Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:39

Ik irriteer me niet aan het feit dat er veel mensen met een spoor rijden, maar wel aan het gebruik ervan. Ik zie op concours mensen die hun sporen extreem hoog doen en vervolgens elke pas ermee lopen te prikken. Als je erg lange benen hebt, snap ik dat je ze hoger doet, maar echt bijna iedereen doet ze hoog. Ik ben niet op sporen tegen, als je ze goed gebruikt.. Heb bij mij luilak een wielspoor zonder 'stekels', en vind dat fijn rijden. Tegen elke andere spoor protesteert hij.. Twee andere paarden rij ik zonder spoor, omdat ze dat niet nodig zijn. Alleen op wedstrijd af en toe wel..

Zonnetje81

Re: Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:40

Als je ze onder je hak hangt dan moet je nog je voet extreem optillen dus dan is het effect weg.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:43

_Jessie schreef:
sommige mensen zie ik echt met onwijze lange sporen rijden dat vind ik ook weer overdreven.

een langere spoor wilt niet per definitie zeggen dat die spoor ook scherper is ;)
sommige mensen hebben dat gewoon nodig omdat ze b.v. langere benen hebben ;)

ik heb een spoortje op maat laten maken... omdat ik een klein spoortje met een glad wieltje wilde...
waarom? bij goed gebruik is een glad wieltje vele malen zachter dan een stomp spoortje...
een stomp spoortje prikt op een plaats, terwijl een glad wieltje rolt over een een bredere plek...
en mijn pony reageert hier dus ook beter op dan op een stomp spoortje waarbij hij helemaal naar werd ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:44

Zou het niet gewoon letterlijk "mode" zijn...? En dan bedoel ik dus ook echt: dat het er leuk uitziet? Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik een outfit "affer" vind met een spoortje om de enkel van een mooie dressuurlaars. En dat terwijl ik zelf heilig overtuigd ben van het moeten kunnen rijden zonder spoor!

En buiten dat blijft het natuurlijk een kwestie van "erbij horen": zo ging dat bij ons op de manege al: "gevorderde" ruiters droegen sporen, ergo: draag je sporen dan ben je "gevorderd"...

Erg kromme redenering, maar volgens mij werkt het wel zo in veel ruiterhoofden...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:46

Als het voor het mooie is dn kan men een heel kort spoortje om doen.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:47

__Astrid schreef:
MiSzNiTa schreef:
Ik reed ook altijd met sporen maar gelukkig hoeft het nu in de wedstrijden niet meer dus rij niet meer met sporen.

Wat dus maakt dat het sporengebruik bij jou dus geen functie had, aangezien het ook prima zonder gaat?

Ik had ze wel nodig mijn paard was al z en altijd met spoor gereden maar ben net zo lang bezig geweest dat het niet meer nodig was, alleen op wedstrijd moest je en dan reageerde mijn paard heel heftig erop dus ben blij dat het niet meer hoeft.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:47

themuisje schreef:
suus_ schreef:
Ik bedoel dus, dat je je paard zo fijn aan de hulpen hebt dat ze niet nodig zijn...

ik denk dat ik inmiddels we een Z1 proef kan rijden zonder sporen :j in het begin was hij erg lui, maar dat is erg verbeterd. zo'n proef zal echter wel minder scherp zijn dan met sporen :j

vind het wel knap ja, helemaal hoger dan Z, aangezien Z nog de basis is :D

Ja klopt, haha. Zo bedoelde ik het eigenlijk ook; vanaf het Z en hoger.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:49

Gebruik de zoekfunctie eens; hier zijn echt al veel topics over geweest :o

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:49

Ik ben dan wel geen wedstrijdruiter, maar zie wel dat er veel ruiters met sporen rijden (mode??). Ikzelf heb dat nooit gedaan, en zou daar ook absoluut niet voor kiezen. Zoals een oud stalgenootje ooit ongeveer zei (en wat ook is blijven hangen): Een paard voelt al een klein licht vliegje op zijn huid/vacht zitten. Ze geven daar direct een reactie op. Waarom zou je dan sporen moeten gebruiken? Ze voelen genoeg. En ik vond direct dat ze daar gelijk in had :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:52

Ze voelen genoeg?? Jij voelt een vlieg toch ook heel anders als een subtiele duw op je huid...?? Is toch geen vergelijk. Je kan soms tegen ze duwen om om te draaien en dat doen ze niet maar ow wee een vlieg kriebelt...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:53

Sporensporensporen. Ja ik rijdt al jaren alle paarden en pony's met sporen. Uitzonderingen daargelaten -zadelmak maken ed-. Maar als ik dan zonder spoor rijdt heb ik geen verschil hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:54

Zonnetje81 schreef:
Als je ze onder je hak hangt dan moet je nog je voet extreem optillen dus dan is het effect weg.

Vind ik niet, ik heb een langere spoor en doe die heel laag, ik heb mijn kuit goed aangesloten dus ik hoef alleen mijn voet iets te draaien om aan te sporen.
Als ik ze hoger zou doen spoor ik onbedoeld bij elke pas aan en dat wil ik niet, wordt mijn paard ook helemaal gek van trouwens, dan stompen ze dus af ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:56

M_D_H schreef:
_Jessie schreef:
sommige mensen zie ik echt met onwijze lange sporen rijden dat vind ik ook weer overdreven.

een langere spoor wilt niet per definitie zeggen dat die spoor ook scherper is ;)

ik heb een spoortje op maat laten maken... omdat ik een klein spoortje met een glad wieltje wilde...
waarom? bij goed gebruik is een glad wieltje vele malen zachter dan een stomp spoortje...
een stomp spoortje prikt op een plaats, terwijl een glad wieltje rolt over een een bredere plek...
en mijn pony reageert hier dus ook beter op dan op een stomp spoortje waarbij hij helemaal naar werd ;)

Juistem. En daarom rijd ik al jarenlang alles met een grove wielspoor. Heel kort en snel meerdere kleinere prikkelingen. Ideaal.

Angeliekje

Zonnetje81 schreef:
Ze voelen genoeg?? Jij voelt een vlieg toch ook heel anders als een subtiele duw op je huid...?? Is toch geen vergelijk. Je kan soms tegen ze duwen om om te draaien en dat doen ze niet maar ow wee een vlieg kriebelt...

Ze voelen inderdaad genoeg, maar als je duwt en ze draaien niet om ligt denk ik meer aan het paard die niet voor je wilt omdraaien. Tuurlijk is dat een ander gevoel, maar en of dat ze het allebei voelen!

anneliesdj

Zonnetje81 schreef:

Ze voelen die vlieg wel anders maar ze voelen dat duwtje óók hoor.
Als jouw paard niet reageert als je hem een duw geeft om om te draaien moet je hem beter opvoeden ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:01

Wat is bokt weer geweldig :D. Net of een goed opgevoed paard 100% vd tijd meteen luistert en doet wat je wilt. Goh ik zou willen dat alle kids zo goed opgevoed waren...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:03

Chaos schreef:
M_D_H schreef:

Juistem. En daarom rijd ik al jarenlang alles met een grove wielspoor. Heel kort en snel meerdere kleinere prikkelingen. Ideaal.

we zijn het wel vaker eens over verschillende dingen :)) :+

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:05

Dat eeuwige gezeik altijd over sporen, zweep en weet ik veel wat. Als iedereen nou gewoon eens op zichzelf let en niet wat een ander om heeft of vast heeft.....Als iemand met sporen wil rijden prima, wil iemand zonder sporen rijden ook prima.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:11

Ladygiroc schreef:
Dat eeuwige gezeik altijd over sporen, zweep en weet ik veel wat. Als iedereen nou gewoon eens op zichzelf let en niet wat een ander om heeft of vast heeft.....Als iemand met sporen wil rijden prima, wil iemand zonder sporen rijden ook prima.

Haha oke hier sluit ik me gewoon volledig bij aan :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:13

Ach als de gewenste reactie er maar is, zij het met of zonder spoor....ieder zijn keus en eigen verantwoording voor (juist) gebruik ;)

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:16

Oké dus wanneer iemand jou hindert met zijn/haar rijgedrag moet ik nog naar mezelf kijken?

2weken geleden was ik op wedstrijd. Ik was mijn proef aan het rijden in ring 1 en in de ring naast me was een amazone zijn/ haar paard toch aan het afmeppen en die sporen erin. Mijn paard wilde er niet langsaf lopen. Fijn zo'n minpunten, maar dat ligt dan zeker aan mij en mijn paard?
En dan moet ik opmezelf letten en niet zeiken?

Ik heb begrip voor ruiters en amazones met sporen dat heb ik in mijn begin post al staan, maar ik snap gewoon niet waarom ik daar als enigste rijd zonder sporen? Dat was mijn vraag.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:16

Het valt mij ook wel op hoor. Op wedstrijd ben ik vaak de enige die zonder sporen rijdt. Ik heb ze ook echt niet nodig.
Ik gebruik ze niet, omdat ik vind dat ik mijn benen niet stil genoeg kan houden, ook al lijkt het van wel.
Ik vind het prima dat andere mensen er wel mee rijden, maar zie wel zoveel ruiters die continu (per ongeluk) met hun benen bewegen en daarbij hun paard prikken. Dat wil ik dus voorkomen.
En dan is het misschien eigen verantwoording, maar ik vind toch wel dat jury's wat vaker op spoorgebruik zouden mogen letten.
Gelukkig is mijn paard goed voor mijn been en als ze een keer niet reageert is een klein schopje voldoende om te laten weten dat ik toch echt reactie wil.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:21

@maradhja, Dat je je afvraagd waarom jij alleen zonder sporen rijdt moet je niet hier zijn, dan had je dat aan je mederuiters moeten vragen ;) En hoe kun je last hebben van iemand spoorgebruik :s. Als ik een proefje rijdt let ik echt niet op de gene die naast me rijdt hoor..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:25

maradhja schreef:
Oké dus wanneer iemand jou hindert met zijn/haar rijgedrag moet ik nog naar mezelf kijken?

2weken geleden was ik op wedstrijd. Ik was mijn proef aan het rijden in ring 1 en in de ring naast me was een amazone zijn/ haar paard toch aan het afmeppen en die sporen erin. Mijn paard wilde er niet langsaf lopen. Fijn zo'n minpunten, maar dat ligt dan zeker aan mij en mijn paard?
En dan moet ik opmezelf letten en niet zeiken?

Heel banketstaaf voor je, maar daar houden de meeste jury's geen rekening mee, je wordt beoordeeld per onderdeel,
jij zelf moet je paard onder controle kunnen houden en vertrouwen geven in dit soort situaties :(:)
Een jong paard moet dat gewoon leren...kilometers maken en blootstellen aan allerlei situaties
en vooral niet bezig zijn met een ander, want dan verlies je je eigen focus/concentratie ;)

maradhja schreef:
Ik heb begrip voor ruiters en amazones met sporen dat heb ik in mijn begin post al staan, maar ik snap gewoon niet waarom ik daar als enigste rijd zonder sporen? Dat was mijn vraag.

Dit is een aanname en eigen constatering gebaseerd op deelname aan 1 rubriek/concours. ;)

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:27

ik zie de connectie spoor en harder gaan niet helemaal, spoor is een hulpmiddel.
Je legd eerst je been aan, dan moet hij reageren, zo niet dan leg je je kuit pas aan.
Dus je spoor gebruik je helemaal niet als je normaal drijft.