Inenten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Re: Inenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:55

Ik ben heel blij dat bij ons op stal verplicht is te enten, paard komt maar zelden buiten, af en toe een boswandelingetje, maar geen wedstrijden ofzo. Nu staat hij met het rhinovirus, zonder inenting had meneer al mooi dood geweest, nu gaat hij er wel doorkomen.
Dus ik ent mooi elk half jaar verder, zelfs nu dat hij in volledige quarantaine staat, zonder die inenting had ik nu zelfs geen knuffelpaardje mee gehad.
Maarja, ieder beslist daarover wat hij wilt.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:57

ik verzorg persoonlijk de basisinentingen voor jonge paarden (met name tetanus dan). vanaf dan ent ik inderdaad bij lange niet elk jaar. ik wilde de tetanus eigenlijk eens preventief laten herhalen (is toch al zeker 5 jaar geleden), maar de DA's hier beweren bij hoog en laag dat dat enkel tesamen met de influenza kan en dus elk jaar moet. Ik heb een pony die overdreven reageert op de griepprik en vind het bovendien rommel...
ik ga dus nu ook voor serum en een prik als mijn paarden een verwonding zouden oplopen. het enige risico dat ik dan wel neem is dat ze ook een kleine (maar bv wel diepe) verwonding kunnen hebben die je over het hoofd ziet en waar ze toch tetanus door oplopen...
maar, dat beest van mij kan ook zo meteen als ik ga voederen met de pootjes omhoog liggen in de paddock van de koliek en daar kan ik ook nx aan doen...
de grote pony heeft hier trouwens in november vermoedelijk influenza gehad. was 3 dagen echt triestig ziek, maar daarna weer prima in orde.
enkel rhino zou ik toch overwegen voor een drachtige merrie vermits de mijne geaborteerd heeft een aantal jaar terug (vermoedelijk wegens tegen nx ingeënt en pech gehad) (ik had ze overigens net drachtig gekocht ,dus dat was niet mijn keuze toen)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:03

Seltje schreef:
Ik ben heel blij dat bij ons op stal verplicht is te enten, paard komt maar zelden buiten, af en toe een boswandelingetje, maar geen wedstrijden ofzo. Nu staat hij met het rhinovirus, zonder inenting had meneer al mooi dood geweest, nu gaat hij er wel doorkomen.
Dus ik ent mooi elk half jaar verder, zelfs nu dat hij in volledige quarantaine staat, zonder die inenting had ik nu zelfs geen knuffelpaardje mee gehad.

het is dus dikke zever (sorry dat ik het zeg) dat hij zonder enting zeker dood zou zijn geweest he...
er zijn verschillende varianten van rhino. tegen een aantal daarvan kan je enten (oa tegen de variant die abortus veroorzaakt bij drachtige merries) tegen zo goed als de helft van de varianten kan je niet enten... als je paard ziek wordt heeft hij een van die varianten te pakken, zo simpel is het...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:04

Dat verhaal van regels zijn regels is zo'n dooddoener!
Wij enten onze paarden ook niet. Hond is alleen geent op Rabies anders hebben we een probleem in Tjechie.
Maar mijn kinderen worden ook selectief ingeent. Er zijn entingen die ergen zijn dan het virus of de ziekte zelf, maar er zijn ook entingen die wel degelijk een bescherming bieden zoals tetanus.

Maar het word tijd dat er eens eerlijk gesproken worden over de bijstoffen in vaak in entingen zit, zodat we zelf eerlijk onze keuze kunnen maken!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:07

kynshiri schreef:
Seltje schreef:

het is dus dikke zever (sorry dat ik het zeg) dat hij zonder enting zeker dood zou zijn geweest he...
er zijn verschillende varianten van rhino. tegen een aantal daarvan kan je enten (oa tegen de variant die abortus veroorzaakt bij drachtige merries) tegen zo goed als de helft van de varianten kan je niet enten... als je paard ziek wordt heeft hij een van die varianten te pakken, zo simpel is het...

Mja, er zijn 4 dierenartsen bijgeweest, en die hebben dat alle 4 gezegd, ik zou ergens nog kunnen geloven dat 1 DA dat zegt, maar als meerdere het zeggen zal er toch wel ergens een waarheid in zitten...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:02

Wat een onzin Kynshiri, dat het alleen maar samen kan worden gegeven 8)7

Kost de dierenarts soms meer geld omdat niet iedereen alleen tetanus wil geven (of niet weet dat het kan) en dat ze daardoor langer met hun ampullen blijven zitten. Maar het kan al jaren :=

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:57

ja dat weet ik, dat is het ergste van al! ik wéét dat het kan en vraag er ook expliciet naar en dan nog bij hoog en laag gaan beweren dat dat niet kan en dat je altijd zo'n combinatievaccin moet geven.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:04

Entingen zijn rotzooi.
Mijn paard heeft 2jaar geleden ,door een influenza-tetanus enting, een niet meer werkend immuumsysteem gehad. Komt nauwelijks voor maar kan -is bijna altijd- wel dodelijk zijn.
De reden waarom ik toch ent? Omdat mijn paard anders op geen enkele kliniek welkom is - en aangezien hij regelmatig moet wil ik dat risico niet nemen...

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:27

Misschien kopen veel dierenartsen alleen het combinatievaccin?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:52

Ja klopt, dat doen ze. Om mijn eerder aangegeven reden dat veel mensen niet weten dat ze ook apart kunnen vaccineren, of er niks om geven of het niet willen. Dat betekent voor de dierenartsen dat ze langer met hun voorraad zitten en dat kost ze dus geld. Zeker omdat nog niet zoveel mensen naar losse tetanusinentingen vragen, in verhouding tot de normale hoeveelheid inentingen. Vandaar dat nog niet zoveel dierenartsen er aan willen.
Niet echt klantvriendelijk, maar er valt wel iets voor te zeggen vanuit hun oogpunt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:26

BrittKitt schreef:
Ik vind gewoon dat enten eigen risico zou moeten zijn. Ik breng jou paard niet per se in gevaar als ik mijn paard niet ent, daarvoor is jou paard ingeent ten slotte. Maar ik zal er wel te makkelijk over denken, schijn ik wel vaker te doen :+

In zekere zin breng je anderen wel in gevaar omdat virussen in grotere getale sneller kunnen muteren. Bij massavaccinatie is het zelfs mogelijk dat virussen compleet verdwijnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:30

Ik vraag me ook af waar het 8 maanden verhaal vandaan komt. Niet dat ik het niet geloof, maar mijn DA stelt dat het zeker langer dan 12 maanden werkt. Daarom ben ik wel benieuwd naar de bron. Vaccinaties worden immers ook steeds aangepast en verbeterd.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 19:32

Urielle schreef:
Ik vraag me ook af waar het 8 maanden verhaal vandaan komt. Niet dat ik het niet geloof, maar mijn DA stelt dat het zeker langer dan 12 maanden werkt. Daarom ben ik wel benieuwd naar de bron. Vaccinaties worden immers ook steeds aangepast en verbeterd.

Ik zal het even voor je opzoeken. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 19:33

Keuningkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:38

Vind je het gek? Je paard maar ook iemand anders zn paard kan ziektes overbrengen en bij binnen wedstrijden kan jij met je paard de hele manege boel verzieken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:11

Sodeletuut schreef:
Uit wetenschappelijke studies en informatie van de producenten van vaccins is vast komen te staan dat de werkzaamheid van de vaccinatie na 8 maanden is afgelopen.
http://www.develdruiters-millingen.nl/enten.htm

Bedankt!
Ik zou dan wel weer willen weten van wanneer die onderzoeken zijn, want de info op deze website kan net zo goed gewoon gedateerd nageblaat zijn.

Dit staat bijv op de website van Fort Dodge (Duvaxyn)
"Following administration of the second dose of the primary vaccination course, protective antibody titres against the listed equine influenza strains last at least 6 months. After completion of the 3 dose primary vaccination course and for subsequent booster vaccinations, protective antibody titres against the listed equine influenza strains last at least 1 year."

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:04

Keuningkje schreef:
Vind je het gek? Je paard maar ook iemand anders zn paard kan ziektes overbrengen en bij binnen wedstrijden kan jij met je paard de hele manege boel verzieken!

alleen de niet geënte paarden worden ziek hoor, dus waar maak je je zorgen om?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 23:06

Keuningkje schreef:

Misschien eerst even nadenken voor je wat typt? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:30

ik heb nu sinds iets dan langer dan een jaar een eigen paard, en zij is ook geent. ( nu 2x bij mij)
maar nu ik dit allemaal zo lees en even nadenk over mijn andere dieren thuis zit er toch wel een waarheid in waarom je niet zou enten.
mijn katten/honden laat ik ook niet tegen influenza enten. ik werd vorig jaar opgeroepen voor de mexicaanse griep enting, ook niet gedaan...
vind het onzin om te enten tegen influenza en je stopt inderdaat allemaal troep in je paard...
zal even weer met de dierenarts praten en dingen hierover opzoeken!

wel nog een kleine vraag:
als je paard naasr de kliniek moet, mag je ook gaan als deze niet is ingeent?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:11

kynshiri schreef:
Keuningkje schreef:

Dat is niet waar Kynshiri.
Een inenting is nooit een garantie dat je paard (kind/hond/..) niet ziek zal worden, wel zal de ziekte milder verlopen omdat er al weerstand is opgebouwd. :)

LadybirdJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:51

Anoniem schreef:
ik heb nu sinds iets dan langer dan een jaar een eigen paard, en zij is ook geent. ( nu 2x bij mij)
maar nu ik dit allemaal zo lees en even nadenk over mijn andere dieren thuis zit er toch wel een waarheid in waarom je niet zou enten.
mijn katten/honden laat ik ook niet tegen influenza enten. ik werd vorig jaar opgeroepen voor de mexicaanse griep enting, ook niet gedaan...
vind het onzin om te enten tegen influenza en je stopt inderdaat allemaal troep in je paard...

dat vind ik een goede vraag.. dat vroeg ik mij ook al af..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 13:04

trekpaardluf schreef:
Anoniem schreef:

dat vind ik een goede vraag.. dat vroeg ik mij ook al af..

Ja dat mag. Ben al zo vaak naar de kliniek geweest, al naar twee verschillenden, en nergens werd gevraagd naar entingen. :)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:07

Urielle schreef:
Dit staat bijv op de website van Fort Dodge (Duvaxyn)
"Following administration of the second dose of the primary vaccination course, protective antibody titres against the listed equine influenza strains last at least 6 months. After completion of the 3 dose primary vaccination course and for subsequent booster vaccinations, protective antibody titres against the listed equine influenza strains last at least 1 year."

Ik ben er verder niet in thuis wat er gebeurd met een paard wat voor de eerste keren gevaccineerd word tegen influenza. Ik weet dat ze binnen een korte periode nog een keer herhaald gevaccineerd moeten worden (geld ook voor paarden die je langer dan een jaar na de laatste enting laat enten is mij verteld). En verder jaarlijks gevaccineerd moeten worden zodat het 'werkt'.
In het stukje hierboven word gesproken over 3 primaire vaccinaties (dus 3 opeenvolgende vaccinaties volgens het normale schema van dit vaccin) in combinatie met verdere booster vaccinaties. Dit zou kinnen neerkomen, voor het vaccin wat hier word gebruikt, op jaarlijkse vaccinaties van 3 jaar op een rij plus nog extra vaccinaties ertussenin. Dat is niet iets wat er hier in Nederland gebeurd volgens mij. Ik vraag me af of er verder onderzoek in in gedaan voor verschillende vaccins. Ik zal als ik tijd heb op mijn werk hier even naar zoeken (heb daar net wat meer toegang tot sites voor wetenschappelijke artikelen). Welke vaccins worden gemiddeld in Nederland gebruikt? Een van Intervet en welke nog meer?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:43

Urielle schreef:
kynshiri schreef:

Dat is niet waar Kynshiri.
Een inenting is nooit een garantie dat je paard (kind/hond/..) niet ziek zal worden, wel zal de ziekte milder verlopen omdat er al weerstand is opgebouwd. :)

Klopt!
Ik heb het er laatst met onze da nog over gehad, paarden kunnen er wel degelijk last van krijgen, het zij idd in een mildere vorm.
Maar dan ook kunnen de geënte paarden de niet geënte paarden besmetten.
Bij ons op stal is het ook verplicht om de paarden/pony's te enten.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:44

Sodeletuut schreef:
Ja dat mag. Ben al zo vaak naar de kliniek geweest, al naar twee verschillenden, en nergens werd gevraagd naar entingen. :)

Mijn entingen zijn altijd nagekeken.
Vind ook als er influenza op een kliniek uitbreekt (zieke paarden, minder weerstand), deze kliniek erg slecht te werk is gegaan.
Zou niet mogen gebeuren.