Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Quir schreef:Hoho, ook tussen niet goed rijden en duidelijk bewijzen dat je niet meer in de klasse thuis hoort zit een enorm verschil!
Ik zeg dit ook voornamelijk, omdat jij én paard nog lekker jong zijn. Dus neem de tijd, heb je later alleen maar profijt van!!
lx3 schreef:_Esther_87_ schreef:Ik zou persoonlijk nooit L starten met een paard dat niet of niet altijd goed kan wijken. Wijken is de basis van het zijwaarts gaan, imo hoor je niet in het L als je dat niet kan, het wordt immers niet voor niets gevraagd...
Andere kant, je bent nog jong, ik snap wel dat je heel graag wilt!
Waar je eens naar moet kijken, stel nou je rijd een L1 proef en het wijken lukt niet, hoeveel spanning roept dat op bij jullie beiden? Het legt namelijk extra druk op jou omdat je de rest van de proef dan perse heel goed moet rijden. Maar het legt ook druk op je paard, je vraagt hem immers iets wat niet bevestigd is en hij dus niet snapt. Dat geeft bij de meeste paarden spanning, en op wedstrijd misschien meer dan thuis! Als je denkt dat je paard hierop reageert zou ik het zeker niet doen. (bedenk dat je hem daarmee echt het plezier van het op wedstrijd gaan kan ontnemen!) Geeft hij er niks om en blijft hij volledig ontspannen, dan zou je het best een keer kunnen wagen opzich...
Nou, weet je wat het is.
Bij het trainen en de les, moet ik zijn bui maar even afwachten ( hij is nog jong:P)
Als hij zin heeft ( om het zo maar even te zeggen), dan loopt hij goed tot geweldig.
Als hij geen zin heeft (idem) moet ik maar zien wat ik eruit krijg. Want zoals ik al in mijn vraag beschreef heeft hij het steigeren ontdekt. Met inrijden op wedstrijd is dit dus een van zijn bezigheiden. Maar als ik de ring inrijd is het zo'n superpaard! Hij is in de inrijbak gespannen, en tijdens de proef geheel ontspannen en geconcentreerd.
kleinvosje schreef:Mag ik je vragen wat je punten van de afgelopen wedstrijden waren, in volgorde van rijden? Alle punten, dus ook de slechtere punten?
M_Vainqueur schreef:Ik kan je verwarrende gevoel wel goed begrijpen. Zelf zit ik eigenlijk in hetzelfde schuitje(alleen ben ik niet zo jong:P haha) Maar zelf heb ik in de B proeven geen tot max 2 5-en. Wijken zit er bij mij ook nog niet helemaal in, maar om nou geld te gaan verspillen(voor mijn gevoel) door in de B te blijven hangen terwijl het echt alleen om het wijken gaat...tsja, niks voor mij. Wel zegt iedereen meestal tegen mij, neem het gemiddelde van je laatste paar proeven en trek daar 10 punten vanaf, daarmee begin je ongeveer in de volgende klasse. Dus ben je met die punten ook nogsteedds gemotiveerd en tevreden dan zeg ik: gewoon gaan met die banaan. Maar wees er wel zeker van dat je basis er zo goed als in zit!
zonneglans schreef:Pin je niet te veel vast aan het wijken. Dat zijn maar 2 onderdelen. Als je paard verder netjes loopt en je heb allemaal 7´s en voor wijken allebei een 3, rij je evengoed nog dik winst. Als je het wijken in je proef een beetje probeert en hij geeft geen verzet, maar loopt over de buitenschouder weg krijg je meestal een 4 en als je mazzel hebt een 5. Een L proef gaat niet alleen om het wijken, maar het paard moet goed over de rug gaan en nageeflijk zijn. Als dat voor elkaar is zou ik lekker L1 starten, als dat nog niet zo is, even lekker door trainen thuis of nog een paar keer B starten.

NicoleHorses schreef:zonneglans schreef:Pin je niet te veel vast aan het wijken. Dat zijn maar 2 onderdelen. Als je paard verder netjes loopt en je heb allemaal 7´s en voor wijken allebei een 3, rij je evengoed nog dik winst. Als je het wijken in je proef een beetje probeert en hij geeft geen verzet, maar loopt over de buitenschouder weg krijg je meestal een 4 en als je mazzel hebt een 5. Een L proef gaat niet alleen om het wijken, maar het paard moet goed over de rug gaan en nageeflijk zijn. Als dat voor elkaar is zou ik lekker L1 starten, als dat nog niet zo is, even lekker door trainen thuis of nog een paar keer B starten.
Bij mij was alleen het wijken kl*te en had soms ook bijna 200 punten
in de L2 merkte ik wel dat ik daar verder werd op afgestraft en dan zat ik meestal net met 2 x 180/183, maar ach op t eind kwam ik ook wel in de buurt van de 190![]()
het is puzzelen meid wat jij denkt wat goed is! ik zou eerst een onderlingetje mee doen
Pion schreef:Ik ga over wanneer ik denk dat we er klaar voor zijn (thuis gaan alle oefeningen fijn, en in de voorgaande klasse rij ik zeer regelmatig een winstpunt/bovenaan mee).
Blijk ik er na de overstap nog niet klaar voor te zijn? Dan ga ik aan de slag met het commentaar op de coupons, blijf thuis nog even trainen en probeer daarna weer eens opnieuw.
Echt een vaste 'en nu ben je klaar voor de volgende klasse' is er eigenlijk niet.
Het moet voor jezelf goed voelen.
lx3 schreef:[. Ik ben nu hard aan het trainen op het wijken. De ene keer gaat dit aardig goed, de andere keer vertikt hij het..

Quir schreef:Ik vind dat geen onzin en vele met mij niet.
Als je steevast boven in kan rijden en dus ook boven in de punten, bewijs je dat je niet meer in de klasse thuis hoort en dus een niveau omhoog kan. Waarom elke keer bij 10wp over gaan en straks in M of Z vast lopen en nagenoeg `opnieuw` kan beginnen?
Er is een verschil tussen truucjes rijden en oefeningen uitvoeren....
dat is veel leuker superwoman schreef:lx3 schreef:[. Ik ben nu hard aan het trainen op het wijken. De ene keer gaat dit aardig goed, de andere keer vertikt hij het..
Door deze zin denk ik dat het belangrijk is dat je nog even beter in de B kunt blijven.
Dat hij het "vertikt" ligt altijd aan de ruiter en als je dat niet erkend dan zal je dat bij jezelf niet kunnen verbeteren...
Het steigeren vind ik ook wat zorgwekkend, weet je zeker dat je hem niet teveel blokkeerd in z'n mond?
, maar ik weet niet of het wel zo verstandig is, aangezien Litano nu ook kuren gaat krijgen.(A)xApple schreef:Ik ben overgegaan toen ik er in de B niet zoveel meer aan vond.
Het wijken zat (en zit) en toen nog niet goed in, maar ik had
altijd prijs en had ook 2 of meer winstpunten. Ben overgegaan
na 7 wedstrijden, 14 winst.
Nu, na 3 wedstrijden hebben we alweer 5 winst in de L1 en hebben
steeds 4en voor het wijken gereden. Ook weer 2x 1e en 2x 2e geworden
dus doen nog steeds bovenaan mee. Als het wijken niet goed gaat
kun je dus prima L1 starten.