Is topsport nog wel gezond voor paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77Jarig

Re: Is topsport nog wel gezond voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:15

@ Electra63 : niets raars aan hoor een paard dat een keer Z is gestart levert nu eenmaal meer op en ligt beter in de markt, zelfde in de dressuur met paarden die 1 keer in de ZZlicht worden gestart met duwen en trekken, ruiter erna krijgt dit meestal niet meer voor elkaar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:16

Topsport is gezond of liever: niet ongezonder dan hobbysport. Het lichaam wordt, als het goed is, getrained om de top te kunnen bereiken en daarin mee te draaien. Er wordt niet iets geeist dat het lichamelijk niet aankan, of de ruiter is niet goed bezig. Je moet het totaal onafhankelijk zien van hoe ruiters met paarden omgaan, vind ik, en puur kijken wat sport voor een paard doet.

Sporten op zich is gezond, het verhoogt de long- en hartcapaciteit, sterkt spieren en het skelet en heeft invloed op de verbranding.

Maar topsport brengt wel soms hogere risicos mee als er uitersten worden gevraagd, maar de meeste sporten zijn goed ingesteld op het vermogen van paarden. Het is de ruiter (pikeur, menner) die de gezondheid moet bewaken en het paard niet moet overnemen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 05-04-11 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:18

unamie schreef:
Een paard zal ook nooit uit zichzelf een parcour gaan springen :+

dan heb ik vast het enige paard die dat doet :') _O-

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:19

Er zijn wel degelijk paarden die zeer graag springen en op hindernissen aantrekken en dit zijn ook gewoonlijk de paarden die tot de top doordringen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:19

Miepie77 schreef:
@ Electra63 : niets raars aan hoor een paard dat een keer Z is gestart levert nu eenmaal meer op en ligt beter in de markt, zelfde in de dressuur met paarden die 1 keer in de ZZlicht worden gestart met duwen en trekken, ruiter erna krijgt dit meestal niet meer voor elkaar.

Het paard zal toch het talent moeten hebben om een Z-parcours te kunnen springen.
En je toon impliceert dat het alleen met trekken en duwen gebeurt, dus negatief en met "geweld"? Dat vond ik een beetje rare redenatie.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:20

Miepie77 schreef:

Ja maar daar krijg je het al :) Wat jij nu opnoemt noem ik geen topsport.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:22

Daarom zei ik op de vorige blz al: eerst de definitie van topsport vast stellen. :D

Miepie77Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:23

Electra63 schreef:
Miepie77 schreef:

Het paard zal toch het talent moeten hebben om een Z-parcours te kunnen springen.
En je toon impliceert dat het alleen met trekken en duwen gebeurt, dus negatief en met "geweld"? Dat vond ik een beetje rare redenatie.

nou op een losrijterrein van de ZZlicht oa word je echt niet blij hoor, alles voor de puntjes

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:25

Miepie77 schreef:
Electra63 schreef:

nou op een losrijterrein van de ZZlicht oa word je echt niet blij hoor, alles voor de puntjes

Daarom hoort dat tegenwoordig ook bij de basis :D
Laatst bijgewerkt door sporter op 05-04-11 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:25

Ik word heel vaak niet blij van ruiters, maar de vraag is : is het topsport?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:29

Topsport is feitelijk iets waarbij het paard zich enorm moet inspannen, dus niet zozeer hoe moeilijk het is voor de ruiter om het te bereiken.
Dressuur wordt dus pas topsport als er bv passage en piaffe inzit dat hij dit regelmatig moet volhouden, omdat zoiets lichamelijk meer eist van het paard.

Voor de definitie denk je het beste aan "het hoogst haalbare binnen de tak van sport".
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 05-04-11 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:33

Dus moet je vaststellen welke "onderdelen" tot topsport behoren?
Dan moet je kijken naar training en andere factoren en dan pas op langere termijn, kan je bepalen of topsport gezond is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:35

Je kunt in alle takken het hoogst haalbare bereiken en als het goed is, doe je dat via een weg die niet schadelijk is voor je paard.

Helaas gebeurt dat niet altijd, maar dat wil niet zeggen dat topsport op zich slecht is. De proeven zijn zo gemaakt dat ze wel degelijk haalbaar zijn.
Het is aan de ruiter om zijn paard top FIT te maken (en niet te vroeg te veel te vragen bv).

Miepie77Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:37

@Lusitana: dit verschilt per paard, een van mijn eerdere paarden verzamelde met alle gemak, passage gebeurde af en toe per ongeluk al tijdens de basistraining maar bv het strekken was een groot probleem een ander had weer enorme problemen met de zijgangen, het gaat erom dat je niet door gaat drukken wat je graag wilt zien, net als veel Friezen die je over hun tempo op wedstrijden ziet lopen, dit geeft later gegarandeerd problemen, er is niet 1 algemene happy athlete

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:42

Er staat bv bij en het gaat met name om dingen die grote inspanning vragen op regelmatige basis.

Feitelijk is het beste bewijs dat een ruiter het goed gedaan heeft, paarden die op hoge leeftijd nog sporten en/of fit en niet versleten zijn. Daar zijn gelukkig ook veel voorbeelden van.

In ELK geval ligt de verantwoording bij de ruiter en is niet de sport zelf de schuldige aan letsel/slijtage/mishandeling etc.
Topsport op zich is niet ongezond. Verkeerd ervoor trainen wel.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:43

Miepie77 schreef:
@Lusitana: dit verschilt per paard, een van mijn eerdere paarden verzamelde met alle gemak, passage gebeurde af en toe per ongeluk al tijdens de basistraining maar bv het strekken was een groot probleem een ander had weer enorme problemen met de zijgangen, het gaat erom dat je niet door gaat drukken wat je graag wilt zien, net als veel Friezen die je over hun tempo op wedstrijden ziet lopen, dit geeft later gegarandeerd problemen, er is niet 1 algemene happy athlete

Dat er door sommige mensen slecht gereden word zal niemand ontkennen. Maar dat is toch geen argument om te stellen dat topsport ongezond is?

Miepie77Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:45

zolang de jury punten geeft voor bepaalde dingen en er bij bv de losrijbak niemand de mensen aanspreekt als ze nare dingen doen, dan is de sport wel degelijk medeaansprakelijk

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:46

Topsport op zich is niet slecht. Er aan mee proberen te doen zonder de juiste voorwaarden op een rij te hebben, wel.

Miepie77 je hebt een punt, maar dat staat los van de sport en heeft meer te maken met slecht uitvoeren van het reglement. Dit is het meest zichtbaar in dressuur.

Het is belachelijk dat er inmiddels een verschil is in dressuur (dat paarden verbetert) en wedstrijddressuur, maar dat is een andere discussie. Paardenpsort is breder dan dressuur.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:48

M_D_H schreef:
dan heb ik vast het enige paard die dat doet :') _O-

Laat maar een filmpje zien dan 8-)
Zelf op youtube staan ze niet

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:00

kfransen schreef:
Hallo allemaal,

Voor een schoolopdracht van nederlands moeten wij een betoog schrijven.
Mijn onderwerp is:
'Paardensport: is topsport nog wel gezond voor de paarden?'

nu heb ik meningen nodig van andere mensen over dit onderwerp.
Graag zou ik van jullie willen weten hoe jullie hierover denken, vind je dat het niet gezond is of juist wel en waarom je dat vind.

Alvast bedankt!

Ik ga alleen even op deze post reageren, heb het topic vluchtig doorgelezen.

Ik denk dat het belangrijk is om eerst te bepalen wat topsport is. Is dat een basisruiter die elke week op wedstrijd gaat, of is dat een ruiter die professioneel is en internationaal bezig is.

Voor het uitvoeren van topsport ben je niet alleen afhankelijk van de kunde van de ruiter en de kwaliteiten van het paard. Er moet een heel management om de ruiter en het paard zijn.

Zowel het paard als de ruiter moeten allebei in topconditie zijn en blijven. Daarnaast vind ik persoonlijk het erg belangrijk dat er voldoende afwisseling is voor het paard en dat het paard ook paard mag zijn.

Tegenwoordig hoor je wel dat de toppaarden ook buiten komen, in paddock of weide. Of het waar is weet ik niet.

Gezondheid, kwaliteiten, trainingsopbouw, voer, huisvesting, verzorging...... allemaal aandachtspunten voor het paard.

Als dit allemaal in orde is dan is topsport goed vol te houden en kan een paard hier goed en gezond oud mee worden.

Sowieso durf ik wel te stellen dat paarden die op jonge leeftijd stuk gereden zijn, dat dit grotendeels komt door een slecht management.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:02

Goed geschreven, Zooist.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:34

Tja, wat zie je als topsport? Sommige mensen vinden Z al topsport terwijl het alleen maar basis is. Andere vinden tot ZZ, en weer weer andere de GP...

Zolang je met een jong paard eerst rustig de basis er inzet, rustig doorrijdt (en dus niet op zn 4e alle Z oefeningen er in wil hebben) en tijdens training voldoende aandacht hebt voor losrijden en goed op de signalen let die je paard afgeeft, vind ik het gezond.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:36

Top= het hoogste. Dat is dus niet verenigingswerk, ook al doe je daar nog zo je best in en rijdt je daar erg hoog.

Feitelijk kan iemand die niet wedstrijdrijdt toch heel veel eisen van zijn paard, maar dit wordt niet als topsport gezien. Topsport is het pas als je het in competitie verband doet. Anders is het "hobby".

Bij topsport denk ik aan uitersten vragen. Daarom is correcte training er naar toe zo belangrijk.
Het gaat vaak in de training mis. Niet de proef zelf is fout, die is zo opgesteld dat het haalbaar is voor een getrained paard.

Overigens las ik iets over draf en rensport. Ik wil daarover kwijt dat ik persoonlijk een draver heb getrained die tot zijn 16e in de sport was lange en korte baan, daarna is ingereden en zeker 26 is geworden voordat ik hem uit het oog ben verloren. Als je op een draversforum kijkt zul je diverse oude knarren tegenkomen.
Dat ze gemiddeld niet oud worden komt omdat er veel naar de slager gaan die niet snel genoeg (meer) zijn. Ze zijn niet zo emotioneel in die sport en wat geen nut heeft, moet opgeruimd. Tegenwoordig komen veel van die paarden op de markt als rijpaard, een van de redenen waarom prijzen gekelderd zijn voor "recreatie" paarden. Maar het is niet zo dat er per definitie meer blessures of kreupelmakende slijtage is in de draf- en rensport. Ook daar ligt weer de verantwoording bij de mens. Er is een verschil in alle weken een paard de baan op sturen, of 4 keer in het jaar. De proeven op zich zijn goed haalbaar. De sport op zich is niet ongezond.

Het is de inhaligheid en de drang naar roem van de mens waarvan paarden soms slachtoffer worden via de sport, met name als men zo snel mogelijk hoge resultaten wil halen en daarvoor dingen in de training doen die oneerlijk zijn naar het paard, lichamelijk of geestelijk.
Maar als je sport met je paard, ongeacht de te behalen premies/roem/prijzen en correct en adequaat de training ervoor doet, is er geen reden om te denken dat het slecht of zielig is, zelfs al doe je dat op topniveau.

Ik denk dat de vraag eigenlijk meer is : Houden mensen nog wel echt rekening met hun paarden in de training voor de topsport?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:07

Topsport is de grens opzoeken en erover gaan.... (Als je wil winnen tenminste) dit geldt zeker voor mensen, Sven Kramer rijdt echt niet op zijn gemakje die rondjes, die heeft helse pijn, maar heeft zich mentaal daar tegen leren te verzetten. Hoe dit bij paarden werkt, tja dat is anders denk ik. Een paard dat echt pijn heeft loopt niet naar mijn mening.
Ik denk dat het voor paarden over het algemeen nog wel gezond is hoor, er word over het algemeen goed gekeken naar een wedstrijd-ritme van het dier (dat ze 2 weken achter elkaar geen dikke proeven lopen), ze worden top verzorgd (anders presteren ze niet top). Ik denk dat ze het nog niet zo slecht hebben, al ben ik er wel op tegen dat sommige dieren nooit buiten komen/los komen/met andere paarden buiten komen.

Cute_Cupcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:55

het ziet er heel mooi uit zon kur op muziek wat toti daar neerzet maar gezond is het niet, hij is zo ver verdwenen van het paard zijn!
iedereen heeft hier een andere mening over maar de topsport zie ik niet als iets natuurlijks dus ook niet gezond voor paarden, ze ondergaan vaak veel stress