Avond van te voren op stal zetten? [wedstrijd]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendely

Re: Avond van te voren op stal zetten? [wedstrijd]

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:31

Ik zet mijn paard altijd de avond van te voren op stal of ik moet savonds laat pas een wedstrijd hebben dan zet ik haar smorgens op stal. De reden hiervan is dat als ze in het land staat ze zich niet altijd even makkelijk laat pakken. En die tijd kan ik gewoon niet incalculeren en dan daarbij was ik haar altijd. Het land is klei waar ze op staat en als het wat heeft geregend worden ze daar behoorlijk vies van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:35

Vlechten jullie dan ook al een dag van te voren? En dan met name bokkers die een hengstenvlecht maken, ben benieuwd of dat blijft zitten. Ik heb binnenkort wedstrijd maar heb maar een uur van te voren de tijd omdat het op een vrijdag is.. :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:40

_Lorette_ schreef:
Ik trek mijn ruin 's ochtends uit het land als we op concours gaan. En dan start ik Z1. Ik gok zo dat er niet zoveel met mij zijn. :Y)

Heel soms moet ik 'm ter plekke nog wassen en vlechten. Al is dat niet echt een succes, omdat hij dan zenuwachtig rondjes gaat draaien. In de winter staat hij aan huis en 's nachts op stal, maar over enkele weken vertrekt hij naar ons grote land, enkele km verderop. Daar is alleen een schuilstal. Ik zou hem normaal gesproken wel voor een nacht naar huis kunnen halen, maar de afgelopen twee jaar was dat om verschillende redenen niet mogelijk. Dan moet het maar... We hebben geen stromend water in het land, dus dat is sjouwen met jerrycans en verder improviseren. Mijn ruin is de grootste viespeuk die we ooit hebben gehad, dus ik moet een strak schema aanhouden en alles in een moeite doordoen. (Spullen in de trailer, naar paard, invlechten, inladen en op concours. Geen pauze tussendoor.) Gelukkig krijg ik geen cijfer meer voor de verzorging. :')

Jawel :D Z2 met mijn merrie loopt 24/7 in de zomer.

Ik vind het lastig en ligt er ook echt aan hoe laat je moet en hoe de wei is als het nat en/of blubberig is zijn ze wel snel vies.
Ik heb regelmatig Utica gewassen en gevlochten gewoon weer buiten gezet en als de wei droog is dan kwam ze er schoner uit als dat ze op stal stond aangezien ze graag in de stront ligt.
Als ik om een uur of 9- 10 weg moet haal ik ze er gewoon vroeg af.
Maar als ik heel vroeg weg moet en de wei is erg nat hield ik ze wel binnen. Mijn merrie is ook wel snel gestrest dus vond buiten laten prettiger.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:44

Ik rij dan wel geen dressuurwedstrijden, maar mijn paard haal ik ook gewoon sochtens uit het land hoor :D Ze is dan vaak schoner dan uit stal en vlechten hoef ik gelukkig niet. Voor SGW's staat ze snachts wel op stal, maar dan moet ze gewoon goed uitgerust zijn en extra krachtvoer gehad hebben. En vaak moeten we dan sochtends vroeg weg en dan is dat wel handig.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:04

Liinn schreef:
Vlechten jullie dan ook al een dag van te voren? En dan met name bokkers die een hengstenvlecht maken, ben benieuwd of dat blijft zitten. Ik heb binnenkort wedstrijd maar heb maar een uur van te voren de tijd omdat het op een vrijdag is.. :)

Ik heb die van mij altijd in de vlechten ongeacht of ik wedstrijd heb of niet. Maar ik maak altijd voordat we weggaan pas de hengstenvlecht voor op wedstrijd omdat die veel strakker zit en zo wil ik de vlecht(en) niet in hebben op stal als ze dan hooi eten trekken de haren zo aan de manenkam.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:13

Onze zwarte paardjes staan altijd buiten dus ik zou ze als ik wil in de container kunnen zetten die ik dan afsluit. Maar daar word mijn wedstrijd paardje te heet van (ze verdraagt geen stal voor langere tijd). Dus ik poets goed de dag van te voren, kam haren helemaal uit en vlecht deze in. Wij moeten altijd vroeg op concours, dus als het vies weer is dan gauw hengsten vlecht gevlochten (nat behang ziet er niet uit) voordat ik vertrek en als het mooi weer is dan kam ik alles uit. O ja, in de winter staat paardje onder deken en in de zomer doe ik een regen deken op zodat ik niet voor verrassingen kom te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:14

wendely schreef:
Liinn schreef:

Ik heb die van mij altijd in de vlechten ongeacht of ik wedstrijd heb of niet. Maar ik maak altijd voordat we weggaan pas de hengstenvlecht voor op wedstrijd omdat die veel strakker zit en zo wil ik de vlecht(en) niet in hebben op stal als ze dan hooi eten trekken de haren zo aan de manenkam.

Ik weet niet of ik er de tijd voor heb namelijk, want het ziet er bij mij nog niet geweldig uit, ben er dan denk ik 25 minuutjes mee bezig :=

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:15

Ik trek ze zomer en winter 's ochtends zo het land uit ;).
Ze staan hier dag en nacht buiten, dus incl teddyvachten. Bij regen zijn hun halzen nog helemaal verzopen als ik de ring in moet, heb ze wel een regendekentje op voor wedstrijd (vooral tegen de prut).

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:17

Haha ja, dan ik het me voorstellen.. Ik doe 5min over een omgekeerde hengstenvlecht incl knotje in de voorpluk :+

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:19

meestal zet ik hem op stal omdat ik een wit paard heb :+ maar nog niet gevlochten

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:09

Mijn KWPN'er gaat ook 24/7 naar buiten als het straks weer heerlijk weer is. Ik laat haar altijd gewoon lekker lopen en vis haar 's ochtends uit de wei. Ze is nogal druk en snel gestrest en als ze 's nachts buiten heeft gelopen scheelt dat weer op de wedstrijd (heeft ze toch alweer gespeeld en gerend; scheelt toch energie, in vergelijking met fris van stal). Als je je paard altijd de dag voor de wedstrijd binnen zet, weet hij dat op een gegeven moment ook en dan zal hij ook gestrester gaan worden omdat je zijn normale ritme in de war gooit. Je hebt dan de kans dat hij een stuk drukker is op wedstrijd omdat hij zich dan al een hele nacht druk heeft kunnen maken omdat hij morgen mee moet. (hoeft natuurlijk niet als je een koele kikker hebt ;)) dus gewoon een borstel erover als hij van de wei komt en gaan! Succes :D

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:55

zelf heb ik een hengstenvlecht zo gemaakt en ik zou hem dus van te voren maken...
misschien zelfs pas als ik op het wedstrijd terrein ben.... en goed inspuiten met haarlak ;)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:59

Hengstenvlecht blijft bij die van mij niet zitten dus vlecht hem altijd op de dag zelf in. Wassen doe ik wel van te voren als ik vroeg moet rijden, maar zet hem nooit binnen als hij 24/7 buiten staat (jarenlang gestaan) want als het in de zomer is en de weilanden zijn droog blijft hij wel schoon. En anders maar niet :+

nikki132360

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:48

ik zet hem altijd binnen de dag van e wedstrijd kan ik echt niet vlechten :D

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:25

Mijn paard gaat deze zomer voor het eerst dag en nacht het land op.
Als ik vroeg moet starten vlecht ik altijd graag de avond van te voren omdat
ik daar best wel even mee bezig ben en ik altijd een beetje gestrest word als ik niet zo veel tijd ervoor heb.
Ik heb een ruin en die staat op de wei met een stuk of 10 andere mannen.
Ze zijn altijd lekker bezig met plukken aan elkaar en aan dekens trekken enz.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat zijn knotten dat niet gaan overleven.
Vrees dus dat ik aankomend seizoen zo nu en dan heul vroeg m'n bedje uit zal moeten |(

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:35

Ik zou gewoon doen wat je paard gewend is. Onze paarden staan in de zomer 's nachts op de wei omdat het overdag te warm is. Dan laat ik ze ook gewoon buiten staan en pluk ik ze 's morgens uit de wei. Ze zien dan wel wat viezer maar daar sta ik dan wel gewoon wat vroeger voor op, met plezier zelfs :p Vlechten ed. doe ik de dag zelf, mijn paarden hebben niet veel last van stres als ik dit doe dus ze hoeven niet gevlochten de wei in. In de winter staan ze 's nachts binnen en dan maak ik ze ook gewoon 's morgens klaar.
Voetjes en staart wassen doe ik wel de dag vantevore :p Maar in de zomer kan je ze dan ook zo de wei inzetten, mijn paarden zien er nooit erg vies uit dan.
(Nouja, da's m'n eigen ervaring hé.)

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:40

moet ff zeggen dat ik het super vind dat de Z-paarden/pony's buiten staan.... veel te vaak zie je dat (vooral dressuur) paarden die hoger lopen geen grassprietje mee te zien krijgen...
kennissen van ons hebben twee pony's in het ZZ-springen... en de hoefsmid was verbaasd dat ze een paar dagen voor de nederlandse nog op de wei stonden haha

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:19

Die van mij staan nu ook 24/7 op het land maar ik heb het probleem dat ze zich soms niet zo makkelijk laat vangen.
Dus ik ben van plan om de komende tijd haar savonds voor een wedstrijd op stal te zetten.
Voor mij maakt het niks uit schoner op stal, dan ken je me paard nog niet :+ het is een zwijntje op stal.
Dan laat ik haar liever op het land lopen maar ja om s'morgens die stress te hebben van het niet kunnen vangen is voor ons beide niet goed.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:39

Leuk om alvast jullie ervaringen te lezen :j . Ik krijg er dit jaar ook mee te maken, want onze paarden krijgen vanaf volgende maand een inloopstal. Ik heb dan nog wel de mogelijkheid om ze 's nachts binnen te zetten als het moet, maar zoals Mickskeh al zei denk ik dat ik dan alleen maar argwaan ga wekken als dat de enige nachten zijn dat ze binnen staan. Nou heb ik een paddock met wit zand (+ beperkt weidegang), dus hopelijk valt het mee met de schade ;-) . Ik heb nl. Paints en die worden nogal snel smerig := . Ik "vlecht" ook altijd de dag vantevoren in en doe er dan een zogenaamde hood overheen; heel gebruikelijk in de western. Zo'n ding:
Afbeelding
En daar gaat dan nog een dekentje overheen om het lijf schoon te houden.
Ik neem aan dat als de boel daardoor netjes blijft zitten op stal, het in de paddock ook wel los zal lopen als de paddockgenootjes eraf blijven >;) . Moet wel nog bedenken hoe ik dat ga doen als het regent := ...

Meisje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:52

Of je paard echt vies wordt in het weiland, kun je zelf het beste inschatten.
Meestal als ik wedstrijden ging rijden liet ik haar gewoon op het land staan.
Als ze op stal moest wist ze dat er iets ging gebeuren en stond ze stijf van de stress. En dat terwijl ze in de winter gewoon altijd op stal stond 's nachts!
Wij moesten wel altijd héél vroeg opstaan om haar 's ochtends nog te poetsen, in te vlechten etc.
(5uur 's ochtends dus)
Als je niet zo'n zenuwkees hebt, is het denk ik lekkerder om hem op stal te zetten zodat je nog lekker een uurtje kunt blijven liggen :)

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:55

Mijn paarden lopen geen 24/7 buiten maar komen overdag wel gewoon buiten.
Ik heb dan weer het voodeel dat mijn ene paard zwart is, dus daar zie je de viezigheid niet op en mijn fjord is echt een dametje en maakt zich niet graag vies ;) Fjord hoef ik verder ook niet te vlechten.
Als ik vlecht voor de volgende dag wordt dit gedaan met naald en draad en hierdoor blijven de knotten veel beter zitten en kan mijn zwarte merrie gewoon naar buiten. Als ik dan laat moet starten te volgende dag, dan gaat ze de ochtend gewoon naar buiten, dan kan ze daar haar ei kwijt. Eigenlijk zitten de knotten 9 van de 10 keer nog goed.

Ik zou het gewoon eens uit gaan proberen, hoe reageerd jou paard als hij 's nachts op stal moet staan terwijl hij nogmaal buiten staat 24/7? is hij dit gewend of krijgt hij juist hierdoor stress?
Misschien eens proberen de dag ervoor te vlechten met draad en te wassen en dan te kijken hoe hij de volgende dag de wei uitkomt. Misschien houdt hij zich wel goed schoon en hoeft hij dus niet op stal.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:37

xandra88 schreef:
Ik heb dan weer het voodeel dat mijn ene paard zwart is, dus daar zie je de viezigheid niet.

Hmm mijn merrie was ook zwart en als die vies was zag je dat ook echt wel, vooral het zand enzo.
Maar het was dan ook wel een enorme smeerkees moet ik zeggen :')

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:40

Tja zand dat zie je wel, maar dat los ik op door te poetsen en als laatste gaat er een babydoekje overeen en zie je geen zand meer.
Mest vleken is doormiddel van wat poetsen zijn zo weg, bij een lichter kleur paard blijf je dit toch nog wat zien tenzij je heel hard poetst of het wast.