Aggregaat langs de wedstrijdring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 00:29

Niet zo miepen, word je paard alleen maar mak van.

Paard mag best even schrikken, maar doen moet het ook klaar zijn en moet hij zich weer op zijn ruiter concentreren. Kan hij dat niet, dan heeft hij ook niks op wedstrijd te zoeken.

Bij ons tijdens de derby liepen er geiten in de sloot, die er constant in en uit sprongen. Ze wennen vanzelf hoor.

Een aggregaat wordt niet even verschoven. Zo'n ding wordt meestal door vrachtwagen geleverd. Vrachtwagen kan en mag niet overal komen/draaien .
En even verlengsnoeren koppelen is ook niet even gedaan, en dan wordt er wel gemiept over snoeren op de weg....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:52

_Esther_87_ schreef:
Ik vind het wel een slechte zaak, een jong paard kan er behoorlijk van overstuur raken en daar kan je best nog last van krijgen.

En dan is het dus aan de ruiter om het dier vertrouwen te geven (ipv gefustreerd te raken)..
Met een jong paard moet je het zien als opleiding, niet het willen winnen :n
En leidt jij dat als ruiter in goeie banen, hou je er straks een heel fijn wedstrijdpaard aan over.

_Esther_87_ schreef:
Ik snap trouwens de vergelijking met het springen ook niet zo, ik vind het toch anders als je er met flink tempo een of tweemaal langsaf moet en je de rest van de tijd het ding niet hoort of ziet, terwijl het bij dressuur veel storender en constanter aanwezig is imo.

Zo'n aggregaat is een constante factor, dus juist als je er elke keer langs moet in je proef is het een hele goeie oefening ;)
Verder is het met springen veel meer poeha dan alleen die aggregaat waar je 2x langs rijdt.. denk aan omroepers, muziek, applaus, mensen die door het parcours rennen om de balken erop te leggen, en dan ook nog verschillende soorten hindernissen waar hij overheen moet :+

Pashon

Re: Aggregaat langs de wedstrijdring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:01

vind het afentoe zo'n gemiep die dressuurruiters, ben zelf op en top dressuur en als ik zo'n ding zie staan zou ik ook wel even vloeken als ik weet dat mijn paard er niet langs gaat maar oliebol happens en so be it. Niet zeuren als ik geen onverwachtse dingen tegen wou komen had ik niet moeten starten in het outdoor seizoen.

Het is al eerder aangekaart, maar springruiters miepen ook niet continu die nemen hun verlies als dat het geval is en gaan door.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:14

:+ Nou, ik heb weleens wat drijvende objecten uit een sloot in het parcours laten verdwijnen hoor. O:)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:20

Anne_GTI schreef:
:+ Nou, ik heb weleens wat drijvende objecten uit een sloot in het parcours laten verdwijnen hoor. O:)

wat dreef er in? je voorganger die er niet samen met zijn paard overheen kwam:P

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:22

hagelslag schreef:
Anne_GTI schreef:

wat dreef er in? je voorganger die er niet samen met zijn paard overheen kwam:P

_O- _O- Nee, plastic eendjes en dat soort zooi.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:35

Kan me voorstellen dat sommige paarden (of hun ruiters) het aanvankelijk eng vinden, maar inderdaad....je "hoort" je paard er gewoon langs te kunnen sturen.
Verbaas me er ook wel eens over dat alles zo stil en rustig mogelijk moet bij de dressuur. Als ik dan in onze tak van wedstrijdsport kijk (ijslanders) en zie joelende, gillende, klappende mensen langs de kant, paraplu's, muziekinstallaties, parasols, en paarden in hun prikwei, vind ik dat dus eigenlijk heel knap van de ruiters en paarden. Die blijven er (een heeeeeeeeel enkele uitzondering daargelaten) allemaal heel KOEL onder.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:37

@Anne_GTI
hmmm ja dat lijkt mij ook niet zoo fijn

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:53

femmefatale1 schreef:
_Esther_87_ schreef:
Ik vind het wel een slechte zaak, een jong paard kan er behoorlijk van overstuur raken en daar kan je best nog last van krijgen.

En dan is het dus aan de ruiter om het dier vertrouwen te geven (ipv gefustreerd te raken)..
Met een jong paard moet je het zien als opleiding, niet het willen winnen :n
En leidt jij dat als ruiter in goeie banen, hou je er straks een heel fijn wedstrijdpaard aan over.

_Esther_87_ schreef:
Ik snap trouwens de vergelijking met het springen ook niet zo, ik vind het toch anders als je er met flink tempo een of tweemaal langsaf moet en je de rest van de tijd het ding niet hoort of ziet, terwijl het bij dressuur veel storender en constanter aanwezig is imo.

Zo'n aggregaat is een constante factor, dus juist als je er elke keer langs moet in je proef is het een hele goeie oefening ;)
Verder is het met springen veel meer poeha dan alleen die aggregaat waar je 2x langs rijdt.. denk aan omroepers, muziek, applaus, mensen die door het parcours rennen om de balken erop te leggen, en dan ook nog verschillende soorten hindernissen waar hij overheen moet :+

Dat laatste is precies wat ik juist bedoelde te zeggen...dat hij door de andere omgevingsfactoren dus minder opvalt. Maargoed, ik spring niet dus ik weet het niet, maar voor mijn gevoel is het dan minder storend.

Verder kan ik persoonlijk best mijn paard vertrouwen geven, ik durf wel te zeggen dat ik één van de minst miepende dresuurruiters ben zegmaar, ik zit nergens mee en daardoor mijn paarden ook niet. Echter kan ik me voorstellen, dat er jonge paarden zijn (en dan bedoel ik dus echt de nog heel onervaren, niet degene die al een halfjaar meegaan en de rest al gewend zijn) dat die daar best wel van overstuur kunnen raken. Kan me niet voorstellen dat jij, of anderen hier, serieus denken dat er geen combi's rondrijden op wedstrijd waarvoor zo'n ding echt wel voor gevaarlijke situaties kan zorgen omdat het paard (al dan niet incl ruiter) echt bang wordt.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:57

_Esther_87_ schreef:
Echter kan ik me voorstellen, dat er jonge paarden zijn (en dan bedoel ik dus echt de nog heel onervaren, niet degene die al een halfjaar meegaan en de rest al gewend zijn) dat die daar best wel van overstuur kunnen raken.

Dat ben ik met je eens, maar dan verwijs ik naar mijn post op de vorige pagina: het is aan de ruiter om het jonge, onervaren paard een positieve wedstrijdervaring te geven. Je kunt er als ruiter altijd voor kiezen om dus niet dichtbij dat enge ding te rijden. Dan maar geen punten, maar wel een fijne ervaring die je weer helpt met de volgende wedstrijd.

hagelslag schreef:
Kan me niet voorstellen dat jij, of anderen hier, serieus denken dat er geen combi's rondrijden op wedstrijd waarvoor zo'n ding echt wel voor gevaarlijke situaties kan zorgen omdat het paard (al dan niet incl ruiter) echt bang wordt.

Juist die combinaties zou ik het bovenstaande dus aanraden :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:08

Mijn jonkie gaat sinds kort mee op wedstrijd.
De eerste wedstrijd stond er naast de ring een groot gevaarte (soort shovel-achtig ding) maar die vond hij gelukkig niet eng.
De tweede wedstrijd was er naast onze ring een dunne strook bomen met daarachter een losrijdterrein wat hij net wel/net niet goed kon zien. Mijn paard ziet nogal snel spoken en ja hoor, hele proef verkloot door de spanning en 1 lange zijde gewoon niet langswillen. Heb hem er zoveel mogelijk bij begeleid, had ook nog veel slechter kunnen gaan en had 170 punten.
Ik baalde enorm :( maar nam het mijn paard niet kwalijk.
Buiten dit is hij verder tot nu toe enorm braaf en goed te rijden geweest.
Thuis is het al een stresskip, de binnenbak waar we al 1,5 jaar in rijden op stal is nog steeds spannend en zal dat ook wel blijven. Vind het onzin dat zulke paarden niet wedstrijd-klaar zouden zijn, ze leren gewoon op wedstrijd verder toch? Een paard wordt ook niet verkeersmak geboren (in tegenstelling tot wat automobilisten schijnen te denken), ook dat moeten ze leren.
Zou er wel enorm van balen en het echt dom vinden van de organisatie.

Ik denk dat springpaarden meer gewend zijn dan dressuurpaarden en een betere concentratie hebben wat omgevingsfactoren betreft, maar kan het verkeerd hebben hoor.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:57

springpaarden staan over het algemeen wat lager in het bloed wat de stress factor natuurlijk ook wat minder maakt.
Het is vaak de ruiter zelf die zorgt dat het paard schrikt.

Meestal zie je bij dressuurruiters de spanning groter worden.
v.b. laatst werd er een paard door 2 verschillende ruiters uitgebracht, bij ruiter 1 schrok het paard niet van de golfkarretjes die langsliepen en bij ruiter 2 die later starte schork het paard van de golfkarretjes. Meestal ziet een ruiter dingen in dit geval de golfkarretjes en denkt dat het paard er van kan schrikken en je dus al anders gaat reageren en de spanning onbewust overbrengt naar je paard en dus schrikt het paard sneller als dat je gewoon gedaan had alsof het de normaalse zaak van de wereld is.

Verder vind ik de discussi of springpaarden er wel of niet van schrikken niet echt relavant.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:47

Pashon schreef:
springpaarden staan over het algemeen wat lager in het bloed wat de stress factor natuurlijk ook wat minder maakt.
Het is vaak de ruiter zelf die zorgt dat het paard schrikt.

Verder vind ik de discussi of springpaarden er wel of niet van schrikken niet echt relavant.

Je spreekt jezelf tegen.. ;)
Eerst zeg je dat springpaarden lager in het bloed staan, wat al grote onzin is..
En vervolgens zeg je dat het helemaal niet relevant is..

Mijn inziens is het type paard niet relevant, maar juist degene die erop zit :+
De ruiter is immers degene die zich eraan stoort, en die het in goede banen hoort te leiden.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:49

De springpaarden met echte het echte springbloed staan lager in het bloed als dressuurpaarden en dat is een feit. en nee dat is ook helemaal niet relavant. Dat is geen tegenspreken hoor.

Als je mijn post verder had gelezen had ik ook geprobeerd uit te leggen dat de ruiter vaak het probleem is van het schrikken van zulk soort dingen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:51

en ook dat valt wel mee. Ben zelf heel geconcentreerd als ik rijd en zie zelf ook echt niet snel spoken, maar mijn paard echter wel. Ik geef hem geen aanleiding om bang te worden door te verstrakken of teugels te verpakken, bij een andere ruiter zou hij ongetwijfeld net zo reageren en ik denk wel erger omdat er geen vertrouwensband is met een vreemde ruiter natuurlijk. Bij mij ligt het aan het paard.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:43

opisop_shop, tuurlijk heb je uitzonderingen en heb je erg zenuwachtige paarden maar die zullen hun kilometers moeten maken om minder schrikkerig te worden.

OVeral heb je uitzonderingen op de regel, maar het grootste gros van het schrikken van een stabiele maar doch onverwachtse factor op vreemd terrein komt bij de ruiter vandaan. Die bereid zich voor op het moment dat het paard kan schrikken en bouwt bij zichzelf meer spanning op naarmate het enge voorwerp dichterbij komt. Wat je overbrengt op het paard bewust al dan onbewust wat weer leid naar een schrikreactie

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:56

Omg dressuur ruiters. :')
Sorry hoor maar vind dat altijd zo appart. Ik ging altijd gerust met bv flame (welsh met nog arabier erin ergens) over de kermis, bitloof. Of chiel (veel anglo arabier) heethoofd 1e klas, aan een lang teugeltje door de binnenstad. No problemo.
Maar zodra het etiketje dressuur ipv recreatie op een paard geplakt is, vinden ze opeens alles eng. Right... :')

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:15

Gypsy schreef:
Omg dressuur ruiters. :')
Sorry hoor maar vind dat altijd zo appart. Ik ging altijd gerust met bv flame (welsh met nog arabier erin ergens) over de kermis, bitloof. Of chiel (veel anglo arabier) heethoofd 1e klas, aan een lang teugeltje door de binnenstad. No problemo.
Maar zodra het etiketje dressuur ipv recreatie op een paard geplakt is, vinden ze opeens alles eng. Right... :')

Wat een onzin. Het ene paard is het andere niet. Ik ging ook over de kermis, markt, dwars door de stad alles met elk type paard, kwpn, arabier, haf, shet fries, het maakte me niet uit. Maar of het verstandig is? Een paard kan ook schrikken en wanneer er paniek uitbreekt bij een paard, berg je dan maar want dan is het 600 kg aan ongeleid projectiel.
Ik vind bij een wedstrijd mogen ze enigszins rekening houden met dat je een dier onder je kont hebt en het ene paard is het andere niet, net als de ene ruiter de ander niet is. Vind een aggregaat een beetje overdone, maar je hoeft niet alle schrikfactoren weg te halen, ze moeten het ook maar leren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:32

Tja maar als ik zie waar hier al moeilijk over gedaan word. En ook de zeurderige manier waarop dat gedaan word. Dressuur betekend ook je paard in de hand houden, dus zorg dan dat 'ie niet schrikt of anders snel stilstaat.

Zonnetje81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:33

Vjestagirl schreef:
Aan de ene kant vind ik het niet kunnen. Aan de andere kant hoor je ook dan je paard te kunnen rijden...

Hier ben ik het mee eens! Misschien was er geen andere optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:34

En waarom zou dit niet kunnen?
Wij hadden 2 giga aggregaten staan naast de inrijbak voor springen, en maar een enkele keek er even naar. Moet zeggen dat ik (als dressuurruiter) toch een gevoel krijg van niet zeiken maar rijden.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:39

Gypsy schreef:
Tja maar als ik zie waar hier al moeilijk over gedaan word. En ook de zeurderige manier waarop dat gedaan word. Dressuur betekend ook je paard in de hand houden, dus zorg dan dat 'ie niet schrikt of anders snel stilstaat.

Ja, maar als je je paard normaal de kans geeft om te laten kijken staat er met grote letters "verzet" bij dat onderdeel. Nou versta ik onder verzet staken/bokken/steigeren/wegspringen maar kijken :?
Kan dat dressuurgedoe toch niet volgen dus ik heb het opgegeven.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:44

_Esther_87_ schreef:
AmonRe schreef:
Nog nooit van verlengsnoeren gehoord zeker die organisatie :(:)

Ik weet niet hoor, maar je gemiddelde verlengkabel hang jij niet zo even aan een aggregaat. Dus die moet dan wel voorhanden zijn natuurlijk...

Ik denk dat dit gewoon een geval is van slecht overdachte terreinindeling, en als je dan alles hebt uitgezet, ringen en de tent ed, dan is er waarschijnlijk geen mogelijkheid meer om dit te veranderen en zit je met deze situatie.

Die snoeren worden meestal standaard bij het aggregaat geleverd hoor! Anders heb je er niet zoveel aan, of zitten ze ook met alle apparaten rechtstreeks naast de ring aangesloten op het aggegaat :D :+
Maar ben het er mee eens dat er snel gezeurd wordt en dan m.n. door dressuurruiters. Paarden denken vaak dat er iets engs is, omdat de ruiters er zo gespannen opzitten :(:)
Ik start zelf liever op de wat kleine wedstrijden, die van mij is veel te nieuwsgierig en wil alles eerst even bekijken haha. Vorig jaar kwam er eens iemand met een rollator op mijn ring af, ging hij midden in de proef stilstaan om te kijken /3

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 21:00

Ik zelf zou er ook niet zo blij van worden. Zo'n aggregaat naast de baan. Maar helaas kun je er weinig aan doen. Hooguit aangeven bij de organisatie dat het misschien niet zo'n goed idee is. Kunnen ze er volgende keer rekening mee houden.

Heb zelf al eens gehad dat ze precies naast Mijn ring prijsuitreiking hadden. Met het nodige applaus. Mijn paard, die voor de eerste keer mee was, vondt dat niet echt grappig. En ik ook niet zo. Heb de proef niet afgereden, maar wel even gemeld bij de organisatie.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 02:50

Haha, ik heb iedere wedstrijd wel iets waarvan ik denk "ohh stond dat er maar niet.", vooral met buitenwedstrijden dan. Risico van het vak denk ik altijd maar.