een sportpaard hoort niet in de weide???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoort een sport paard op de weide?

1,ja een sportpaard hoort net zoals ieder paarde 24/7 in de weide.
260 (61%)
2een sportpaard mag een paar uurtjes buiten.
157 (37%)
3 klopt een sportpaard hoort niet op een weide thuis.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 420

Iloonie

Re: een sportpaard hoort niet in de weide???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:05

Mis een optie tussen een paar uurtjes en 24/7

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:09

Ik ook, want ik zet mijn paard over het algemeen ook niet 24/7 buiten omdat hij na het rijden en 's avonds binnen staat.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:11

mijn sportpaard staat zoveel mogelijk buiten, scheelt stro en het is veel beter voor het diertje

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:12

Ik ook.

Ik heb met mijn paard beide ervaren, op de vorige stal kwam hij maar max krap 2 uurtjes buiten het hele jaar door, swinters met de sneeuw soms helemaal niet.
op de huidige stal staat ie gewoon de hele dag op de wei minimaal 8 uur, en kan vertellen dat ie gelukkiger dan ooit is.
hij is ook in karakter ontzettend veranderd van een vervelende puber en zenuwpees die altijd maar dingen zocht tijdens het werk om er onderuit te komen, naar een fijn relaxt meewerkend dier :)
24/7 hoeft van mij ook weer niet, heb ze toch graag snachts op stal, maar verder zoveel mogelijk buiten.

Dus ja, ik vind dat een 'sportpaard' gewoon ook lekker naar buiten moet zoveel mogelijk :)
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 22-06-11 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:13

mijn paard gaat (zolang het weer meewerkt) elke dag een uur in het land (met vriendje). We hebben op onze stal niet genoeg land om de paarden langer buiten te zetten. Maar op mijn vorige stal stond mijn paard wel elke dag heel de dag buiten (ook met vriendje).

Verder komt ze ook dagelijks in de paddock (ook met vriendje) en wordt ze gereden.

Prakkie loopt LT, dus neem aan dat ze ook onder een sportpaard valt :D

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:16

Mijn (sport) paard gaat wel elke dag naar buiten, maar 's nachts binnen vind ik toch altijd wel prettig. Meestal rijd ik 's avonds en om het paard dan met warme spieren buiten te zetten lijkt mij niet goed.
Als het echt baggerweer is dan blijft ze ook binnen en ik weet niet of ik het dier vermenselijk, maar ze vindt het maar niks als het koud is en regent. Dat laat ze echt wel merken.

In de poll mis ik een beetje die optie 'overdag buiten' dat is wat anders als een paar uurtjes :+

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:48

ik wist ook niet precies wat ik in die poll moest zetten :+

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:50

Een sportpaard is nogsteeds een paard, dus moet gewoon buiten komen. Ik heb geen problemen met overdag buiten en 's nachts op stal, weer of geen weer. Dus ook 's winters. Worden ze alleen maar sterker van toch.

schotkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:07

Wij hebben onze *sportpaarden* bij huis en komen elke dag (zomer en winter) van sochtends tot savonds buiten. Afgelopen winter ben ik na pension stal gegaan omdat er thuis niet meer te rijden viel. Dit doe ik nooit meer. Hij kwam er 3 keer per dag uit (molen, paddock en rijden) maar dit vond die helemaal niks. Na een maand er hebben gestaan kon ik er niks meer mee (alleen maar bokken en steigeren en op laats kreeg ik hem geen pas meer voorwaarts) We hebben dierenarts en zadelmaker en alles erbij gehad omdat die in een keer zo raar deed. Toen heb ik hem weer naar huis gehaald en alle problemen waren over. Mijn paard is dus dood ongelukkig als die veel op stal staat en heeft het nodig om hele dag lekker in de wei te staan. en ik denk ieder ander paard ook.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:01

Mijn (sport) pony komt ook elke dag buiten. Ze staan van 's ochtends vroeg tot 's avonds ( laat in de zomer) buiten en dan 's nachts op stal..

Sjaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:23

Waarom zou je wel een paardje dat geen wedstrijden rijdt wél dag in dag uit buiten mogen zetten, maar een paardje dat wedstrijden rijdt niet ?
Een wedstrijdpaard mag ook de kans hebben om lekker even vrij te bewegen, te grazen en te spelen.

Allen als een paard echt heel veel gewonnen heeft in grote wedstrijden, zou ik wel zorgen dat je een goed beveiligd (stroom waar paarden niks van voelen, maar mensen wel) hek hebt of je paard 's avonds niet in de wei zetten, omdat hij/zij dan gestolen kan worden.

kmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 04:54

Ik vind een paard dat bijna altijd binnen staat geen paard. Het wordt dan meer een fiets of auto:D

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:18

Ik heb voor optie 2 gekozen.
Ik vind dat om wat voor reden ook een paard lekker buiten moet kunnen, al is het dan maar voor een paar uur.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:19

Gewoon lekker buiten

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:21

Een paard hoort zoieso buiten, de mens vind dat dat niet kan omdat zij zo egoistisch zijn....
Want ja als het paard kreupel raakt kost het geld, dus dan maar liever in bubbeltjesplastic op stal laten ;)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:23

Sportpaard of niet, een paard moet paard zijn, en dus lekker naar buiten kunnen!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:27

de fries die ik rijd staat dag en nacht buiten. in de winter alleen overdag.
en gister nog M1 gewonnen, dus kan prima *\o/*

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:30

Uiteraard optie 2. Ook een sportpaard heeft weidegang nodig!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:34

Sportpaarden zijn een diersoort die geen behoefte hebben aan sociaal contact, beweging, frisse lucht en ruwvoer :+

Die hoeven dus niet op een weiland en gedijen uitstekend op milkshakes en hamburgers terwijl ze keurig in hun fietsenstallinkje geparkeerd staan.

'mijn paard is een sportpaard en hoort niet op de wei'

:')

Wat zou het paard daarvan denken? "Ik ben een sportpaard en dus hoef ik niet op een weiland???"

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:36

Iloonie schreef:
Mis een optie tussen een paar uurtjes en 24/7

Ja ik ook.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:43

Zovééél mogelijk buiten !
Mijn paarden probeer ik steeds 24/7 buiten te laten, als het in de winter gesneeuwd heeft gaan ze alsnog een paar uurtjes naar buiten :j

Door je paard enkel maar in z'n stalletje te laten staan en aan de hand naar buiten te gaan (je paard iedere dag uitlaten :=), maak je ze natuurlijk week hoor..
Ze zijn toch niet van suiker gemaakt, ze kunnen wel wat hebben hoor !
Maar natuurlijk als mensen zo voorzichtig zijn met hun paarden, zullen die paarden ook sneller een blessure op de weide krijgen of een verkoudheid krijgen van een miserige regebui omdat ze het gewoon niet gewend zijn :(:) (om het even tot in het extreme uit te drukken)

Kan me daar echt zo aan irriteren :+
Hier in de buurt is er een pensionstalling waarvan ik enkele mensen ken, de eigenaren en hun dochter rijden intensief wedstrijden en hebben een paar goede paarden staan.
De stalling zelf heeft ook een hele sjieke accodomatie enz. :j
En dan hebben ze MASSA'S weide !
Zie je daar NOOIT een paard buiten staan (enkel de jaarlingen en merrie's met veulen :=)
En ALS er een paard buiten komt, dan wel helemaal ingepakt met beenbescherming en een deken hoor :roll:

Ja ik kan me er nogal over uitspreken :+
Een sportpaard is en blijft een paard, en laat deze aub ook lekker paard wezen, lijkt me niet dat deze dieren gelukkig kunnen zijn als ze steeds worden opgesloten en zo betuttelt ;)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 11:49

Immelicious schreef:
Een paard hoort zoieso buiten, de mens vind dat dat niet kan omdat zij zo egoistisch zijn....
Want ja als het paard kreupel raakt kost het geld, dus dan maar liever in bubbeltjesplastic op stal laten ;)

helemaal mee eens.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:56

Echte sportpaarden zou ik niet 24/7 op de wei doen.
Daar verliezen ze veel energie mee, krijgen een grote grasbuik en lopen wondjes en blessure op.
Sportpaarden horen wel buiten te komen overdag.
Maar ja, de discussie is eigenlijk: wanneer is een paard een sportpaard.
Ik vind de paarden van mensen die af en toe een wedstrijd rijden, nou niet echt een sportpaard.
Sportpaarden zijn paarden die geld binnen brengen en het zich dus niet kunnen permiteren er lelijk uit te zien of een blessure op te lopen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:02

Liever een krasje of een wondje dan een ongelukkig paard!

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:08

@jesito: een paard heeft steeds energie genoeg, ik vind het onzin dat een paard eerst enkele uren op stal moet staan zodat 'ie wat frisser is.
Als je een gezond paard hebt, is die dag in dag uit fris genoeg !

En een grasbuik, kwestie om als eigenaar je paard niet op een te groot stuk te zetten/op te vers gras.

En wondjes en blessures, als een paard elke dag voldoende buiten komt zal 'ie niet snel uit z'n dak gaan en daardoor wondjes en blessures oplopen.

Sportpaarden die veel geld opleveren/veel geld waard zijn moeten daar blijkbaar weer eens de dupe van zijn :n

Blijf nog steeds van mening, een paard blijft een paard dat weidegang verdiend, ongeacht voor wat hij waard is of hoe zwaar hij moet werken ;)