kreupelheid denkt jury, maar is niet zo ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:01

Om wat voor reden dan ook, tijdens de proef moet een paard zuiver lopen. Dat het dan een draver is maakt niets uit. Goed is goed. Doet een paard dat niet, dan wordt je uit de baan gestuurd. En terecht.

JPS

Re: kreupelheid denkt jury, maar is niet zo ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:02

Daar sluit ik me volledig bij aan.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:08

A_man schreef:
ik had dit ong. 3 weken geleden met mijn fjordje ook.
tijdens het inrijden super geen stap verkeerd gezet,
ree rondje ring, mocht beginnen.. net 2 oefeningen gedaan en jahoor ik moest stoppen.
natuurlijk eruit gegaan ( omdat ze peesblessure heeft gehad en atrose in de achterbeen )
de jury kon mij ooik niet vertellen welk been ze haar kreupel vonden lopen maar ze liep kreupel volgens hun :S
op het harde gedraafd, volgende dag gelongeerd... NIETS!
weg 18euro... gaat niet om het geld, maar die jury zat op de schopstoel volgens mij want meerdere kregen het te horen maar zijn wel door gaan rijden ( sommige zelf winstpunten daar gereden:S )

afgelopen zondag weer gestart.
1 en 2e geworden met winstpunt..

is gewoon altijd moeilijk..
gewoon weer starten, hopen dat ze er dan "doorheen" kijken

Een jury is geen dierenarts. Er zijn verschillende soorten kreupelheden, en sommige zijn niet vanuit een been, mar vanuit de rug. Wij als jury constateren dat het dier onregelmatig is, wat daar de oorzaak van is mogen de ruiters zelf achterhalen. De keuze om door te rijden moet ieder voor zich maken, met als risico lage punten te krijgen.
Ik heb afgelopen winter ook 1 keer iemand in de ring gehad met een onregelmatig paard. Heb haar bij me geroepen, verteld wat is gezien had. Ze bevestigde dat hij inderdaad af en toe onzuiver loopt, maar dat dat meestal vlot overgaat. Heeft doorgereden, kreeg lage punten. Aan het einde van de proef, na het groeten meldde ze zich af voor de tweede proef, en na de wedstrijd kwam ze nogmaals naar me toe met de bevestiging dat ik het juist gezien had, paard had opgelopen benen. We zien het dus meestal echt wel goed hoor!

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:20

Beste topicstarter ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met mijn kwpner. Hij is zoizo niet de soepelste en ik had een wedstrijd in het l1. Het eerste proefje heb ik gewoon gereden ( was wel nogal schrikkerig) en in de tweede bak was hij weer overal van aan het schrikken, gespannen. De jury vroeg toen of ik even wat rondjes wilde rijden zodat hij wat meer op zijn gemak was, heb ik gedaan en toen liep hij best aardig. Maar toen riep de jury me ook maar zich toe en vertelde dat hij niet goed zuiver liep en als ik door zou rijden slechte punten zou gaan krijgen, deze jury was tevens ook dierenarts wat wel wat verklaarde. Ik ben toen heel verdrietig gestopt en de dierenarts heeft hem toen behandeld omdat hij dus een verschoven heup had waarmee hij bij aankoop wel gewoon goedgekeurd was, iets wat ze ook niet kon begrijpen. In jou geval zou ik toch even de dierenarts er na laten kijken, zeker als het vaker gebeurt.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:46

JPS schreef:
Toch denk ik dat je beter oorzaken van kreupel lopen kunt gaan uitsluiten.
Het druist namelijk zeer tegen de natuur van een paard in om bewust te gaan kreupelen.
Paarden zijn vluchtdieren en wanneer zij dit zouden doen, stellen zij zich immers zeer bewust kwetsbaar op?
Dat is toch niet logisch, _Jessie.
Bedankt voor je uitnodiging maar ik denk dat het zonde is van jouw- en van mijn tijd want je overtuigt me daarin sowieso niet. Ik geloof er absoluut niet in, sorry. Ik denk dat er iets anders aan de hand is en ik hoop voor je paard dat je verder wilt zoeken en niet vasthoudt aan de aanname dat het hier gaat om 'bewust kreupel lopen'.

_Jessie schreef:
Dan nodig ik je graag een keer uit om dat bij hem uit te komen proberen ;)
Heb het hem dat regelmatig zien en voelen doen. Als weg rennen in de wei niet lukte dan liep hij gewoon kreupel mee.
En dan echt heel overdreven door zakken terwijl er niks aan de hand was. Ja paard heeft blessure opgelopen ooit aan schouders en toen liep
hij wel degelijk kreupel. Dus als hij uit de wei werd gehaald en kreupel liep ging hij weer terug.
Dat is een jaar zo geweest. Je kan mijn niet vertellen dat dat paard dat niet onthoud ;) Hij staat onder regelmatige controle van deskundige mensen dus

Maar inderdaad misschien een goed idee van jullie op HC te starten. Zal daar is op gaan zoeken voor haar

Ik wil je ook niet overhalen hoor ;) maar kan je vertellen dat paard volledig doorgelicht is zowel foto als gewoon zo.
Paard staat ook onder controle van osteo en is nog niet al te lang geleden wederom op de foto geweest.
JA hij heeft slijtage maar dat is niet gek voor een 22 jarige. Echter ben ik het er wel mee eens hier (en met jou boven staan de reactie) dat een paard dat niet goed loopt niet thuis hoort in de ring of onder het zadel.
Als dit paardje waar ik over spreek ook veel nagevelijker en actiever gereden word komt het helemaal niet meer voor. Zelfs dan worden er geen takt fouten gereden.
Begrijp me niet verkeerd hoor! Niet aanvallend naar jou of iemand bedoelt maar wil niet dat mensen gaan denken dat wij de paarden niet laten onderzoeken als ze "raar" doen.
Maar toch loopt hij af en toe met takt fouten/kreupel terwijl met losrijden helemaal niet zo is
Laatst bijgewerkt door _Jessie op 20-04-11 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:00

silviasilvia schreef:
Jaa, ben benieuwd of meer mensen dit hebben meegemaakt?

Op de Brabantse Kampioenschappen nog wel.
M'n pony was wat gespannen en liep wat korter. De hoofdjury onderbrak me aan het begin van m'n proef en ging in overleg met de andere jury. Die was het er niet echt mee eens maar uiteindelijk kon ik wel naar huis.
Ik was echt ontzettend boos, om half 6 opstaan om naar huis gestuurd te worden. Had het stukje nog op film staan en heb het aan meerdere mensen laten zien en die waren het er mee eens dat er niks aan de hand was.

Tja, de jury beslist. Je kunt er verder niks tegen doen.

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:10

Kan het zijn dat ik jou laatst wedstrijd heb zien rijden in vijfhuizen? :o
Ik heb toen in de middag jouw proef gezien en vond ook dat jouw draver echt kreupel liep, maar ook echt heel erg.
Tussen je proeven door was je buiten aan het draven, daar was het wel minder, maar vond ik hem nog duidelijk kreupel.

Ontopic: Een jury is idd geen dierenarts, is het paard in de ring kreupel, kan ik mij heel goed voorstellen dat de jury je uitsluit, de jury kent jou en je paard niet dus kan ook niet ruiken waar dat aan zou kunnen liggen.
Wel snap ik je frustratie :j

Naar mijn mening mogen er wel vaker combinaties uitgesloten worden. Je ziet zo vaak een onregelmatig lopend paard of je ziet dat er iets niet goed is.

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 16:54

@ Basic_ , Nee dat was ik niet , ben zondag voor eerst gestart , ben nog nooit in vijfhuizen geweest.. :')

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 18:35

Heb alles even rustig gelezen, bedankt voor de vele reacties al! _/-\o_

Mogen natuurlijk wel meerdere ervaringen etc komen hoor :+

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:10

oh sorry dan haha maar het verhaal kwam mij zoo bekend voor :D

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 20:21

maakt niet uit, haha kan gebeuren :D

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 06:58

Johanna59 schreef:
Om wat voor reden dan ook, tijdens de proef moet een paard zuiver lopen. Dat het dan een draver is maakt niets uit. Goed is goed. Doet een paard dat niet, dan wordt je uit de baan gestuurd. En terecht.

Ben ik het helemaal mee eens.
Hoe zouden jullie het vinden als je op een wedstrijd bent en je ziet een paard in de baan dat echt niet goed loopt, en de jury laat dat paard maar doorlopen. Dat kan toch ook niet?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 07:34

Maar het gebeurt helaas wel. Al zo vaak combinaties gezien welke op 3 benen liepen en dan komt het ook nog wel eens voor dat zo'n iemand een winstpunt behaald.
Heb dat zelf ook een keer ondervonden ik ben zelf een paar onderdelen voor het einde gestopt omdat m'n paard steeds slechter liep komt de jury naar me toe ' waarom stop je je had winst gehad als je je proef had uitgereden'.

Heb het paard van TS zien lopen en ik kon er niets aan zien terwijl ik erg kritisch ben, hij loopt anders anders maar voor een B pony proef vindt ik het erg ver gaan om meteen uit te sluiten. Ook het feit dat de jury niet kan aantonen aan welk been het paard niet goed loopt is natuurlijk ook twijfelachtig. Vindt het erg naar dat je eerste proef ooit op deze manier moet eindigen omdat de jury dat zo beslist zonder reden met uitleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 07:39

aerdenhout1 schreef:
Dravers zijn soms hele goede springers, maar jammer genoeg moet je, voor je officieel wil starten, eerst 2 winstpunten rijden in de B dressuur!
En er zijn natuurlijk ook dravers die wel goed presteren in de dressuur.

1 is ook zat

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 16:01

grauwman schreef:
Maar het gebeurt helaas wel. Al zo vaak combinaties gezien welke op 3 benen liepen en dan komt het ook nog wel eens voor dat zo'n iemand een winstpunt behaald.
Heb dat zelf ook een keer ondervonden ik ben zelf een paar onderdelen voor het einde gestopt omdat m'n paard steeds slechter liep komt de jury naar me toe ' waarom stop je je had winst gehad als je je proef had uitgereden'.

Heb het paard van TS zien lopen en ik kon er niets aan zien terwijl ik erg kritisch ben, hij loopt anders anders maar voor een B pony proef vindt ik het erg ver gaan om meteen uit te sluiten. Ook het feit dat de jury niet kan aantonen aan welk been het paard niet goed loopt is natuurlijk ook twijfelachtig. Vindt het erg naar dat je eerste proef ooit op deze manier moet eindigen omdat de jury dat zo beslist zonder reden met uitleg.

Had je mij zien rijden met me pony ?
Als dat zo is , ben ik blij dat ook jij het zo hebt gevonden :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:18

Daar wil ik toch nog wel even op reageren. Ten eerste kunnen wij als jury niet weten of het iemands allereerste proef ooit is, en is ook geen reden om iemand dan maar niet uit te sluiten. Ten tweede: grauwman, was je erbij toen de jury de combinatie uitsloot, heb je gehoord wat er gezegd werd? Waarschijnlijk niet, dan vind ik ook niet dat je zo kunt oordelen zoals je nu doet. Het hoeft ook niet twijfelachtig te zijn als de jury niet duidelijk aan kan geven aan welk been het niet goed loopt, wij zijn geen dierenartsen. En aangezien die soms al moeite hebben met het definitief vaststellen aan welk been het dier niet goed is...

Een jury sluit echt niet iemand voor zijn of haar lol uit. We zitten er uit liefde voor de sport. Ik vind het dan ook heel jammer dat de jury in dit geval de zwarte piet toegeschoven krijgt, zonder dat er van haar kant uit een verhaal kan worden verteld. Erg jammer...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:27

Mee eens kleinvosje!
IK heb hier een schimmel staan met een verleden...eigenlijk nooit gedacht dat hij zo goed zou worden dat hij een wedstrijd zou kunnen lopen!
Gelukkig de juiste bijrijder gevonden die een klik had met dit paard ( paard ook weggegeven aan deze persoon)
Nu vandaag voor de 2 de keer getart en kwam met 178 punten thuis!
Ik... en gelukkig ziet zij dat ook zo...vind dat helemaal goed, want ik ken het paard en zijn verleden!
De jury kent de achtergrond van dit paard niet, dus alhoewel het super gereden is...met DIT PAARD...is het heel terecht dat ze nog geen winst had.

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 16:30

kleinvosje schreef:
Daar wil ik toch nog wel even op reageren. Ten eerste kunnen wij als jury niet weten of het iemands allereerste proef ooit is, en is ook geen reden om iemand dan maar niet uit te sluiten. Ten tweede: grauwman, was je erbij toen de jury de combinatie uitsloot, heb je gehoord wat er gezegd werd? Waarschijnlijk niet, dan vind ik ook niet dat je zo kunt oordelen zoals je nu doet. Het hoeft ook niet twijfelachtig te zijn als de jury niet duidelijk aan kan geven aan welk been het niet goed loopt, wij zijn geen dierenartsen. En aangezien die soms al moeite hebben met het definitief vaststellen aan welk been het dier niet goed is...

Een jury sluit echt niet iemand voor zijn of haar lol uit. We zitten er uit liefde voor de sport. Ik vind het dan ook heel jammer dat de jury in dit geval de zwarte piet toegeschoven krijgt, zonder dat er van haar kant uit een verhaal kan worden verteld. Erg jammer...

Dat snap ik hoor, maar reageerde op dat zij vond dat hij ook niet kreupel liep. En de jury krijgt ook heus geen zwarte piet toegeschoven. Maar ook gewoon als wij vragen tijdens de uitsluiting en na de wedstrijd vragen om info hier gewoon niet op ingaan en dus niet vertellen wat er verkeerd aan was en waarom etc. er is dus complete onduidelijkheid hier aanwezig. en juist als de jury geen dierenarts is vind ik dat je een combinatie niet na alleen 2 onderdelen gedaan te hebben uit te proef al af te breken en weten dat hij voor de proef begon nog dat jury huisje erggg spannend vond. En ook dus mail gestuurd en ook niet geantwoord niks.

@aerdenhout1 ; tuurlijk ik zou ook blij zijn met zulke punten hoor, die punten kunnen me ook geen bal schelen, gaat er gewoon om hoe.
Goed dat je toch nog met de schimmel zulke punten heb gehaald hoor :D

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:38

silviasilvia schreef:
Hooii *\o/* ,

Gisteren zou ik mijn eerste B-wedstrijd gaan rijden.
Tijdens het inrijden was hij super, hij was ontspannen, hij bleef bij me, zocht me hand op etc.
Toen ik mijn eerste proef ging rijden mocht ik eerst één rondje door de bak, maar toen we langs het juryhokje kwamen vond hij het ineens erg eng daar :+ , hij draaide om.
Maar na een tweede keer erlangs te gaan, vond hij het nog steeds wel erg spannend maar draaide niet meer op.
Toen ik de proef wou gaan beginnen aandraven, van hand veranderen middendraf dan weer van hand veranderen maar dan in stap ging goed alleen hij was beetje gespannen op dit moment doordat hij dat hokje nog steeds eng vond, en maakte daardoor ze pas soms niet helemaal af.. :+ , maar toen ik aan het hand veranderen was kwam de jury naar buiten dat ik maar moest stoppen omdat mijn paard niet goed loopt hij is kreupel zegt ze..

Alleen hij is echt niet kreupel, heb hem nagekeken van alles maar er is echt niks _/-\o_ , hierna in de binnenbak weeer gereden en hij was gewoon weer normaal.Verschillende mensen hebben gekeken en lesgeefsters hebben gekeken en zijden dat er niks aan de hand was, dat het gewoon zijn loopje is ( draver ) , Wat had de jury in zo'n geval moeten doen?

Groetjesss! *\o/*

Een jury mag je inderdaad uitsluiten als het paard niet rad loopt in de ring. Echt kreupel mag zei het niet noemen, want een jurylid is geen DA, maar mag je zeker wel uitsluiten als het paard in de ring niet rad loopt. Of het nou door spanning is of door wat anders. Meeste jury's geven (zoals hier al gezegd werd) aan dat het paard niet goed loopt en meestal is dan de keuze van ruiter/amazone wel dat ze niet meer aan start komen. Deze jury is dus niet per direct verkeerd bezig. Paard was in haar ogen onregelmatig en zei heeft daar verantwoordelijkheid voor genomen.
Laatst bijgewerkt door Marlissa92 op 25-04-11 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:39

Het gaat nu niet om die van mij, maar voor jou dat je gaat beseffen dat de jury een paard zijn achtergrond niet kent en b.v niet kan weten hoe goed het eigenlijk is wat hij op dat moment in een proef doet!
En terecht natuurlijk, stel je zou bij elk paard een soort van beschrijving zou krijgen zodat je het karakter en verleden weet, zou dat oneerlijk zijn in mijn ogen!

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 16:42

dat snap ik echt wel natuurlijk dat is logisch, maar er zit zoveel onduidelijkheid in.

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:51

silviasilvia schreef:
dat snap ik echt wel natuurlijk dat is logisch, maar er zit zoveel onduidelijkheid in.

De onduidelijkheid zit erin dat jury's allemaal verschillend zijn en dus verschillende besluiten nemen :j Dat is wat het onduidelijk maakt, maar de regel is opzich vrij duidelijk. Bij onregelmatig tonen kan de combinatie uitgesloten worden.

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 17:01

Ja tuurlijk de regel is vrij duidelijk, daar geef ik je ook gelijk in hoor :) , maar een regel is heel snel toegepast in deze situatie.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:02

Dat is makkelijk gezegd, zeker als het in je eigen nadeel is...

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 17:05

kan ik inderdaad makkelijk zeggen :+ , maar het had me geen ene bal gescheeld als ik bijwijze van 120 punten had gehad.
Maar je zult hier denk ik ja en nee strijd blijven hebben , zeker als je dit niet heb gezien/of zelf heb meegemaakt.
En nadeel van me zelf daar zat ik totaal niet mee, maar de reden waarom :z

ik sta natuurlijk nog steeds open op reacties
zou ook wel willen horen op mensen die kunnen meepraten die dit zelf ook meegemaakt hebben :j