Z-proef in 20 x 40 baan niet langer voor winstpunten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: Z-proef in 20 x 40 baan niet langer voor winstpunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:09

Ja dat bedoel ik. Ik heb nog nooit gehoord dat een Z ruiter op wedstrijd zomaar verongelukte door letsel aan het hoofd.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:09

Maar dat zou ze goed uitkomen ja.

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:34

Tes82 schreef:
Ik vind het een waardeloze regeling. De Z(1) proeven in een 20 x 40 ring vind ik prima te rijden. Ik heb ook nog niemand gehoord die blij is met deze regel. Bij mij in de buurt is vrijwel alles in een 20 x 40 bak, dus ik moet straks verder weg op zoek naar een 20 x 60 ring :( . Ik vond het juist wel een leuke afwisseling, outdoor 20 x 60 en binnen 20 x 40.

Ik rijd dan zelf geen Z, maar voor veel ruiters bij ons in de regio is bovenstaande wel van toepassing.
Ik ben het met deze nieuwe regel dan ook totaal niet eens en volgens mij gaat het maar weer om 1 ding en dat is geld!
Want het wordt dan namelijk min of meer een luxe dat een vereninging Z wedstrijden kan uitschrijven en dat is dan weer een mooie aanleiding het inschrijfgeld omhoog te doen. Bovendien zul je verder moeten reizigen en ben je weer meer diesel kwijt en ook ben je langer onderweg. Dan gaat de lol er volgens mij snel af!
En het is toch ook raar dat het Z wel gewoon in 20x40 verreden mag blijven worden, maar dan niet meer voor punten? De vereninging heeft er veel werk van, de jury doet zijn werk naar behoren en jij als ruiter bent met veel tijd gemoeid om het allemaal wat voorelkaar te hebben. Stel je rijdt een wp-waardige proef, dan zijn de druiven wel zuur want het puntje telt niet mee. Aan zo'n wedstrijd zou ik al niet eens mee willen doen!

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 15:48

Goede argumenten Paljoeka, ongetwijfeld zit er een of andere economische reden achter deze beslissing. En ja de sport is al onbetaalbaar en deze regeling maakt het niet beter.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:23

Paljoeka, daar heb je inderdaad ook wel een goed punt.

Ik had het argument om de regel te veranderen in eerste instantie ook verkeerd begrepen :o? . Ik dacht dat ze 20 x 40 af wilden schaffen omdat ze die proeven gemakkelijker vonden dan 20 x 60. Maar ik hoorde dat het juist andersom is :? . Je moet inderdaad wel vaak wat scherper draaien in een 20 x 40 bak, maar nu heb je als ruiter tenminste nog de keuze. Dus als je 20 x 40 niet prettig rijden vindt, kun je de 20 x 60 banen opzoeken. Ik vind het dus vreemd dat de KNHS nu deze keuze voor de ruiters maakt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:26

De 20x40 proeven zijn veel moeilijker daar zit ook altijd alles in om een of andere stomme reden.. dus en travers en en en.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:30

Zonnetje81 schreef:
De 20x40 proeven zijn veel moeilijker daar zit ook altijd alles in om een of andere stomme reden.. dus en travers en en en.

Ja maar dat vind ik dus juist zo krom. Ik rijd in een moeilijkere proef winst en dan zou het niet meetellen?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:32

Ook ik heb zo mijn bedenkingen. Er zijn hier in de buurt echt weinig 20x60 binnenbakken beschikbaar.
Dat worden dan wel heel weinig Z-wedstrijden voor een behoorlijk aantal Z-ruiters. :\
Mijn paard is nog steeds doodsbang in de trailer, waardoor ik niet zo lang met hem durf te reizen, anders zit er geen druppel vocht of spoortje energie meer in zijn lichaam. Dus ik baal als ik verder weg moet voor een Z-proef.

Daarnaast heb ik stiekem een enorme voorkeur voor de 20x40 proeven. :o

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:12

Deze twee oudjes hebben ook voorkeur voor 20x40 simpelweg omdat je minder meters hoeft te maken, dan maar een paar oefeningen en scherpe wendingen meer.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:49

De enige manier om te proberen om het tegen te houden is in actie komen, met het hoedje is het destijds ook gelukt, dus wie weet kan dit ook lukken.
Als iedereen die er niet blij mee is een mail/brief naar het KNHS stuurt heeft dat misschien best zin.

Aan de ene kant heb ik er wel begrip voor, maar aan de andere kant ook niet. Het is nog maar de basis en voor veel ruiters wordt het in het indoorseizoen inderdaad een stuk lastiger om te starten. Omdat er minder startmogelijkheden zijn zullen de rubrieken bij verenigingen met een 20x60 baan sneller vol zitten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:06

Karin, ligt hier niet een taak voor jou en de hoedjesbrigade :D
Persoonlijk vind ik de 20 x 40 proeven wel heel veel gedraai. Maar aan de andere kant scheelt het ontzettend veel locaties waardoor je er als Z-ruiter zometeen niet meer tussenkomt als je niet maanden van tevoren opgeeft.
Dus nee, ik ben er ook geen voorstander van en zal je actie wederom steunen ;)

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:09

Goed idee, ik ga eens even een mail sturen :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:13

@Tes; er zijn toch best wel wat 20 x 60 locaties bij jou in de buurt of ben ik nu gek?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:17

Ik vind het een stomme en dikke onzinsmaatregel! Hier in de buurt zijn helemaal geen accommodaties met een 20x60 indoor baan, dus ik zal ik de toekomst alleen outdoor kunnen starten..

Ik heb de KNHS ook al gemaild hierover, maar blijkbaar hebben ze er niks mee gedaan..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:36

Fitzroy schreef:

En wie start er tegenwoordig Z met een helm?? :+
Helaas is het grootste deel van de hoedjesbrigade niet meer of nog maar weinig actief op Bokt... Ik vrees dat ik het dan alleen moet gaan doen. Ik zie hier dus een schone taak voor anderen, maar ik wil best meedoen hoor. :j
Je hebt toch sites waar je een online petitie kan maken?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:38

Ik wilde net zeggen: hoe maak je een petitie? Ik teken 'm in elk geval!

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:41

KarinvdM schreef:
Fitzroy schreef:

Helaas is het grootste deel van de hoedjesbrigade niet meer of nog maar weinig actief op Bokt... Ik vrees dat ik het dan alleen moet gaan doen. Ik zie hier dus een schone taak voor anderen, maar ik wil best meedoen hoor. :j

:= ik :+ , maar hoedje is in de maak, dus die regel moet zeker blijven ;) !

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:42

Met het hoedje hadden we toen ook een petitielijst volgens mij.
Volgens mij zat Kitty van startlijsten daar toen achter, die hebben toen enorm geholpen! :j

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:46

Ik vind het ook heel jammer :( Ik hoop dat ik volgend indoorseizoen weer Z rij en heel veel (leuke) wedstrijden zijn hier 20x40. Ik vond het met m'n pony helemaal niet veel moeilijker...

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:59

Cil_ schreef:
Deze twee oudjes hebben ook voorkeur voor 20x40 simpelweg omdat je minder meters hoeft te maken, dan maar een paar oefeningen en scherpe wendingen meer.

Mijn oudje heeft dat ook en alleen in de 2de proef van deze periode zit een rot draai (of volgens mijn moeder: een kneuzendraai := ).

Over deze regel: Nu de Z1 ook nog eens een verblijfklasse is geworden, zul je juist een heuze run zien op de 20-40 banen. Prijsjagers en mensen die in de Z1 al 100 winstpunten hebben. En daar moet je het dan tegen opnemen als zijnde een nieuweling in de klasse. Vind de proeven wel wat hebben. Ja, alles wordt gevraagd, maar op zo klein stukje, das wel wat anders in een 20-60.

KarinvdM schreef:
Fitzroy schreef:

Ik start juist Z1 om het hoedje en dan gaat het afgeschaft worden. Leuker kunnen ze het niet maken, wel moeilijker??? :? :?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:04

Roxxiejj schreef:
Ik start juist Z1 om het hoedje en dan gaat het afgeschaft worden. Leuker kunnen ze het niet maken, wel moeilijker??? :? :?

Wel veiliger. :D
Ik ben binnen een half jaar 3x hard gevallen, om die reden ligt mijn hoedje, nu ik weer eentje in het Z heb, nog netjes in de doos in de kast.
Maar van mij mag het hoedje voor het Z gewoon blijven hoor!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:07

Dat hoedje maakt me dan weer weinig uit. Ik vind dat er meer te zeggen valt voor een hoedjesverbod dan voor een winstpuntloze 20x40 Z-proef.... Dat laatste maakt het Z rijden in de winter onnodig moeilijk.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:09

Mijn laatste doel was Z1, dus had het zowiezo al als verblijfklasse. Toch blijft de spanning van wel/geen winstpunt wel welkom :j (als ik in de prijzen kom in de Z1, dan is er echt iets aan de hand :') ).

Toch zou je denken, sorry, dat mensen in de Z, sorry, niet snel zouden vallen :x

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:13

Dus wel Roxxiej. :D Ik was in geen tijden gevallen maar als je paard maar raar genoeg doet...
Dat van de hoed speelt nu ook nog helemaal niet. :)
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 11-11-10 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:13

Roxxiejj schreef:
Toch zou je denken, sorry, dat mensen in de Z, sorry, niet snel zouden vallen :x

Wat is dat nou weer voor een onzin? Dat jij je paard goed aan de hulpen krijgt en goed opgeleid hebt (of krijgt, als je hem op niveau koopt) wil toch niet zeggen dat je zit alsof je lijm aan je kont hebt? Een onverwachte sprong kan altijd gebeuren.
Kijk maar naar Anky die toen een flinke smakkerd heeft gemaakt bij een clinic. En die rijdt nota bene Grand Prix.