Stang 'en' Trens?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:22

Vanky schreef:
Semra schreef:
Waar ligt dan de grens?

Met rijden is niks mis, zolang je hem maar niet in gespannen houdingen gaat rijden en er zware of meerdere bitten in doet.

gespannen houding? als ik mijn paard in de oprichting rijd, is hij nog altijd ontspannen, gebruikt zijn rug goed, alleen gaat wat meer ''zitten'' en plaatst zijn achterhand er beter onder.

mijn stang en trens zijn heel dun, omdat mijn paard maar een klein mondje heeft, hij krijgt zijn mond nog dicht, loopt er fijn op en kijkt altijd blij uit zijn ogen... dus.. waarom niet?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 20:28

Vicky_88 schreef:
gespannen houding? als ik mijn paard in de oprichting rijd, is hij nog altijd ontspannen, gebruikt zijn rug goed, alleen gaat wat meer ''zitten'' en plaatst zijn achterhand er beter onder.

mijn stang en trens zijn heel dun, omdat mijn paard maar een klein mondje heeft, hij krijgt zijn mond nog dicht, loopt er fijn op en kijkt altijd blij uit zijn ogen... dus.. waarom niet?

sorry hoor, maar ik vind dit bijvoorbeeld echt geen fijn gezicht.
http://horsewhispertje.files.wordpress. ... =420&h=305
http://www.horses.nl/images/upload/Imag ... 34x326.jpg
http://www.zavage.nl/fotoalbum/sport/ge ... ssuur3.jpg

Ik vind dat de dressuur zwaar achteruit gaat door al die nieuwe bitten en optomingen..

Vicky_88

Re: Stang 'en' Trens?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:35

foto 1 is niks mis mee :n
paardje is lekker ontspannen en oortjes naar voren.

de andere 2 ga ik er vanuit dat dat momentopnames zijn.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 20:39

Vicky_88 schreef:

Ik vind het lichaam, vooral de hals er heel erg gespannen uit zien

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:42

Vanky schreef:
Ik vind dat de dressuur zwaar achteruit gaat door al die nieuwe bitten en optomingen..

Ja,dat is natuurlijk ook zo.Vroeger reden ze met een veeeeel vriendelijkere optoming.... :z
Met geen enkel bit is wat mis zolang er normaal mee omgegaan wordt.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:49

Mensen mogen het van mij zelf weten stang en trens of niet. Maar zie hier vaker voorbij komen dat ze dan hoger in de aanleuning komen, wat dat te maken met het bit? Ik bedoel hoe werkt een stang en trens meer naar oprichting dan alleen trens?
En jullie zeggen zelf de stang hoor je bijna niet te gebruiken, waarom er dan wel één inhangen?

Dit zijn dingen die me al langer afvraag :o

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:58

Vanky schreef:
Vicky_88 schreef:

Ik vind het lichaam, vooral de hals er heel erg gespannen uit zien

Ik vraag me heel erg af waar jou uitspraak op gebaseerd is......
Eerlijk gezegd vraag ik me af of je wel weet waar je het over hebt.... Als ik de 1e foto in jou profiel vraag ik het me al helemaal af.....

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 21:10

MonaBelle schreef:
Ik vraag me heel erg af waar jou uitspraak op gebaseerd is......
Eerlijk gezegd vraag ik me af of je wel weet waar je het over hebt.... Als ik de 1e foto in jou profiel vraag ik het me al helemaal af.....

Op die foto. wat is er mis met de foto op mijn profiel en wat heeft dat hiermee te maken?

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:18

Kijk eens even goed naar de mond van je paard.....
Niet dat ik er kritiek op heb... vraag me alleen af waar je uitspraken en meningen op gebaseerd zijn.... Heb t idee dat je zomaar wat aan het roepen bent.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:23

MonaBelle schreef:
Niet dat ik er kritiek op heb... vraag me alleen af waar je uitspraken en meningen op gebaseerd zijn.... Heb t idee dat je zomaar wat aan het roepen bent.

Nou vind dat ze het voor een 13 jarige goed ziet.

De eerste foto is helemaal niet prima, paard heeft een gespannen nek, zie de speekseplklieren die gespannen zijn. Sowieso toont het algehele plaatje strak en gespannen ipv. dat je een paard met schwung en lossigheid ziet.

Dat je een 13 jarige wil aanvallen omdat het bit ietwat door de mond komt tijdens het springen is naturlijk een beetje sneu en zegt niks over wat ze er van weet. Niet alles kan gaan zoals je wil.

TS: Ik denk eerder dat het door de 'nieuwe' instructie komt dan door de optomingen ed.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 21:35

Air schreef:
MonaBelle schreef:

Nou vind dat ze het voor een 13 jarige goed ziet.

De eerste foto is helemaal niet prima, paard heeft een gespannen nek, zie de speekseplklieren die gespannen zijn. Sowieso toont het algehele plaatje strak en gespannen ipv. dat je een paard met schwung en lossigheid ziet.

Dat je een 13 jarige wil aanvallen omdat het bit ietwat door de mond komt tijdens het springen is naturlijk een beetje sneu en zegt niks over wat ze er van weet. Niet alles kan gaan zoals je wil.

TS: Ik denk eerder dat het door de 'nieuwe' instructie komt dan door de optomingen ed.

Wat bedoel je met nieuwe instructie?

Verder is mijn paard helemaal niet ontspannen met springen en wil alleen maar rennen, dar geef ik eerlijk toe.
We zijn hiermee bezig en hebben springlessen om controle en techniek te oefenen (voor ruiter en paard) verder is de foto van bijna een jaar geleden.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:41

@ Air, lekker kort door de bocht zonder te lezen.... knap hoor! Volgende keer eerst de post GOED doorlezen voor je een conclusie trekt! Ik val TS namelijk helemaal niet aan, staat DUIDELIJK in mijn post.
Ik vraag een onderbouwing van TS..... nog steeds niet gehad overigens....

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 21:46

MonaBelle schreef:

De hals van het 1e paard is duidelijk gespannen en teugels staan bijne strak.
Je kan ook zo van de foto aflezen dat het paard omdat hij van voren te veel word tegengehouden zijn natuurlijke gang niet goed kan afmaken

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:48

Gaat dit nou over hoe de topic starter(ster) haar paard rijdt of over het stang en trens gebruik?

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:54

Vanky schreef:
MonaBelle schreef:

De hals van het 1e paard is duidelijk gespannen en teugels staan bijne strak.
Je kan ook zo van de foto aflezen dat het paard omdat hij van voren te veel word tegengehouden zijn natuurlijke gang niet goed kan afmaken

Dankjewel Ts.
Toch hoop ik dat je in de toekomst open gaat staan voor verschillende methodes, en niet uitgaan van 1 ervaring, ervaring van anderen of gewoon een mening gaan vormen,daarom...
Je bent duidelijk nog erg jong...
Sta open voor alles en vorm je mening pas na genoeg ervaringen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:56

MonaBelle schreef:
@ Air, lekker kort door de bocht zonder te lezen.... knap hoor! Volgende keer eerst de post GOED doorlezen voor je een conclusie trekt! Ik val TS namelijk helemaal niet aan, staat DUIDELIJK in mijn post.

Wat is nou kort door de bocht? Volgens jou eigen woorden mag je iets niet beoordelen als je zelf fouten maakt of het nog niet kan.
Maar het is juist belangrijk om te weten waar je heen wilt en hoe het hoort, anders kan je ook niet kritisch naar jezelf zijn en dingen verbeteren.

Met 'nieuwe' instructie bedoel ik instructie die flink zijn afgedwaald van de klassieke rijkunst, van de skala der ausbildung.

Helaas zijn er dan ook juryleden die te hoog punten of dingen gewoonweg niet kunnen zien en dan zijn er paarden bijv. zoals die laatste foto die in het Z of zelfs hoger(in de Grand Prix kom je het zelf ook nog tegen #)) terecht komen.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:00

Ik stel mijn vraag hier alleen maar om te leren waarom je niet gewoon 1 bit kan gebruiken.
Dat is niet zo raar op mijn leeftijd, erg jammer dat jongere kinderen hier op bokt worden beoordeeld op leeftijd en eigen rijstijl,
terwijl wij vragen stellen om meer te weten te komen en open te staan voor nieuwe dingen..

Houd het trouwens wel vriendelijk. Ik zou het jammer vinden als ik geen antwoord zou krijgen op mijn vraag omdat sommige van jullie denken dat ik het zielig vind of mij beoordelen op leeftijd en rijstijl van een jaar geleden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-03-11 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: lettertype aangepast naar normaal

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:05

Je spreekt jezelf wel heel erg tegen zeg!
Verander dan eerst je openingspost, je zegt namelijk dat je je ergert, daarna vraag je pas om een mening? Oftewel, jou eigen mening heb je al gevormd!

Daarna zeg je dat niemand jou mag beoordelen op foto's van een jaar geleden. Wat geeft jou dan het recht te oordelen over die 3 foto's bovenin je topic?

Ik erger me aan mensen ( en dat heeft niets met leeftijd te maken) die een mening hebben die nergens op is gebaseerd.....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-03-11 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: groot lettertype aangepast naar normaal lettertype

nhpvb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:08

echt hoor waar gaat het hier nou eigelijk over??
over hoe je met stang en trens rijd of wat je er van vind.
ik vind dat iedereen respect moet hebben voor zijn of haar rijmethodes.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:10

MonaBelle, als dit topic bij HAW stond, dan was het terecht dat je over haar foto ging oordelen.
Voor het geval je het nog niet wist: op bokt is het de bedoeling dat je ontopic blijft.

Haar mening is wel degelijk ergens op gebaseerd.
Alleen ligt het in mijn ogen niet aan de S&T maar dus aan de instructie.

Maar ik ben overigens wel van mening dat je zo laat mogelijk moet beginnen aan S&T. In principe kan het prima zonder.
Zo groot is een paardenmond niet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:10

MonaBelle schreef:
Verander dan eerst je openingspost, je zegt namelijk dat je je ergert, daarna vraag je pas om een mening? Oftewel, jou eigen mening heb je al gevormd!

Daarna zeg je dat niemand jou mag beoordelen op foto's van een jaar geleden. Wat geeft jou dan het recht te oordelen over die 3 foto's bovenin je topic?

Ik erger me aan mensen ( en dat heeft niets met leeftijd te maken) die een mening hebben die nergens op is gebaseerd.....

Volgensmij gaf zij haar mening over het gebruik van de stang en trens bij die ruiters en onderbouwde zij die dmv foto's. Ik zie niet op de foto's in haar profiel dat zij een stang en trens gebruikte (maarja wie ben ik he)

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:15

Lezen is moeilijk... een ongebaseerde mening hebben/kenbaar maken heel makkelijk...
Ts ik wens je veel succes met je zoektocht en vragen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:21

Stang en trens?

Ik gooi wel een gewaagde uitspraak er tegen aan, misschien gaat men dan wel verder met het onderwerp:
stang en trens is onzin

piepelieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:24

volgens mij is het zo dat wanneer er goed met stang en trens wordt gereden, er niets mis mee is. Ik ben er van overtuigd dat als een stang en trens niet in een paardenmond zouden passen, zij hier ook niet goed op zouden lopen. Ik denk dat een paard dan vanzelf wel in de staak gaat. Het is niet per definitie zielig. Er zijn ook zat mensen die alleen met een trensje de paardenmond verpesten. Het ligt helemaal aan de ruiter en aan het paard of er wel of niet met stang en trens gereden kan worden.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:26

MonaBelle schreef:

Ik geef net aan dat het ergens op gebaseerd is omdat je daarom vroeg. verder vind ik niet dat je me niet mag beoordelen, ik vind het alleen jammer dat sommige van jullie dat doen omdat ik niet met S&T rijd en het niks met mijn vraag temaken heeft.
Ik vraag gewoon normaal waarom er 2 bitten worden gebruikt en er niet met S of T gereden kan worden