Aan de wedstrijdruiters; Hoevaak trainen jullie per week?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoevaak trainen jullie?

Ik rijd iedere dag mijn paard intensief
11 (3%)
Ik rijd mijn paard iedere dag, maar de ene dag rustiger dan de andere dag.
86 (25%)
Ik rijd om de dag mijn paard intensief, de dag dat ik niet rijd doe ik ook niets met hem qua beweging
33 (9%)
Ik rijd mijn paard om de dag, de dag dat ik niet rijd longeer ik of jaag ik mijn paard op.
18 (5%)
Ik train mijn paard hooguit 2 a 3 keer per week.
33 (9%)
Soms rijd ik bijv. 3 dagen achter mekaar aan intensief of juist rustig, en zo nu en dan met een dag rust, het is heel verschillend.
101 (29%)
Anders...
62 (18%)

Totaal aantal stemmen: 344

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:23

Helemaal mee eens LETS,veel ruiters denken dat een paard er beter van wordt ze 5 tot 6 dagen in de week een uurlang rondjes in de bak te laten lopen om dan zondags op wedstrijd te gaan en een B of L proefje afleggen.
De meeste beseffen alleen niet dat je ze dan eerder de gort inrijdt dan dat een paard er beter van wordt.

Het gaat er vooral om weet wat je doet en waar je mee bezig bent,blijf kritisch op jezelf en rij zo effectief mogelijk.

Een paard heeft niet zoveel training nodig maar wel duidelijkheid en die blijft dan best lang hangen ook al denken sommigen mensen van niet.

Vaak zijn het de ruiters die niet meer weten wat ze aan het doen zijn en daardoor de boodschap niet op het paard overbrengen waarop deze vervolgens in hun ogen verkeerd reageert en men dan denkt dat het paard meer training nodig heeft,maar het is juist de onervaren ruiter die meer rijuren nodig heeft.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:26

Helemaal mee eens :j
Dat longeren in mijn vorige post is eigenlijk niets meer dan wat relaxen in de paddock. Geen bijzet of zware training aan de pessoa dus :) dat is wel goed om erbij te zetten denk ik.
Laatst bijgewerkt door KimE op 10-05-11 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:27

Ik rij 5 of 6 dagen in de week, met 1 vaste rustdag en bij 5 dagen rijden een extra rustdag of longeren. Van de rijdagen wordt hij 1 keer gesprongen, de rest is dressuur. We zijn nog in de 'elkaar leren kennen fase' dus voorlopig gewoon basiswerk, maar als de concoursen straks gaan lopen zal ik 3-4 per week echt trainen.

Bocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:47

ik rijd ook minimaal 4x per week intensief en de andere hebben ze rust of buiten rijden, los springen, longeren proberen veel afwisseling te houden.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:53

Ik train 5x per week, heel zelden 6x maar niet vaak.
Ben van mening dat hij toch wel 1 of 2 dagen lekker vrij moet kunnen hebben.
Meestal rij ik Maandags, Dinsdags, Donderdags, Vrijdags & Zaterdags.
Woensdags en Zondags vrij.
Als ik wedstrijden heb in het weekend dan wisselt het wel eens wat en verschuiven de vrije dagen wat.
De dagen dat ie vrij heeft doe ik verder ook niks, dan staat ie dus gewoon alleen maar op de wei.

Hoe ik train ligt er maar net aan hoe hij is, is hij fijn dan rijd ik niet zo heel lang, soms alleen loswerken soms nog heel even op pakken. is hij niet zo fijn dan rijd ik soms wat langer, maar net wat nodig is op dat moment.
Over het algemeen rijd ik alleen maar, longeren héél zelden eens.
Af en toe was afwisseling door een sprongetje of een buitenrit. en verder staat ie de hele dag lekker op de Wei +/- 8u p/d.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:58

Ik rijd ongeveer 4 a 5 dagen in de week... de rest van de dagen longeer ik hem.. en hij heeft ook weleens een dagje vrij...
de ene keer rijd ik hem wel intensiever dan de andere keer... als hij het uitstekende doet.. ben ik sneller klaar..
dan dat hij lastig gaat doen natuurlijk... want ik wil natuurlijk wel goed eindigen ;)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:02

Toen ik nog wedstrijd reed trainde ik 6 keer in de week en als ik op zondag wedstrijd had, dan kreeg mijn paard om maandag een rustdag.
Ik kreeg twee keer in de week priveles en 1 keer in de week had ik clubles. Op dat moment was ik wel nog wat jonger en had ik die begeleiding nodig.
We hebben het tot de M1 plus winstpunten gehaald totdat bij mijn paard hoefkatrol werd geconstateerd en wij moesten stoppen met wedstrijd rijden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:08

bij mij bestaat de training trouwens uit lekker loswerken en dan nog even oppakken, maar ik rijd in totaal ongeveer 30 tot 40 minuten incl. in- en uitstappen.

longeren is bij mij lekker lang en laag aan de pessoa.

dag na de wedstrijd en na priveles ga ik trouwens altijd longeren om lekker los te werken en om verzuring te voorkomen. lijkt me juist niet goed om ze stil te zetten.

TheHorseInn

Re: Aan de wedstrijdruiters; Hoevaak trainen jullie per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:15

Ik rijd mijn palomino elke dag intensief.
Mijn voshengst train ik meestal ook elke dag intensief maar 1x in de 2/3 week gaat hij op Buitenrit.
Mijn jonge hengst om de dag.

Buitenrit gaat helaas erg moeilijk,de palomino is er nu simpelweg te druk voor anders liggen we in no-time vor de auto denk ik.
De hengst is wat rustiger en kan dus ook wel mee.
Wel komen ze veel in de bak of in de wei.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:07

5x per week rijden waarvan meestal 4 vrij intensief (1xles) en
1 wat rustiger/korter. Dan nog 1 dag longeren met bijzet en
ze heeft 1 dag vrij. :)

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:14

Ik heb gekozen voor anders... Ik pas de training aan mijn paard aan. :) Als ik concours of wedstrijd heb, dan train ik daar altijd naar toe. Hoevaak ik dan rij ligt eraan hoe het gaat. Loopt mijn paard fijn, dan kan het goed zijn dat ik wat rustiger aan doe wat betreft training. Ik rij zowieso niet elke dag, en ook niet veel dagen achter elkaar intensief. Dat is ook niet al te best voor de spieren. Ik rij ongeveer een keer of 4 in de week, afgewisseld met een dagje vrij en longeren tussendoor. Probeer wel de dag voor de wedstrijd rustig wat onspannen werk te doen zodat het de dag daarna geen bommetje is, of dat ze wat stug is. :)

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:59

De Z pony trainde ik elke dag, maar die loopt nu om de dag in verband met examen en ik moet zeggen dat dat prima bevalt.
Hij heeft maandag, woensdag en soms donderdag les, dus dat is vrij intensief.
Hij loopt dan wel elke dag in de wei.
In de winter, als ze de wei niet in kunnen lopen ze sowieso allemaal elke dag.

De M pony reed ik ook zeker 5 keer per week en dat ga ik na mijn examen ook zeker weer doen.

Het paard (B) loopt eigenlijk elke dag en 2 keer in de week 2 keer per dag.
Maar dat is omdat het paard dat zo leuk vindt.
Ik rijd haar zelf 2x per week + wedstrijd en de andere dagen wordt ze ook getraind, maar niet door mij.
De trainingen verschillen dan wel, soms een buitenritje tussendoor voor een wat rustigere training.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:41

Verschilt een beetje per week en ligt ook aan de mood van mijn paard :P Als ik bijvoorbeeld een keer eigenlijk van plan ben te gaan trainen en ik zie mijn paard niet al te vrolijk in haar stal staan, dan kan ik beter wat anders gaan doen :P Dan is ze de volgende dag weer fris en vrolijk en werklustig. Als ik dan toch ga trainen, dan wordt het helemaal niets.. Althans niet als ik alleen ben.
Over het algemeen trainen we 4/5 keer per week, waarvan 1 privéles en op het moment een 6-tal training. Op de andere dagen doen we of niets, of we gaan het bos in, of we gaan wandelen.
Ik ben er trouwens sinds kort achter gekomen dat ze joggen ook prachtig vindt :') Is ook wel goed voor mijn conditie, dus dat proppen we er ook weleens tussen :P

Nu geef ik haar (en mezelf) 2 weken vakantie min of meer, dus we zullen nu vooral het bos in gaan enzo. Lekker alleen maar lol met mn knol :D Maar de lessen gaan we nog wel naartoe, 6-tal kunnen we sowieso niet afzeggen.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:07

Ik heb de 3de gekozen, ik rijd niet iedere dag, maar ze krijgen wel iedere dag beweging. Ik rijd 5 keer in de week, de ene keer wat rustiger als de andere. Dan hebben ze nog een dag wedstrijd/of buitenrit en nog een dagje stappen in de molen :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:28

Ik train soms intensief, soms rustig, soms langer, soms korter. Zit niet echt een vast patroon in. Voor een wedstrijd zorg ik wel dat ze een paar dagen wedstrijdgericht zijn getraind en ik de proeven een a enkele keren heb doorgenomen, soms hebben ze de dag voor de wedstrijd wel rust. Het is maar net hoe druk ik ben, en wat voor een bui we hebben ;)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:41

Ik rij mijn paard 5x in de week. 2x dressuurles, 1x springles. De andere 2 dagen doen we alleen loswerken, dus lang en laag, en zorgen dat ze lekker buigt en dus helemaal los is. Vaak gaan we 1 van die 2 dagen ook lekker het bos in. We rijden L2 (m1 startgerecvhtigd)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:43

Ik heb ingevuld dat het heel erg verschilt.
Doordat ik nu studeer in Groningen kan het zijn dat ze van maandag tot donderdag stil staat en dan alleen vrijdag zaterdag zondag door mij gereden wordt. Soms laat ik doordeweeks mijn instructrice er 1x op rijden. Maar deze week ga ik vandaag al naar huis, dus heeft ze ma, di, wo stilgestaan. Vorige week alleen ma en di
Maar gemiddeld kun je wel zeggen 4x per week en dan 2x intensief 1x rustig (bijv een buitenrit) en 1x matig intensief
1x in de 2 weken heb ik een uur privéles en we rijden M2

Verder staat ze elke dag tussen de 6 en 8 uur in de wei en/of bak

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:45

Ik rijd zelf maar 2 of 3 dagen in de week, waarvan 1 dag echt intensief trainen. Daarnaast rijdt mijn moeder hem 2 dagen en wordt hij of één dag bijgezet gelongeerd en één dag helemaal vrij, of 2 dagen helemaal vrij.

De dagen dat mijn moeder hem rijdt is het puur alleen basis, soms zelfs zonder galop. Dagen dat ik hem rijd doe ik ook alleen basis en één of heel soms 2 dagen wat meer vragen. Probeer het altijd zo te plannen dat hij geen 2 dagen achter elkaar hoeft te pieken, maar dat hij ook niet helemaal stil staat na een piekdag.

We gaan van de zomer M2 starten, hebben nu een stop.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:49

Mijn paardje is pas net 4 geworden en train haar maximaal 4x week (inclusief wedstrijd).
Ik vind het voor een jong paard niet goed om meer keer per week te trainen. Misschien dat ik haar over een half jaar af en toe 5x per week ga rijden maar nu nog niet.

Verder probeer ik 1x per week iets anders te doen dan dressuren (bv. buitenrit, longeren of een klein sprongetje).

Mijn zusje rijdt haar paard op Z niveau en traint 6x per week (inclusief wedstrijd) waarvan ook 1x per week iets anders.

Xsander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:53

Mijn paard is 5 jaar.
Nu in de zomerperiode, met veel wedstrijden train ik heb 5x per week en dan 1 dag wedstrijd, en als ik geen wedstrijd heb dan train ik hem die dag gewoon. Hij staat altijd 1x per week stil :)

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:27

Ik denk dat afwisseling erg goed is. Daar kun je ook heel consequent in zijn. Bijvoorbeeld een buitenrit kan toch dressuurmatig getraind worden maar de afwisseling van het buitenzijn maakt het niet hetzelfde als een rondje in de binnenbak. Een keer flink galloperen buiten is ook heel goed voor de spieren en ook een onderdeel van je training.
Ook vind ik zelf dat afwisseling er plezier voor jezelf in houdt en niet alleen voor je paard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:29

Beetje afwisselend... op de dagen dat hij 'vrij' heeft gaat hij meestal ook even aan de longe of even spelen in de paddock. Ook maken we regelmatig een bos of strandrit om hem lekker fris en bij de les te houden.
Een wedstrijd gaat altijd 10x beter als ik de dag ervoor een buitenrit heb gemaakt :+

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:47

De (verzorg)Fries die ik rijd is gebaad bij 1 of 2 dagen rust voor de wedstrijd. Na de B, L1 en L2 en paar M1 wedstrijdjes ben ik daar wel achter.
Mijn vriend wielrent en neemt de dag voor de wedstrijd ook rust. Van rust word je (of het paard) beter! :D

Verder rijd ik M1 wedstrijden (af en toe) en daarvoor rijd ik 3 of 4 keer in de week, een enkele keer 2 keer (en dan gaat paardje 1 keer in de week voor de kar met de eigenaar). We oefenen ook al keertwendingen etc.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:42

Ik rijd 5 a 6 dagen in de week waarvan 1 x in de week les en minimaal 4 dagen ook echt fanatiek. Ligt er ook een beetje aan hoe t paard aan voelt en wat ie aan bied.

gewoonmarie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:45

anders,

ik rijd mijn poownie 6 dagen in de week, de dag na de wedstrijd is ze vrij en als we geen wedstrijd hebben ook 1 dag in het weekend. en ze komt elke dag een paar urr in de wei.

meestal train ik haar wel serieus, maar op woensdag heb ik springles en vrijdag dressuur les, daarom rij ik haar op donderdag minder lang en alleen even loswerken en geen moeilijke dingen. gewoon om spierpijn te voorkomen.

en af en toe een buitenritje