hoe leer ik mijn ouders een proefje voorlezen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ismarboy

Re: hoe leer ik mijn ouders een proefje voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:07

hahahah ik ken het mijn moeder kende het ook niet ze had niks met paarden toen ik begon met
wedstrijdrijden. maar uiteindelijk is ze samen met mij en 3 paarden gaan starten en ik wil niks liever
dan dat mijn eigen moeder me voorleest. op het begin ging het idd altijd met veel foute maar ik liet
haar altijd voorlezen aan het einde van mijn les zodat mijn trainer haar ook kon helpen. ik legde haar
zelf uit waar ze moest gaan staan en dat ze tussen het voorlezen door goed moest kijken waar ik was
en ruim van tevoren de volgende stap voor te lezen. na zn 100000x oefen gaat het super :P
een tip : laat iemand anders een keer jou voorlezen in de les en laat je moeder of wie jou wilt gaan
voorlezen kijken hoe diegenen dat doet. daar leert ze echt veel van .
succel

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:48

Mijn vriend kende er ook niks van, maar toen ik vorig jaar examen moest gaan doen ging alleen hij mee dus moest hij wel voorlezen. Ik heb hem toen een tekeningetje gegeven met waar de letters allemaal stonden. Vervolgens is mijn instructeur een paar keer komen lezen en dan kwam hij mee kijken hoe het "echt moet". De eerste keer las hij uit veiligheidsoverwegingen de volgende oefening altijd al voor de vorige gedaan was (dus bv zat ik nog op de grote volte bij C, moest daarna hoefslag volgen en bij E aangalopperen => dan riep hij al terwijl ik nog op de volte zat "E arbeidsgalop aanspringen"), dan was hij zeker op tijd. Ik leer wel altijd mijn proefje vanbuiten, just in case.
Succes!

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:53

Ik heb het zo gedaan: met een van mijn oude sleich paardjes (jaja :') ) en op een blaadje alle letters van de bak getekend en dan het proevenboekje gepakt en ik ben eerst zelf gaan voorlezen met het sleichpaardje al wandelend over het blaadje. (je kan natuurlijk ook iets anders nemen). daarna nog even wat instructies gegeven dat ze alles het best 2x kon herhalen, en dat ze duidelijk moest spreken, en een beetje uitgelegd wanneer ze alles ongeveer moest zeggen. toen heb ik het sleich paardje gepakt en mijn moeder het boekje gegeven en is ze gaan voorlezen. dat een paar keer gedaan, en toen van te voren nog een paar keer voor het echie en toen op wedstrijd heeft ze me heel netjes voorgelezen :)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 13:58

oehh gaaf. ga ik zeker nog allemaal proberen! mijn mama gaat het leren. haha . arme mama :')

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:01

Succes _O-

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:06

ismy schreef:
haha net gevraagt nou zegt ie :

ik ga geen frikandel voor lezen jong.

ahahahahaha.

:') :')

Hynte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:12

Hier een moeders die ook voorleest. Gewoon doen. Eerste keer ben je doodsbang dat je de mist in gaat. Maar het went snel. Hou inderdaad de vinger erbij.Lees altijd even de proef een keer goed door. Niet willen kijken hoe het gaat, alleen concentreren op het voorlezen. ( dat vind ik altijd wel jammer) Ha ha, en de bril niet vergeten, want die letters zijn zo klein in het boekje.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:55

@ Hynte: voor mijn trainer moet ik altijd extra grote letters printen :+ Dat van die bril is dus een slimme tip!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:02

Heeeeel veel oefenen! En wat mijn moeder ook helpt is het plattegrondje in het proevenboekje. Wat ik ook wel eens doe ik een proef op A4 uitprinten en mijn moeder de lijnen laten tekenen. Werkt ook goed. :j En sowieso altijd je proef leren dat je het wel weet als er iets fout gaat.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:04

De hoop opgeven :+ haha
Heb het mijn moeder ook proberen te leren, ben er maar mee gestopt, ze was of meer met her boekje bezig, of aan 't kijken.
Denk dus dat je het beste of je proef uit je hoofd kan leren, of iemand vragen op de wedstrijd zelf vragen om voor te lezen, vaak willen mensen het wel doen hoor!!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:39

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:42

tante_trien schreef:

Whooo.... heeft hij dat zelf getekend? Vind het er nog best ingewikkeld uitzien namelijk haha!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:43

Jep! In het begin schaamde ik me wel een beetje als hij daarmee aankwam op de manege (en het heel trots aan iedereen liet zien _/-\o_ ), maar inmiddels ben ik wel een beetje trots op hem!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:50

Inderdaad oefenen, oefenen.
Gelukkig voor mijn vader ben ik in de B begonnen :+

Plattegrondje van de bak laten bestuderen, de lijntjes van de figuren laten trekken op het papier en de proefjes laten lezen terwijl je aan het trainen bent.
Zowel training voor jou, als voor je lezer. ;)

Binnen 2,5 jaar las mijn vader moeiteloos een M2-proef. :Y)

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:06

Heb het mijn vader ook geleerd, hij is meegegroeid van de B tot de M nu.
We gaan altijd samen en ben bijna trotser op hem dan op mijn paard als hij daar zo stoer staat voor te lezen :)
Wij hebben thuis heel veel geoefend. Rij op een handelsstal dus dan kwam ie langs en dan reed ik een paar paarden en ging hij voorlezen. Hij leerde het vanzelf. En hij tekent met zijn vinger nu de proeven op het plattegrondje in het proevenboekje. Soms belt ie de avond van te voren nog zenuwachtig op met "Jess er zit wat moeilijks in, hoe gaat dat?" Maar het is altijd goed gegaan. Hij doet het zelfs zo goed dat k m af en toe kwijt ben, is ie weg gekaapt door iemand anders die geen of geen dappere voorlezer heeft!

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:10

Je moeder wil het graag? Dat is alvast 1!
Stap 2: thuis je moeder de proef voor laten lezen, en jij rijden.
Dit blijf je oefenen en zeg tegen je moeder of het sneller of langzamer mag.
Enne... niet boos worden op je moeder als ze een foutje maakt, ze wil het in ieder geval doen! Succes!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:15

Wat ook kan helpen: neem de dvd van de proeven en zet deze aan. Laat je moeder/vader of wie het moet leren met het proevenboekje meelezen (evt. plattegrond voor de letters er ook nog naast). Ze kunnen het dan net zo vaak oefenen als nodig, totdat het helemaal goed gaat.

Ik lees mijn dochter soms ook voor (hoeft meestal niet, er is altijd wel iemand mee die wil lezen): als we dan nieuwe proeven hebben, kijk ik altijd een keer de dvd om alle lijnen een keer in het echt te zien. Scheelt altijd, omdat je dan goed weet wanneer je iets snel moet zeggen en wanneer je alle tijd hebt.

krnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:50

dvd met proeven helpt ook erg jaa haha, mijn ouders zouden het zeker niet doen.
maar een vriendin van mij die niets met paard te maken (wilt) hebben, leest voor mij wel eens voor.
dan leg ik het eerst 3 keer uit wat de figuren nou zijn, en dan rij ik hem zelf en doen we het eerst een paar keer langzaam in de bak. het is op wedstrijd nog altijd goed gegaan haha.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:56

tante_trien schreef:

Op deze manier leer ik ook altijd proefjes uit mijn hoofd (maar dan op papier) :P om thuis in de bak te oefenen. Een paar keer tekenen (wel per proefje maar een bak :') ) en dan ken ik het uit mijn hoofd.

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:04

Mijn moeder heeft ook leren voorlezen, zij kende de figuren wel. Ze las of te snel of te langzaam voor. We hebben veel geoefend waardoor het al beter ging maar nog niet helemaal zoals ik wou. Toen heb ik het proefje van de site gekopieerd naar Word en hem daar bewerkt. Waar 2 onderdelen snel achter elkaar komen heb ik EN tussen gezet. Nu weet ze dat ze daar sneller moet doorlezen en gaat het heel goed :D

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:53

emjam schreef:
Ik heb het zo gedaan: met een van mijn oude sleich paardjes (jaja :') ) en op een blaadje alle letters van de bak getekend en dan het proevenboekje gepakt en ik ben eerst zelf gaan voorlezen met het sleichpaardje al wandelend over het blaadje. (je kan natuurlijk ook iets anders nemen). daarna nog even wat instructies gegeven dat ze alles het best 2x kon herhalen, en dat ze duidelijk moest spreken, en een beetje uitgelegd wanneer ze alles ongeveer moest zeggen. toen heb ik het sleich paardje gepakt en mijn moeder het boekje gegeven en is ze gaan voorlezen. dat een paar keer gedaan, en toen van te voren nog een paar keer voor het echie en toen op wedstrijd heeft ze me heel netjes voorgelezen :)

wat een super idee!! oeff,, nu maar meteen beginnen, zondag al wedstrijd! :o

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:57

HAHA..die TS!! Wat een herkenbaar probleem!
Maar oefening baart kunst zegt het spreek woord...vanaf nu mag de familie mee als ze leren voorlezen!
Succes meid! Zou wel thuis flink oefenen het is zo kl*te als je op wedstrijd niet weet waar je heen moet in je proef!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:05

xSiep schreef:
Mijn vader die 0,0 verstand van paarden heeft, heeft mij altijd voorgelezen. Zelfs in het M1, hij had geen flauw idee wat ik aan het doen was, maar eigenlijk is het altijd goed gegaan :j

Haha die van mij ook, zelfs Z proeven. Heb eerst geoefend met plattegrondje en natuurlijk ook een paar keer thuis in de bak. Bij nieuwe proeven werden die altijd vooraf doorgenomen (en dan gaat hij een beetje scheef lopen met zijn hoofd naar binnen en dan pootje over oversteken naar de nadere kant, nee eenvoudig is juist niet dat huppeltje maar met een paar stappassen ertussen etc.) Verder zorgde ik altijd wel dat ik mijn proef zelf ook redelijk goed kende want hij las weleens iets te laat of verkeerd voor. Vond het ook altijd vervelend als andere mensen vroegen of mijn vader hun wilde voorlezen en hij dan doodleuk "ohja is goed" zei. Gelukkig ging het over het algemeen wel goed.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:33

Ik heb 't vroegahh een paar keer bij m'n moeder geprobeerd maar 't was hopeloos dus ik ben ermee gestopt :+

mikado98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:18

mijn vader wou het ook maar ik vroeg gwn een vriendin mee die voorleest.
en anders veel oefenen