Vergeten te rijden: 'dichtklappen'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Vergeten te rijden: 'dichtklappen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:08

klinkt mi ook allemaal heel bekend
in het begin was ik altijd meer bezig met al die mensen die stonden te kijken dan met het rijden
ik rij al meerderebjaren wedstrijden en heb af en toe eens dat ik denk ja nu heb ik gereden en ben dik tevreden tis idd kleine doelen stellen voor jezelf en lekker veel km maken

Miko25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:48

Komt mij ook heel erg bekend voor. Thuis rijd gaat goed, mits er niet al teveel mensen in de buurt zijn..Op wedstrijd klap ik dicht en stop ik inderdaad met rijden en is het net of niks het meer doet. Voor ik het weet ben ik door me proef heen gesjeesd en baal ik ervan dat ik het niet 'beter' heb gedaan. Ik neem me dan voor dat het de volgende x echt beter moet waardoor druk nog groter word en ik dus nog erger dicht klap...maar toen kwam er een dag dat ik dacht het kan me niet meer schelen het word toch niks en verwachte er dus niks van. Toen heb ik uiteindelijk heerlijk gereden en werd ik eerste me dubbel winst. Dat was goed voor mijn vertrouwen en
het motiveerde mij om me niet niet meer zo druk te maken, dat kost tijd maar het begin is gemaakt..
Mijn advies is daarom ook, maar je niet te druk, als jij ontspannen bent is je paard dat ook en stuur je hem soepel door de ring. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:00

Ik heb het ook.
Het word bijna zwart voor mijn ogen, ik weet later niet meer wat ik in de proef precies gedaan heb, mijn laatste wedstrijd wou ik zelfs niet eens beginnen toen ik eenmaal in de ring was.
Inrijden gaat wel perfect, dan geniet ik zelfs.
Je moet mij ook niet voor een demonstratie even op een paard zetten en verwachten dat er heel wat gebeurd.
Bij mij is het zowiezo nooit zomaar opstappen en wegrijden.

Heb het maar opgegeven.... Gewoon lekker thuis trainen, wat ik kan dat kun je niet in 7 min op wedstrijd stoppen, dat zowiezo. Ik vermijd lekker alle gelegenheden waarbij ik mezelf moet bewijzen, en als er gevraagd word naar mijn niveau zeg ik lekker van ohhhh ik doe maar wat joh. Ik rijd helemaal niet zo goed hoor.
(Dan kan het alleen maar meevallen. :+ Soms val ik door de mand, ooit op een manege, tja dan vragen ze kun je stap zeg je ja, nou dan draf en galop, ook ja, alleen het stopte bij mij pas bij de vliegende wissels. Heb wel mooi volgehouden dat ik een braaf paard wou hoor. :o )

Nee wedstrijden demo's en de hele rambam daar gaat cis met een wijde boog omheen. :D
Waarom zou je ook ts? Waarom persé m1 willen rijden?

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 06:41

Ik had hier eerst ook heel erg last van. Baalde vervolgens van mezelf als het niet goed ging en dan was mijn paard daarom wel een van streek.
Ik heb toen echt kleine doelen gesteld (werd eerder ook al voorgesteld hier). Een klein doel was eerst dat ik een lekker rondje wilde rijden op het losrijterrein. Toen dat eenmaal goed ging, heb ik andere doelen gesteld, maar steeds zo klein. Bijv, goede sprong in de galop, een losse draf. Mijn handen niet terug laten werken. Dat soort dingen. ALs ik die doelstelling dan gehaald was, was ik blij en maakte de rest niet meer uit. MOet eerlijk zeggen dat ik sindsdien bijna altijd winst rij. Nu ben ik natuurlijk nog niet zo lang bezig,maar toch...

Succes

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 06:55

Hier is al één voorbeeld van mij: [RT-HAW] Leorah en Wainonia wedstrijd L1 Spanning help!

Ik heb er ook ontzettend last van. Ook bij mijn vorige paarden, toen zelfs nog veel erger. Ik ben meer dan eens helemaal blauw aangelopen na de proef van mn paard getild, omdat ik gewoon de hele proef mn adem ging inhouden van de spanning.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 09:54

_Esther_87_ schreef:
Het tweede wat mij hielp was het uitschrijven van de proef. Ik schreef dan per onderdeel op een blaadje bv binnenkomen: rechtuit met impuls binnenrijden, op twee teugels, ondersteunen in de overgang, gesloten halthouden. Wegdraven: actief en recht, niet blijven drijven, kijken waar je heen gaat. Op die manier schreef ik dan de hele proef uit met de specifieke dingen waarop ik moest letten. Dit las ik gedurende de week een aantal keer door, en op die manier was ik tijdens de wedstrijd veel meer gefoccussed op mijn proefje in plaats van op mijn zenuwen. En bleef ik dus veel meer rijden...

Wat een goed idee!

Haptotherapie heb ik al gehad :) .

En mijn instructeur geeft me helemaal geen vertrouwen en past helemaal niet bij mij, dus ik ga bij hem weg.

Miko: haha ik herken het zó erg. Bedankt voor het advies :).

Gypsy: weetje, dat is een beetje ontwijken wat ik van jouw stukje lees. Ik moet helemaal niet van mezelf hoor. Ben ook een tijd gestopt. Maar ik heb nu erg veel vrije tijd en ben toch wel prestatiegericht met paardrijden. Verder heb ik zoiets dat het nu nog kan, want over een maandje begin ik met werken (na het student zijn). Wie weet rijd ik na deze zomer nooit meer een wedstrijd. Ik wilde de M1 proberen voor mijn ervaring.

Leora: ik heb je filmpje bekeken. Je kijkt echt heel bang ja. Zo erg heb ik het nu ook weer niet, maar ik kan ook wel erg goed toneelspelen zodat het lijkt alsof ik relaxt ben :P .

stalposmus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:28

Gebruik goed de stukken tussen de oefeningen zoals je hoeken om die goed door te rijden en daarin je paard goed aan je hulpen te zetten.. en verder gewoon over elk onderdeel nadenken hoe je ze ookalweer precies moest rijden..!
Dit werk bij mij zelf ook erg goed ik ben ook geneigd om door me proef heen te racen! maar je moet gewoon onderdeel per onderdeel aanpakken om er iets goeds van te maken!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 16:24

Bedankt allemaal, genoeg hulp gehad dus wat mij betreft een slotje.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:42

Ik zou zeggen, vaak op wedstrijd gaan.. Als het 'normaal' wordt zal de spanning ook minder worden

En waarom opgeven? Ik ben zelf ook wat faalangstig en bang om af te gaan (lage punten te halen) maar juist door de wedstrijden train ik hard en kom ik verder. En uiteindelijk voel ik mezelf véel beter doordat ik niet opgegeven heb, maar ben doorgegaan.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:44

Goh wat ken ik jou gevoel :oo alleen blijf ik hangen in de B..
Het rijden wil niet en alles gaat alle kanten op .. Dit heeft veel invloed op mijn paard. Die daardoor ook gespannen word.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:52

Ik ben ook een perfectionist :o

Tegenwoordig rij ik een wedstrijd om te zien op welk punt ik in mn training ben en daar laat ik een onafhankelijk iemand naar kijken (de persoon die onopvallend in die auto bij C zit :+ ). Verder (en het is al genoemd) helpt het om je proef uit te schrijven, elk onderdeel benoemen waar je op moet letten. Zo ben je veel bewuster met je proef bezig en stuk zekerder van jezelf omdat je de proef supergoed kent op deze manier.

Je moet echt een knop gaan omzetten, die persoon in de auto is ook maar een mens en ziet ook heus wel als het een dagje niet lukt. Hij/zij bijt echt niet :+ En wat als je slecht rijdt, wat gebeurt er dan? Je raakt je paard niet kwijt. Je raakt je baan niet kwijt. Je kan niet slagen, je kan niet zakken. De wereld vergaat niet. Dus waar ben je bang voor?

Ik zit nu ook weer een beetje te kniezen omdat ik over 2 weken voor het eerst Z2 ga starten en in september mn laatste wedstrijd heb gereden en dus ook weer uit het wedstrijdritme ben geraakt. Mijn doel voor over 2 weken is om 2 proeven door te komen verder niets. Is de eerste keer dus gewoon kijken wat de man/vrouw in de auto er op dit moment van vindt.

ldeGraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:35

MeFlower schreef:
_brunette schreef:
Een banaan schijnt ook te helpen. Ook voor je paard. Alleen die van mij lust het niet. :)

Haha, ik denk niet dat het paard (niet mijn paard) dit lust, want ze lust zelfs geen wortels :(:) .
Valeriaan werkt te weinig (heb ik ook in huis), dus ik heb wel eens een zwaarder middel genomen...schaam schaam. Dat helpt me wel hoor. Maar nog niet genoeg dus.
En ja, het is werken aan zelfvertrouwen. Ik probeer wel eens te bedenken wat ik precies denk tijdens het rijden. Ik denk dat het helaas is: oh help dit stukje wordt moeilijk, dit gaat fout, ik kan het niet meer, enz. Deze gedachten omzetten lukt inderdaad niet 1,2,3.....

Als je denkt help dit stukje wordt moeilijk moet je gaan denken het is maar een klein deel van een geheel en als het niet gaat dan oefen ik thuis gewoon verder. faalangst is echt heel vervelend maar je kan er overheen komen door altijd positief te denken als je denkt gebruik het woord "niet"nooit . ga altijd kijken naar wat je wel kan dat haalt heel veel druk van je af. Dit heeft bij mij geholpen.

Leidenaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:53

Heel herkenbaar dit :o
Maar bij mij is het zo dat ik dan zo erg met m'n paard bezig ben dat ik m'n lezer niet meer hoor :+

Ik praat mezelf moed in en dat helpt! Ik zeg gewoon voor ik de proef in ga "en nu ga je eens even normaal doen, vertrouw op je paardenbeest!"

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 09:34

Nou, ik ben 3 keer weer op wedstrijd geweest (M1) en voor de volgende (woensdagavond) ben ik niet meer zenuwachtig...! Meer op wedstrijd gaan helpt me enorm.
Verder gaat het ook best goed met de punten (soms niet maarja). Ik weet waar ik op moet letten in ieder geval. Ik ben nu al weer op het punt dat ik niet meer ga om zo ontspannen mogelijk te rijden, maar om een nette proef neer te zetten. :D

DDQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 04:15

Heb ik in het begin ook last van gehad.

"Ik denk dat ik moet zitten, zitten zitten...laag ademen, concentreren en rust, rust rust. Mijn proefjes gaan te gehaast."

je Moet Niks!
rij voor je plezier! paardijden moet leuk blijven! ook veel wedstrijden helpt.
Ik had het zelfde dat jij had. en na wat wedstrijden is het bijna helemaal weg!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:19

nou ik mag vanavond weer starten. Iemand nog tips? haha.. heb mn bach rescue al in de aanslag, heb mijn proef helemaal uit mn hoofd geleerd en deze ook een aantal keren thuis gereden. Ik ben van plan om de eerste proef uit mijn hoofd te gaan rijden, om zo mijn gedachten op mijn proef te moeten focussen en geen tijd te hebben voor andere onzin. Ben benieuwd of het daarmee beter gaat. Training ging erg goed deze week dus ik weet dat we het kunnen, nu nog zorgen dat ik het niet weer verklooi.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 17:33

nou jongens (en meiden), volgens mij ben ik er over heen. gewoon vaker starten helpt bij mij.
enne...
gister 1e geworden in de M1 met 18 deelnemers :D :D:D helemaal trots!

en Leorah: ga voor de lol, denk: ik ga lekker rijden. dat helpt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:34

Ik heb hier ook erg veel last van.

IK heb een super braaf paard. Ze is bomproef MAAAAR andere paarden op het losrijterrein zijn wel heeeel eng.
Ik heb nu 12 proeven gereden met 1x winst. Losrijden is altijd een drama vanwege de andere paarden. Maar dan heb ik alles nog onder controle. Maar zodra mijn vriend zegt je bent aan de beurt. Word ik helemaal zenuwachtig. Rijden zit er dan niet meer in. In de proef hoor ik mijn vriend ergens in de verte lezen. En ik rij echt op de automatische piloot. Denken doe ik niet hoor alleen mijn vriend in de verte. En kan achteraf ook niet echt vertellen hoe het ging.

Vandaag weer 2 proeven gereden. Losrijden ging best goed tussen de andere paarden. Daar was ik al trots op. 1ste proef was echt weer drama. 2e proef heb ik voor het eerst bewust gereden. Ik was echt bezig met mijn proef. En reed niet op de automatische piloot. Wel reed ik nog veelste voorzichtig. Maar was al erg blij met deze vooruitgang.
Beide proeven 172 punten vond ik weer een beetje jammer. Dat de 2e proef het zelfde aantal punten had. Terwijl ik die proef wel bewust heb gereden.

Ik twijfel nu heel erg of ik moet blijven starten. Vind het zo jammer dat het voor mijn gevoel wel steeds iets beter gaat maar toch steeds rond de 170 punten eindig.
Weet nu niet of het slim is om gewoon lekker thuis door te blijven oefenen. En over een tijdje te proberen of dat ik gewoon vaker op wedstrijd moet gaan.
Ik ga nu 1x in de maand.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:39

Ik weet niet waar jullie wonen, maar mijn instructrice waar ik voorheen les van kreeg. Heeft speciaal een opleiding gedaan
om mensen hierin te coachen.
Ze is echt super in dressuurles geven & in het helpen bij faalangst.
Dus als je in de buurt woont kan je altijd eens even een proefles bij haar nemen.

www.simonewitteveen.nl

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:44

Vaak wedstrijden rijden is echt een goeie tip. Vroeger was het 'speciaal' als ik wedstrijd ging rijden en wou ik altijd persé goed presteren. Die ene keer dat we konden, moesten we natuurlijk alles uit de kast halen. Nu gaan we regelmatig en is het allemaal normaler geworden. Om plaatsen geef ik sowieso niet. Liever met een goed gevoel laatste, dan rottig eerste worden.

Voor grotere wedstrijden heb ik nog wel vaak stress. Of de eerste van het seizoen. Dan kom ik uit de cross en moet mijn moeder mijn paard even vasthouden, omdat ik het hele rondje (onbewust) hyperventileer. Het valt ook echt op dat de 'oefenwedstrijden' vaak veel beter zijn.. Dan kan een balkje of een minder rondje me niet veel schelen.

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:40

Ik denk dat het het beste is(wat de meeste mensen al zeggen) om meer ervaring op te doen!
Dan kom je er het snelst en makkelijkst erover heen!

Gewoon doen!! :D

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 10:04

Ja, vaak op wedstrijd gaan helpt cht. Want als het niet goed gaat denk je: ach, volgende keer beter. Het scheelt als die volgende keer al binnen een week is (bij mij).

Ik was 2 weken terug op woensdagavond 1e in de M1 (met 185) en de zaterdag erop 2e in de M1 (met 193).
Helaas werd ik voor de volgende wedstrijd ziek, ik had griep, en flink. Maar op de dag van de wedstrijd was ik weer beter en ik dacht, ik ga toch maar, het geld ben ik toch kwijt. Maar....het was een selectiewedstrijd. En ik was alleen daarom zo gespannen (en was nog niet helemaal fit natuurlijk) dat ik weer heel erg last had van faalangst en ik keek alleen maar om me heen naar al die andere goede paarden. Mijn zelfvertrouwen was helemaal weg! Stom hè! Ik leek ook veel meer onzeker doordat ik ziek geweest was, net alsof je dan in je hoofd ook niet scherp bent. En tja....ben bij de laatsten geëindigd, snik. Ik had 1 jury waarbij ik de week ervoor nog 1e was..... Het lag ook echt aan mij, ik had geen eens 1 winstpunt, oeps!

Maar nu schaam ik me dus heel erg hiervoor...stom he.....
Laatst bijgewerkt door MeFlower op 04-07-11 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 10:12

[quote="felicity"] Ik heb nu 12 proeven gereden met 1x winst. [quote]

tsjonge jouw verhaaltje is best heftig!
in welke klasse rijd je nu?

je kunt je idd beter voelen (minder onzeker) maar dan moet je nog leren hoe je je proef zo netjes mogelijk kunt rijden.
en dat lukt pas als je durft te rijden.... van de 12 proeven 1 keer winst is niet veel, ik was denk ik alwel gestopt.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:22

MeFlower schreef:
je kunt je idd beter voelen (minder onzeker) maar dan moet je nog leren hoe je je proef zo netjes mogelijk kunt rijden.
en dat lukt pas als je durft te rijden.... van de 12 proeven 1 keer winst is niet veel, ik was denk ik alwel gestopt.

Sorry hoor, maar lekker motiverend berichtje van je..
Ik heb 12 proeven gereden en nog geen 1 winst. :=
Ben ik nu slecht? Moet ik nu maar stoppen?
Het gaat er toch om dat je lol hebt? Tuurlijk wil ik ook graag een wp rijden, maar net of dat dat altijd het hoofddoel moet zijn ? >;)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:24

stalposmus schreef:
Gebruik goed de stukken tussen de oefeningen zoals je hoeken om die goed door te rijden en daarin je paard goed aan je hulpen te zetten.. en verder gewoon over elk onderdeel nadenken hoe je ze ookalweer precies moest rijden..!
Dit werk bij mij zelf ook erg goed ik ben ook geneigd om door me proef heen te racen! maar je moet gewoon onderdeel per onderdeel aanpakken om er iets goeds van te maken!

Hier nog eentje!

Hier hammert mijn instructrice ook op. En het gaat langzaam aan beter.
En kilometers maken......start nu drie weekenden achter elkaar, waarvan twee weekenden twee dagen achter elkaar.
Vorige weekend en afgelopen weekend toch winstpuntje gehaald. Helaas in andere proef ook weer de bekende slordigheden.....

Normaliter start ik eens per 1.5 maand of 2 maanden (of soms zit er langer tussen) en eigenlijk werkt dat niet.....
Met losrijden gaat het lekker, ook al ik ring in kom. Maar dan gaat er iemand lezen, of hij reageert even ergens op.. stress
Mijn houding stort helemaal in tijdens proef, zit er als propje op. Loop heel rood aan, bijt op mijn lip....kortom niet veel onstpaning.
terwijl mijn paard me doorgaans niet in de steek laat.

Niet echt heel inspirerend MeFlower. Genoeg proeven gereden met net geen winst. maar je komt alleen maar over je onzekerheid heen door het gewoon zoveel mogelijk te doen. En dan ga je vanzelf meer rijden.....