een PB van de schrijfster die het er later met de jury over had ;)
De jury heeft er wel degelijk op afgetrokken

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:44

_BlackPearl_ schreef:
Waarschijnlijk heeft het jurylid je gewoon een 6 gegeven om een andere reden, en zal ze de opmerking over de ijzers hebben voor het algemeen.

Denk ik niet, zoals TS ook al zegt. Mijn vriendin kwam ook al vragend naar me toe waar dat op sloeg en of het verplicht is. Ook bij haar stond hetzelfde op de coupon.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:45

Ik vraag me wel regelmatig af waarom er zoveel mensen zijn die zonder ijzers bij me door de baan glibberen, maar ik heb daarvoor nog nooit punten van de verzorging afgetrokken.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:48

Als het op glibberen was aangekomen was ik NIET gestart ;)
Zo vaak komt het namelijk niet voor..

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:48

Waarom is het veiliger een paard te starten met ijzers? Sorry, maar mijn paard kan veel beter uit de
voeten (letterlijk ja) zonder haar ijzers, dan met ijzers. Heeft verder helemaal niks met kosten te maken,
want had mijn paard niet blootsvoets kunnen staan, dan had ze ijzers gehad.

Vind het daarom ook niet terecht dat ze dit aanrekenen bij je verzorging. Er staat nergens dat het verplicht
is, anders zou het een ander verhaal zijn.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:51

Nienke96 schreef:
Als het op glibberen was aangekomen was ik NIET gestart ;)
Zo vaak komt het namelijk niet voor..

Ik zei ook niet dat jij glibberde, maar ik heb regelmatig glibberende en glijdende paarden in de ring als het nat is.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:51

Ja oke, dat snap ik dan ook weer niet ;)

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:53

@ KarinvdM; Wow wat heb jij trouwens een sexy schimmel!! <3

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:53

Mijn paard trekt wel eens sprintjes op nat gras, dan hou ik me hart vast, maar ik heb een erg bodemvast paard en ze kunnen de gekste dingen zonder ijzers op nat gras, dus ik zie het probleem niet. Ik rij gewoon op nat gras zonder ijzers... Gaat prima hoor...

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:04

Marisjuuuuuh schreef:
@Nienke, ik weet niet wat jij aan hoefsmid kosten betaald..?
Maar bij ons kun je een paard al voor 75 euro ronddom op ijzers laten zetten.

Ik weet ook niet of je 1 x per maand een wedstrijd rijdt, of elk weekend;)
Zou zonde zijn als je je vaak moet afmelden en gewoon inschrijf geld betalen moet, dan kun je beter je paard op ijzers laten zetten en lekker op wedstrijd gaan. Weer of geen weer....;)

Oh nou geef mij zo'n smid!
Ik betaal 90 euro voor rondom ijzers... en 65 voor alleen voor..
Mijn paard staat voorlopig ook nog niet rondom op ijzers (achterhoeven zijn ook prima dus niet nodig).

Ik begrijp het wel hoor, als je paard geen moeilijkheden geeft en als jij weet waar je mee bezig bent en de situatie goed inschat?? Ik persoonlijk zal niet starten zonder ijzers/kalkoenen op gras (met mijn fjord had ik alleen voorijzers en ging prima) en met dit paard start ik helemaal niet op gras want ik vind gras gewoon minder fijn.. maar als jij weet waar je mee bezig bent dan moet dat naar mijn mening gewoon kunnen..
en ik denk niet dat ze wekelijks haar wedstrijd afzegt want dan neem ik aan dat er bij jezelf ook wel een lampje gaat branden :)*

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 20:16

Ja precies :P
Dan wist ik het wel, maar het ligt ook een beetje aan het gras wanneer het nat is.
Lang ongemaaid gras word over het algemeen sneller gras dan kort gemaaid gras.
Gras met veel zand ertussen is ook al beter.. en zo heb je nog meer voor en nadelen.

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:48

ik vind het een heel raar commentaar van de jury. Als je paard niet glijdt of iets dergelijks dan is het nergens op gebaseerd.
Vind het ook raar dat mensen vinden dat je paard rondom met ijzers moet staan als je wedstrijden rijdt; het ene paard is het andere niet en als je paard zich prima kan redden zonder ijzers zou ik er ook voor kiezen om geen ijzers te nemen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:59

Apart als je verzorging verder perfect was en je alleen om je ijzers omlaag zou zijn met punten.
Weet je wat de anderen voor verzorging hadden?
Want misschien geeft deze jury wel gewoon iedereen een 6.

Er zijn voors en tegens van ijzers.
Heb tijden zonder gestart met mijn fjordje, totdat die kleine voltes in galop moest doen en daar vond ze het
dan te glad voor (wijs paard) dus toen ijzertjes eronder.
Momenteel start ik ander paard zonder ijzers, reden, hij staat 24/7 in de wei.
Dus risico dat ie een keer op wedstrijd uitglijdt is zonder ijzers kleiner dan dat ie op zijn plaat gaat met ijzers in de wei.
Bovendien staat hij met mijn veulen in de wei, beijzert voetje op een veulenbeentje en je veulen is meteen total los.
Hoe hij het doet op gras, ijzerloos? Geen idee, ga ik volgend weekeind achter komen.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 22:43

Ik heb al eerder gezegt, en het is idd zo dat mensen een punt aftrek hebben zonder ijzers ;)
Jury geeft een 7, zonder ijzers een 6..