Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
petitparis schreef:ik bedoel een huis-tuin-keuken paard met geen of weinig zeggend papier, geen spectaculaire gangen of iets dergelijks. Eigenlijk nooit geboren om ooit in de (dressuur)sport uit te komen. Maar eentje dat mits de juiste aanpak de oefeningetjes netjes kan uitvoeren (zoals elk gezond paard dit zou moeten kunnen)
venga schreef:s_en_z schreef:Zoals titel al zegt, heb nog geen startkaart maar de zenuwen bekriebelen me nu al als ik er aan denk
dat ik zometeen met mijn nieuwe paard L1 ga starten..
De basis zit er nog niet lekker in.. op vreemd terrein is ze per direct gestresst (zoals in onze eigen
buitenbak die ze nog niet gezien had) terwijl ik absoluut niet zenuwachtig ben
Zijn er bepaalde truucjes om wat minder gestresst te zijn op wedstrijd? (1 pakje sig. is niets bij mij op een
wedstrijddag) Paard is nl. erg stressgevoelig.
Bepaalde middeltjes/kunstjes e.d.? Ben in staat om mezelf zwaar af te matten dag voor of dag van wedstrijd
zodat ik doodop ben en liever ga slapen dan me druk maak.. maar dat ziet er in een ring ook niet erg leuk uit
denk ik..
Je spreekt jezelf nogal tegen. Het lijkt me dat jouw spanning zijn weergave heeft op je paard.
Gewoon gaan rijden, als jij voorheen Z2 hebt gestart, zijn de L1 proefjes makkelijk te doen voor je en kun je je nieuwe paard daar vast wel netjes doorheen sturen.
Janine1990 schreef:Ik heb je topic gevolgd waarin je nieuwe paard aankwam...
Dat is nog maar pas geleden...
Is het heel raar dat ik nu zeg, bekijk het met de dag... Rij er eens een goede maand op, en kijk hoe sensibel dat paard dan nog is... Want het lijkt mij dat het met een maand al een heel stuk anders kan zijn. Jullie moeten samen nog wat opbouwen.
En ik denk dat het wat zenuwen betreft niets uit maakt of je B of L1 gaat starten hoor...
svdijk86 schreef:Hmm ja dat denk ik ook wel, en dat was ik ook wel van plan
maar dan denk ik. Ze kan beter nu maar gelijk leren dat
overal waar ik haar rijd ze met Mij bezig is en voor Mij
werkt... wel heel leuk als ze thuis haar rondje braaf loopt
maar als er buiten het complex geen land mee te bezeilen
is.
Verwacht ik dan al teveel? Want heb nog geen startkaart aangevraagd
hoor. Maar zou het wel leuk vinden over een paar maandjes
te starten.. aangezien ik met mn vorige vriendje dat amper
tot niet meer kon.

valiantS schreef:Als je zelf al Z2 geklasseerd bent dan mag je gewoon in de B starten
en versneld promoveren naar het L1 of hoger( mits de leeftijd van het paard dit toelaat ).
Voorheen moest je 2x Z-geklasseesd zijn geweest sinds vorig jaar
mag je versneld promoveren tot je eigen hoogste klasse .
Dus lekker gewoon met een B proef beginnen en als dat goed gaat
dan kan je zo overstappen naar de volgende klasse
svdijk86 schreef:Bedankt petitparis, ik ga er eens naar googlen.. ik geloof er ook niet zo heeeel erg in..
maar het is het proberen waard
Janine1990 inderdaad, dat ben ik ook van plan als we straks een beetje aan elkaar gewend
zijn.. desnoods dat ik haar eerst afmat en daarna even meeneem over de weg ernaast met
een longe naar een andere stal en daar even in de bak rijd tot ze rustig is.. en als ze rustig
is mag ze na paar min. al uitstappen wat mij betreft. Erop en naar buiten heb ik nog niet genoeg
vertrouwen voor, dat komt omdat bleek dat ze een flink verwaarloosd gebit had. In de bak
nam ze de teugel niet aan en als je ook maar iets van druk gaf ging haar hoofd omhoog
(niet zo gek) inmiddels is ze helemaal gecorrigeerd en heeft ze nog spierpijn dus ze mag een
paar daagjes nog rustig aan doen en dan gaan we weer wat doen
Heb ook het vermoeden dat het rechtrichten op lichte handhulpen door haar gebit gewoon
niet mogelijk was, deed het dus op mn benen en dat ging best aardig.. na 20 minuutjes instappen
en gewoon consequent zijn met onafhankelijke benen kwam ze aardig recht zonder echt de handen
eraan te hebben ook in draf.. alleen niet in galop.. maar omdat ik haar niet kon begrenzen alleen
beetje voorwaarts gegallopeerd en maar even laten zitten. (vermoedde toen al dat er iets niet
jofel was en dat bleek dus ook het gebit te zijn) Ik weet nu niet in hoeverre ze echt scheef is..
of dat dat vooral door haar pijnlijke mondje kwam. En weet ook niet of ze straks wel de teugel
aanneemt en hoe lang het duurt voor ze erdoorheen is.
Daar neem ik ook de tijd voor. Alleen bij de vorige eigenaar bleek ze best wel rennerig te zijn
op buitenritten.. en als hij haar begrensde ging ze heel hard en bokte ze hem er af. Niet zo
gek als je pijn hebt.. ik denk als ze straks wel meer in haar mondje toestaat dat ik ook wat sneller
vertrouwen in haar heb. (niet dat ik haar nu niet vertrouw want ik sta met staart poetsen en
liezen poetsen gewoon achter haar ookal tilde ze vandeweek een keer haar been naar me op)
Dat heeft ook tijd nodig, komt ook wel goed.. hoop dat als ik wat meer op vreemd terrein met
haar kom en we zijn allebei rustig ik ook rustig blijf als we wel gaan starten. Ben niet bang dat
het misgaat.. want ja.. er kan altijd wat gebeuren.. maar gewoon puur de druk om te presteren..
en ook bang zijn dingen fout te doen hoor.. qua beleren enz. Ze is dan wel al een tijd onder het
zadel maar het echte "doorrijden" komt nu pas.
Was gewoon een beetje nieuwsgierig of er echt mensen zijn met spulletjes dat ze zeggen jaaaa
dat werkt top voor mij.. of tips om rustig te blijven.. Maar ik denk dat ik gewoon weer ALS ik
ga starten consequent iedere maand mee moet gaan rijden bij mij op stal en desnoods een 2e
keer op een andere stal.. zodat ik er weer in kom.
Met mn vorige paard door wel vaker niet rad zijn of stomme ongelukjes in stal/weiland enz. tijdje
trainen stilgelegd en dan weer optrainen en dan weer wat nieuws waardoor ik eigenlijk niet meer
op wedstrijd kwam.. (ja vind starten onnodig als je weet dat je paard er niet klaar voor is.. dan
wordt je achteraf kwaad op het paard en zie genoeg mensen hun paard al afranselen achterin
de stal omdat ze pissig zijn terwijl ik het ze van tevoren al had kunnen melden)