Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Seltje schreef:Ik ben heel blij dat bij ons op stal verplicht is te enten, paard komt maar zelden buiten, af en toe een boswandelingetje, maar geen wedstrijden ofzo. Nu staat hij met het rhinovirus, zonder inenting had meneer al mooi dood geweest, nu gaat hij er wel doorkomen.
Dus ik ent mooi elk half jaar verder, zelfs nu dat hij in volledige quarantaine staat, zonder die inenting had ik nu zelfs geen knuffelpaardje mee gehad.
Maarja, ieder beslist daarover wat hij wilt.
kynshiri schreef:Seltje schreef:Ik ben heel blij dat bij ons op stal verplicht is te enten, paard komt maar zelden buiten, af en toe een boswandelingetje, maar geen wedstrijden ofzo. Nu staat hij met het rhinovirus, zonder inenting had meneer al mooi dood geweest, nu gaat hij er wel doorkomen.
Dus ik ent mooi elk half jaar verder, zelfs nu dat hij in volledige quarantaine staat, zonder die inenting had ik nu zelfs geen knuffelpaardje mee gehad.
Maarja, ieder beslist daarover wat hij wilt.
het is dus dikke zever (sorry dat ik het zeg) dat hij zonder enting zeker dood zou zijn geweest he...
er zijn verschillende varianten van rhino. tegen een aantal daarvan kan je enten (oa tegen de variant die abortus veroorzaakt bij drachtige merries) tegen zo goed als de helft van de varianten kan je niet enten... als je paard ziek wordt heeft hij een van die varianten te pakken, zo simpel is het...
BrittKitt schreef:Ik vind gewoon dat enten eigen risico zou moeten zijn. Ik breng jou paard niet per se in gevaar als ik mijn paard niet ent, daarvoor is jou paard ingeent ten slotte. Maar ik zal er wel te makkelijk over denken, schijn ik wel vaker te doen
Urielle schreef:Ik vraag me ook af waar het 8 maanden verhaal vandaan komt. Niet dat ik het niet geloof, maar mijn DA stelt dat het zeker langer dan 12 maanden werkt. Daarom ben ik wel benieuwd naar de bron. Vaccinaties worden immers ook steeds aangepast en verbeterd.
Sodeletuut schreef:Uit wetenschappelijke studies en informatie van de producenten van vaccins is vast komen te staan dat de werkzaamheid van de vaccinatie na 8 maanden is afgelopen.
http://www.develdruiters-millingen.nl/enten.htm
kynshiri schreef:Keuningkje schreef:Vind je het gek? Je paard maar ook iemand anders zn paard kan ziektes overbrengen en bij binnen wedstrijden kan jij met je paard de hele manege boel verzieken!
alleen de niet geënte paarden worden ziek hoor, dus waar maak je je zorgen om?
Anoniem schreef:ik heb nu sinds iets dan langer dan een jaar een eigen paard, en zij is ook geent. ( nu 2x bij mij)
maar nu ik dit allemaal zo lees en even nadenk over mijn andere dieren thuis zit er toch wel een waarheid in waarom je niet zou enten.
mijn katten/honden laat ik ook niet tegen influenza enten. ik werd vorig jaar opgeroepen voor de mexicaanse griep enting, ook niet gedaan...
vind het onzin om te enten tegen influenza en je stopt inderdaat allemaal troep in je paard...
zal even weer met de dierenarts praten en dingen hierover opzoeken!
wel nog een kleine vraag:
als je paard naasr de kliniek moet, mag je ook gaan als deze niet is ingeent?
trekpaardluf schreef:Anoniem schreef:ik heb nu sinds iets dan langer dan een jaar een eigen paard, en zij is ook geent. ( nu 2x bij mij)
maar nu ik dit allemaal zo lees en even nadenk over mijn andere dieren thuis zit er toch wel een waarheid in waarom je niet zou enten.
mijn katten/honden laat ik ook niet tegen influenza enten. ik werd vorig jaar opgeroepen voor de mexicaanse griep enting, ook niet gedaan...
vind het onzin om te enten tegen influenza en je stopt inderdaat allemaal troep in je paard...
zal even weer met de dierenarts praten en dingen hierover opzoeken!
wel nog een kleine vraag:
als je paard naasr de kliniek moet, mag je ook gaan als deze niet is ingeent?
dat vind ik een goede vraag.. dat vroeg ik mij ook al af..
Urielle schreef:Dit staat bijv op de website van Fort Dodge (Duvaxyn)
"Following administration of the second dose of the primary vaccination course, protective antibody titres against the listed equine influenza strains last at least 6 months. After completion of the 3 dose primary vaccination course and for subsequent booster vaccinations, protective antibody titres against the listed equine influenza strains last at least 1 year."
Urielle schreef:kynshiri schreef:alleen de niet geënte paarden worden ziek hoor, dus waar maak je je zorgen om?
Dat is niet waar Kynshiri.
Een inenting is nooit een garantie dat je paard (kind/hond/..) niet ziek zal worden, wel zal de ziekte milder verlopen omdat er al weerstand is opgebouwd.
Sodeletuut schreef:Ja dat mag. Ben al zo vaak naar de kliniek geweest, al naar twee verschillenden, en nergens werd gevraagd naar entingen.