Wie rijd er in de B met sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Atina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:59

Zelf rijd ik ook met sporen, maar dat komt omdat mijn paard niet tegen een zweep kan.

Maar je merkt in de afgelopen jaren wel, dat het rijden met sporen een soort modetrend is geworden. Ruiters en amazones proberen niet meer eerst hun paard/pony goed aan het been te krijgen, maar nemen gelijk een spoortje. Op maneges zie je dat "men" zelfs bij lesklanten al sporen om laat doen.
Een spoor is inderdaad een hulpmiddel. Het paard moet eerst goed aan het been zijn en dan kan je een spoortje gebruiken voor de finetuning.
De helft van de mensen die met sporen rijden, hebben ze, mijns inziens, niet nodig of kunnen niet correct met sporen rijden.

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:01

ik begon zonder sporen, maar mijn pony is niet actief op been dus daarom rij ik met sporen!
en rij thuis B, en op concour alleen nog springen

en werdt eerst ook wel met zweep en dan zonder sporen geprobeerd maar wat werkte niet bij mijn pony

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:02

Ik dacht ook dat het verboden was, en dat je pas vanaf L1 met sporen mocht rijden ö
Want naar mijn mening, als je in de B al sporen nodig hebt, dan moet je toch eens een paar lessen nemen of je paard wat meer aan het been rijden...
Sporen zijn er om je hulp te verfijnen, alleen in de B is het naar mijn mening niet bepaald nodig met sporen te rijden!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:06

ik rij ook maar in de B maar rij bijna altijd met sporen, ik geef toe dat ik een zweep onhandig vind en ik er niet goed mee overweg kan, bovendien wordt mijn paard enorm stuiterig van een zweep, dus dat is niet bepaald handig te noemen en ik krijg er alleen maar een paard mee van dat ipv fris op het been reageert, gaat wegspringen voor de zweep.
Bovendien zijn er op wedstrijd zoveel nieuwe indrukken en met sporen kan je "onopvallende" toch je paard duidelijk maken dat er benen langs zijn lichaam hangen die hem iets willen duidelijk maken...

dat je sporen moet verdienen is grotendeels waar. alleen kan je niet aan de hand van een klasse bepalen of iemand z'n sporen verdiend heeft of niet.
Vroeger kon hier bv iemand op 1 seizoen meerdere keren van klasse veranderen ('t was voldoende om een 1ste prijs te rijden), dus een gemiddelde ruiter kon als hij een goed geschoold paard had snel in de M geraken. Maar ook het omgekeerde, ik ga van mezelf absoluut niet zeggen dat een goede ruiter ben, want rij nog steeds in de B
MAAR ik heb steeds jonge groene paarden van net zadelmak doorgereden totdat ze qua niveau een L1 proefje konden lopen. Ik heb nooit echt slechte punten gekregen (altijd meer dan 60%) maar nooit top 5 wat nodig was om winstpunten te bekomen... Du ik zou na 10 jaar nog steeds niet met sporen mogen rijden, omdat ik ook nooit langer dan 2 seizoenen met een pony of paard gereden heb...

Mayflower_

Re: Wie rijd er in de B met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:08

Nee ik rij niet met sporen. In de B hoef ik geen hulpen te verfijnen en kan prima alleen met het zweepje (als het nodig is). Hulpen verfijnen begint pas bij M vind ik!

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:09

Ik heb 3 paarden in de B en ik rij ze alle zonder sporen. Heb wel met sporen gereden maar nu niet meer. Het gaat heel goed zo zonder sporen. Het maakt mij niet uit of ik nu met of zonder sporen rij.Het is mij om het even :). Ik heb eigenlijk ook een beetje het gevoel dat het een mode verschijnsel is. Net als bontje onder het zadel en martingaal bij het springen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:09

hier is al een topic over ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:13

Ik gebruik ook sporen. Ook in de B.

Nou, gebruiken?! Ik gebruik hem eigenlijk helemaal niet, mijn benen bungelen, op welk paard ik ook zit, onder de buik uit.

Melissa_101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:14

Voor sommige paarden zou het beter zijn als de ruiter geen sporen omdeed, maar dat zie je niet alleen in de B maar ook nog wel in 't M, mensen die constant lopen te prikken!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:17

Melissa_101 schreef:
Voor sommige paarden zou het beter zijn als de ruiter geen sporen omdeed, maar dat zie je niet alleen in de B maar ook nog wel in 't M, mensen die constant lopen te prikken!

Dan moet de jury daar een kanttekening van maken.

Of je moet zelf de mond opentrekken als je vind dat er getrapt wordt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:20

love_shyboy schreef:
Ik dacht ook dat het verboden was, en dat je pas vanaf L1 met sporen mocht rijden ö
Want naar mijn mening, als je in de B al sporen nodig hebt, dan moet je toch eens een paar lessen nemen of je paard wat meer aan het been rijden...
Sporen zijn er om je hulp te verfijnen, alleen in de B is het naar mijn mening niet bepaald nodig met sporen te rijden!

:?
Dus omdat ik met sporen in de B rijdt moet ik lessen nemen?
Ik heb les en in overleg met mijn instructrice een spoortje om.
Niet om mijn paard aan het been te krijgen, want hij is prima voorwaarts op mijn been.
Maar hij is wel eens laks in de buiging en valt wel eens door mijn binnenbeen heen. Met een spoortje kan ik hem net dat beetje extra duidelijk maken.
Daarnaast is hij op wedstrijd erg kijkerig en vergeet wel eens dat ik op zijn rug zit. Mijn benen voelt hij dan niet meer (teveel met andere dingen bezig) en met het spoortje kan ik hem even wakker schudden zodat we gewoon verder kunnen rijden.
Ik weet prima wanneer ik ze wel en niet moet gebruiken. En gebruik ze dus ook niet als dat niet nodig is.

utahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:42

Mijn paard reageert zo fijn op je hulpen...geen sporen nodig :D

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:45

Ik heb mijn paard ook super aan mijn hulpen staan dus geen zweep en sporen nodig.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:46

Ik rij in de B, en gewoon zonder spoor. Vind het niet zo nodig. Maar heb er ook helemaal niks tegen.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:32

Mijn paarden reageerden altijd ook erg goed op been, maar deed in het parcours toch altijd wel een spoortje om, om ooit net even dat laatste zetje te kunnen geven om ze te overtuigen wél over de hindernis heen te gaan. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:38

Even een serieuze vraag, wat valt er te verfijnen in de B? Niet aanvallend hoor, maar ik weet het echt niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:53

Willen verbeteren en nog iets meer doorvragen blijft toch in elke klasse Sodeletuut? Achterbeen er NOG wat verder onderdoor krijgen, paard NOG iets verder in laten buigen in de ribpartij.. of dat nu bij een travers of op een volte is, een arbeidsdraf of een verzamelde draf, dat is toch lood om oud ijzer?

xxiloveyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:54

ClaudiaH schreef:
Je mag in de B gewoon met sporen rijden. Sporen zijn er om je hulpen te verfijnen, als je dat beheerst/daar aan toe bent, lijkt het me dat het niet uitmaakt in welke klasse je start om sporen te gebruiken...

idd.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:55

ik rijd ook met sporen, maar rijdt niet met zweep

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:57

Wat een discussie. := Sporen horen bij je uitrusting, net als dat je een rijbroek aanhebt. Je hoort gewoon met een spoor te kunnen rijden zonder dat je die spoor ook gebruikt.

Zo gauw het kan gebruik ik sporen op een zadelmak paard.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:36

Vudress???

Verder sluit ik me bij Claudia aan. Ik rijd ook met sporen en ga binnenkort B starten. Ik rijd met sporen omdat mijn pony nog weleens wil klieren en dan gewoon gaan doen alsof ze mijn been niet voelt. Dan wil ik liever even met mn spoor erbij kunnen om duidelijk te maken dat ze gewoon naar mijn been moet luisteren.

Ik vind het tevens niet klasse gebonden of je wel of niet met sporen moet rijden. En voor degenen wie het erg stoort, leven en laten leven ;)

Uzansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:06

Ik rij ook met sporen in klasse B maar rij niet met zweep.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:08

Ik rijd met sporen, waarom zou ik zonder rijden? Ik rijd bijna altijd met sporen dus waarom zou ik ze op wedstrijd af doen?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:13

Daisies schreef:
Ik rijd met sporen, waarom zou ik zonder rijden? Ik rijd bijna altijd met sporen dus waarom zou ik ze op wedstrijd af doen?

Dan kan ik beter de vraag stellen, waarom rijd je thuis met sporen? :)

Ik heb wel eens een wedstrijd met sporen gereden en rij nu meestal zonder.
Zonder sporen gaat ook prima dus bewaar het dan liever voor later als we het wel nodig hebben zegmaar.

Valt mij ook wel op dat veel mensen met sporen rijden, ik vind dat de mensen dat zelf moeten weten, als hun zich daar goed bij voelen en als het voor hun (paard) beter werkt en ze hem alleen gebruiken waar nodig, waarom niet?
Ik kwam laatst wel iemand tegen op wedstrijd waarvan het paard de hele buik kapot had.. nou dat vind ik dus echt niet normaal, paard reageerde ook voor geen meter op het been (meer).

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:21

Omdat ik kundig genoeg ben om goed met sporen om te rijden? Ik rijd alleen de eerste maanden zonder sporen op jonge paarden en daarna heb ik altijd sporen om, waarom? Omdat ik dit gewend ben en niet in zie waarom het slecht zou zijn.