is zo'n lintje helemaal niet nodig, maar de praktijk is nu eenmaal anders.Ik zag er in Kentucky genoeg langskomen met lintje (wel springpaarden) en die weten hopelijk wel wat ze doen
. Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
is zo'n lintje helemaal niet nodig, maar de praktijk is nu eenmaal anders.
.
En als ik zo nu en dan op wedstrijd rond kijk en hoor krijg ik het idee dat niet trappen eerder uitzondering is dan normaal... Dus óf die lintjes/waarschuwingen worden slecht gebruikt. Of ik ga me ernstig zorgen maken om de opvoeding van de Belgische paarden.
Hoe het in Nederland zit weet ik natuurlijk niet. Maar IMO ben je gewoon beter af als je dat dier eens duidelijk maakt dat ie geen 4 om zich heen moet schoppen.
.
.
Ik vind dat een paard dat het niet afgeleerd kan worden om te schoppen niks op wedstrijd te zoeken heeft. Er lopen veel te veel mensen en veel te veel paarden die het kan verwonden. Als men je niet op normale afstand kan passeren moet je je IMO gaan afvragen of het wel veilig is om dat dier mee te nemen.
Ik houd sowieso zoveel als mogelijk gepaste afstand. (soms word je op wedstrijd nu eenmaal in een situatie gebracht dat je effe wat dichter moet, kom je niet onderuit zo nu en dan) maar ik houd echt niet meer rekening met rode lintjes omdat de helft toch "enkel is voor veeeeeel plaats".
Maar als je paard zich niet kalm kan houden in een situatie waarbij ze effe wat korter komen dan kan je misschien beter thuis losrijden en dan op het terrein wat stappen ipv alle andere in gevaar te brengen met jouw "gecompliceerde karakterpaard".
Leorah schreef:Dan krijg je dus de discussie, wat is een normale afstand? Voor de één is dit een aantal meter afstand en voor de ander is het in de staart kruipen.
Op een wedstrijdterrein zit je nu eenmaal vaak met (te) veel paarden op een (te) beperkte ruimte... Dan is het niet altijd mogelijk om buiten een straal van 4 m te blijven van iedereen.
Dus hoewel een rood lintje als waarschuwing zeker geen slecht idee is zou ik toch sowieso mondeling ook de mensen blijven waarschuwen zoals setteke al zei ivm het niet door hebben dat het paard naar mensen schopt.
Niet iedereen gaat daar van uit.
Maar denk er wel aan dat je daarmee niet je verantwoordelijkheid af schuift... Als je paard iemand verwond of schade berokkend aan een ander zijn bezit blijf jij verantwoordelijk.
Ik zou echt niks op mijn geweten willen hebben, brrr.. Maar daarom toch even de vraag gesteld over het rode lint. Zoals ik het zie, en jullie volgens mij ook, is het zeker niet onverstandig om die er in mijn geval aan te hangen. Ayasha schreef:Er zijn wel meer gecompliceerde paarden die niet schoppen.Ik vind dat een paard dat het niet afgeleerd kan worden om te schoppen niks op wedstrijd te zoeken heeft. Er lopen veel te veel mensen en veel te veel paarden die het kan verwonden. Als men je niet op normale afstand kan passeren moet je je IMO gaan afvragen of het wel veilig is om dat dier mee te nemen.
Een paard is een dier en je kan een dier nooit 100% onder controle hebben. Ja, als hij dood is
. Is niet goed te praten; het is zo. Afleren kan ik het hem niet; het zit in zijn genen. Als dit paard blij is of zich bedreigd voelt, dan slaat hij zo uit; dat zit bij hem in het ras...Ik heb dit paard in principe voor 100% onder controle alleen die ene 1% rasvererving niet. Dus hij is niet veilig, volgens jou. Mot ik hem dan maar in een glazen kooitje doen en nergens meer met hem komen
Niemand heeft zijn paard 100% iedere seconde onder controle
Anoeska schreef:Je neemt wel een risico. En dat risico kan je misschien iets beperken door een rood lintje. Ik weet niet of dat bij jouw paard voldoende hielp of dat 'ie alsnog wel eens naar een ander paard uithaalde?
. Het zijn en blijven beesten ....
Evelienepien schreef:Ayasha schreef:Er zijn wel meer gecompliceerde paarden die niet schoppen.Ik vind dat een paard dat het niet afgeleerd kan worden om te schoppen niks op wedstrijd te zoeken heeft. Er lopen veel te veel mensen en veel te veel paarden die het kan verwonden. Als men je niet op normale afstand kan passeren moet je je IMO gaan afvragen of het wel veilig is om dat dier mee te nemen.
Ik vind dit erg kort door de bochtEen paard is een dier en je kan een dier nooit 100% onder controle hebben. Ja, als hij dood is
![]()
Zoals ik al eerder hier heb aangegeven, ree/rij ik ook met lintje. Dit omdat de mijne uit blijheid of als hij zich bedreigd voelt wel eens met 2 benen tegelijkertijd uitslaat. Is niet goed te praten; het is zo. Afleren kan ik het hem niet; het zit in zijn genen. Als dit paard blij is of zich bedreigd voelt, dan slaat hij zo uit; dat zit bij hem in het ras...Ik heb dit paard in principe voor 100% onder controle alleen die ene 1% rasvererving niet. Dus hij is niet veilig, volgens jou. Mot ik hem dan maar in een glazen kooitje doen en nergens meer met hem komen
Niemand heeft zijn paard 100% iedere seconde onder controle
![]()
ps: ik heb mijn proeven gewoon altijd met rood lintje voor de jury gereden. Vond het teveel werk om uit te halen = proef 1 rijden - in te doen - uit te halen - proef 2 rijden
Uitzonderingen daar gelaten...
Vind het eerder een beetje een excuus.
Heeft niks met ras te maken maar met het dier ansich. In een glazen kooitje hoeft niet maar het blijft jouw verantwoordelijkheid.
En IMO moet je dan gaan afwegen of dat dier veilig is op wedstrijd of niet. En zo niet: of het mogelijk is om hem dat te maken. En in dien niet, jammer maar helaas maar dan hoort het op te houden. 
Ayasha schreef:Heeft niks met ras te maken maar met het dier ansich. In een glazen kooitje hoeft niet maar het blijft jouw verantwoordelijkheid.En IMO moet je dan gaan afwegen of dat dier veilig is op wedstrijd of niet. En zo niet: of het mogelijk is om hem dat te maken. En in dien niet, jammer maar helaas maar dan hoort het op te houden.
Ik hoop dat ik me nu beter uitgedrukt heb in wat ik bedoel.
Dus geen excuus..
Of het dier veilig is op wedstrijd? Nogmaals; een dier (waar dan ook dus ook op wedstrijd) is nooit 100% veilig
. Kijk wat er gebeurde tijdens WEG met Minderhoud. Nu gebeurde dit tijdens de proef maar wat als dit tijdens losrijden was gebeurd en hij had iemand omver gesprongen / geraakt??? Dan hoort het volgens jou op te houden???? Het kan letterlijk de allerbeste overkomen
Dat vind ik dus kort door de bocht

loriene schreef:Wij hebben bij onze merrie ook een hele tijd een rood lint in de staart gehad.
Ruiters horen gewoon netjes afstand te houden vind ik.![]()
Degene die vinden dat zo`n paard niet op de wedstrijden thuishoort mogen mij eens uitleggen hoe je ze dat schoppen afleerd!!!!![]()
Zie me al.....wil je even achter mijn paard gaan rijden want dan kan ik oefenen met dat ze niet naar andere paarden mag trappen.![]()
Ze doet het nu niet meer want ze is drachtig.
TS gewoon een rood lint in hangen
papagroom schreef:het enigste rode lintje dat op een wedstrijd thuis hoort is de 2e prijs als je paard zo slecht te vertrouwen is dat er echt een reeele kans is dat hij uithaalt ,en dit misschien ook al eens gedaan heeft,hoort hij hier gewoon niet thuis
je gaat toch ook niet aan een auto cross mee doen in een auto zonde remmen?r