Afmelden vanwege het weer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zie titel

Nee hoor, ik ben een bikkel
32 (29%)
met meer dan 30 graden ga ik echt niet naar een concours
30 (27%)
Ik ga alleen niet als mijn paard veel last heeft van de hitte
37 (33%)
ik meld alleen af als ik 's middags moet rijden
11 (10%)

Totaal aantal stemmen: 110

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:37

Lielle schreef:
als je rijdt is het zeker koel in de trailer, en met stil staan gewoon in de schaduw zetten.

Dat is echt niet overal mogelijk.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:38

Fitzroy schreef:
Jullie zijn wat voor de Olympische Spelen in Athene volgend jaar Knipoog
Paarden kunnen echt wel wat hitte hebben, ik denk dat de ruiters er meer last van hebben.
Wat vragen wij nou helemaal van onze paarden? Gewoon niet te lang losrijden en klaar ...

Sta jij klaar om mijn paard meteen te koelen enzo??? Die paarden hoeven ook niet vervoerd te worden in een trailer. Ik vind het voorbeeld niet te vergelijken. Onze paarden zijn ook niet in die conditie als die paarden.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:41

Ik start niet als het zo warm is. Het paard kan er veel beter tegen dan ik kan. Als het zo warm is en ik moet veel inspanning leveren dan heb ik kans dat ik sterretjes ga zien. Ik bekijk hoe ik me op de wedstrijddag voel en bij twijfel ga ik dus niet (ik breng hier van te voren het secretariaat wel van op de hoogte en spreek een uiterste afbeltijd af). Ze zeggen wel eens het is voor iedereen gelijk maar dat vindt ik dus niet. De een heeft last van de kou en de andere van de hitte.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:44

beppies schreef:
De een heeft last van de kou en de andere van de hitte.

Haha, idd! Zo zou ik me dus eerder afmelden voor een wedstrijd bij -10 dan bij +30. Bij -10 vriezen mijn tenen er namelijk af als ik niet met thermoschoenen kan rijden. En mijn vingers doen ook niet meer mee, om maar te zwijgen van mijn hersenen Tong uitsteken : ik functioneer dan echt nauwelijks meer. Geen goede uitgangspositie om een wedstrijd te rijden.

Ik weet dat ik makkelijk praten heb met deze temperaturen, ik heb er niet zo'n moeite mee. Maar ik kan me levendig voorstellen dat er mensen zijn die hun activiteiten nu even op een laag pitje zetten. Voor de een begint hitte pas bij 40 graden, voor een ander al bij 25. En sterretjes gaan zien lijkt me niet de bedoeling... Haha!

Marieke22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:53

Wij gaan gewoon op wedstrijd. Paarden kunnen best wat hebben, als je maar het een en ander aanpast.

Wij doen bijvoorbeeld:
- gelijk bij aankomst het paard uit de trailer halen en op een schaduwplekje gaan staan. Natuurlijk niet je paard op de stikhete trailer laten staan terwijl jij van te voren nog even lekker Ice Tea zit te drinken op het terras.....

- korter en minder intensief losrijden dan we gewend zijn. Overigens kun je in stap heel veel goede oefeningen doen om je paard lekker los in zijn lijf te krijgen.

- na de wedstrijd paard op de trailer en gelijk naar huis brengen. We wachten het resultaat en de prijsuitreiking niet af, daar gaan we later zelf voor terug.

Zo gaat het best hoor. Lekker is anders (ook voor ons) maar anders kun je je wedstrijden blijven afzeggen hier in Nederland. Dan weer te koud, dan weer bevroren bodem, dan weer teveel neerslag, dan weer te warm..... pfft.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:06

orionneke schreef:

Sta jij klaar om mijn paard meteen te koelen enzo??? Die paarden hoeven ook niet vervoerd te worden in een trailer. Ik vind het voorbeeld niet te vergelijken. Onze paarden zijn ook niet in die conditie als die paarden.

Ja, mijn paard wordt direkt afgesponsd/gespoten, kleine moeite.
En als je laadklep en deurtje open houdt is het prima te doen in de trailer.
Onze paarden zijn misschien niet in diezelfde conditie maar wij vragen ook niets van ze in verhouding tot die paarden, dus de situatie is wel vergelijkbaar.

Voor de rest ga ik met Marieke22 mee. Dan kun je in Nl. wel overal voor af gaan zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:12

Vlak voor de Spelen in Atlanta is er ook nog heel veel discussie over geweest. Er zijn diverse artikelen over verschenen, als het goed is, heb ik nog wel wat liggen uit een Engels tijdschrift. Atlanta was heel warm, maar de temperaturen van komend weekend komen al een heel eind in de richting. Op het terrein van de SPA kan gezorgd worden voor water om je paard te koelen, dat was vorig jaar ook zo, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als het waternevelgordijn van Atlanta.

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:14

Je moet toch rijden, dus of je dat op wedstrijd doet of thuis... het is nu toch ook wel zo lang achter elkaar warm dat je ook je paard niet altijd een rustdag kunt geven.
Ik ga wel gewoon op wedstrijd. Nu hoef ik ook niet ver te rijden met mijn paard, dus dat is wel een geluk. Verder pas ik ook gewoon het losrijden een beetje aan, maar vooral door meer te stappen. Na het rijden lekker even laten drinken, afsponsen en meteen terug naar huis. Dan kom ik later wel weer voor het protocol. Ook een voordeel van dicht bij huis starten:-)

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:15

Uhmm sorry dat ik het zeg maar met zoon warm weer ga je toch niet mer op concours das dierenleed man. hoe vind jij het in een auto die heel de dag in de zon staat zonder airco te zitten.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:18

Nee, ik ga zeker niet starten met Tjalko. Ik zou komende zondag wedstrijd hebben (met Coby10) en heb die vorige week al afgezegd. Nou moet ik zeggen dat Tjalko extreem slecht tegen dit weer kan en na een drafje in de wei al staat te hijgen en te pompen. Het was zelfs zo erg dat we een paar weken geleden zijn hart en longen na hebben laten kijken door de VA.
Tjal staat nu van 's ochtend 6 tot een uur of 10 in het land en 's avonds maak ik een stapritje met hem. Hij heeft nu dus verplicht vakantie en in september pak ik hem wel weer op. Ik denk wel dat een zwarte koudbloed sowieso slechter tegen de hitte kan dan een paard met wat meer bloed.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:21

PintoNatal schreef:
Uhmm sorry dat ik het zeg maar met zoon warm weer ga je toch niet mer op concours das dierenleed man. hoe vind jij het in een auto die heel de dag in de zon staat zonder airco te zitten.

Als ik op wedstrijd ga, staat mijn paard niet een hele dag in de trailer. Hij staat er in voor het transport (een kwartiertje heen en een kwartiertje terug). Bovendien zetten we de raampjes open en we rijden altijd al met het dekzeiltje open, dan is het er best wel uit te houden. Daarna mag hij eruit, we rijden even en dan de proeven. Met dit weer neem ik ook water mee, maar dat drinkt hij meestal niet. Snel naar huis en dan onder de slang, lekker afkoelen en met een bak slobber terug naar stal.
Dat is dus niet te vergelijken met een hele dag in een afgesloten auto te zitten.

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:24

Met dit weer start ik zeker niet. M'n paarden hoeven niet in die bloedhitte een wedstrijd te lopen i.c.m. de wedstrijdstress. Ze moeten nog langer mee dan vandaag en daarbij, het is maar een wedstrijd. Ik wacht wel op de volgende Knipoog

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:33

Ik zeg eigenlijk alleen maar af wanneer het flink sneeuwt of ijzelt. En dat is nog maar 1 keer voorgekomen. Als het warm is dan blijf ik gewoon bij mijn paard en laat ik haar van de trailer onder een boom lekker grazen. En we rijden maar 10 minuten in, dan is ze ook wel los met dit weer.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:46

Coby10"]
Je moet toch rijden, dus of je dat op wedstrijd doet of thuis... het is nu toch ook wel zo lang achter elkaar warm dat je ook je paard niet altijd een rustdag kunt geven.
[/quote]

Thuis rijden of op wedstrijd vindt ik wel 2 verschillende dingen persoonlijk.
En waarom je paard niet lekker vakantie geven met deze hitte als hij daar slecht tegen kan, hij zal je er alleen maar dankbaar om zijn.

[quote="Coby10 schreef:
Ik ga wel gewoon op wedstrijd. Nu hoef ik ook niet ver te rijden met mijn paard, dus dat is wel een geluk. Verder pas ik ook gewoon het losrijden een beetje aan, maar vooral door meer te stappen. Na het rijden lekker even laten drinken, afsponsen en meteen terug naar huis. Dan kom ik later wel weer voor het protocol. Ook een voordeel van dicht bij huis starten:-)

Maarja er zijn paarden die ondanks zo'n behandeling het toch niet trekken, dus dan is het verstandiger je paard thuis te laten. Je doet het immers nog steeds voor je lol toch?

Veel succes komend weekend ik ga duimen voor een fris windje voor de mensen die wel gaan starten.....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:02

Ik rijd afhankelijk van het weer dus smorgens vroeg........de ene keer sta ik om 6 uur op de andere keer om 8 uur. Ik houd goed in de gaten wat de temperatuur snachts wordt en afhankelijk daarvan bepaal ik de tijd waarbij ik opsta.

Verder vind ik het onzin dat je dan altijd een wedstrijd af kan melden. Zo extreem als dit jaar hebben we het nooit gehad!

Geef mij maar dan maar liever koud weer. Ik kan niet goed tegen de hitte. Laat staan om met een cap op te rijden en dergelijke. Je mag je hond toch ook niet een een auto laten zitten.....

Maar ja hier blijven de meningen over verdeeld, maar wij en onze paarden zijn niet gemaakt op hittes boven de 30 graden en dat is en blijf mijn mening. Ga je nou ook intensief fietsen met je hond midden op de dag??? Moet je dan horen wat je voor opmerkingen naar je hoofd krijgt geslingerd!!!!

Jullie wonen zeker bijna allemaal in het noorden van het land die zeggen dat het makkelijk kan????

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:09

In het oosten en noorden kan het ook knap warm zijn hoor, afgelopen zaterdag had ik die wedstrijd in Drenthe en daar was het 31 graden. Trainen doe ik altijd op de Holterberg en daar is het nu ook aardig tropisch.

Ik blijf erbij dat het verschilt van paard tot paard en van mens tot mens. De een kan er beter tegen dan de ander. En je kunt idd paarden in NL niet vergelijken met paarden in bijvoorbeeld Spanje of Griekenland. Die beesten hebben ieder jaar gedurende langere tijd te maken met heet weer. Zij zijn er op ingesteld, net als de mensen die daar wonen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 06-08-03 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:09

Fitzroy schreef:

En als je laadklep en deurtje open houdt is het prima te doen in de trailer.

Doe maar link, dat gebeurt bij mij dus echt niet: Ik heb eens een paard er onderdoor zien (proberen) te kruipen. Dan doe je je klep echt in het vervolg wel dicht.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:10

met onze paarden in Den Bosch?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:13

Lielle schreef:
met onze paarden in Den Bosch?

Snap ik even niet (het zal het warme weer wel zijn Verward ).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:30

reactie op Orionneke Haha!

wuppie102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:33

ik moet vrijdag utrechtse kampioenschappen rijden, ik moet om 8 over half twaalf. ik zat er eerst ook aan te denken om af te zeggen maar ik ga wel . het is ook maar 1 proefje dus dat moet nog te doen zijn

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:40

Bijj kampioenschappen mag je al helemaal niet zo maar afzeggen. Dan moet je wel met een DA of doktersverklaring komen.

wuppie102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:40

o haha goed dat je het zegt dat wist ik helemaal niet. weer wat geleerd

Marieke22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:57

orionneke schreef:
Jullie wonen zeker bijna allemaal in het noorden van het land die zeggen dat het makkelijk kan????

Nee hoor, ik woon in Arnhem en rijd in Hoenderloo. Wedstrijden zijn dan ook altijd in de omgeving Hoenderloo/Apeldoorn. Zeker niet het koelste deel van het land.

Wat ik nog wel even wil toevoegen aan mijn vorige reactie: je moet natuurlijk wel altijd op de gesteldheid van je paard blijven letten. Als je merkt dat je paard er duidelijk last van heeft, dan is het tijd om te stoppen. En dan heb ik het niet over overmatig zweten en meer afgemat zijn, maar over bijvoorbeeld paarden die gaan zwabberen omdat ze pap-benen hebben door de warmte. Hebben we nl. ook eens gehad met een paard op wedstrijd, die was echt niet meer vooruit te krijgen door bovengenoemde reden. Mag duidelijk zijn dat we toen het paard teruggetrokken hebben uit de wedstrijd en haar naar huis hebben gebracht.

Ik rijd wedstrijden met een Anglo-Arabier. Dit paard heeft het wellicht wat zwaarder met warm weer, maar het is niet ondoenlijk. Ook in de training thuis is hij nog fit en fris genoeg om allerlei trucjes uit te halen....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:59

Het lijkt mij juist dat een Anglo-Arabier het bij warm weer relatief niet zo zwaar heeft als een paard dat minder hoog in het bloed staat. In de endurance is het doorgaans zo dat bloedpaarden (Arabieren, volbloeds) gemakkelijker hun warmte kwijt kunnen dan bijvoorbeeld Fjorden of tuigers. Dat is hun voordeel bij deze tak van sport.