Discussie: Zelf je ring inrichten op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:17

roxiie schreef:
Ik ben buiten nog nooit iemand tegen gekomen die toen het begon te regenen een parasol open klapte :P

>;)
Ter verduidelijking:
- parasol dicht klappen als het gaat regenen (bijv. in tuinen / terras oid)
- paraplu open klappen als het gaat regenen
Snappie :)* ???
:D := _O- ;)

En als je dat gewoon thuis oefent, maakt ; open of dicht klappen / stilstaan / lopen, niet meer uit.
Probleem opgelost *\o/*
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 19-06-11 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:18

Vandaag waaide het ontiegelijk hard, leuk als je naast een heg moet starten :+
Had nog wel even gevraagt of ze die uitwilde graven of in de fik wilden steken maar dat wouden ze niet :n

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:18

Ik ben het eens met TS.. je moet de bak nemen zoals die er ligt.. met kruiwagen planten of whatever..
Mijn paard is inderdaad ook wel eens de ring uitgerend omdat er koeien in het weiland ernaast stonden, wil iemand dan de buurman opbellen om te zeggen dat hij zin koeien binnen moet halen omdat ik even 2 minuten een proef wil rijden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:22

Heb een keer op wedstrijd (jumping) mensen gezien die hun paard kerstmutsjes hadden opgezet (was ook die periode). Lolletje mocht van de organisatie omdat ze, net als oortjes, mooi vastgesnoerd zaten onder het hoofdstel.

Staan ze netjes te wachten tot ze de ring in mogen, komt iemand langs met dressuurpaard. Ook Z-niveau. Heeft dat mens wel 5 minuten zitten gillen als een speenvarken dat die mutsjes "als de sodemieter eraf" moesten, haar paard werd er bang van. Paardlief stond er doodleuk naar te staren, ik durf wedden, als ie kon, dan had ie gegrijnst _O-

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:23

_Amigo schreef:
Vandaag waaide het ontiegelijk hard, leuk als je naast een heg moet starten :+
Had nog wel even gevraagt of ze die uitwilde graven of in de fik wilden steken maar dat wouden ze niet :n

Wat kinderachtig :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:25

Ook lollig: galopje vragen naast een heg en niet merken dat de boer op het land achter die heg net z'n koeien buiten laat, welke dan doodleuk als een dolle kudde naar je paard komen gecrost. je ziet ze niet, je hoort alleen een verdacht gedaver en gerommel op je afkomen om dan plots zo'n koeiekop voor je te zien opduiken.

Weet niet wie hardste schrok, ik of m'n paard, maar kan er wel om lachen nu :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:31

Varekaj schreef:
Heb een keer op wedstrijd (jumping) mensen gezien die hun paard kerstmutsjes hadden opgezet (was ook die periode). Lolletje mocht van de organisatie omdat ze, net als oortjes, mooi vastgesnoerd zaten onder het hoofdstel.

Staan ze netjes te wachten tot ze de ring in mogen, komt iemand langs met dressuurpaard. Ook Z-niveau. Heeft dat mens wel 5 minuten zitten gillen als een speenvarken dat die mutsjes "als de sodemieter eraf" moesten, haar paard werd er bang van. Paardlief stond er doodleuk naar te staren, ik durf wedden, als ie kon, dan had ie gegrijnst _O-

herkenbaar :Y)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:31

hahahahah :D

Vandaag voor t eerst in de regen op concours geweest met mijn paard, was onze 5e wedstrijd.
Veel regen en wind en veel paraplu's en in tegenstelling tot wat ik had verwacht, gaf hij nergens om!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:33

Wanneer je ergens start draag je de consequenties van het inrichten van de bak, of er nou een plantje meer of minder staat je zal toch moeten starten.

Gebeuren er echt rare dingen aan de zijkanten zoals bijvoorbeeld mensen die als een idioot door je proef heen gaan schreeuwen vind ik echt not-done, gewoon ronduit respectloos.

Heb wel eens een meisje meegemaakt die dacht dat als ze haar jasje heel uitgebreid uitdeed door extra veel te wapperen mijn paard daar wel van wegsprong.
Gelukkig vond mijn paard 2 koeien die uhm, kindjes aan het maken waren aan de overkant veel spannender :+

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:35

Ik vind ook wel dat je paard in alle omstandigheden moet kunnen rijden.
IK vind alleen wel dat als een ringmeester met een parasol gaat spelen ( in en uitklappen) dit niet echt kan.
Ik ga dan denken doet hij dit niet expres. Bij deze combinaties is hij ingeklapt en bij de andere combinaties klapt hij hem weer uit zodat een paard er bang van is en minder punten scoort. :D

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:39

Ik heb het vorig jaar gehad tijdens een buitenwedstrijd. Ik wilde net mijn proef beginnen, toen ze op het andere veld met een springdemonstratie begonnen. Hierbij werd er gebruik gemaakt van bladblazers e.d. Die van mij heeft de hele proef in galop gedaan. Pech voor mij, geluk voor een ander. Ik weet wel dat ik daar niet weer start, maar het is gebeurd. Wel een verliespunt gereden

coke ik weet niet wat de ringmeester dacht bij mij in de proef maar werd hij wel in en uitgeklapt. Degene die na mij moest rijden heeft gevraagd als de parasol dicht mocht, wat hij dus ook keurig deed. Als ik dit geweten had, had ik dat natuurlijk ook gedaan. Maar helaas ben ik niet zo en neem ik de omstandigheden hoe ze zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:28

Om die reden ga ik dus ook met mijn paard alleen de baan op. In groep hebben ze steun aan elkaar en is het genoeg dat de leider kalm blijft om de rest ook relax te houden. In de ring heb je dat niet, en moet je het zelf doen.

Alleen op pad is vaak best spannend en ik doe dat ook opbouwend maar dan kom je ook vaak dingen tegen die je ook op en om wedstrijdterrein kan tegenkomen. Parasols, paraplu's, traktoren, keiharde muziek, rondrennende kinderen, gillende ouders, koeien en schapen in het land, loslopende kippen, wapperende lintjes, ballonnen, langsrijdende treinen... In het begin in groep met iemand bij, erna alleen met iemand bij, en erna gewoon alleen. Als paarden die dingen vaak gewoon zijn, zijn ze ook meestal rustiger in de ring. Al kom je op wandeling lantuurlijk geen bakkabouters tegen :Y)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:38

Ibbel schreef:
De definitie van een dressuurwedstrijd is: let op... "ge-hoor-zaam-heids-proef"

Need I say more? Hoe gehoorzaam is je paard als hij niet tegen chrysanten kan?

Einde Discussie _/-\o_

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:24

Mijn eigenwijze fjord lost het gewoon vanzelf op : lage hekjes zijn er om midden in je proef over heen te springen :o en de plantjes in de bakken zijn een heerlijke snack tussen de proeven }>

Toen ik pas met wedstrijden begon was ik zo vreselijk nerveus en zag ik overal "spoken" langs de bak (kruiwagens, jury die toetert om de proef te mogen beginnen, blaffende hond langs de bakrand enz.) en door mijn gespannen houding schrok tommy ook veel sneller. Ben lang niet gestart en vorige maand, een heel stuk zekerder van mijzelf, weer begonnen en heb nu steeds minder idee van de omgeving rond de bak en ik merk dat tommy nu veel minder schrikachtiger is.

Lowara

Re: Discussie: Zelf je ring inrichten op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:31

ik vind het kolder om je bak te mogen inrichten. neem het zoals het is :j heb welgetelt 1X iets gezegd wat zwaar in mijn nadeel zouwerken ( waren buitenringen direct naast elkaar en de voorlezer in de bak naast mij had een mage grote wolfshond/herder naast zit zitten) mjah.. daar gaat mijn paard dus echt niet langs :+
vriendelijk gevraagd of de hond weg mocht, mevrouw keek erg kwaad,maar deed het uiteindelijk wel.

andere leuke momenten;

* tijdens de kirngkampioenschappen met grote kans op doorgaan hadden ze een nep sneeuwpop bij bij C neergezet.
mijn nuchtere brave Tinker houdt schijnbaar niet van sneeuwpoppen, want de E-B lijn zijn we tijdens die proef nooit voorbij gekomen :+

* tijdens een ander kampioenschap was er aan de ene kant van het terrein een kudde koeien die steeds op hol sloeg,daarnaast een spoor waar elke 10 minuten een trein langskwam, EN een hele zooi speakers die knoerthard van alles omriepen.
whaaaaaaaa m'n paard is nog nooit zo vaak achter elkaar ervandoor gegaan :=
maar goed.. ze moet het maar lerebn, en had uiteindelijk nog best leuke punten :j

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:37

Ik ben er voor om het gebied vlak buiten de wedstrijdringen zo kaal mogelijk te houden. Heb het helaas paar keer meegemaakt; mensen (concurrenten) die expres tegen een kruiwagen schoppen, de parasol laten wegwaaien, een plantenbak omstoten etc. etc.

Bloemetjes in de wedstrijdbak oke, maar al het andere waar misbruik gemaakt van kan worden moet imo weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:45

Juist leuk al die fratsen, hoe meer hoe beter, wordt ponylief lekker attent van :D
Ik heb met mijn vorige pony een van de beste proeven gereden toen tegenlijk (op 1 meter afstand van de dressuurring) de ererondes van het springen werden gereden. Muziek, rennende pony's, klappende joelende mensen. Voor sommige mensen misschien een nadeel, voor iemand anders een voordeel :+

Skyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:48

Wij hebben gezellig ganzen elk jaar.

Tegen het wedstrijd terrein aan zit een tuin van bewoners die verderop wonen.
In de tuin worden ganzen gehouden.
Elke jaar lopen die ganzen kabaal te maken.

Tsja ik wil graag naar dat concour en ik heb dit maar voor lief te nemen.

(heeft er nog iemand een gans die op commando kabaal kan maken en zijn vleugels uit kan slaan. Dan kan ik daarmee oefenen :D )

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:55

Ik zou een gat in de lucht springen als ik af en toe op wedstrijd eens iets weg kon halen naast de ring.

Mijn pony is echt heel kijkerig, thuis, maar op concours is dit nog 5x zo erg, als er iets naast of in de bak staat wat hem niet zint, dan moet ik vaak gewoon afgroeten omdat meneer met geen mogelijkheid er langs te rijden is. Hij wordt dan ook echt lomp gevaarlijk en springt alle kanten op. Je hebt niet eeuwig de tijd voordat de proef begint dus dan mag je je proef uitrijden zonder puntentelling zodat je de 2e proef misschien wel erlangs komt.

Ik train dit echt onwijs veel, thuis zet ik steeds enge dingen neer en ik heb 2 weken geoefend met poeptonnen in de hoek omdat die op het kampioenschap in de hoeken stonden. Thuis ging het na een tijdje goed maar aangekomen op de wedstrijd ging het helemaal fout. Toen waren er gelukkig mensen die meedachten en die hebben de poeptonnen weg gehaald.

Het is gewoon erg lastig, want heel veel paarden/pony's hebben er niks van, en mensen houden er dan dus ook geen rekening mee. De meeste concurrenten hebben sowieso in proef 1 altijd een dikke voorsprong, omdat veel paarden dus nergens naar kijken. En mijne al schrikt van een lichtere plek in de baan.

xx_Irisje schreef:
Hoe erg ben je als ruiter als je alles maar weggaat halen waar hij misschien bang voor kan zijn ;)
Ik zou dat niet eens bedenken. Dan krijg je: "daar start ik niet meer hoor, want daar hebben ze altijd chrysanten langs de ring!"

Ik vind niet dat je dan erg bent.. ik heb genoeg locaties waar ik niet meer start omdat daar echt dingen staan waar ik mijn pony met geen mogelijkheid langs krijg. En wanneer ik hem er dan langs heb, blijft hij op dat stuk telkens onwijs gespannen. Natuurlijk kan je dan zeggen, 'Daar moet je juist starten, dan went hij er aan!' Maar dat wordt na een paar keer afgroeten of tegen verlies aanrijden ook niet meer leuk.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:56

Ik vind het wel leerzaam hoor al die onverwachtte dingen.

Ik ging voor de 2e keer op outdoor en dan gelijk Marum.
Kom aanrijden en dacht..NO WAY.....

Nouja stond nog een paardje in mijn trailer dus ik moest wel.

Er stonden wel 100 auto's trailers vrachtwagens.
Een tent, springkussen, chantykoor, ponykeuring, springringen, aanspanningen, gillende kinderen... zal ik nog even doorgaan.

Heb hem rustig laten kijken, wandelend meegenomen naar de losrijring en... helemaal niets.
Op mijn protocol stond.. nette ontspannen proef gereden. _O-

Ach ik vind het leerzaam, denk dat ik mezelf er drukker over maak dan mijn powny.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:14

ik ben het ermee eens dat je niet je ring zelf kan inrichten.dan zou ik ook wel ringen met hekjes willen i.p.v. bordjes zodat mn proef nog ergens op lijkt met die jonge paarden :+ Ik had 1e buitenconcours voor mijn paard een springkussen met spelende kinderen naast mn ring, jammer maar ze is er nu wel aan gewend :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:31

Je kunt uiteraard je ring niet zelf inrichten, maar ik vind wel dat er enige rekening gehouden kan worden met de deelnemers.
Zo vind ik een parasol uitklappen naast en tijdens een proef not done, net zo goed als coupons ophalen tussen de proeven in het indoorseizoen (met allerlei deurtjes die open en dichtgaan)
Sommige paarden zijn nu eenmaal ontzettend spooky en daar kan best rekening mee gehouden worden imo. Als jurylid zeg ik er ook wel wat van. Iedereen moet naar mijn mening enigszins vergelijkbare omstandigheden hebben. Bij een tenniswedstrijd wordt ook om stilte verzocht dus zo vreemd is het niet.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:06

Ik heb een super lastig en kijkerig paard en wanneer ik in een ring zou moeten starten waar een kruiwagen en stoeltjes langs de ring staan kom ik vast niet rond. Maar denk maar niet dat ik ga vragen of iemand het weg wilt halen. Paard moet er maar aan wennen hoor. Moet toch ook niet gekker worden. Moet ik dadelijk nog een schop meenemen ook, om de plantjes langs de ring weg te scheppen zeker. Nou mooi niet. :+

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:21

Ik heb een keertje gehad dat de ouders van een andere deelnemer heel de tijd met een paraplu stonden te 'spelen' tijdens mijn proef. Hoe vaak kan je in godsnaam je paraplu open en toe doen tijdens 1 dressuurproef?! Mijn pony gaf er helemaal niets om, maar ik kan me toch ergeren aan zoiets. Ontzettend kinderachtig! Ik vind het dan ook niet overbodig dat de jury er iets over zegt.

En als er een kruiwagen staat, moet hij er zeker blijven staan. Je gaat toch niet eerst 5 combinaties naast een kruiwagen laten rijden en dan zelf de kruiwagen weghalen. Als zij daar voorbij moesten, dan iedereen maar. Ik geef daar zelf helemaal niets om.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 22:34

Bloempjeh_ schreef:
En als er een kruiwagen staat, moet hij er zeker blijven staan. Je gaat toch niet eerst 5 combinaties naast een kruiwagen laten rijden en dan zelf de kruiwagen weghalen. Als zij daar voorbij moesten, dan iedereen maar. Ik geef daar zelf helemaal niets om.

Nou ja, dat dus zeker, je kan niet halverwege de rubriek iets gaan lopen verbouwen dat is niet eerlijk.

Nou is de mijne best cool, maar die kan af en toe ook over iets onbenulligs vreselijk ervandoorgaan (rij niet voor niets met b.p.)
en heeft me ook al -2 opgeleverd, afgroeten was ook geen optie, had mijn handen vol en kon niet binnen 20 seconden proef hervatten.
Maar dat is het wedstrijd risico.

Het "pesten" van mensen die bij andere deelnemers horen rondom de ring van andere ruiters vind ik overigens niet kunnen.
Vorig jaar vond ik ook niet kunnen, brood ruiter (die mogen van mij best vrolijk meerijden) die precies om de ring van iemand die op dat
moment proef aan het rijden was, zijn paard even ging leren hoe het werkte.

Ik verheug me op volgende week, blij concours met veel poespas, ben benieuwd wat we ervan gaan bakken of dat ik halve terein in
versneld tempo ga zien.