Met 2pers op 1 paard starten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 16:25

Als het allemaal zo moeilijk is/lijkt, waarom spreek je dan niet gewoon af dat je om de beurt start? Gaat misschien qua punten een beetje minder snel, maar dan hoef je je alleen op de dag dat je zelf wedstrijd rijdt met het paard bezig te houden. Scheelt misschien veel stress.

biepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 17:43

Mause schreef:
mijn zus en ik rijden ook allebei op Silvi, en we gaan ook allebei starten. We vinden wel dat het paard er lol in moet blijven houden, dus hebben we afgesproken dat we om de beurt een wedstrijd met 2 proeven rijden. IMO is 4 proeven op een dag wel erg veel en ik zou het heel erg vinden als het paard hierdoor het plezier kwijt raakt.

Het gaat dan wel wat langzamer... maar goed, ik heb geen haast... Knipoog

als mijn pony 4 proeven op 1 dag zou doen met 2 verschillende ruiters, zou dat voor hem niet veel meer voorstellen dan wat hij normaal altijd doet nl:
*2 dressuurproeven + springparcours + barrage of progressief.

dus 4 proeven op 1 dag zou voor mijn pony iig heel erg meevallen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:29

Je mag alleen met z'n 2en op 1 paard starten als je familie bent in de eerste graad, of als je op hetzelfde adres woont. Je mag dan allebei dressuur doen. Slechts 1 ruiter mag dan springen (behalve bij de klasse B, pony's daar mag de pony 2x starten). Ook mag er nog eentje van jullie vier/achttal starten. In principe zou je paard dus 4x kunnen starten op 1 wedstrijd.

Op de kampioenschappen mag een paard maar 1x dressuur en 1x springen.

Tussen 2 starts horen reglementair 6 andere combinaties te zitten, ivm voldoende rust voor het paard. Je kunt dan ook het beste tijdens het inschrijven voor de wedstrijd erbij zetten dat je met z'n 2en op 1 paard rijdt.

De conditie van het paard kan opgebouwd worden. In principe is het voor een paard helemaal niet erg om 2 dressuurproeven te rijden. Er zijn genoeg ruiters die zowel springen (misschien wel 2x ivm barrage) doen en dan nog dressuur. Ook paarden die samengesteld lopen doen een dressuurproef, springen, wegparcours en dan nog eens de cross.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:37

Scum schreef:
Je mag alleen met z'n 2en op 1 paard starten als je familie bent in de eerste graad, of als je op hetzelfde adres woont.

Van die regel heb ik nou nog nooit gehoord. Er zijn bijvoorbeeld heel wat paarden die worden uitgebracht door de eigenaar èn door een bijrijder. En die bijrijder is echt niet altijd familie of een huisgenoot.

Kun je misschien het artikel uit het wedstrijdreglement geven waarin deze regel is opgenomen?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:41

Ik heb het boekje helaas niet bij de hand, maar het staat er gewoon letterlijk in. Er kan op deze regel wel dispensatie aangevraagd worden.
En volgens mij wordt er ook niet echt gecontroleerd op dit artikel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:07

Dan zou het hier moeten staan: http://www.knhs.nl/uploads/groot/alg.regl2003.PDF - maar ik kan er niets over vinden. Het enige wat ik zie over meerdere personen met één paard is dit:

Algemeen reglement KNHS schreef:
Hoofdstuk 14 - aantal starts

Artikel 21 lid 3:
'Met één paard mogen meerdere startgerechtigde combinaties gevormd worden, waarbij echter de hierna volgende bepalingen in acht genomen dienen te worden:
a. Een paard mag op één wedstrijddag, al dan niet met dezelfde deelnemer, maximaal vier maal worden gestart, waarvan slechts door één deelnemer in het springen. Een uitzondering hierop wordt gevormd door de klasse B-springen voor pony's, waarin maximaal twee deelnemers met dezelfde pony mogen deelnemen.
b. Start die pony twee maal met verschillende deelnemers in dezelfde dressuurproef, dan moet tussen de twee starts een tijdsverloop liggen van tenminste 30 minuten.

In het artikel staan verder geen bepalingen ten aanzien van familie of adres. Ben eigenlijk wel benieuwd wat de KNHS ervan zegt. Ik heb iig nog nooit van die regel gehoord en eerlijk gezegd vind ik 'm ook vrij onzinnig, mocht-ie idd bestaan. Wat maakt het nou uit of het je zus of een clubgenoot is die jouw paard mede uitbrengt op wedstrijden? Verward

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:35

Mijn zusje en ik rijden ook allebei op 1 pony. Maar als het wedstrijdsecretariaat je indeelt met minder dan 30 minuten ertussen in, wat moet je dan doen? Zijn de ruiters daar verantwoordelijk voor om moet het secretaiaat er rekening mee houden?

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:11

Ik heb het regelementenboekje niet bij me, ligt altijd in de auto, maar ik weet ook 99% zeker dat deze regel niet bestaat. (Het starten van 2 mensen op 1 paard, dat die familie moeten zijn).

In het geval van het indelen van 2 deelnemers op hetzelfde paard binnen het half uur, kan je het secretariaat erop aan spreken dat ze dat moeten veranderen want dat mag niet.
Het secretariaat heeft niet altijd in de gaten dat het om hetzelfde paard/ dezelfde pony gaat, dus het kan gebeuren dat het per ongeluk zo ingedeeld wordt, maar dan zou 1 telefoontje genoeg moeten zijn om het te veranderen.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:19

Mijn zus en ik hebben jaren samen met onze pony wedstrijden gereden. Allebei 2 proeven. Natuurlijk houd je een beetje rekening met elkaar tijdens het inrijden.
Mijn pony was wel een jaartje of 8 en had een ijzersterke conditie. Hoe langer ze liep hoe beter ze ging lopen Haha!

Toen we Magic kregen hebben we er wel voor gekozen om om de beurt te gaan. Maar zij was ook nog erg jong. Ook zij heeft een super conditie, maar is wel wat heter qua karakter en zij moet echt fris blijven.

Hangt dus een beetje van je paardje af, maar ik vind het best kunnen hoor.