In de hoefslag: vergelijking dressuur en reining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:46

Tyrza schreef:
nog efkes onder de aandacht brengen:

Dit is dus ook zeer leerzaam voor de dressuurprikkers onder ons Knipoog

Maar wat is nu jouw mening hierover Verward zonder meningen komt er geen discussie op gang toch....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 18:46

Ik voel er eerlijk gezegd wel wat voor, wat betreft het systeem om elke 2 jaar de juryleden op de proef te stellen. Het kán in principe toch niet: eens een jury, altijd een jury?! In het "gewone" bedrijfsleven worden er in vele branches certificeringen gegeven; waarom niet in de jurysport?

En er mag m.i. heus wel wat meer openheid gegeven worden wat betreft de bepunting (het laten zien van de punten per jury bij bv. Indoor Brabant vind ik een grote stap vooruit en bovendien zeer leerzaam voor de toeschouwer). Er wordt altijd zo mysterieus gedaan over de punten, zowel van de kant van de ruiters als de juryleden.

En inderdaad, jury's zijn ook mensen en mensen maken fouten. Begrijpelijk, maar dat er soms eea in de "doofpot"wordt gestopt, is voor mij dus onbegrijpelijk. Maar ik denk dat degene dan eerder bang is zijn/haar status als jury kwijt te raken als men zijn/haar fout(en) toegeeft.

Ik heb het nu met name over de ZZGP en internationale juryleden. Er mag wat mij betreft heus wel een keer een kont tegen de krib gegooid worden in de "ouderwetse" dressuursport. Als ik dan zie hoe bv reining in Nederland in een vrij korte tijd (in vergelijking met dressuur) een goedlopend systeem heeft, waarom kunnen andere takken van de paardensport eens niet wat "afkijken"?

Vergeet niet dat het niveau toch aardig is gestegen en het aantal deelnemers steeds meer toeneemt in de loop der jaren: begrijpelijk voor een jurylid en deelnemer dat wellicht een "eenvoudiger" systeem prettiger vind werken?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:40

Ik heb te maken met beide vormen van jurering omdat ik dressuurwedstrijden en westernwedstrijden rijd. Eerlijk gezegd vind ik de westernjurering plezieriger. Je weet precies wat er goed of niet goed is en je weet het van iedere mederuiter.

Ook plezierig vind ik dat je de proeven niet in een boekje hebt staan, maar dat deze ter plekke voor de wedstrijd worden uitgedeeld. Je leert het pattern uit je hoofd, bereid je op deze wijze geconcentreerd voor en rijd je wedstrijd. En inderdaad soms wordt je gediskwalificeerd vanwege een zelf gereden fout in de pattern. Kan gebeuren..

Verplicht bit laten zien bij de westernjury vind ik eveneens zeer positief. Zo komt niemand in de verleiding te rijden met een onverantwoord bit.

Verder vind ik het heel plezierig dat de jury bij western meer op een lijn zit. Ik hoor bij de dressuur wel heel veel verschillen tussen jury's. Ook de juryleden hier op bokt kijken verschillend tegen zaken aan. Certificering lijkt me een goede zaak!

Ten positieve van de dressuurjurymethode wil ik trouwens wel melden dat op het protocol veel tips en adviezen staan, als je dat tenminste als zodanig wilt lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:44

De westernmanier heeft wel zo zijn voordelen natuurlijk. Toch vind ik ook wat te zeggen voor de opbouwende structuur in de dressuur (en alle andere Engelse disciplines). Van B tot GP, steeds een stapje moeilijker dus.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:50

Lovely schreef:
De westernmanier heeft wel zo zijn voordelen natuurlijk. Toch vind ik ook wat te zeggen voor de opbouwende structuur in de dressuur (en alle andere Engelse disciplines). Van B tot GP, steeds een stapje moeilijker dus.

Wat ik een enorm voordeel van de westernsport vind, is dat de professional alleen in de open klasse mogen starten. Je bent professional als je meer dan een bepaald bedrag verdient met lesgeven of trainen van paarden. Dan moet je verplicht over. Tot dan start je als beginner of als amateur. Dat wil zeggen dat je rijd tegen mensen die min of meer van gelijk niveau zijn. En niet (zoals bij de dressuur) de 1e drie prijzen over het geheel genomen ziet weggaan naar de mensen van de grote handelsstallen.

Je mag als amateur wel starten in de Open klasse overigens....

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:06

Wat mij aanspreekt nav het artikel is dat de westernsport dus een stuk duidelijker is qua punten. Hoe vaak komen er geen ruiters uit de ring bij een dressuurwedstrijd dat ze denken dat ze een winstpunt hebben gereden waarna later blijkt dat ze er ver naast zitten. Of omgekeerd, dat ze een slechte proef hebben gereden voor hun gevoel en toch met een lintje en winstpunt naar huis gaan.
Als er dressuur op tv is vind ik het dan ook lastig om zelf tijdens de proef een beeld te vormen hoe goed er gereden wordt. Ook een groot gebrek aan kennis natuurlijk, maar ik denk wel dat dressuur daarom geen 'spectaculaire' sport is om naar te kijken. Als toeschouwers 'het spelletje' beter kunnen volgen zou het denk ik wel toegankelijker worden.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:08

Volgens mij ging het artikel alleen over de manier van jureren en niet over de opbouw van de klasse's. Gezien de opbouw van de verschillende klasses in de dressuur zou je wellicht voor iedere klasse aparte rules moeten maken.

Zo zou een bok in de B minder strafpunten op kunnen leveren dan in de Z.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:17

astridh schreef:
Volgens mij ging het artikel alleen over de manier van jureren en niet over de opbouw van de klasse's. Gezien de opbouw van de verschillende klasses in de dressuur zou je wellicht voor iedere klasse aparte rules moeten maken.

Zo zou een bok in de B minder strafpunten op kunnen leveren dan in de Z.

Volgens mij is de opbouw van de klasses wel degelijk van invloed op de wijze van jureren. Bijvoorbeeld in wat de jury wil zien. Graag verwijs ik naar een aantal andere topics op bokt bij de juryvragen.

Daar speelt een vraag over de mate van oprichting in de B en de L direct naast de vraag over de mate waarin je paard nu eigenlijk nageeflijk moet zijn in de B. Als je in de B een professional ziet rijden en een op het puntje van de tong bijtende basissportruiter die best een aardige proef neerzet, dan maak je mij niet wijs dat het plaatje van de prof blijft hangen. Bij western kan dat niet omdat de klassen gescheiden zijn.

Maar goed: misschien is het of topic.
Laatst bijgewerkt door Anya op 24-07-03 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:20

Cody schreef:
Hoe vaak komen er geen ruiters uit de ring bij een dressuurwedstrijd dat ze denken dat ze een winstpunt hebben gereden waarna later blijkt dat ze er ver naast zitten. Of omgekeerd, dat ze een slechte proef hebben gereden voor hun gevoel en toch met een lintje en winstpunt naar huis gaan.

Hier moet je wel bij in gedachten houden dat het 'gezicht' soms heel anders kan zijn dan het gevoel. Een bv. voor het gevoel ontspannen gereden proef kan bij een jury als mat over komen.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:25

Ja daar moet ik je gelijk in geven.
Beter voorbeeld is dan misschien dat mederuiters die langs de kant staan te kijken bv allemaal een proef winstpuntwaardig vinden waarna blijkt dat dat niet zo is, of weer andersom Knipoog
Wat ik in het artikel lees is dat ook het publiek bij reining veel beter weet: "goed" of "fout" dan bij de dressuur. Omdat je bij de dressuur ook afhankelijk bent van de maatstaven van de betreffende jury. Zo ken ik ook iemand die bij een bepaalde jury altijd van tevoren weet dat ze eerste wordt. Terwijl ze er bij een andere jury voor moet knokken.
Als er net als bij de reining meer regels zouden zijn van wat wel en niet goed is, wordt het voor zowel de ruiter, de jury als het publiek leuker denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:49

Anya"]
[quote="Lovely schreef:

Wat ik een enorm voordeel van de westernsport vind, is dat de professional alleen in de open klasse mogen starten. Je bent professional als je meer dan een bepaald bedrag verdient met lesgeven of trainen van paarden. Dan moet je verplicht over. Tot dan start je als beginner of als amateur. Dat wil zeggen dat je rijd tegen mensen die min of meer van gelijk niveau zijn. En niet (zoals bij de dressuur) de 1e drie prijzen over het geheel genomen ziet weggaan naar de mensen van de grote handelsstallen.

Je mag als amateur wel starten in de Open klasse overigens....
[/quote]
Maar bij de beginners en amateurs worden dezelfde proeven gereden als bij de professionals en er is -voor zover ik heb begrepen- geen opbouw in niveau. Het zou misschien een idee kunnen zijn, maar dan meer voor de paarden.

Wat de jurering aangaat, heb ik het idee dat er bij dressuur veel meer tegelijk meegenomen wordt in de beoordeling. Als je bijvoorbeeld je voltetje rijdt en je paard komt tikkie omhoog met zijn hoofd om wat voor reden dan ook, maar geen verzet, dan zie je dat direct in je punten. Want ze moeten unbedingt aan het bit, over de rug, van achter uit, keurig in het spoor, dezelfde takt, zelfde tempo, vloeiende lijn, correcte buiging en de ruiter moet recht zitten, mag geen kloppend onderbeen hebben, niet hangen in de bocht, niet sturen met de teugels en noem maar op (ik denk aan een B combinatie geen Z). Ik heb zo het idee dat reining toch wel iets rechtlijniger is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:15

Lovely schreef:
Maar bij de beginners en amateurs worden dezelfde proeven gereden als bij de professionals en er is -voor zover ik heb begrepen- geen opbouw in niveau. Het zou misschien een idee kunnen zijn, maar dan meer voor de paarden.

Dat is niet helemaal waar. De opgegeven patterns zijn volgens mij wel anders. Bovendien mag je bij de beginnersreining op twee handen rijden, bij amateurs moet je op een hand. Een galopswissel mag bij de beginnersreining door eerst terug naar draf te gaan.

Hoe het bij horsemanship zit weet ik niet precies, maar volgens mij wordt bij pleasure pas vanaf de amateur extended trot gevraagd. Er is dus wel verschil. Ik ben er geen expert in, heb me nooit zo in die aspecten verdiept. Maar er zijn er ongetwijfeld genoeg op het westernforum die dat precies kunnen vertellen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:15

Anya schreef:
Ook plezierig vind ik dat je de proeven niet in een boekje hebt staan, maar dat deze ter plekke voor de wedstrijd worden uitgedeeld. Je leert het pattern uit je hoofd, bereid je op deze wijze geconcentreerd voor en rijd je wedstrijd. En inderdaad soms wordt je gediskwalificeerd vanwege een zelf gereden fout in de pattern. Kan gebeuren..

De patterns staan allemaal in het regelboek Lachen
Je weet natuulijk niet welke je krijgt, maar je kan ze wel allemaal bestudren. Ik vind de patterns bij western ook beduidend simpeler dan een dressuurproef. Zeker de proeven in de hogere dressuur zijn veel ingewikkelder denk ik.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:18

Anya schreef:
Dat is niet helemaal waar. De opgegeven patterns zijn volgens mij wel anders. Bovendien mag je bij de beginnersreining op twee handen rijden, bij amateurs moet je op een hand. Een galopswissel mag bij de beginnersreining door eerst terug naar draf te gaan.

Ja ok de patterns zijn wel anders, maar je hebt in de reining maar een paar onderdelen

Cirkel, wissel, stop, spin, roll-back en backup (en misschien vergeet ik nog iets)

In de amateur/open moet je gewoon meer van hetzelfde doen. Dat is ook wat ik erg jammer vind

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 13:39

Citaat:

Voor de reining zijn bij de AQHA en NRHA patterns in het regelboek die je moet rijden. Er zijn 10 of 11 verschillende patterns, maar het pattern kan in elke klasse gewoon gevraagd worden dus ja, jeugd, amateur, open, jonge paarden, oude paarden, moeten allemaal dezelfde onderdelen kunnen doen.

Bij de NRHA is alles op 1 hand ongeacht de leeftijd van het paard, behalve in de klasse snaffle bit/hackamore 3- en 4 jarige paarden, waar je dus op een snaffe (trens) of bosal op 2 handen mag rijden.
Bij de AQHA is de reining voor de jeugd en amateur altijd all ages (dus van de paarden) en mag je een paard jonger dan 6 op 2 handen starten op een snaffle maar mag ook op 1 hand in het bit, een paard ouder dan zes moet op 1 hand in het bit.
Bij de AQHA Open zijn de klassen onderverdeeld in junior reining en senior reining. In de junior klasse mag je op 2 handen met snaffle met een paard jonger dan 6 maar mag dus ook op 1 hand in een bit. In de senior klasse moet je op 1 hand en het paard is ouder dan 6.

Misschien iets duidelijker Verward

Groetjes, Gisela