[JV] Wedstrijden met een fjord

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:23

Liesje4ever schreef:
Zelf denk ik niet dat jury's je benadelen omdat je op een fjord rijd, gewoon zorgen dat je fjordje perfect voor elkaar is, en dat de jury er niks op kán aanmerken, dan krijg je die punten volgens mij echt wel.

Helemaal mee eens!! Ik denk ook niet dat het zo vreselijk veel uitmaakt of je nu bij de pony's rijdt, of bij de paarden. Ik heb er in ieder geval weinig last van en Saar is toch ook echt een echte fjord (ook al twijfelen mensen daar weleens aan Knipoog)

Veronique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 11:53

Ik merk dat het wel uitmaakt. Er wordt bij de pony's minder streng gejureerd en een pony of een fjord, of een paard en een fjord, dat verschil is erg groot. Ik had in de B pony's ook nergens last van maar toen ik in de L2 kwam en nu in M1 merkte ik het echt wel. Het is voor een jury echt wel moeilijk te beoordelen en dat zie ik aan de ptn. De een vind het leuk en die geeft je redelijk hoog en de ander vind het niks en geet lager. Maar tuurlijk als er niks op je proef is aan te merken dan rijd je je wp wel.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:47

Ik vind het wel vreemd dan, dat er bij de Pony's hoger gejureerd word?
Je rijdt tenslotte voor jezelf, en niet tegen andere. Dat vind ik dan. Ik bedoel, natuurlijk kunnen er mooie KWPN'ers meerijden, maar daar heb jij op je Fjordje toch niks mee te maken?
Dus, stel, je rijdt precies hetzelfde bij de pony's als bij de paarden, dan krijg je bij de pony's hoger? Wat gek! Verward
Maarja, ik start altijd al bij de paarden (KNHS) met me Fjordje, en ik heb eigenlijk helemaal niks aan te merken! En al helemaal niet op mijn punten en plaatsing Pling
En Veronique, je bent bij de pony's tot de M2 gekomen, dat is toch al superknap!
Ik vind het trouwens niet knapper als je met een Fjord een paar winstpunten haalt dan met een KWPN'er, want die zijn heus ook niet allemaal makkelijk, en halen ook niet altijd winstpunten...

YouKnowWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:16

Vippie"]
[quote="Lielle"][quote="YouKnowWho schreef:
Bij een Fjord moet je er gewoon veel meer aan rijden en daarom is het dubbel zo goed om een wp te halen, vind ik. Maar er zijn jury's die dat niet zien dus dan krijg je een 5 voor het effect van de hulpen ofzo, terwijl je er toch zoveel hebt uitgereden als je kon!

dat lees ik hier toch echt uit, Vippie.
[/quote]

Dit lees ik....... (dik gedrukt) dacht dat je dat bedoelde.
Tsja en een jury ziet niet wat jij voelt, het plaatje moet kloppen. Die 5 is mijns inziens terecht, je kunt er nog zoveel proberen uit te rijden maar als het niet het gewenste effect heeft krijg je dus die 5. Misschien oneerlijk in de ogen van de voorlezer (want die weet hoe moeilijk ze kan zijn) maarja wel terecht......

Maar dat die wp dubbel zoveel genoegen geeft is wel waar.....
[/quote]

Ik bedoel dus te zeggen dat een KWPN-ner er over het algemeen er iets makkelijker een middendraf uitgooid dan een fjord (om weer even op de middendraf terug te vallen). Dat wil dus zeggen, dat dat niet voor iedere KWPN geldt, maar het is wél zo dat een paard dat korter op de benen staat het moeilijker heeft dan een langbenige. En ook jouw voorbeeld, Lielle, over die volte 10 meter, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Sommige compacte fjorden, bijvoorbeeld die met een korte hals, hebben veel meer moeite om in stelling en buiging te lopen. En sommige Fjorden zijn best lomp, die kunnen dan ook niet zo kort draaien zonder over hun benen te struikelen. En het ligt natuurlijk altijd aan de ruiter zelf, of hij het op het laatste moment aangeeft of een wending allang van tevoren voorbereid.

Met die wp bedoel ik dat ik als ik als voorlezer zijnde objectief naar de tegenstanders van Viv kijkt als die een wedstrijd rijdt, dat die paarden bijna automatisch met hun hals in de krul lopen terwijl hun achterhand metersver weg dribbelt en de ruiter er als een zoutzak opzit. Zo zag ik er laatst eentje rijden en dan overdrijf ik niet (gelukkig ligt het algemene niveau hier wel wat hoger). Die vrouw geeft het paard eens schop en hup, daar rijdt zij een middendraf, die goed is voor een 7 terwijl ze dat niet eens zo netjes heeft gereden. Dat vrouwtje rijdt dan 160 punten en Viv, die Tjody netjes met dat kontje eronder rijdt en net iets voor de loodlijn loopt, moet genoegen nemen met 152 en een 4 voor haar middendraf, omdat hij zogezegd minder ruim werd gereden. Maar bij Tjo zag ik wèl meer actie in die achterhand, bij dat andere grote paard alleen van voren wat verruiming. Dan heb ik zoiets van, kijk dan niet naar wat er niet gebeurt, maar kijk naar wat er wèl gebeurd (nog meer ondertreding van de achterhand). Sommige jury's zien dat, terwijl anderen hun ogen steevast op de halshouding gefixeerd houden. Om die voorhand mee te krijgen bij de middendraf, moet Viv er nog harder aan werken, nog meer eruit halen wat erin zit. Dus als je dan een winstpunt haalt, heb je echt het gevoel alsof je ervoor gereden hebt en niet zomaar geluk hebt gehad.

Ik hoop dat mijn punt nu een beetje duidelijk is en wil echt niet de KWPN-paarden afkraken. Ik zie er genoeg heel netjes lopen in de B, hierboven stond een voorbeeld waar ik niet helemaal overuit kon. En ik denk dat het ook wel af en toe aan de jury ligt, wat die het liefst willen zien (óf kontje eronder, óf nekkie erop óf allebei).

Groetjes, Denise.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:49

grappig wat je beschrijft van de middendraf aanhaalt Denise, want ik scoor met Raimaer op dit moment voor de middengalop maar 5jes en zessen omdat ze wel achter VEEL actiever wordt maar de passen onvoldoende verruimt. Dat is dan geen onvoldoende maar ook niet genoeg voor een echt hoog punt. Dus ik snap echt wel wat je bedoelt, maar als een paard het talent heeft (of een goeie brave sul is) en op een simpele schop een middendraf laat ziet voor een 7 heeft die die toch verdiend. Pas in de algemene onderdelen (effect van de hulpen, gereden in het algemeen) worden dat soort dingen beoordeeld.

Ik heb jaren geleden eens een ponyring gejureerd waarbij ik twee combinaties na elkaar kreeg: de ene stelde haar pony echt keurig voor, en reed alles eruit wat er inzat. De ander liftte mee (beetje overdreven) op de kwaliteiten van haar pony en werkte het verder wel netjes af. Die laatste wint dus, gewoon omdat ze het ideaalbeeld voor die proef beter benadert. Maar het eerste meisje had achten voor de laatste onderdelen, omdat ze zelf echt heel goed bezig was.

Oneerlijk, nee niet in mijn ogen. Sneu, ja dat wel.

Overigens had ik je niet zo negatief opgevat hoor, ik vind het eigenlijk wel een leuke discussie *LOL*

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:00

Nadeel is wel bij Tjo (voor de mensen die ons niet kennen) dat Tjo een zeer ruime arbeidsdraf heeft voor een fjord en daarom is het zo moelijk om er van voren NOG meer uit te rijden. Bij de middendraf hebben we vaak dat de achterhand super aktief wordt maar dat ze van voren gewoon niet nog ruimer kan en dat is best moeilijk. Mij boeit het niet zo, we hebben nog minstens 20 jaar om die er ooit uit te rijden ze is pas 5.
Probeer nu gewoon voor de middendraf iets te verzamelen en dan wat te verruimen op de diagonaal, maar of dat ook lukt, hihihihii
Maar snap best dat mn aanhang soms gefrustreerd wordt als ze van die zwabbers voorbij zien komen, hihii ik let er niet echt op.....
Maarja denies, middendraf is verruiming en al loopt je paard meters uit elkaar, als hij van voren niet ruimer gaat kun je het schudden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:06

ach vippie, over een jaar vissen we dit topic weer eens op en dan zullen we eens kijken wat we dan voor de middendraf/galop scoren en in welke klasse Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:53

Ja das een goed idee, die houden we erin, hihihii
Hoop dat we tegen die tijd al L zijn, vindt die proefjes veel lolliger dan die val bijna in slaap B proefjes (houwel de B 12 aardig gevarieerd is).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 08:49

Ben een keer twee keer eerstte geworden tussen de paarden terwijl er hele goede paarden tussen liepen. Ik wist ook niet wat mij overkwam en wou het eerstte instantie niet geloven. En dit was nog maar mijn tweede wedstrijd.