Een 5 voor verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne

Re: Een 5 voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:11

Eens met Fitzroy, ook ik vind vlechten erbij horen! Zou zelf weliswaar geen 5 geven, maar wel een 6 of 7 afhankelijk van hoe de rest van de verzorging is.

Wat betreft 5 is voldoende, ik denk dat ik de redenering erachter wel begrijp, als je overal een 5 voor hebt is het (net) niet onvoldoende (=verliespunt).

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:21

Snap ook je punt, zoals hierboven gezegd ik vind het erbij horen, maar je jureert toch volgens de regelementen? En daar staat in dat het niet hoeft, dus kan je er ook geen punten voor aftrekken lijkt mij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:27

raar als in het regelement staat dat los, recht en aan 1 kant hangen wel mag, maar dat de juryleden een punt aftrek voor geven
is toch dubbel op?
Dan moeten ze het schrappen in het regelement

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 23:41

Ze krijgen toch ook een voldoende? Ik vind het niet meer dan logisch dat als je iets beter doet je daar een hoger punt voor krijgt.. Zie het dan maar zo; iedereen die wel invlecht krijgt een punt extra ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 23:51

Correct en netjes de manen op één lengte brengen is misschien nog wel meer werk dan vlechten :+ Ik weet dat ik voor het springen nog weleens invlocht en dat was altijd als ik aan het manen trekken/knippen niet toekwam ;)

Ik vind niet dat je punt voor verzorging af hoeft te hangen van de vlechtjes. Ga je dan voor minder mooie knotten of geschoren manen ook een punt aftrekken? Zolang de boel verzorgd is en alles netjes schoon is zou het wat mij betreft voor de punten niet uit moeten maken :n
En ik kan best een aantal redenen bedenken waarom ik wel op concours zou kunnen, maar niet aan vlechten toe zou komen. Nachtdienst bijvoorbeeld en dan vooral de onverwachte :+ (en dan waren bij die van mij de voeten misschien ook weleens wat minder schoon dan anders...)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 00:05

_Saar schreef:
Afgezien van wat je zelf mooi vindt, dit staat in de regels:

De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.

Dan zou ik toch nooit een 5 kunnen krijgen? Ik neem aan dat de rest wel in orde was aangezien ik vorige week een 8 had.

Als de rest wel in orde is, waarom is het dan laks als de manen niet gevlochten zijn? Er kunnen 101 redenen zijn waarom je niet vlecht. Bij mij was dit tijdgebrek en ook wat laksheid. Ik moest alleen erg lachen om een 5 en vind dit niet terecht.

Dat staat inderdaad in de regels, maar daar boven staat dit:
KNHS schreef:
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van
hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren
van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde
.
Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk
is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde
uiteraard niet van toepassing.

De KNHS geeft dus de voorkeur aan ingevlochten, als je dat de volgende keer wilt vermijden kun je beter invlechten.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 00:07

TS ik begrijp je en vind een 5 ook wel erg laag!

Weet je...
Je kan beter een sulky achter je paardje hangen, als je als eerste over de lijn komt dan ben je eerste punt!
Of springen...

Om teleurstellingen te voorkomen ga ik vanaf nu in een straal van 20km van stal starten.
Ik ga niet meer voor niets 2 uur in een veewagen zitten en hopen op een fijne jury... De lol gaat er anders gewoon vanaf.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 00:12

*snapt de reactie hierboven niet helemaal*

Ik vind het ook apart die 5. Natuurlijk voor wedstrijden hoor je de tijd te nemen, maar soms lopen dingen nu net even anders dan gepland. Daarnaast vind ik dan: Liever netjes los gekamd dan van die slordige en onverzorgde knotjes, want dat vind ik pas een 5 waard!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 00:17

@Cellien
Bedoel je mijn reactie?
Ik bedoel te zeggen dat dressuur een jurysport is.
Bij de drafsport wint bv. gewoon degene die als eerste over de streep komt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 00:30

Las er in de regelementen staat dat het los mag dan vind ik het raar dat er een 5 voor gegeven wordt. Een punt lager dan normaal kan ik me wel voorstellen omdat de jury nog wel een beoordeling kan geven, anders zou iedereen een 10 kunnen halen.
Wat ik slordiger vind is dat de jury al vertrokken was voor de prijsuitreiking. Dacht dat daar toch ook richtlijnen voor waren en dat er gelegenheid voor vragen moet zijn.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:36

DendroFleur schreef:
Las er in de regelementen staat dat het los mag dan vind ik het raar dat er een 5 voor gegeven wordt. Een punt lager dan normaal kan ik me wel voorstellen omdat de jury nog wel een beoordeling kan geven, anders zou iedereen een 10 kunnen halen.
Wat ik slordiger vind is dat de jury al vertrokken was voor de prijsuitreiking. Dacht dat daar toch ook richtlijnen voor waren en dat er gelegenheid voor vragen moet zijn.

Feitelijk is het ook een punt lager dan normaal, da's namelijk een 6.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:37

Tjah beetje dubbel verhaal dit..
Kijk van de ene kant is het gewoon toegestaan om de manen niet in te vlechten, maar het ziet er natuurlijk wel een stuk verzorgder uit en mensen die het wel doen hebben er wel meer moeite ingestoken en verdienen daarom ook wel een hoger punt vind ik.
Neemt niet weg dat een 5 wel aan de lage kant is, geef dan gewoon een 6, want het is wel gewoon voldoende.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:13

Invlechten duurt echt geen kwartier!
W heeft hele fijne manen en een lange hals, dus die heeft brede knotten nodig, maar die moeten wèl allemaal even breed zijn.
Ad heeft hele dikke manen, maar een nekje om U tegen te zeggen, dus daar moet ik nog even experimenteren.

Voorts vind ik een 5 heel erg weinig, maar ik ben er niet zo in thuis, wij krijgen geen punten op verzorging.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:15

Ik ben nu gestopt met wedstrijd rijden, maar de laatste paar keer dat ik nog ben gestart heb ik de moeite van vlechten ook niet meer genomen! Met losse manen (wel gewoon netjes gepoetst en alles uiteraard) was het cijfer ook nooit minder dan een 6.

Voorheen besteedde ik altijd minimaal 2 uur aan de verzorging van mijn paard, en had ook werkelijk van bijna alles een speciaal 'wedstrijdexemplaar' (hoofdstel, sporen, beugels, zweep, etc.), allemaal met mooie gouden randjes en versieringen en ik had gouden elastiekjes voor de knotjes (mijn paard is zwart en ik vond dat wel mooi staan). Zelfs de gespjes van mijn spoorriempjes en de gespen van mijn singel waren goudgekleurd, en nog kreeg ik altijd 'maar' en 7 of in echte uitzonderingsgevallen een 8 voor de verzorging.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:17

ManOee schreef:
Voor zover ik weet mogen niet ingevlochten manen tegenwoordig wel, mits ze naar 1 kant hangen.. Aangezien dit bij jou het geval was, vind ik het niet netjes dat je een 5 voor verzorging gekregen hebt.

Ik persoonlijk vind het niet eens lelijk hoor zolang ze netjes recht zijn en naar 1 kant hangen, maargoed dat is mijn mening!

Wat heerlijk briljant onzinnig he?! Alsof je als paardeneigenaar invloed heb over de haargroei-richting van je paard....

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:22

Ninx schreef:
ManOee schreef:
Voor zover ik weet mogen niet ingevlochten manen tegenwoordig wel, mits ze naar 1 kant hangen.. Aangezien dit bij jou het geval was, vind ik het niet netjes dat je een 5 voor verzorging gekregen hebt.

Ik persoonlijk vind het niet eens lelijk hoor zolang ze netjes recht zijn en naar 1 kant hangen, maargoed dat is mijn mening!

Wat heerlijk briljant onzinnig he?! Alsof je als paardeneigenaar invloed heb over de haargroei-richting van je paard....

Ik snap niet wat daar onzinnig onzinnig aan is. :x Natuurlijk heb je geen invloed op de haargroei, maar je kunt makkelijk even een borstel door de manen heen halen. Als ze dan nog alle kanten op springen wil nat maken of (tijdelijk) vlechtjes maken ook nog wel eens helpen.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:34

Ik vind een 5 wel terecht.
Zoals TS zegt, is het je eigen keus om wel of niet in te vlechten, maar dan moet je daarna niet komen zeuren als je wat punten minder hebt.
Wij (niet de KNHS) hebben besloten dat knotjes op wedstrijd gebruikelijk is aangezien iedereen altijd invlecht. Wanneer iemand dit niet doet lijkt het mij niet meer dan normaal dat dit een lager punt als gevolg heeft. Het zou toch te gek zijn dat wanneer iemand moeite doet om zich mooi te presenteren op wedstrijd, een even hoog punt krijgt als iemand die geen moeite doet. Tijdgebrek is een slap excuus, ik zit zo vaak nog om 1 uur snachts te vlechten. Als je al geen tijd hebt om vlechtjes te maken, heb je imo ook geen tijd om op wedstrijd te gaan of je paard fatsoenlijk te verzorgen. Voor mij komt niet invlechten over als geen zin hebben om moeite te doen, en ik zou als jury dan ook geen zin hebben om moeite te doen op een mooi punt voor verzorging.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:36

Suzanne_J schreef:
Zoals TS zegt, is het je eigen keus om wel of niet in te vlechten, maar dan moet je daarna niet komen zeuren als je wat punten minder hebt.
Wij (niet de KNHS) hebben besloten dat knotjes op wedstrijd gebruikelijk is aangezien iedereen altijd invlecht. Wanneer iemand dit niet doet lijkt het mij niet meer dan normaal dat dit een lager punt als gevolg heeft. Het zou toch te gek zijn dat wanneer iemand moeite doet om zich mooi te presenteren op wedstrijd, een even hoog punt krijgt als iemand die geen moeite doet. Tijdgebrek is een slap excuus, ik zit zo vaak nog om 1 uur snachts te vlechten. Als je al geen tijd hebt om vlechtjes te maken, heb je imo ook geen tijd om op wedstrijd te gaan of je paard fatsoenlijk te verzorgen. Voor mij komt niet invlechten over als geen zin hebben om moeite te doen, en ik zou als jury dan ook geen zin hebben om moeite te doen op een mooi punt voor verzorging.

Ik ben het helemaal met je eens.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:03

Tussen vlechten en je paard fatsoenlijk maken zit volgens mij nog wel wat verschil :+

Dan moeten mensen die wel knotten en mensen met hengstenvlechten weleens hoger krijgen dan de gemiddelde 7 of 8. En idd wij hebben bepaald dat het moet dus het is en blijft een mening ipv regelementen (die niet voor niks zijn opgesteld)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:33

Optiwolk schreef:
W heeft hele fijne manen en een lange hals, dus die heeft brede knotten nodig, maar die moeten wèl allemaal even breed zijn.
Ad heeft hele dikke manen, maar een nekje om U tegen te zeggen, dus daar moet ik nog even experimenteren.

Voorts vind ik een 5 heel erg weinig, maar ik ben er niet zo in thuis, wij krijgen geen punten op verzorging.

Jij vertelt mij nu dus dat ik óf zit te liegen of niet kan klokkijken.

Ik vlecht echt met een kwartier in, 11 roosjes vastgestoken met pektouw en keurig verdeeld qua dikte en afstand. Voorpluk erbij maakt 12. De bijrijdster van mijn ruin kon nog sneller vlechten. Zij gebruikte per knot slechts 1 elastiekje en zette ze niet vast. Ze zaten er net zo netjes in als die van mezelf. Ik vond mezelf al langzaam.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 14:05

Nogmaals vind ik dat de reacties wel wat vriendelijker mogen, anders ga ik gewoon TEMen.

Suzanne_J schreef:

Deze reactie bijvoorbeeld. Omdat ik niet om 1 uur 's nachts ga staan vlechten heb ik ook geen tijd om mijn paard fatsoenlijk te verzorgen? Sorry maar ik vind het niet grappig dat jij dit suggereerd. Leuk dat jij jezelf en het wedstrijd rijden zodanig serieus neemt dat je het nodig vind zo laat nog te gaan vlechten. Ik doe dat niet, voor mij is het hobby. En dat betekent niet dat ik niet fatsoenlijk voor mijn paard kan zorgen.

Je mag best zeggen wat je vindt. Noem me lui, noem me laks whatever (dat is het ook). Maar ik vind de toon van sommige berichten gewoon niet prettig. Er zijn een aantal bokkers die wel snappen wat ik bedoel en ik begrijp ook best dat je cijfer lager is dan dat van iemand die wel gevlochten heeft.
Mijn vraag was of het terecht is, conclusie:
De ene vindt van niet en de ander vindt dat ik maar moet stoppen met wedstrijden en mijn paard moet verkopen omdat ik geen tijd wil maken voor vlechten. (Nee dat wordt niet gezegd nee, maar zo komt het wel over).

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:15

Veel oefenen, dan vlecht je inderdaad in een kwartiertje ;). Ik vind een 5 best streng als verder alles netjes is, maar ik zou als jury ook niet hoger dan een 6 geven. Het is een kleine moeite, dus dan moet er wel verschil zijn met de mensen die wel gevlochten hebben. Ik vind het trouwens ook echt niet mooi staan, zou persoonlijk nooit ongevlochten op concours gaan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:18

Marion71 schreef:
Optiwolk schreef:

Jij vertelt mij nu dus dat ik óf zit te liegen of niet kan klokkijken.

Ik vlecht echt met een kwartier in, 11 roosjes vastgestoken met pektouw en keurig verdeeld qua dikte en afstand. Voorpluk erbij maakt 12. De bijrijdster van mijn ruin kon nog sneller vlechten. Zij gebruikte per knot slechts 1 elastiekje en zette ze niet vast. Ze zaten er net zo netjes in als die van mezelf. Ik vond mezelf al langzaam.

Sorry dat ik het zeg maar iets minder mag ook wel. Dat jij in een kwartier kan vlechten betekend nog niet dat een ander dat kan. De een is daar nu eenmaal makkelijker en sneller in dan de ander. Dat heeft niets met liegen of klokkijken te maken.

Als ik het paard waar ik wedstrijden mee rijdt netjes wil vlechten ben ik zo een half uur bezig. Die van mezelf wil ik het niet eens over hebben want daar krijg je geen fatsoenlijke vlechtjes in (haflinger met dubbele manenkam).

TS: jammer dat het topic zo uit de hand loopt. De punten zijn aan de ene kant wel te 'verantwoorden' als men standaard van een 6 uit gaat en bedenkt dat gevlochten op de 1e plaats staat bij de KNHS ondanks dat los toe is gestaan. Aan de andere kant toegestaan is toegestaan. Zal altijd een discussie blijven. Denk dat het per jury verschilt of je wel of geen punt minder krijgt dan met vlechtjes.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:26

Stond er eigenlijk nog commentaar naast de 5?

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 14:33

MarliesV schreef:
TS: jammer dat het topic zo uit de hand loopt. De punten zijn aan de ene kant wel te 'verantwoorden' als men standaard van een 6 uit gaat en bedenkt dat gevlochten op de 1e plaats staat bij de KNHS ondanks dat los toe is gestaan. Aan de andere kant toegestaan is toegestaan. Zal altijd een discussie blijven. Denk dat het per jury verschilt of je wel of geen punt minder krijgt dan met vlechtjes.

Nou dat vind ik ook heel jammer. Ik vind dat meerdere mensen erg fel naar mij en/of elkaar reageren. Jammer vind ik dat want naar mijn weten gaat het hier niet over iets ernstigs :') Blijkbaar zit het nogal hoog.

@Broccoli: Nee stond geen commentaar bij.