Punt voor verzorging

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:52

Scum schreef:
Nee hoor, ze mogen ook gelijk getrokken zijn en naar 1 kant hangen. Volgens mij staat er ook een stukje over de verzorging voor in het proevenboekje waar dat beschreven is.

Dat klopt, dat staat in het proevenboekje beschreven. De beschrijving is wel heel summier en daarom kan een jury ook moeilijk een 10 kwijt omdat het referentiekader wat onduidelijk is. Als je met een schimmel al hoger kan krijgen voor verzorging, dan kun je dus ook hoger scoren als je meer vlechtjes maakt omdat je dan langer bezig bent geweest? Het blijft een kwestie van smaak en juist daarom kun je beter niet met 21 vlechtjes aankomen, denk ik. Dus wat is nou beter, 11 hele fraaie gelijke knotten of 21 knotjes die meer tijd hebben gevergd??? Punt 26 blijft altijd een beetje prijsschieten volgens mij.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:53

Scum"]
[quote="carola schreef:
Ja, inderdaad. Maar krijg je dan niet combinaties die totaal verwildert de ring in komen?

Als je standaard een 6 krijgt, dan maakt het niet uit of het paard wel/niet is ingevlochten, je krijgt toch een 6? Dan kunnen er ook onverzorgde paarden de ring inkomen.

Ik blijf erbij. Dat punt is niet voor niks in de lijst van onderdelen opgenomen.
[/quote]

Lees nog eens wat beter.

De 'standaard' 6 is voor als je gewoon 'netjes' verzorgd komt.
Een 7 als het helemaal top is.
En een 3/4/5 als het slordig is.

Nu is het zo dat je al 'standaard' een 7 of 8 krijgt, terwijl je er niet veel aan hebt gedaan. Wanneer krijgt nou iemand een 4 of 5 op verzorging? Je kunt zo slordig als je maar wilt de ring in komen, maar lager als een 6 krijg je zowat toch niet. Dat vind ik niet goed. Van mij mogen ze daarom de 'standaard' 7 of 8 verlagen naar 5 of 6.

Ik vind dat juist dat cijfer best hoog gegeven wordt altijd, want het compenseert toch weer een of twee vijfen.

Kitty: ik denk dat M en Z combinaties heel wat beter weten hoe het moet als B combinaties. Die zijn soms echt slordig. Paarden / pony's met enorme grasbuiken, groene benen en manen naar alle kanten komen nog ongegeneerd de ring in, en halen voor punt 26 ook nog zevens. Van mij mogen die best afgestraft worden met een 4.
M en Z combi's die weten wel hoe het hoort, en die zijn gewoon altijd netjes. Daar zie je bijna nooit iemand met slordige knotten of iets dergelijks.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:31

carola schreef:
Ik ben het met veel jury's eens. Ik vind dat een jury best mag korten op de verzorgingspunten als anders een combinatie een (onverdiende) wp krijgt.
Trouwens: als je overal 6jes haalt, heb je al een wp. Dus ik vind dat het verzorgingspunt best standaart op 6 mag komen te staan. Want met een 7 trek je al weer een 5 recht, en dat is niet altijd even goed.

Als je voor een wp afhankelijk bent voor dat laatste puntje, dan ben je niet goed bezig. Een "echte" wp vind ik het pas vanaf 160 of hoger, van 156 tot 160 was gewoon geluk.

*duikt weg voor heel bokt die nu over mij heen komt!*

Jeezus wat een lompe uitspraak! FYI, komt 156 punten overeen met een percentage van 60% en dat is toch ruim voldoende. Onzin om te zeggen dat alles tussen 156-160 puur geluk is. Vanaf 156 heb je je proef ruim voldoende uitgevoerd en is dat dubbel en dwars een winstpunt waard.
Anders hadden ze de grens wel gesteld op 160 punten en dan zijn er veel die er toch wat langer over doen om aan de puntjes te komen!
Misschien dat jij steeds boven de 160 rijdt maar ik ben zo nu en dan echt blij met een punt tussen de 156 en 160.
Bij ons in de regio zijn ze al niet happig met het geven van een winstpunt en in een groep van 20 ruiters rijden bij ons meestal maar 5 een winstpunt. Afgelopen weekend nog. Super proef gereden en ik werd beloond met een 3e plaats en 158 punten (voor dezelfde proef op een andere locatie en met hetzelfde paard heb ik al 178 gereden!!!). Van de 25 deelnemers hadden 3 mensen een winstpunt.
Kortom: elk winstpunt is een verdiend winstpunt, er vanuit gaande dat er eerlijk gejureerd wordt en daar maak ik mij vaak meer zorgen over!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:40

carola schreef:
Paarden / pony's met enorme grasbuiken

Dat vind ik niet echt onder de verzorging vallen. Sommige paarden hebben nou eenmaal aanleg om dikker te worden, maar dat hoeft de prestaties nog niet perse te beinvloeden!
Ok, ik vind een slank buikje natuurlijk ook een stuk mooier, begrijp me niet verkeerd!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:49

dat hoort wel degelijk onder de verzorging. Als een paard de aanleg heeft om snel dik te worden, dan geef je hem toch minder te eten.
Het hoeft de prestatie's niet te beinvloeden, maar een paard loopt toch makkelijker en sierlijker enzo zonder veel vet dan met. Bovendien toont het veel mooier, vooral als je z'n spieren goed kunt zien.

Ik vind trouwens een echt vet paard er eigelijk net uitzien alsof hij maar 1 keer per week wordt getraint. Maar da's even offtopic en mijn mening.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 15:54

Ik vind dat niet off topic. De conditie van het paard valt volgens mij wel onder het punt voor de verzorging. En dan bedoel ik niet dat hij een cros binnen de tijd kan lopen omdat hij zo fit is, maar gewoon hoe het paard eruit ziet. En een paard dat te vet is zou dan geen 10 voor de verzorging meer kunnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:06

Een paard hoort in wedstrijdconditie te worden voorgesteld volgens het boekje en daar hoort een grasbuik niet bij zou je denken. Voor sommige typen paarden zal er zwaarder aan gehangen worden dan bij andere typen, hetzelfde geldt voor zichtbaar drachtige merries, enzovoort.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:10

Ik vind het er eerlijk gezegd niet uitzien: een dressuurproef met een (hoog)drachtige merrie. Meestal lopen ze heel moeilijk (en totaal niet sierlijk) en de ruiter zit in de split. Maar anderzijds vind ik wel dat die mensen gewoon moeten kunnen rijden.

Maar bij sommige paarden heb ik wel ooit van: ist een vette ruin of een drachtige merrie Haha! Haha!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:25

Scum schreef:
Ik vind dat niet off topic. De conditie van het paard valt volgens mij wel onder het punt voor de verzorging. En dan bedoel ik niet dat hij een cros binnen de tijd kan lopen omdat hij zo fit is, maar gewoon hoe het paard eruit ziet. En een paard dat te vet is zou dan geen 10 voor de verzorging meer kunnen krijgen.

En een ruiter die te vet is Tong uitsteken Dat ziet er ook minder mooi uit als een slanke den.Maar ik vind niet dat je daar op mag kijken, sommige mensen en dieren worden nu eenmaal sneller dik, maar echt een duidelijke grasbuik is natuurlijk wel te voorkomen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:28

ja, maar waarom zou je je paard dik voeren?? Je kunt em toch gewoon wat minder te eten geven. (ze kunnen toch niet klagen Extreme duivel Nagelbijten / Gniffelen ) Nee, maar ik vind dat een paard niet te dik moet zijn, maar ook zeker niet te dun.

Over (te) dikke/volslanke ruiters ga ik niet mee in discussie Haha! Schijnheilig
Nee, maar echt te dik vind ik ook een verstoring van het plaatje.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 19-08-03 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 16:29

Je hebt gelijk, maar daarover wordt in het boekje dan weer niks gezegd...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:31

nee, maar in bit 100 stond ook een stukje van Anky, dat veel ruiters naar de conditie van hun paard keken en goed wilde houden. Maar dat ze er zelf dan 'niet uit zagen'. Anky deed dan ook fietsen en hardlopen. Pfffff gekke meid Haha! Haha!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:25

Zwelgje: lees even goed: die norm heb ik voor MIJZELF gesteld.

Ik vind dat een wedstrijdpaard in een goede conditie moet worden voorgebracht. Dus niet te dun of enorm dik, en niet hoog drachtig. Ik vind best dat een jury daar ook naar mag kijken met het oog op punt 26.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:49

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:03

organisator schreef:
het is toch gewoon heel gemakkelijk
je krijgt de punten waarvoor je rijdt dus 155 is ook 155
een 8 of 7 is ook een 8 of 7

dat hele gedoe met nou verander dat maar in een puntje meer of minder vindt ik onzin
je krijgt wat je verdient en daarmee basta

zou mooi worden je poetst je eigen te pletter en je hoort dus misschien een 8 of voor mijn part een 9 te hebben
maar je proef was niet naar een winstpunt dus dan deel ik maar een 6 uit

te gek om los te lopen
punten geven die de ruiter verdient en daarmee basta
komt het op winst uit en je vond van niet jammer dan dan had je lagere punten moeten geven.

roderigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:04

ik kreeg altijd met mijn haflinger een 8 voor de verzorging vanwege die mooi lange manen en witte staart maar ik vindt dat als je, je paard goed verzorgt eruit ziet je best een 8 mag verdienen,vooral als je echt je best ervoor heb gedaan,en al helemaal voor mensen die een schimmel hebben en een hele dag van te voren bezig zijn om dat diertje wit te krijgen Vingers aflikken Pling

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:06

Je kunt meestal aan de punten voor de verzorging zien hoe streng een jury is. Bij een 7 is de proef redelijk "streng" gejureerd. Bij een 8 is de jury wat soepeler geweest.

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:51

hoe kom je daar nu bij?????????????????

verklaar je nader

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 17:58

Hmm idd..ben benieuwd.
Dan ben ik tot nu toe op 1 x na 'redelijk streng' gejureerd met deze pony.
maar de keer dat ik een 8 had, was de proef waar ik de op 1 na laagste punten voor had.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 18:06

Ik vind het punt voor verzorging heel erg afhangen van de jury. De ene keer krijg je een 8 (terwijl ie nog strontvlekken in z'n staart heeft zitten) en de andere keer een 7 (als ie brandschoon is).

Dat een jury voor de verzorging er een punt aftrekt omdat het anders een wp zou zijn (die niet verdient was) zou ik dat onzin vinden. Trek er dan een af bij het gereden zijn in het algemeen, daar gaat het toch om?

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:12

Ik heb ooit een 5 voor verzorging gehad terwijl alles heel netjes verzorgd was, achteraf waarschijnlijk omdat ik dan gewonnen zou hebben (was nu 2e) en de jury de andere combinatie misschien toch beter vond. Bij de 2e proef had ik een 8, terwijl m'n broek toen niet zo schoon meer was en m'n laarzen ook lichtelijk zanderig waren. Dan kijk je toch wel een beetje raar op.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:21

Haha ja als je zulke dingen meemaakt dan neem je het cijfer ook niet echt serieus meer, net zoals bij een kennis van mij, toen nog bij het npc kampioenschap, dus 2 jury;s bij de ene had hij een 7 voor het gereden zijn in het algemeen en bij de andere een 5, terwijl de punten verder zowat gelijk waren (161 en 164 of zo iets) Maar zo werd hij bij die ene jury ook 3e ipv 2e.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 23:14

Ctal"]
[quote="Scum schreef:

En een ruiter die te vet is Tong uitsteken Dat ziet er ook minder mooi uit als een slanke den.Maar ik vind niet dat je daar op mag kijken, sommige mensen en dieren worden nu eenmaal sneller dik, maar echt een duidelijke grasbuik is natuurlijk wel te voorkomen.
[/quote]

Sorry, maar zo makkelijk is het niet altijd. Mijn paard is bijvoorbeeld heel erg ziek geweest en als gevolg daarvan erg mager geworden. Ze moet dus langzaamaan dikker worden. Helaas gaat het eerst rond de buik zitten. Nu krijgt ze wel weer wat vlees op haar ribbenkast, maar ze heeft nog wel ingevallen flanken. Volgens de veearts kan/mag ik ook niet teveel voeren, maar moet het allemaal geleidelijk gaan.

Als ik jullie zo lees, zou dat betekenen dat ik zeker een half jaar geen wedstrijd kan rijden. Mijn merrie ziet er immers niet uit. Niet omdat ze slecht verzorgd wordt.... Integendeel ze glimt als een spiegel. Maar gewoon omdat ze ziek is geweest.....Kan de bedoeling toch niet zijn?
Laatst bijgewerkt door Anya op 21-08-03 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 23:28

Vonnie84 schreef:
ja, maar waarom zou je je paard dik voeren?? Je kunt em toch gewoon wat minder te eten geven. (ze kunnen toch niet klagen Extreme duivel Nagelbijten / Gniffelen ) Nee, maar ik vind dat een paard niet te dik moet zijn, maar ook zeker niet te dun.

Over (te) dikke/volslanke ruiters ga ik niet mee in discussie Haha! Schijnheilig
Nee, maar echt te dik vind ik ook een verstoring van het plaatje.

Mijn paard staat nu op de wei en krijgt niets extra's. Op de wei staat bijna niets meer, wat er nog staat is hooi. Alleen na het rijden krijgt hij een handje brokken als beloning. Maar toch is hij te dik. Minder te eten=in de bak zetten en uithongeren Dat gaat dus niet. Ik train hem gewoon, maar van die paar droge sprietjes die er nog staan wordt hij gewoon dik.

Ik vind de verzorging een leuk punt voor de Bixie-proeven. In de 'volwassen' proeven vind ik het een beetje onnodig. Het gaat er toch om hoe je rijdt.
Als de jury geen winstpunt wil geven hoort dat gewoon bij gereden zijn in het algemeen of een van de andere laatste punten. Of eigenlijk hoort dat gewoon al uit de proef zelf duidelijk te worden.

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 09:55

ik vind het een beetje vreemd dat de jury aan het eind alle punten bij elkaar optelt en dan pas kijtk of de verzorging een 7 of een 8 waard is! Ik bedoel als je overal gemiddeld een 6 scoord dan hbe je toch gewoon een winstpunt? jammer dan hoor dat de jury het zelf niet verdiend vindt! want schijnbaar heb je toch dan goed genoeg gereden Haha!
Ik zit nu in het M dus dan krijg je geen verzorgingspunt meer!
Toch zorg ik ervoor dat mn pony er tip en top uitziet want een jury geeft een pony die schoon is toch hogere pnten dan een pony die vies is!
en wat ik van mening ben als je er toch geen moeite voor doet om hem mooi te maken omdat je toch geen hoog cijfer krijgt voor verzorging ( stel dat je zo denkt) dan kan je beter thuis blijven! want bij een wedstrijd hoort dat er gewooon bij!