Wanneer wordt eindelijk zomertenue versoepeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samoth

Re: Wanneer wordt eindelijk zomertenue versoepeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:22

Het maakt mij eigenlijk niks uit, met of zonder jasje en ik zweet toch. Ik heb 3 daags concour achter mijn rug, ik heb gewoon mijn jas aangehouden en ik vind het netter uitzien. Paarden zelfs die zweten ook soms nogal, die klagen helemaal niet en dan zijn mensen eigenlijk echte grote zeurpieten :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:27

Wat een gezeur zeg. Als je het dan zo heet vind, waarom meld je je dan niet af. Sorry, maar vind de regel zoals ie nu is goed genoeg. Over een paar weken wordt er weer gezeurd dat het zoveel regent. Is hier ook nooit goed in Nederland.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:40

Ach, ik heb me hier vorig jaar ook al druk over gemaakt, KNHS zelfs gemaild en versoepeling zit er niet aan te komen volgens hen...

Ik ben dus zo iemand die slecht tegen warmte kan, maar ben ook een heel fanatiek wedstrijdruiter...tjah en dan??
Mijn paard wordt gekoeld voor en tussen de proeven (en om een of andere vage reden komt die pas echt tot leven als het >25 graden is, raar dier) en ik merk weliswaar dat hij het zwaarder heeft als het 30 graden is maar is fit genoeg. Ik daarentegen ben zonder jasje ook fit genoeg en kan er dan ook nog aan rijden, met jasje aan wordt het me (ook in die paar minuten) toch af en toe zwart voor de ogen...bepaald niet lollig, als je tijdens je proef alleen maar denkt 'niet flauwvallen, niet flauwvallen!'

Ik heb vorig jaar zoals altijd ongeveer 2x per maand gestart, met twee en soms drie paarden. Iedereen weet vast nog wat voor belachelijk hete zomer we hebben gehad, en ik heb welgeteld één keer!! in zomertenue mogen starten. Daarvoor heb ik trouwens een hele keurige, maar wel flinterdunne blouse met kraagje en lange mouwen, ziet er echt netjes uit hoor!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:32

@ esther dat ken ik ook heel goed.
als het mij ook te warm word val ik ook heel vaak flauw, weet niet goed waar het vandaan komt.
maar zodra de warmte toeslaat moet ik ook blijven denken "niet flauwvallen, niet flauwvallen!"
Ik heb wel ingereden gisteren in blouse en ondanks het zomertenue wel toegestaan was heb ik me jasje aan gedaan.
er stond gelukkig namelijk nog een windje wat mij veel goed deed en heb het vol gehouden om met jasje aan te rijden.

Mensen die dan zeggen "oh het is maar een stukje stof extra" ja dat wel maar dat maakt al heeel veel verschil.
ik heb 4 verschillende rijjasje omdat ze met dat warme weer beter zouden zijn maar toch voel ik me een gebraden kippetje als ik die jasjes te lang aan heb.

versoepeling ja nou, wel of niet dat zal altijd een punt blijven ik denk als ze hem versoepelen dat er nog genoeg zijn die later weer gaan mekkeren.
toch vind zal ik het stiekem niet erg vinden als er wat soepeler mee omgegaan word ;)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:38

pieteritus schreef:
4x aan en uit? Dat werkt dus niet. Ik zit midden in mijn rijden en ben geconcentreerd bezig met rijden. Dan haalt het aan- en uitdoen mij alleen maar uit mijn ritme.
Voor mij (en velen met mij), werkt dat dus niet.
Waarom pas met 30+ graden zomertenue en niet met 22+ graden? Dat zou veel reëeler zijn.

helemaal mee eens :j

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:41

Van mij mag het zo blijven. Ik reed vorig jaar in 32 graden nog met jasje aan. Reed toen nog 213 punten ook.

Zal ook niet gaan starten in zomertenue. Tenzij het echt niet anders kan. Ik vind het gewoon niet mooi zonder jasje.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:27

Vjestagirl schreef:
Dus tip: als je je wedstrijdjasje al warm vindt: probeer een paashaaspak.

_/-\o_ :D

De nieuwe generatie wasbare rijjasjes zijn al lang zo warm niet meer als de scheerwollen jasjes van "vroegah".
Als even je jasje aan doen voor de proef je al zo uit je ritme haalt dat je niet meer kunt rijden zou ik eens kritisch naar je voorbereiding kijken. Dat zit nl echt tussen je oren :o

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:02

Ik heb gister en vandaag als federatievertegenwoordiger toestemming gegeven om in zomertenue te starten.
Een enkeling trok z'n jasje aan, de meeste reden zonder, en vonden het dus een fijne beslissing.

Ik zou het als amazone, maar ook als jury zijnde geen probleem vinden als er versoepeling zou komen.

De een kan nu eenmaal beter tegen de hitte dan de ander, tevens hoeft soms de thermometer geen 30 graden aan te geven,maar loopt de temperatuur op wit zand wel op tot 30 graden.

Afmelden vanwege de hitte ( zoals hier al gesuggereerd wordt) vindt ik not done.

Waarom vasthouden aan het etiket, terwijl er voor vele sporters de (wedstrijd) kleding zo luchtig mogelijk wordt gemaakt.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:11

Ik zou ook wel fijn vinden als het iets soepeler werd.
Zoals gisteren moest ik mijn proeven, midden op de middag rijden in de hitte.
Nou ik was helemaal op na de proeven gereden te hebben.
Ik heb 1x eerder gehad dat je zomertenue mocht en heb daar ook in gereden.

En afmelden voor de hitte lijkt mij ook niet handig hoor.
Als iedereen die last heeft van de hitte afmeld weet ik niet of jullie zo blij worden hoor.
Dan loopt het programma bijvoorbeeld flink in omdat veel zich afmelden.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:12

Ik zou ook blij zijn met versoepeling en ook zeker mijn jasje uittrekken.
Het is geen modeshow, het gaat om het rijden niet om wat je aan hebt.
Ben het volstrekt oneens met de opmerking dat het maar een lapje stof is, als het heel warm is en je hebt laarzen aan, een cap op, handschoenen dan kun je je eigen warmte niet kwijt en dat is zeer ongezond.
Ik kan goed tegen de warmte maar vorig jaar zomer was ik zelfs zonder jasje bijna bevangen door de hitte.
Springruiters rijden toch ook zonder jasje als het warm is en rijden er niet anders van, dat gezeur bij de dressuur dat het netter is, het gaat om paardrijden niet om kleding, maar dat is mijn bescheiden mening.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:33

Ik blijf het onzin vinden, we hebben het hier over 2 x 7 minuten. Dat overleeft toch iedereen?
Wat mij betreft blijft het zoals het is.
En als je echt niet tegen de hitte kan, kun je beter een zomerstop inlassen en alleen 's winters weggaan. Maar dan is het mogelijk weer te koud. En zo is het altijd wat.
Dressuur is nu eenmaal een plaatjessport en daar zijn er nog wel meer van (wedstrijddansen, kunstschaatsen) Bij sommige sporten hoort nu eenmaal een nette outfit.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:38

Vjestagirl schreef:
Tsja... Je doet t vrijwillig. Je kunt ook besluiten niet te starten als het zo warm is.

Ik heb gisteren 3 uur in een full-body konijnenpak gezeten, inc bonten muts met oren erop. Alle delen van mijn lichaam die vrij waren (handen en gezicht) waren voorzien van meerdere lagen professionele smink. En ik heb die 3 uur ook rondgerend, gehuppeld en gedanst. Serieus, daarna valt alles mee. Dus tip: als je je wedstrijdjasje al warm vindt: probeer een paashaaspak.

Ik mag hopen dat je daar voor betaald kreeg? _O-

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 17:43

Fitz, je gaat wel heel kort door de bocht.
Ik start 4x7 minuten en ja: dat doe ik vrijwillig. Maar ik ga niet vrijwillig van mijn stokje. Zodra er op wedstrijd wordt gezegd dat er in zomertenue gereden mag worden, gaat bij mij dat jasje uit.
Wat volgens mij Attitude zei: je wordt beoordeeld om hoe je rijd, niet hoe leuk je jasje zit. Vandaar dat het fijn zou zijn om óf zelf te mogen kiezen, óf de regels ietwat aan te passen.

Dat ik dan maar niet zou mogen starten omdat ik niet tegen de warmte kan, vind ik ronduit beledigend. Waar slaat dat nou weer op? Typisch Bokt, zullen we maar zeggen.
Overigens reed ik gisteren wel mét jasje naar een mooie tweede plaats met 194 punten, maar ik ging wél bijna van mijn stokje toen ik uit de proef kwam.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:49

pieteritus schreef:
.
Dat ik dan maar niet zou mogen starten omdat ik niet tegen de warmte kan, vind ik ronduit beledigend. Waar slaat dat nou weer op? Typisch Bokt, zullen we maar zeggen.
Overigens reed ik gisteren wel mét jasje naar een mooie tweede plaats met 194 punten, maar ik ging wél bijna van mijn stokje toen ik uit de proef kwam.

Niemand zegt hier dat je dan niet MAG starten. Maar ja, als je er niet tegen kan dan KAn je idd beter niet starten, voor je gezondheid. Ik zei dat je dan misschien maar beter in de winter kan starten. Niemand hier zegt dat je niet zo mogen starten. Beetje sneu in woorden verdraaien.
Nou mooi dat je met jasje punten reed.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:49

Fitzroy schreef:
Ik blijf het onzin vinden, we hebben het hier over 2 x 7 minuten. Dat overleeft toch iedereen?
En als je echt niet tegen de hitte kan, kun je beter een zomerstop inlassen en alleen 's winters weggaan. Maar dan is het mogelijk weer te koud. En zo is het altijd wat.
Dressuur is nu eenmaal een plaatjessport en daar zijn er nog wel meer van (wedstrijddansen, kunstschaatsen) Bij sommige sporten hoort nu eenmaal een nette outfit.

Probeer het eens van de andere kant te bekijken? Ik ga er niet dood van nee, dat klopt. Ben in het ergste geval wel na mijn proef misselijk, soms tot kokhalzen toe, en de rest van de dag draaierig en slap. Ik kies er zelf voor om toch te gaan hoor, maar eerlijk gezegd ben ik afgelopen zomer best een aantal keer van huis vertrokken met ruim 30 graden met de verwachting in zomertenue te mogen rijden, wat vervolgens weer vies tegenviel. Ik heb bewust een hele fijne blouse met lange mouwen als zomertenue, die is echt heel netjes en het is heel fijn stof waarin ik me prima voel.

Ik train keihard, het hele jaar door, neem les, werk aan mezelf en mijn paarden, probeer ze optimaal naar de wedstrijden toe te trainen enzovoort...dat doe ik niet om vervolgens juist de mooiste en belangrijkste wedstrijden van het jaar (grote CH's en selecties/evt kampioenschappen) gewoon maar niet te rijden!
Ik vind dat in de paardensport zowel het paard, maar ook de ruiter sporter is. Voor het paard kan ik het zo comfortabel mogelijk maken, ik ben zo'n gek die op dressuurwedstrijd emmers water meesleept naar het losrijterrein om te koelen (en dan ben ik meestal wel de enige) als het echt warm is, daarnaast zorg ik dat mijn paard in topconditie is zodat hij zo min mogelijk hinder heeft van de warmte. Ikzelf probeer ook goed in conditie te blijven, drink voldoende, maar helaas blijft het lastig om me echt fijn te voelen in warm weer. Ik rijd keurig in mijn laarzen, met cap, maar in combi met het jasje (en dat is maar heel dun) kan ik mijn warmte gewoon niet voldoende kwijt....en om nou een emmer water over mezelf heen te mikken voor mn proef is ook weer zowat ;)
Trouwens, ik kan eerlijk gezegd (en dit bedoel ik niet rot) best een B proefje rijden met een jasje aan hoor, dat lukt nog wel. Helaas moet ik soms ook 6 M en Z proeven rijden op een dag, enne, dat trek ik dus niet zo best...En ik zou het gewoon heel jammer vinden als ik daarom mijn hobby niet uit kan oefenen zoals ik graag wil, of als ik na al het trainen en alle voorbereidingen geen goede prestatie kan neerzetten omdat ik het gewoon niet trek. Dat vind ik zonde, en ik zou het fijn vinden als ik daarin in ieder geval een keuze zou hebben.

Edit: Maar Melanie, vind je dan dus echt dat omdat er mensen zijn die minder goed tegen extreem warm weer kunnen, dat die dan maar hun hobby niet uit moeten oefenen, terwijl het zoo simpel op te lossen valt? Vind dat persoonlijk wel ver gaan, het is een hobby, die hoort voor iedereen toch leuk te zijn?
Laatst bijgewerkt door 0000 op 24-04-11 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:51

Fitzroy schreef:

Kan het niet beter verwoorden :D
Het is warm ja, maar je moet er wat voor over hebben. Dan zorg je maar dat je water meeneemt die jedaarna over je heen gooit. Ben je weer afgekoeld.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:03

Ik vind het verplichte jasje dragen in Nederland ook jammer. Het is zomer, het is warm, waarom zou je dan in een jas moeten rijden? Omdat het netter is? Vind ik onzin. Een blouse vind ik minstens zo netjes. Bovendien gaat het om de rijvaardigheid van het geheel, niet of minder om het voorkomen. Ik rij ook in Belgie, en hoewel de regels voor tenue daar veel strenger zijn, mogen wij praktisch de hele zomer in een blousje (met korte mouwtjes) rijden. Wanneer er geen algehele toestemming voor zomertenue gegeven is, maar het is nog wel te warm, vraag ik even toestemming aan de jury en dan mag ik altijd gewoon in een blousje rijden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:08

Esther, aangezien het maar 'hobby' is, kun je er dan ook voor kiezen om niet te starten in de zomer. Het blijft tenslotte hobby. Stel dat ik er voor zou willen kiezen om te gaan korfballen, maar ik wil hoe dan ook geen rokje aan. Jammer dan, dan kan ik dus niet korfballen. Bij de dressuur hoort nu eenmaal een nette outfit.

Tipje voor jou: als zomertenue mag je ook een dressuurblouse met korte mouwen aan ;) Scheelt weer.

Ik zeg nergens dat ik het niet warm heb met rijden, ook ik heb er last van. Zelf al mag je met zomertenue dan nog trek ik mijn jasje aan. Ik vind het nu eenmaal veel verzorgder staan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:16

25 graden vind ik een nette grens voor het zomertenue. Ik kan ook slecht tegen de warmte en heb me al meerdere keren van concours moeten laten ophalen omdat ik echt niet in de auto terug kon. Vervolgens elke keer een dag flink beroerd. Het is hobby en het moet wel leuk blijven. Zo hondsberoerd worden van de warmte is echt geen pretje.

Van de KNHS moeten we ons wel druk gaan maken om de paarden bij temperaturen boven de 25 graden maar de ruiters mogen rustig een heatstroke oplopen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:17

Fitzroy schreef:
Esther, aangezien het maar 'hobby' is, kun je er dan ook voor kiezen om niet te starten in de zomer. Het blijft tenslotte hobby. Stel dat ik er voor zou willen kiezen om te gaan korfballen, maar ik wil hoe dan ook geen rokje aan. Jammer dan, dan kan ik dus niet korfballen. Bij de dressuur hoort nu eenmaal een nette outfit.

Tipje voor jou: als zomertenue mag je ook een dressuurblouse met korte mouwen aan ;) Scheelt weer.

Ik zeg nergens dat ik het niet warm heb met rijden, ook ik heb er last van. Zelf al mag je met zomertenue dan nog trek ik mijn jasje aan. Ik vind het nu eenmaal veel verzorgder staan.

Dat weet ik dat dat mag, maar ik vind lange mouwen dus netter...ik wilde alleen maar zeggen dat ik echt wel zorg dat ik er toch netjes uitzie, dus dat dat punt (niet netjes) geen bezwaar mag zijn imo.

Verder is dit mijn hobby omdat ik dit leuk vind, inclusief het wedstrijdrijden. Daarom zou ik het ontzettend jammer vinden als het zover komt dat ik mijn hobby niet uit kan oefenen door een stom regeltje...Of beter gezegd door het niet gebruiken van een regeltje. Afgelopen zomer regelmatig gestart >30 graden, waarbij het alsnog niet werd toegestaan, erg jammer.

Op je laatste opmerking, dat is nou net mijn hele punt. Ik vind het jammer dat degene die er minder last van hebben, roepen dat het dan maar niet toegestaan moet worden...je hebt toch een keuze? Waarom zou je anderen die keuze niet willen geven omdat jij hem toevallig niet nodig hebt?
Waarom schrijf ik dit, omdat ik hoop dat uiteindelijk, als er voldoende draagvlak is, de KNHS misschien ooit toch gaat luisteren naar de leden. Maar als iedereen die er zelf wel tegen kan dan roept, 'achjoh laat maar, wat maakt het uit' dan komt het dus nooit goed. En voor de minderheid die er wel écht last van heeft, is dat gewoon jammer.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:24

Wat mij betreft mag die regeling ook versoepeld worden.
Bij de springruiters wordt er ook veel soepeler mee omgegaan. Er zijn wedstrijden waar bij het springen wel zomertenue wordt toegestaan en bij de dressuur niet?! En dat nog wel terwijl springen maar 2 minuten duurt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:27

Ik roep dat ik het niet door wil laten gaan omdat ik het zonde zou vinden van de dressuur. Want dat gaat mijns insziens ook behoorlijk om het plaatje.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:28

MelanieB schreef:
Fitzroy schreef:

Kan het niet beter verwoorden :D
Het is warm ja, maar je moet er wat voor over hebben. Dan zorg je maar dat je water meeneemt die jedaarna over je heen gooit. Ben je weer afgekoeld.

Dan ben je zeker nog nooit bevangen geweest door de hitte?

Ik vind je wel erg kort door de bocht hoor Fitzroy.

Jij geeft als federatievertegenwoordiger dus geen toestemming om in zomertenue te starten, ook niet met 30+ ?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:29

_Arwen_ schreef:
Ik roep dat ik het niet door wil laten gaan omdat ik het zonde zou vinden van de dressuur. Want dat gaat mijns insziens ook behoorlijk om het plaatje.

Het gaat nooit om het plaatje. :n
Het gaat erom hoe de oefeningen worden uitgevoerd,volgens het scala der ausbildung.

Dat zou betekenen, dat als ik bruin niet mooi vindt, ik het plaatje niet mooi vind, pure smaak dus.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:36