Reglement betreft toiletteren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: Reglement betreft toiletteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:37

Ach weet je, ik ben van mening dat je je winstpunt niet hoort te behalen op je verzorging. En een 7 is toch ook prima?!

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:38

Ik heb ook een keer op het protecol gehad voor een 8 staart bijwerken :z

Echt zwaar irritant, staart was heel mooi uitgeborsteld, netjes recht aan de onderkant.
maar ik vertik het om de staart in te vlechten(kan het toch niet netjes)
verder heeft hij bovenaan geen rare uitsteeksels ziet er gewoon netjes uit.

nou dan maar geen 8
gelukkig rij ik nu M1 dus heb het probleem niet meer.

utahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:39

Vreemde reactie van die jury.....wij hebben de staart nooit opgeschoren of ingevlochten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 16:39

Ja nee dat is ook zo Muga, maar persoonlijk vind ik dat jury's over het algemeen toch bij
bepaalde type paarden wat softer zijn omdat ze ze mooi vinden. Moest een keertje schrijven,
jury liep te pochen over een paard dat hij zo prachtig was en zo goed liep.. na nog geen
3 rondjes door de bak gereden te hebben zei ik dat het paard onvoldoende aan het been
gereden werd en het zijn achterhand, voornamelijk op de linkerkant teveel liet hangen en
dat de amazone haar been afstak en het hierdoor bijzonder veel meer op viel.

Jury keek me even stomweg verbaasd aan en was bij de volgende combinaties een stuk
kritischer. Dat meisje met dat ene paard was in de 1e proef 1e met vrij hoge punten en
in de 2e proef reed ze haar winstpunt nieteens. Veel tactfouten, niet genoeg been eronder
in galop en dus te weinig impuls etc. etc.

Kijk dan ook daadwerkelijk naar de gangen, naar de hulpen en de ontspannenheid van het
paard en niet alleen of het een plaatje is. Een lelijke gelderse kan vaak nog netter lopen
dan zo'n barbiepaardje waar iedereen op valt. Vond het overigens wel grappig dat ze een
beetje schrok dat ik er toch ook wel een beetje verstand van heb. _O-

Die ene punt maakt me niet uit.. maar hij kan natuurlijk wel goed van pas komen als je
net 179 punten rijd en je zo hard je best hebt gedaan :P

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:45

Het is ook een beetje 'uit' om je staart op te scheren of in te vlechten. Bij de bekende ruiters zie je dat ze er tegenwoordig ook weinig anders aan doen dat wassen, uitpluizen en recht afknippen. Ik vind dat persoonlijk ook voldoende...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 16:46

Ja verzorgen is verzorgen toch?

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:56

Hoe zit het dan met raseigenschappen?

Kan mij vaag iets herinneren dat er wel wat over de manen staat, maar niks over de staart (en benen). Denk eens aan de sokken van de Friezen en Tinkers, de manenboog van de Fjorden en de lange manen van Haflingers. De manen hoeven niet geknot te zijn als het een raseigenschap is. Moeten de bovenstaande rassen ook een opgeschoren staart?

Zo weet ik dat ze bij de Fjordenkeuring niet vrolijk zullen zijn als je met een Fjord met opgeschoren staart aan komt zetten. Zo zullen andere stamboeken ook de nodig eissen hebben aan het uiterlijk van de paarden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 17:06

over de manen en over de staart, maar niet over de benen voor zover ik weet.

Toch zijn de benen het belangrijkste talent waar een paard over beschikt... toch?

Dus vind t wel apart.. evenals dat er niet gereden mag worden met peeskappen,
het is toch om je sportpaard te beschermen? Ik begrijp wel dat het niet mooi is
en dat je dan minder ziet... maar je snapt mn punt.

Nouja als je met een Fjord of een Haf aan komt tussen de "gewone" paarden dan
kun je de staart natuurlijk ook invlechten ipv opscheren.

Aan de andere kant, het scheelt misschien een punt, maar je wordt er niet om
de proef uit gestuurd ofzo...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:34

Lijkt mij dat staart ook bij raseigen hoort. Zoals het eerdere voorbeeld, een nette fries met losse manen een 9 en een warmbloed vos een 7 omdat de staart niet geknipt was.

Overigens, bij mijn nieuwe paard zou ik (als ik het echt goed wil doen), de manen geheel moeten wegscheren (ook de maantop) en de staart tot spronggewricht moeten afknippen. Kan me zo voorstellen dat jury's daar helemaal niets van snappen :)) . Vind het trouwens geen gezicht, dus ze krijgt gewoon manen in knotjes en een staart op dressuur lengte.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:20

hahaha :P bij welk ras is dat dan?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:13

Ik vind het zowiezo een stom punt. Zeker als ze daar een 9 voor geven. Dat betekend dat je voor iets anders een 3 zou kunnen halen.

Veel jury's geven standaard een 7 (sommige een 8)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:17

Ik heb ooit nog geleerd dat je met manen vlechten een oneven aantal vlechtjes moet hebben.
Dus 11 of 13 of zo.
Waarom weet ik niet eigenlijk.
Maar ik weet niet of dit nog altijd zo is, ik rij al heel lang geen wedstrijden meer.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:17

Ik borstel mijn staart altijd netjes uit en heb er nog nooit iets van gehoord, ik vind het maar een rare regel.

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:23

Nou, het hangt ook af van de jury denk ik, soms zijn ze niet te snappen :+ we hadden over een tijd dressuurwedstrijd ( aangespannen ) en we kregen een 4 voor de verzorging 2 weken later hadden we weer een dressuurwedstrijd, met net dezelfde jury en onze aanspanning was net net net hetzelfde, niets verschil zat erop, en toen kregen we ineens een 9.. Raar toch? :D
Groetjes

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:51

svdijk86 schreef:
hahaha :P bij welk ras is dat dan?

ik denk een andalusier merrie.
Die worden op keuring vaak zo voorgesteld.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:07

Andalusier merrie zou kunnen :)) Maar nee, het is een Engelse Hunter Cob. Dat is niet echt een ras, maar een type.

Je kunt het hier wel ongeveer op zien (zelfde type, alleen is die van ons donkerbruin en groter):

http://www.paintballgypsycobs.com/users ... ies111.jpg

Ik heb overigens als ik met haar ga starten wel een vergelijkbaar tweed jasje, bruine laarzen, off-white broek. Mn outfit is aangepast aan de oorsprong van het paard :-)

Marije_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:29

Ik vind dit altijd zo'n oneerlijk onderdeel. De een vind dat vlechtjes horen, de volgende vind een losse, mooi uitgeklitte staart ook goed en de laatste denkt er helemaal niet over na. Je bent altijd maar afhankelijk van de mening van de jury. Natuurlijk is dat bij dressuur altijd zo, maar in een proefje zijn het gewoon een soort van regels en is het toch wel wat beter te beoordelen. Bij de verzorging is het een heel ander verhaal. Ik vind dat als je paard er gewoon verzorgd uitziet, niet perse helemaal ingevlochten e.d, dan zou je al een voldoende moeten krijgen.
Want stel je hebt een prachtige Andalusier met geweldige golvende manen, waarom zou je die gaan invlechten?

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:54

Apple schreef:
Andalusier merrie zou kunnen :)) Maar nee, het is een Engelse Hunter Cob. Dat is niet echt een ras, maar een type.

Je kunt het hier wel ongeveer op zien (zelfde type, alleen is die van ons donkerbruin en groter):

http://www.paintballgypsycobs.com/users ... ies111.jpg

Ik heb overigens als ik met haar ga starten wel een vergelijkbaar tweed jasje, bruine laarzen, off-white broek. Mn outfit is aangepast aan de oorsprong van het paard :-)

Ach wat zat ik ernaast :D
ja die hebben dat ook, helemaal niet bij nagedacht :o

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 22:00

Marije_Paard schreef:
Ik vind dit altijd zo'n oneerlijk onderdeel. De een vind dat vlechtjes horen, de volgende vind een losse, mooi uitgeklitte staart ook goed en de laatste denkt er helemaal niet over na. Je bent altijd maar afhankelijk van de mening van de jury. Natuurlijk is dat bij dressuur altijd zo, maar in een proefje zijn het gewoon een soort van regels en is het toch wel wat beter te beoordelen. Bij de verzorging is het een heel ander verhaal. Ik vind dat als je paard er gewoon verzorgd uitziet, niet perse helemaal ingevlochten e.d, dan zou je al een voldoende moeten krijgen.
Want stel je hebt een prachtige Andalusier met geweldige golvende manen, waarom zou je die gaan invlechten?

Friezen hoeven op wedstrijd voor friezen helemaal niet ingevlochten te zijn als ze mooie manen hebben.
Tussen de "gewone" paarden weer wel, tenminste.. veel jury's vinden toch wel dat dat hoort.

Het is scheef idd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:10

svdijk, wat jij zegt is niet helemaal waar. Als de manen netjes getoiletteerd zijn bij een Fries, hoeven ze echt niet ingevlochten, aangezien dat bij het ras hoort, zie eerdere posts over de reglementen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 22:29

Heb toch wel vaker geschreven bij jury's waarbij ik op protocol moest schrijven dat er een
hengstenvlecht in moet omdat hij ingevlochten dient te zijn....

Nja.. toch weer die persoonlijke voorkeuren he! Het blijft lastig.. dat dressuur _O-

(dat ene puntje meer of minder maakt mij niet uit, vind het gewoon apart hoe paarden
soms bekeken worden)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:32

Sommige jurys zijn erg van de oude stempel, en hebben moeite met nieuwere reglementen. Zeker met zoiets als verzorging, dat is toch iets persoonlijks. Zelf maak ik er een sport van om er tiptop uit te zien. Waarom, als ik toch altijd maar standaard een 7 krijg? Omdat ik trots ben op mijn paardje, en er graag compleet verzorgd uit te zien. Kreeg laatst een compliment van de moeder van een tegenstander, die vond dat we er erg chique uitzagen. Daar ben ik dan net zo blij mee als een hoog cijfer!

marjolein_elJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:40

Ik laat de voorpluk en staart meestal los, gewoon omdat ik het écht niet kan. :P

Vind het wel jammer, het is wel netter, vooral de voorpluk. Maargoed dat is nu even niet belangerijk,

ik haal altijd goede cijfers voor de verzorging. Of ik het nou wel of niet vlecht. Ik heb ook 9ens gehad terwijl ik alleen de manen had geknot.

Maakt dus niet zoveel uit, hangt vooral van de jury af.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:10

Als jurylid zijnde let ik er niet op. Juist bij paarden vind ik een ingevlochten staart erg 'penny' overkomen. Imo is dit iets wat je bij de ponies doet, niet bij de paarden. Ik doe zelf ook niets aan de staarten, en dat punt minder met de verzorging neem ik graag voor lief (heb trouwens altijd een 8). Als ik daar mijn winstpunten mee zou moeten halen zou het niet best zijn ..