Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
_Esther_87_ schreef:Ik vind het wel een slechte zaak, een jong paard kan er behoorlijk van overstuur raken en daar kan je best nog last van krijgen.
_Esther_87_ schreef:Ik snap trouwens de vergelijking met het springen ook niet zo, ik vind het toch anders als je er met flink tempo een of tweemaal langsaf moet en je de rest van de tijd het ding niet hoort of ziet, terwijl het bij dressuur veel storender en constanter aanwezig is imo.

femmefatale1 schreef:_Esther_87_ schreef:Ik vind het wel een slechte zaak, een jong paard kan er behoorlijk van overstuur raken en daar kan je best nog last van krijgen.
En dan is het dus aan de ruiter om het dier vertrouwen te geven (ipv gefustreerd te raken)..
Met een jong paard moet je het zien als opleiding, niet het willen winnen![]()
En leidt jij dat als ruiter in goeie banen, hou je er straks een heel fijn wedstrijdpaard aan over._Esther_87_ schreef:Ik snap trouwens de vergelijking met het springen ook niet zo, ik vind het toch anders als je er met flink tempo een of tweemaal langsaf moet en je de rest van de tijd het ding niet hoort of ziet, terwijl het bij dressuur veel storender en constanter aanwezig is imo.
Zo'n aggregaat is een constante factor, dus juist als je er elke keer langs moet in je proef is het een hele goeie oefening![]()
Verder is het met springen veel meer poeha dan alleen die aggregaat waar je 2x langs rijdt.. denk aan omroepers, muziek, applaus, mensen die door het parcours rennen om de balken erop te leggen, en dan ook nog verschillende soorten hindernissen waar hij overheen moet
_Esther_87_ schreef:Echter kan ik me voorstellen, dat er jonge paarden zijn (en dan bedoel ik dus echt de nog heel onervaren, niet degene die al een halfjaar meegaan en de rest al gewend zijn) dat die daar best wel van overstuur kunnen raken.
hagelslag schreef:Kan me niet voorstellen dat jij, of anderen hier, serieus denken dat er geen combi's rondrijden op wedstrijd waarvoor zo'n ding echt wel voor gevaarlijke situaties kan zorgen omdat het paard (al dan niet incl ruiter) echt bang wordt.
maar nam het mijn paard niet kwalijk.Pashon schreef:springpaarden staan over het algemeen wat lager in het bloed wat de stress factor natuurlijk ook wat minder maakt.
Het is vaak de ruiter zelf die zorgt dat het paard schrikt.
Verder vind ik de discussi of springpaarden er wel of niet van schrikken niet echt relavant.
Gypsy schreef:Omg dressuur ruiters.![]()
Sorry hoor maar vind dat altijd zo appart. Ik ging altijd gerust met bv flame (welsh met nog arabier erin ergens) over de kermis, bitloof. Of chiel (veel anglo arabier) heethoofd 1e klas, aan een lang teugeltje door de binnenstad. No problemo.
Maar zodra het etiketje dressuur ipv recreatie op een paard geplakt is, vinden ze opeens alles eng. Right...

Gypsy schreef:Tja maar als ik zie waar hier al moeilijk over gedaan word. En ook de zeurderige manier waarop dat gedaan word. Dressuur betekend ook je paard in de hand houden, dus zorg dan dat 'ie niet schrikt of anders snel stilstaat.
_Esther_87_ schreef:AmonRe schreef:Nog nooit van verlengsnoeren gehoord zeker die organisatie
Ik weet niet hoor, maar je gemiddelde verlengkabel hang jij niet zo even aan een aggregaat. Dus die moet dan wel voorhanden zijn natuurlijk...
Ik denk dat dit gewoon een geval is van slecht overdachte terreinindeling, en als je dan alles hebt uitgezet, ringen en de tent ed, dan is er waarschijnlijk geen mogelijkheid meer om dit te veranderen en zit je met deze situatie.
Ik vind het wel een slechte zaak, een jong paard kan er behoorlijk van overstuur raken en daar kan je best nog last van krijgen.
Ik snap trouwens de vergelijking met het springen ook niet zo, ik vind het toch anders als je er met flink tempo een of tweemaal langsaf moet en je de rest van de tijd het ding niet hoort of ziet, terwijl het bij dressuur veel storender en constanter aanwezig is imo.