Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Boras schreef:Ik heb een keer op een buitenconcours een amazone afgevoerd zien worden in een ambulance nadat haar paard tijdens de proef onderuit was gegleden op nat gras in een B-dressuurring. Het zag er niet best uit. Paard had geen ijzers onder. Daarna wilde ik niet meer zonder kalkoenen op nat gras starten.
.liekemel schreef:Boras schreef:Ik heb een keer op een buitenconcours een amazone afgevoerd zien worden in een ambulance nadat haar paard tijdens de proef onderuit was gegleden op nat gras in een B-dressuurring. Het zag er niet best uit. Paard had geen ijzers onder. Daarna wilde ik niet meer zonder kalkoenen op nat gras starten.
Daar was ik toen dus ook bang voor.
Vandaar dat ik dan ook met kalkoenen ga starten.
BrankaZ schreef:Lijkt mij dat dat niet de bedoeling is op wedstrijd![]()
Ik heb met mijn paard met en zonder ijzers op gras gestart. Hij heeft een tijd op ijzers gestaan omdat hij 's winters tijdens het uitmesten in de stapmolen stond bij gebrek aan een paddock. Toen met kalkoenen en hij liep er op of hij niet anders gewend was.
Einde van de zomer de ijzers eraf laten halen omdat de nagelgaten uitscheurden en ijzers dus meer slechts dan goed aanrichtten. Laatste zomer op gras zonder ijzers en dat was geen probleem. Had vooraf op het land gereden en zelfs flink scherpe wendingen moeten rijden tijdens mijn les, maar ook dat was geen enkel probleem.
Moet bekennen dat ik vind dat mijn paard zich ook goed bewust is van zijn lichaam. Hij zal ook niet snel door een te nauwe opening lopen. Heeft ook door wanneer hij breder is door het zadel.
Natuurlijk is zand prettiger rijden. Een bak is tenslotte gesleept en gras kan altijd een kuiltje hebben. Maar dat hoeft totaal geen probleem te zijn.
Heb b.v. ook genoeg paarden kreupel de ring uit zien komen nadat ze op een modderig veld een ijzer hadden afgetrapt.
, paard was liep nog wel eens door mn been heen
.