Waarom naar Z?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: Waarom naar Z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:27

Precies! En qua hoofdstel, dat zien we dan wel weer! Ik ga wel stang en trens uitproberen, maar als het niet werkt hang ik em net zo lief weer weg!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:29

Dat je Z hebt gereden wil niet zeggen dat je beter rijd dan een B ruiter hoor! Ik zie soms combinaties rond sturen in de Z dat ik denk 'ohw my god, hoe ben je daar terecht gekomen'. Helemaal als we kijken naar de springsport, daar rijden soms stuntpiloten rond, dat heeft niks meer met opleiden van een paard te maken :n

Waarom staar je je zo blind op het Z niveau? Geniet van het paard dat je rijd en geniet en leer van elkaar en kijk waar het jullie brengt!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:34

Ik snap wel dat mensen het Z als 'doel' hebben, dat is de hoogste klasse van de basissport, en als je ambitie hebt streef je daar toch naar?

Als ik goed ben in Judo wil ik ook gaan voor de zwarte band ipv te willen blijven hangen bij blauw :+

Ik was onwijs trots op mijn hoed en Stang en trens hoofdstel hoor :j

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:47

PercyLeen schreef:
Dat je Z hebt gereden wil niet zeggen dat je beter rijd dan een B ruiter hoor! Ik zie soms combinaties rond sturen in de Z dat ik denk 'ohw my god, hoe ben je daar terecht gekomen'. Helemaal als we kijken naar de springsport, daar rijden soms stuntpiloten rond, dat heeft niks meer met opleiden van een paard te maken :n

Waarom staar je je zo blind op het Z niveau? Geniet van het paard dat je rijd en geniet en leer van elkaar en kijk waar het jullie brengt!

Haha ja dat is inderdaad zo dat je niet snapt hoe sommigen ergens terecht komen. Goed dat je me er op wijst, want nee....ik heb altijd gedacht dat een Z ruiter hartstikke goed is! En daarom zei ik ook dat ik vanaf mijn jeugd (van kind af aan) niet 'beter' weet dat Z wel erg hoog is....heel kortzichtig misschien maar je moet er toch op een of andere manier achter komen hè! En uit mijn omgeving hoor ik vaak "nou misschien kun je wel het Z halen" enzovoorts, alsof je er dan 'bent'. Wie herkent dit niet? Nou ik hoor het zo vaak pff en dan is het ook niet zo gek dat je denkt dat de Z 'het' is.
Hele goede vraag: Waarom staar je je blind op Z niveau? Helemaal mee eens: genieten en we zien het wel, maar we doen ook erg ons best :D .
Ik ga denk ik binnenkort eens een keer bij Z kijken, of het nu echt zo leuk is allemaal :+ .

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:13

Ik vond het de eerste keer ook een echte mijlpaal en ik was apetrots op mijn hoedje en stang en trens. :j Het waren wel een beetje statussymbolen. Nu kijk ik er anders tegen aan, er komen steeds meer goede paarden en de Z-rubrieken zitten veel voller dan toen ik voor het eerst Z reed. Nu rijd ik gewoon met een helm en een trensje in het Z.

Maar eigenlijk is het een logisch gevolg van je training, je komt steeds verder en je paard gaat steeds beter en fijner lopen.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:21

Maar je mag er toch ook trots op zijn? Het is toch gaaf als je met je paard op een fijne manier steeds beter wordt en meer en meer een team wordt? Ik denk dat zelfs de mensen, die zeggen dat ze de Z nu niet meer boeiend vinden, nog steeds trots zijn dat ze Z (of hoger) rijden. Hoeft niet voor de status te zijn, maar als je wedstrijd rijdt heb je toch ambities en het is gaaf als je die waarmaakt. Ik denk dat voor veel mensen hoger dan de Z niet haalbaar is (Om welke reden dan ook; talent ruiter, talent paard, financien) en dan is het toch gaaf als je het hoogst haalbare bereikt??

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:23

Waarom Z? De weg daar naar toe begint bij de B t/m M2 je krijgt je paard steeds beter voor elkaar en dat is je doel (althans bij mij) om een los, ontspannen paard te hebben die met steeds meer gemak de oefeningen kan. Ik voel me er fijn bij mijn paard met rust en ontspanning zware oefeningen te laten doen en het eruit te laten zien alsof het geen enkele moeite kost.

Vandaar dat ik het heerlijk vind om nu Z te rijden, mijn hoed is me kroon op het harde werken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:34

Dat heb ik inderdaad ook Nomes en LP: Met mijn vorige paard Z1 mogen rijden, heel trots op! Met mijn nieuwe paard is het uiteindelijke doel weer met plezier en succes naar het Z, da's nu eenmaal de ambitie ;-)
Natuurlijk is de wedstrijd slechts een afspiegeling van waar je staat in de africhting, het rijden van wedstrijdjes geeft wel een richting en een doel.
Ik ben ook realistisch genoeg om me af te vragen of hoger dan dat haalbaar is. Ik ben slechts een basisruiter, dus streven naar subtop rijden is misschien helemaal niet reëel. Dus dan kom je in eerste instantie toch echt weer uit bij die 'eeuwige' Z :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:07

Ach, er zijn volksstammen die het Z niet halen, dus ik denk dat je er best een beetje trots op mag zijn.
Ik vind dat er nu wel heel denigrerend over gedaan wordt. Je moet het allemaal wel zien te halen (en dan ga ik dus niet uit van ruiters die gelijk Z mogen starten) en daar gaat als je geen kant-en-klaar paard hebt, een hoop training aan vooraf.
Ik vind het dus niet meer dan normaal dat mensen er trots op zijn dat ze Z mogen starten.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:14

Helemaal mee eens Fitzroy!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:19

Fitzroy schreef:
Ach, er zijn volksstammen die het Z niet halen, dus ik denk dat je er best een beetje trots op mag zijn.
Ik vind dat er nu wel heel denigrerend over gedaan wordt. Je moet het allemaal wel zien te halen (en dan ga ik dus niet uit van ruiters die gelijk Z mogen starten) en daar gaat als je geen kant-en-klaar paard hebt, een hoop training aan vooraf.
Ik vind het dus niet meer dan normaal dat mensen er trots op zijn dat ze Z mogen starten.

Helemaal mee eens. Ik zie hier mensen wel zeggen dat het basissport is, en dat het voor elk paard zomaar haalbaar moet zijn. In principe moet elk paard de oefeningen inderdaad kunnen doen, maar dat vind ik toch anders dan daadwerkelijk Z rijden
Mijn paard heeft helemaal geen supergangen, en zou dus ook echt onwijs trots op ons allebei zijn als we ooit Z worden. Ik zeg ook weer niet gelijk dat ik alle Z ruiters goed vind want ik zie ook mensen waarvan ik denk goh, op die manier hoef ik geen Z te worden, maar als ik met mijn basic paardje Z wordt lijkt me zo geweldig, ik zou het M eigenlijk al leuk vinden

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:28

Tuurlijk is het Z leuk!Zeker als het de eerste keer is.
Helaas kom je er al snel achter dat het niet zo is dat nu alles voor elkaar is.
Het is nog steeds hard oefenen en als het goed is ga je steeds beter voelen wat er allemaal mis gaat.
Maar lekker wat oefeningen er uit kunnen rijden maakt de training wel een stuk leuker,ik vind het pas leuk worden als ik op M/Z niveau zit!

Pikeur:ik rijd met een heel simpel paard nu PSG dus het is echt mogelijk hoor!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:39

Ik vind ook nog, dat als je in de Z winstpunten rijdt, het een mooie bevestiging is dat je de basis er goed in hebt zitten. Er zijn er ook genoeg die wel in de Z terechtkomen, maar daar nooit of met heel veel pijn, moeite en geluk, een puntje pakken...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:49

Dat kan ik helaas niet helemaal met je eens zijn.Zie er nog heel veel die wp's rijden in het Z waarbij er niets klopt aan de basis!
Maar dat is eigenlijk een jury probleem.
Uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om de hoed!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:04

ambre schreef:
Tuurlijk is het Z leuk!Zeker als het de eerste keer is.
Helaas kom je er al snel achter dat het niet zo is dat nu alles voor elkaar is.
Het is nog steeds hard oefenen en als het goed is ga je steeds beter voelen wat er allemaal mis gaat.

Je hebt mij ook absoluut niet horen zeggen dat ik denk dat dan alles voor elkaar is. Het kan altijd beter en ik weet voor mezelf dat Z voor mij het maximaal haalbare is. Ik heb niet eens Subtop ambities, daar heb ik het talent niet voor. Maar ik vind wel dat er door sommigen hier erg makkelijk over wordt gedaan.
Als je niet meerdere paarden hebt, je niet in de paarden 'zit' maar gewoon 1 paard voor jezelf hebt waarmee je op wedstrijd gaat en die je niet verkoopt omdat het je maatje is, duurt het jaren voordat je weer een paard in het Z kan hebben.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:05

Inderdaad, na het Z begint het pas.

Plus, paarden worden vaak erg interessant zodra ze ongeveer in het Z lopen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:07

Wat een onzin.
Het begint bij wedstrijdrijden en dat is voor de een in de B, voor de ander L enz enz. 'Het' (wat dat ook moge zijn) begint helemaal niet na het Z. Het gros van de wedstrijdruiters rijdt nog altijd in de basissport.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 01:19

Ik snap dat gedoe rondom de Z niet echt :n
Gewoon stap voor stap verder trainen en zien waar het schip strandt....Dat is mijn motto.
Okay ik rij Z, soms hoed en soms met S&T, maar wanneer peerd lief (weer eens) stout is dan schroom ik niet om m'n helm op te zetten!
Net als dat ik regelmatig wedstrijden 'gewoon' op trens rijdt, simpel omdat ik er nog niet uit ben wat het beste werkt.
Ik weet dat mijn paard véél meer kan, maar hij is 'gezegd' (NOT) met mij op z'n rug....ik ben de belemmerende factror niet mijn knollie.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 01:40

Ik zou het ook zeker doen. Je weet niet of je ooit nog een paard tot je beschikking krijgt waarmee je de mogelijkheid hebt. Ookal lijkt het nu zo normaal dat je er eigenlijk van schrikt. :)

Kijk er niet te veel tegenop. Als je winstpunten in de M2 hebt dan mag je aannemen dat men je klaar vindt voor het Z.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 02:16

Ik denk dat Z gewoon het hoogst realistisch haalbare is voor de gemiddelde serieuze ruiter. ZZ of hoger is te hoog gegrepen en M "valt best mee", Z is hoogste van de basissport, dus vrij vanzelfsprekend dat dat vast als doel wordt gezien. Uiteindelijk zal men vast ook wel tevreden zijn als men uiteindelijk in de M uit komt, maar Z was dan natuurlijk nog leuker geweest :+

Denk dat dat met paardrijden niet anders is dan met andere sporten. Stel je zoontje/broertje/neefje zit op voetbal, in eerste instantie hoopt 'ie misschien nog in het betaald voetbal terecht te komen (vergelijking: jonge meisjes die Anky willen worden), maar na een paar jaar is hoogste team van de club (A geloof ik?) mooi zat.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 03:13

ik zou vooral erg trots zijn op mezelf en t paard als ik tot z kom..al vind ik het een grotere prestatie als je nog hoger zit :P

maar springen/western heeft me altijd meer getrokken dan wat dressuur... ben dan ook helemaal geen dressuurruiter al ga ik in dec of jan 2x in de maand lessen(meer lukt me niet) met wel het doel verder te komen.

Maar ik heb ook geen wedstrijd ambities, dat ik zelf bv de z oefeningen kan rijden, ze kan aanleren enc is me belangrijker dan dat ik officieel in de z gestart ben of klaar ben... Dat mn paard t kan vind ik dan bv ook weer veel leuker dan dat ze officieel met wedstrijden er gekomen is...

Springen heb ik iets meer ambitie bij, maar ook hier kwijl ik vooral van t idee ook zo te springen als op tv haha

Wat voordelen zijn weet ik niet, althans niet allemaal, t werkt wel heel erg mee als je kunt zeggen dat je Z gereden hebt hoor ;) hoe hoger, hoe sneller je vertrouwen van een paardeneigenaar krijgt (stom vind ik want een ruiter die geen dressuur rijd hoeft niet per defenitie slecht te rijden!) Das overgins ook 1 van de redenen dat ik nu ga lessen, ben t zo zat dat t zo belangrijk is zelfs bij receatie paarden! terwijl ik een dier overal langs krijg, niet loop te trekken in de mond, niet als een idioot zit te trappen en slaan enc... mn gevoel met onze trouwe grote viervoeter is gewoon perfect en heb een dier ook echt wel onder controle buiten.

maar denk dus dat als je andere paarden rijd die niet van jezelf zijn je wel zeker een voordeel hebt als je een stapje hoger rijd..of beter gezegt, t nog beter gaat als dat je m rijd

mijn grootste doel is denk ik een paard dat zonder iets te rijden is, aan de loge perfect op stem reageert en waar de band gewoon extreem mee is, als het dan ook nog leuk kan lopen of mooi kan springen is dat onwijs tof en leuk mee genomen, maar zie t niet als doel, rij toch t aller liefste buiten in de hei

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 11:53

LindyH schreef:
Ik zou het ook zeker doen. Je weet niet of je ooit nog een paard tot je beschikking krijgt waarmee je de mogelijkheid hebt. Ookal lijkt het nu zo normaal dat je er eigenlijk van schrikt. :)

Kijk er niet te veel tegenop. Als je winstpunten in de M2 hebt dan mag je aannemen dat men je klaar vindt voor het Z.

Mee eens.
Morgen start ik voor het eerst M1, dus nog een lange weg te gaan, maar ik ben erg blij dat ik wedstrijden mag rijden op een paard van een ander :D .

En verder gewoon genieten van elke keer rijden en niet teveel een mijlpaal maken van het Z. Het is me wel zo'n beetje duidelijk. Bedankt allemaal. ;)

kimfalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:11

Idd is het waar dat het paard sport achter z'n naam krijgt. OOk is het zo dat een fokmerrie 3 paarden fokt die in het Z gelopen hebben prestatie achter zijn naam krijgt. Voor jou heeft een paard die Z gelopen heeft ook voordeel. Als jij bijvoorbeeld M1 bent geweest en je wilt wedstrijden rijden met een paard dan Z1 is geweest, moeten jullie gelijk in de M1 beginnen en hoef je dus niet meer helemaal in de B te beginnen.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:46

Moll schreef:
Wat is nou Z? Z is bassis meer niet moet niet zo Zwaar aan getilt worden hoor, het is zo dat inprencipe elk paard Z zou moeten kunnen lopen

Ja, maar meestal is de ruiter het 'probleem'. Ik maak een dansje hoor, als ik ooit nog eens in het Z kom <3 :o

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:51

Mijn doel is om elke keer hoger en verder te komen, en om steeds fijnere proeven te rijden. Zo ben ik gekomen waar ik nu ben, maar dit is hopelijk nog niet het eindpunt. Misschien lijkt Z een soort eindpunt als je B rijdt, maar als je eenmaal zo ver bent denk je er niet meer zo over hoor ;).