Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik weet dat ik voor het springen nog weleens invlocht en dat was altijd als ik aan het manen trekken/knippen niet toekwam 
(en dan waren bij die van mij de voeten misschien ook weleens wat minder schoon dan anders...) _Saar schreef:Afgezien van wat je zelf mooi vindt, dit staat in de regels:
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.
Dan zou ik toch nooit een 5 kunnen krijgen? Ik neem aan dat de rest wel in orde was aangezien ik vorige week een 8 had.
Als de rest wel in orde is, waarom is het dan laks als de manen niet gevlochten zijn? Er kunnen 101 redenen zijn waarom je niet vlecht. Bij mij was dit tijdgebrek en ook wat laksheid. Ik moest alleen erg lachen om een 5 en vind dit niet terecht.
KNHS schreef:Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van
hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren
van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde.
Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk
is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde
uiteraard niet van toepassing.
DendroFleur schreef:Las er in de regelementen staat dat het los mag dan vind ik het raar dat er een 5 voor gegeven wordt. Een punt lager dan normaal kan ik me wel voorstellen omdat de jury nog wel een beoordeling kan geven, anders zou iedereen een 10 kunnen halen.
Wat ik slordiger vind is dat de jury al vertrokken was voor de prijsuitreiking. Dacht dat daar toch ook richtlijnen voor waren en dat er gelegenheid voor vragen moet zijn.
ManOee schreef:Voor zover ik weet mogen niet ingevlochten manen tegenwoordig wel, mits ze naar 1 kant hangen.. Aangezien dit bij jou het geval was, vind ik het niet netjes dat je een 5 voor verzorging gekregen hebt.
Ik persoonlijk vind het niet eens lelijk hoor zolang ze netjes recht zijn en naar 1 kant hangen, maargoed dat is mijn mening!
Ninx schreef:ManOee schreef:Voor zover ik weet mogen niet ingevlochten manen tegenwoordig wel, mits ze naar 1 kant hangen.. Aangezien dit bij jou het geval was, vind ik het niet netjes dat je een 5 voor verzorging gekregen hebt.
Ik persoonlijk vind het niet eens lelijk hoor zolang ze netjes recht zijn en naar 1 kant hangen, maargoed dat is mijn mening!
Wat heerlijk briljant onzinnig he?! Alsof je als paardeneigenaar invloed heb over de haargroei-richting van je paard....
Natuurlijk heb je geen invloed op de haargroei, maar je kunt makkelijk even een borstel door de manen heen halen. Als ze dan nog alle kanten op springen wil nat maken of (tijdelijk) vlechtjes maken ook nog wel eens helpen. Suzanne_J schreef:Ik vind een 5 wel terecht.
Zoals TS zegt, is het je eigen keus om wel of niet in te vlechten, maar dan moet je daarna niet komen zeuren als je wat punten minder hebt.
Wij (niet de KNHS) hebben besloten dat knotjes op wedstrijd gebruikelijk is aangezien iedereen altijd invlecht. Wanneer iemand dit niet doet lijkt het mij niet meer dan normaal dat dit een lager punt als gevolg heeft. Het zou toch te gek zijn dat wanneer iemand moeite doet om zich mooi te presenteren op wedstrijd, een even hoog punt krijgt als iemand die geen moeite doet. Tijdgebrek is een slap excuus, ik zit zo vaak nog om 1 uur snachts te vlechten. Als je al geen tijd hebt om vlechtjes te maken, heb je imo ook geen tijd om op wedstrijd te gaan of je paard fatsoenlijk te verzorgen. Voor mij komt niet invlechten over als geen zin hebben om moeite te doen, en ik zou als jury dan ook geen zin hebben om moeite te doen op een mooi punt voor verzorging.
Optiwolk schreef:Invlechten duurt echt geen kwartier!
W heeft hele fijne manen en een lange hals, dus die heeft brede knotten nodig, maar die moeten wèl allemaal even breed zijn.
Ad heeft hele dikke manen, maar een nekje om U tegen te zeggen, dus daar moet ik nog even experimenteren.
Voorts vind ik een 5 heel erg weinig, maar ik ben er niet zo in thuis, wij krijgen geen punten op verzorging.

Suzanne_J schreef:Ik vind een 5 wel terecht.
Zoals TS zegt, is het je eigen keus om wel of niet in te vlechten, maar dan moet je daarna niet komen zeuren als je wat punten minder hebt.
Wij (niet de KNHS) hebben besloten dat knotjes op wedstrijd gebruikelijk is aangezien iedereen altijd invlecht. Wanneer iemand dit niet doet lijkt het mij niet meer dan normaal dat dit een lager punt als gevolg heeft. Het zou toch te gek zijn dat wanneer iemand moeite doet om zich mooi te presenteren op wedstrijd, een even hoog punt krijgt als iemand die geen moeite doet. Tijdgebrek is een slap excuus, ik zit zo vaak nog om 1 uur snachts te vlechten. Als je al geen tijd hebt om vlechtjes te maken, heb je imo ook geen tijd om op wedstrijd te gaan of je paard fatsoenlijk te verzorgen. Voor mij komt niet invlechten over als geen zin hebben om moeite te doen, en ik zou als jury dan ook geen zin hebben om moeite te doen op een mooi punt voor verzorging.
. Ik vind een 5 best streng als verder alles netjes is, maar ik zou als jury ook niet hoger dan een 6 geven. Het is een kleine moeite, dus dan moet er wel verschil zijn met de mensen die wel gevlochten hebben. Ik vind het trouwens ook echt niet mooi staan, zou persoonlijk nooit ongevlochten op concours gaan. Marion71 schreef:Optiwolk schreef:Invlechten duurt echt geen kwartier!
W heeft hele fijne manen en een lange hals, dus die heeft brede knotten nodig, maar die moeten wèl allemaal even breed zijn.
Ad heeft hele dikke manen, maar een nekje om U tegen te zeggen, dus daar moet ik nog even experimenteren.
Voorts vind ik een 5 heel erg weinig, maar ik ben er niet zo in thuis, wij krijgen geen punten op verzorging.
Jij vertelt mij nu dus dat ik óf zit te liegen of niet kan klokkijken.
Ik vlecht echt met een kwartier in, 11 roosjes vastgestoken met pektouw en keurig verdeeld qua dikte en afstand. Voorpluk erbij maakt 12. De bijrijdster van mijn ruin kon nog sneller vlechten. Zij gebruikte per knot slechts 1 elastiekje en zette ze niet vast. Ze zaten er net zo netjes in als die van mezelf. Ik vond mezelf al langzaam.

MarliesV schreef:TS: jammer dat het topic zo uit de hand loopt. De punten zijn aan de ene kant wel te 'verantwoorden' als men standaard van een 6 uit gaat en bedenkt dat gevlochten op de 1e plaats staat bij de KNHS ondanks dat los toe is gestaan. Aan de andere kant toegestaan is toegestaan. Zal altijd een discussie blijven. Denk dat het per jury verschilt of je wel of geen punt minder krijgt dan met vlechtjes.
Blijkbaar zit het nogal hoog.