Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 13:04

_Esther_87_ schreef:
[

Ik heb geen flauw idee, ik rijd namelijk niet bitloos en heb me er ook niet in verdiept verder. Ik vertel alleen wat ik heb meegekregen aan berichtgeving vanuit de KNHS vorig jaar.

Het enige punt wat ik wilde maken, is dat ik vind dat je met deze actie anderhalf jaar te laat bent, en denk dat je er daarom dus niks mee zal bereiken.

De enige mening die ik over het hele gedoe heb, is dat ik het erg jammer vind dat er zo ontzettend gezanikt is om bitloze wedstrijden, en er vervolgens vrijwel niemand start. Dat vind ik gewoon vreemd. En ik denk dat hierdoor de KNHS tegenover een volgend initiatief, wat dat ook moge zijn, nog veel sceptischer zal zijn en dat vind ik zonde. Maargoed, daar kan jij verder niets aan doen dus dat is eigenlijk offtopic. Ik was gewoon heel benieuwd waarom je hier nu mee komt, ruim een jaar na dato en op een moment dat het totaal niet meer in de aandacht staat.

Waarom ik er nu mee kom....precies om je laatste zin. :)

Er wordt niet veel gestart omdat deze wedstrijden grotendeels in het westen plaats vinden. En bovendien omdat het nog erg onbekend is.
Door het juist overal toe te staan, ook al heb je nog maar weinig deelnemers, zien juist de mensen die met bit rijden ook dat het zonder kan. Het rijden zonder bit krijgt zo meer bekendheid, en zal waarschijnlijk ook meer deelnemers trekken.
Ik zeg hiermee niet dat ik zo graag wil dat iedereen bitloos gaat rijden hoor! :)
Maar om een voorbeeld te geven dat het tijd nodig heeft.

De knhs zelf kwam ook met het punt aanleuning. Het zou niet eerlijk beoordeeld kunnen worden. (hoe eerlijk is de dressuur tegenwoordig nog.....)
Het paard zou volgens hun niet kunnen ontspannen in de hals wervels.......hoe kort door de bocht is dat.......

Daan_O

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:10

Ik vind niet dat TS te laat is met deze actie, er moet toch altijd ruimte zijn voor verbeteringen?

Het is super dat de KNHS hier mee bezig is (geweest) en dat het nu mogelijk is om bitloos te starten, maar dat wil toch niet zeggen dat er vervolgens niet meer gekeken hoeft te worden naar hoe het nu loopt en of er mogelijk verbeteringen in het systeem kunnen plaatsvinden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:49

Maar het is niet onbekend...er is verschrikkelijk veel publiciteit geweest, ieder KNHS lid moet imo weten dat het mogelijk is om bitloos te starten...Maar niemand doet het. Dat komt niet door het onbekende, of door het ontbreken van wedstrijden. Want vorig jaar april en mei waren er wel wedstrijden, ook hier in de omgeving, en er heeft zich niemand ingeschreven.

De bekendheid is er imo echt wel, maar men heeft er schijnbaar veel minder behoefte aan dan men deed geloven.

Wat ik denk, maar dat is een speculatie hoor, is dat degenen die het hardst hebben gelobbyd en getekend voor het bitloos rijden, veelal ruiters zijn die helemaal geen wedstrijd rijden, toen niet en nu nog niet.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:55

Tja met het toch eens met Esther_87, als je een jaar geleden je had doorgedrukt bij de KNHS had je meer kans gehad, dat betekend niet dat ze te laat is, maar minder kans heeft, maar goed dat is een koe in z'n kont kijken :)

Ik ben niet tegen bitloos, mits goed toegepast maar dat geldt uiteraard ook voor mét bit rijden.
Wel denk ik dat het niet 'belachelijk' is dat de wedstrijden niet samengetrokken worden... het is namelijk toch een andere manier van rijden en ik denk niet dat het eerlijk is om ze wel als gelijk te beoordelen.

Dat er meer wedstrijden voor bitloos moet komen ligt niet geheel aan de KNHS en moet ik weer Esther_87 gelijk geven, dit komt door de weinige belangstelling en dus financieel niet haalbaar voor veel verenigingen, want dat is het! Niet omdat ze niet willen, maar met te weinig starts kost het simpelweg te veel.
Overigens, dan heb ik het over de aparte bitloze wedstrijden.
Als je je echt hard wilt maken voor de bitloze wedstrijden (in jou regio) zou ik niet bovenaf beginnen maar bij verenigingen beginnen, ga die dan eens mailen of ze interesse hebben om (meer) bitloze wedstrijden te organiseren, al is het op een vrijdagavond voor een reguliere wedstrijd, geef opties, geen oordelen! Mail niet dat het belachelijk is dat ze het niet organiseren en eis geen verklaring, begin met opties, mogelijkheden en voorstellen. Je frustratie uiten kan altijd nog als ze weigeren, maar als je zo begint zal niemand graag moeite nemen voor je!

Volgens mij is dit overigens voor jou meer een principe kwestie geworden dan dat het nog echt om de kern van het 'probleem' gaat, kijk hiermee uit, want dat gaat doorschijnen in je mails en brieven ben ik bang!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:00

Toch denk ik dat het ontbreken van wedstrijden wel een grote rol speelt.

Als ik even kijk op startlijsten.nl en zoek op "dressuur", dan krijg ik het volgende:
969 vraagprogramma's
153 startlijsten
868 uitslagen

Als ik dan zoek op "bitloos" vind ik het volgende:
2 vraagprogramma's
0 startlijsten
1 uitslag

Niet echt motiverend voor iemand die van plan is zijn paard bitloos te gaan starten...

Natuurlijk heb je ook gelijk Esther, het zal niet zo zijn dat zodra het mogelijk is om bitloos in de reguliere rubrieken te starten (zonder beperking t/m L2) het ineens wel storm loopt. Maar het zou voor zowel de organisatie als voor de starters een stuk makkelijker en motiverender zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:28

Esther, er zijn ook zat niet-leden (van het KNHS) en dan is de bekendheid er niet/nauwelijks ;).

Ik blijf erbij dat als het gewoon simpelweg niet meer uitmaakt of je met of zonder bit start en alles wordt samengetrokken, dat het dan ook voor verenigingen beter te organiseren is. Dan kost het namelijk geen extra geld/moeite!!!!

Het is toch belachelijk dat je in (bijna) elke tak van de paardensport bitloos kan starten en er geen aparte rubrieken zijn maar in de dressuur wel, waarom?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:34

Sommigen van jullie vergeten hier dat het plan is om bitloos overal toe te staan!!!
Dat kost organisaties financieel niets meer, en ze maken er geen verlies op.
Dat is het probleem....de knhs wil gelijk teveel doen. Die is van mening dat ze niet gezamelijk tegen elkaar kunnen rijden. Terwijl hieruit blijkt dat er nog geen bokker is die daar problemen mee heeft!
De knhs wil gelijk van alles veranderen, toevoegen, bijscholen......

Bitloos verschilt uiteindelijk in het hele rijden helemaal niet zoveel!
Een paard kan hetzelfde in aanleuning lopen hoor, zie mijn filmpjes.
Dat grotendeels van de bitloos gereden paarden dit niet doet, zal ook aan de ruiter liggen.
Dus overtuig mij dan maar met andere argumenten waarom het niet zou kunnen. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:38

Maar is bokt een goede steekproef? Denk dat de KNHS betere steekproeven kan trekken ;)

Ik denk dat de KNHS juist goed bezig is geweest door het toe te staan, voorzichtig aan en klein beginnen, en dan kijken in hoeverre er animo voor is en hoe het afweegt tegen een 'gewone' combinatie. Pas vanuit een juiste steekproef en verhouding kunnen ze gaan kijken of het binnen een gewone rubriek toegestaan kan worden of er al dan niet met bit/zonder bit door elkaar gereden kan worden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:41

Ik heb niks met bitloos rijden. Maar vind het prima dat mensen dat liever doen etc.
Nu ben ik wel van mening, waarom mixt de knhs niet alles? Het is toch mensen hun eigen keuze om wel of niet bitloos op wedstrijd te gaan?
En ik denk dat als er 'goed' gereden word, het er niet toe doet uiteindelijk of er wel of geen bit in hangt en dat het dus gewoon een eerlijke 'strijd' zal worden.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:42

Wat heeft het nou met animo te maken??
Kwestie van toestaan of niet. Dat iemand zijn eigen keuze kan maken.
Ooit is er toch ook bepaald of je wel/niet met sporen mag rijden, heeft ook weinig met animo te maken.
Het is nu ook gewoon als wedstrijd ruiter niet aantrekkelijk om bitloos te gaan rijden. Of als recreatief bitloos rijder is het niet aantrekkelijk om wedstrijd te rijden.
Wordt dit toegestaan, dan wel, levert de knhs ook leden op.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:42

colette_007 schreef:
Ik heb niks met bitloos rijden. Maar vind het prima dat mensen dat liever doen etc.
Nu ben ik wel van mening, waarom mixt de knhs niet alles? Het is toch mensen hun eigen keuze om wel of niet bitloos op wedstrijd te gaan?
En ik denk dat als er 'goed' gereden word, het er niet toe doet uiteindelijk of er wel of geen bit in hangt en dat het dus gewoon een eerlijke 'strijd' zal worden.

Kijk....jij snapt het :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:43

daNiielle het is toch überhaupt absurd dat een gerenommeerde instantie als het KNHS zou denken dat een bit ook maar enigszins invloed kan hebben op de juistheid van de aanleuning?

Als je alleen een goede aanleuning kan krijgen mét bit ben je in mijn ogen sowieso niet goed bezig :o maar dat is een hele andere discussie.

En áls er dan anders gejureerd wordt tegenover bitloze combinaties (hetgeen niet eerlijk zou zijn maar ok) dan is dat toch het risico van het vak? Je bent toch al onderhevig aan de 'smaak' van de jury (denk aan bijvoorbeeld koudbloeden, bonte paarden etc in de ring).

Ik blijf erbij dat het raar is dat je in andere disciplines wel uit kan komen zonder bit...

Dus daNiielle ik vind jouw actie _/-\o_ !!

Ik rij bitloos maar ben overigens niet van mening dat iedereen dit zou moeten doen hoor
Laatst bijgewerkt door Sees op 21-06-11 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:43

daNiielle_ schreef:
colette_007 schreef:

Kijk....jij snapt het :)

Inderdaad Colette :j.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:48

daNiielle_ schreef:
Wat heeft het nou met animo te maken??
Kwestie van toestaan of niet. Dat iemand zijn eigen keuze kan maken.
Ooit is er toch ook bepaald of je wel/niet met sporen mag rijden, heeft ook weinig met animo te maken.
Het is nu ook gewoon als wedstrijd ruiter niet aantrekkelijk om bitloos te gaan rijden. Of als recreatief bitloos rijder is het niet aantrekkelijk om wedstrijd te rijden.
Wordt dit toegestaan, dan wel, levert de knhs ook leden op.

Ik denk in de eerste instantie een hele berg, eerst kijken naar de resultaten, niet meteen een trap naar de hemel bouwen.

Een recreatief bitloos rijder (wat mijn perceptie daarvan is althans), zie ik geloof ik niet zo snel tussen de kouwe kak rijden... Jouw bitloos rijden vind ik er fijn uit zien, en ik geloof ook niet dat jij zo zeer recreatief bent (zoals mijn perceptie daarvan wederom), maar hoe ziet het bitloos rijden van een recreatieve rijder er uit? Iemand die een potje aan het hobbelen is en verder niet zoveel belang heeft bij punten en prijzen, die zal wedstrijden ook niet als een leuk dagje uit zien. Van zulke mensen zal de KNHS geen droog brood kunnen kopen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:52

Citaat:
Ik denk in de eerste instantie een hele berg, eerst kijken naar de resultaten, niet meteen een trap naar de hemel bouwen.

Een recreatief bitloos rijder (wat mijn perceptie daarvan is althans), zie ik geloof ik niet zo snel tussen de kouwe kak rijden... Jouw bitloos rijden vind ik er fijn uit zien, en ik geloof ook niet dat jij zo zeer recreatief bent (zoals mijn perceptie daarvan wederom), maar hoe ziet het bitloos rijden van een recreatieve rijder er uit? Iemand die een potje aan het hobbelen is en verder niet zoveel belang heeft bij punten en prijzen, die zal wedstrijden ook niet als een leuk dagje uit zien. Van zulke mensen zal de KNHS geen droog brood kunnen kopen.

Verlies zullen ze er ook niet op maken, en toch zul je er mensen blij mee maken. Ook al zijn dat er maar 50.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:55

Ik weet niet hoe de KNHS precies in elkaar zit, maar ik vind het wel voorbarig om te roepen dat ze er geen verlies op zullen maken. Kan jij het ze garanderen dan? Alvorens zoiets te zeggen moet je toch al wel een heel plan klaar hebben liggen, onder andere wat kosten en baten betreft en kennis hebben van de gehele organisatie (niet alleen bij KNHS ook bij verenigingen).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:23

Janine wat voor kosten maakt het knhs dan als ze het zouden toestaan?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:27

Sees schreef:
Janine wat voor kosten maakt het knhs dan als ze het zouden toestaan?

Dat weet ik niet, zoals ik net ook al zei, ik heb geen idee hoe de KNHS precies in elkaar zit. Ik denk echter wel dat het onderschat wordt.
Het is heel eenvoudig om te roepen, kan wel. Maar als je geen enkel idee hebt van hoe een organisatie in elkaar zit, dan blijft het voornamelijk bij blaten denk ik.

Ik ben niet tegen bitloos, absoluut niet, maar ik denk dat er te gemakkelijk gedacht wordt over het organisatie-wezen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:35

Anoeska schreef:
Begint het hele gezeur nu weer van voor af aan. Volgens mij zijn er net een jaar bitloze wedstrijden. KNHS heeft heel veel moeite gedaan, onderzoek gedaan, speciaal juryleden opgeleid. Maar er komt geen hond op af. Lijkt me duidelijk dat als de animo er niet is, we niet weer opnieuw moeten gaan zitten zeuren.

Als je zo graag bitloos wil starten heb je alle mogelijkheden om wedstrijden te organiseren. Wat wil je nog meer bereiken?

Het probleem is vaak de afstand, er is hier in het noorden maar zelden een bitloze rubriek. Ik mag bitloos jureren en ik ben in het afgelopen jaar maar twee maal gevraagd.
Dat het maar t/m het L2 is toegestaan maakt het ook niet beter.
Wat mij betreft mogen de bitloze combinaties gewoon in de reguliere rubrieken uitkomen. Ik heb het bitloos rijden zelf ook geprobeerd en wat mij betreft is er weinig verschil met de aanleuning. Het paard kan het bit inderdaad niet aannemen, maar ze geven wel gewoon na.
Dit heb ik in de evaluatie ook aangegeven naar de KNHS.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:36

KarinvdM schreef:
Anoeska schreef:
Begint het hele gezeur nu weer van voor af aan. Volgens mij zijn er net een jaar bitloze wedstrijden. KNHS heeft heel veel moeite gedaan, onderzoek gedaan, speciaal juryleden opgeleid. Maar er komt geen hond op af. Lijkt me duidelijk dat als de animo er niet is, we niet weer opnieuw moeten gaan zitten zeuren.

Als je zo graag bitloos wil starten heb je alle mogelijkheden om wedstrijden te organiseren. Wat wil je nog meer bereiken?

Het probleem is vaak de afstand, er is hier in het noorden maar zelden een bitloze rubriek. Ik mag bitloos jureren en ik ben in het afgelopen jaar maar twee maal gevraagd.
Dat het maar t/m het L2 is toegestaan maakt het ook niet beter.
Wat mij betreft mogen de bitloze combinaties gewoon in de reguliere rubrieken uitkomen. Ik heb het bitloos rijden zelf ook geprobeerd en wat mij betreft is er weinig verschil met de aanleuning. Het paard kan het bit inderdaad niet aannemen, maar ze geven wel gewoon na.
Dit heb ik in de evaluatie ook aangegeven naar de KNHS.

Denk dat naar aanleiding van dergelijke evaluaties het op de langere termijn ook mogelijk is voor de KNHS om bitloos in reguliere rubrieken toe te staan.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:37

Ik vind dat bitloze ruiters ook op gewone wedstrijden zouden moeten kunnen starten! Dat er weinig mensen afkomen op aparte wedstrijden snap ik, dat lijkt me juist een goede reden om het samen te voegen met gewone wedstrijden!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 17:53

Ik heb een antwoord terug gestuurd op de mail van vanochtend.
Verwezen naar de petities en uitgelegt dat grotendeels er niets op tegen heeft om tegen elkaar te rijden.
En ook uitgelegt dat de aanleuning echt niet veel verschilt, en ook al zou dat, dat je als bitloos ruiter dat dan accepteerd wanneer je op concours start.
Hoop echt dat ze nogmaals gaan kijken. Hoe moeilijk is het nou om een regel ongedaan te maken?
Ik kan me echt niet indenken hoeveel kosten daaraan verbonden zitten. En al zouden er kosten aan zitten, ik denk dat ze dat met een paar deelnemers al terug verdienen.

Kleine moeite, groot plezier.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:03

Je zegt grootendeels, denk je niet dat de KNHS meer heeft aan getallen? Op deze manier denk ik niet dat je er komt. Ik zou een duidelijk onderzoek opstellen, duidelijke steekproef en de resultaten verwerken in een verslag en dat naar de KNHS sturen. Duurt een stuk langer, maar ik denk dat je op die manier meer resultaat hebt dan op deze manier.

Nogmaals, jij en ik weten niet hoe de KNHS volledig in elkaar steekt, we weten dus ook niet wat hoeveel kost.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:12

Ik heb getekend! Aanleuning met of zonder bit zou anders zijn, dat is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Missschien moet de KNHS zich wat meer in de oude grootmeesters gaan verdiepen.. Aanleuning komt toch echt niet vanuit de mond...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:36

e_horse schreef:
Ik heb getekend! Aanleuning met of zonder bit zou anders zijn, dat is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Missschien moet de KNHS zich wat meer in de oude grootmeesters gaan verdiepen.. Aanleuning komt toch echt niet vanuit de mond...

Precies :j