rood lintje, wordt dit nog gebruikt en wanneer wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:45

Ayasha, gedeeltelijk mee eens, maar er zijn natuurlijk genoeg paarden, waar je geen 5 centimeter achterlangs kan rijden (wat nou eenmaal wel gebeurt op concours) en dan kan een rood lintje wel een waarschuwing geven. Dat je zo'n paard niet in de staart moet gaan rijden, maar een beetje gepaste afstand houden. Als gepaste afstand altijd wordt genomen :D is zo'n lintje helemaal niet nodig, maar de praktijk is nu eenmaal anders.
Ik zag er in Kentucky genoeg langskomen met lintje (wel springpaarden) en die weten hopelijk wel wat ze doen ;) .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:51

Er zijn er ook een boel die 'm er in hangen om te voorkomen dat ze dichtbij komen :(:) En als ik zo nu en dan op wedstrijd rond kijk en hoor krijg ik het idee dat niet trappen eerder uitzondering is dan normaal... Dus óf die lintjes/waarschuwingen worden slecht gebruikt. Of ik ga me ernstig zorgen maken om de opvoeding van de Belgische paarden. ;) Hoe het in Nederland zit weet ik natuurlijk niet. Maar IMO ben je gewoon beter af als je dat dier eens duidelijk maakt dat ie geen 4 om zich heen moet schoppen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 00:09

Nou ben ik een NL ruiter en ik hang het lintje erin voor de zekerheid (hij is bang voor andere vreemde paarden en knijpt zijn kont en heb dan geen idee wat komen gaat). Hij heeft nog nooit een ander paard getrapt, maar voor de zekerheid hang ik het erin.

Maar wat jij vertelt Ayasha, is er dus een duidelijk beeld, dat er dus blijkbaar weinig mensen rekening houden met gepaste afstand? Dus eigenlijk bumperkleven bij paarden? En wij hebben geen remlicht, dus dan maar een rood lintje :D .

Maar nu ga ik in op jouw post, de TS heeft het lintje erin hangen voor mensen, niet zozeer voor andere paarden ;) .

Muronia

Re: rood lintje, wordt dit nog gebruikt en wanneer wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 07:10

Ik lees veel reacties over opvoeden van je paard als hij schopt. Dat zal voor een heleboel paarden misschien werken, maar niet voor de mijne. Ze heeft een bijzonder gecompliceerd karakter, al vanaf haar geboorte af aan. Het is gewoon een "boos" paardje en supereenkennig. Gelukkig is het niet de bedoeling dat ze ooit verkocht zou worden, want dat zou een enorm probleem zijn. Ze heeft mij compleet als baas geaccepteerd gelukkig, anders zou er helemaal geen land mee te bezeilen zijn, maar ik kan ermee lezen en schrijven. Het is echter zo dat als ik haar bijvoorbeeld op dr donder zou geven omdat ze schopt, dan vliegt ze ook mij aan. Ik heb mijn manier gevonden om met haar om te gaan en dat werkt super, ze is echt mijn maatje, maarik heb echter ook geaccepteerd dat ik nu eenmaal heel goed moet uitkijken met haar en dr nooit volledig kan vertrouwen. Als anderen op concours daar rekening mee houden door veilige afstand te bewaren, dan is er niks aan de hand.

Natuurlijk waarschuw ik ook mondeling waar nodig, maar als zo'n lintje mensen (met hun paard) attendeert, dan scheelt dat natuurlijk ook.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:31

mijn merrie schopt ook regelmatig, afgelopen wkend had ik een oefenwedstrijd, en heb een mooi rood lintje in haar staart gedaan. er werd zelfs omgeroepen dat ze voor mijn paard moesten uitkijken, omdat ik een rood lintje had :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:23

Er zijn wel meer gecompliceerde paarden die niet schoppen. ;) Ik vind dat een paard dat het niet afgeleerd kan worden om te schoppen niks op wedstrijd te zoeken heeft. Er lopen veel te veel mensen en veel te veel paarden die het kan verwonden. Als men je niet op normale afstand kan passeren moet je je IMO gaan afvragen of het wel veilig is om dat dier mee te nemen.

setteke: dat vind ik al even zeer jammer want eerlijk gezegd kijk ik niet meer naar rode lintjes. :+ Ik houd sowieso zoveel als mogelijk gepaste afstand. (soms word je op wedstrijd nu eenmaal in een situatie gebracht dat je effe wat dichter moet, kom je niet onderuit zo nu en dan) maar ik houd echt niet meer rekening met rode lintjes omdat de helft toch "enkel is voor veeeeeel plaats". :+ Maar als je paard zich niet kalm kan houden in een situatie waarbij ze effe wat korter komen dan kan je misschien beter thuis losrijden en dan op het terrein wat stappen ipv alle andere in gevaar te brengen met jouw "gecompliceerde karakterpaard". :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 09:59

Dan krijg je dus de discussie, wat is een normale afstand? Voor de één is dit een aantal meter afstand en voor de ander is het in de staart kruipen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:01

Bij de endurance is dit heel normaal, kijkt niemand vreemd van op.
Liever een rood lintje dan een paar hoeven die om mn oren vliegen zeg ik dan maar. Een gewaarschuwd mensch telt voor 2 :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:29

Leorah schreef:
Dan krijg je dus de discussie, wat is een normale afstand? Voor de één is dit een aantal meter afstand en voor de ander is het in de staart kruipen.

In de staart kruipen is geen normale afstand maar een metertje/anderhalve meter zou toch moeten lukken. := Op een wedstrijdterrein zit je nu eenmaal vaak met (te) veel paarden op een (te) beperkte ruimte... Dan is het niet altijd mogelijk om buiten een straal van 4 m te blijven van iedereen. :) Dus hoewel een rood lintje als waarschuwing zeker geen slecht idee is zou ik toch sowieso mondeling ook de mensen blijven waarschuwen zoals setteke al zei ivm het niet door hebben dat het paard naar mensen schopt. :) Niet iedereen gaat daar van uit. :) Maar denk er wel aan dat je daarmee niet je verantwoordelijkheid af schuift... Als je paard iemand verwond of schade berokkend aan een ander zijn bezit blijf jij verantwoordelijk. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 13:24

Als ik zou denken dat het niet verantwoord was, dan ging ik niet op concours ;) Ik zou echt niks op mijn geweten willen hebben, brrr.. Maar daarom toch even de vraag gesteld over het rode lint. Zoals ik het zie, en jullie volgens mij ook, is het zeker niet onverstandig om die er in mijn geval aan te hangen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:28

Ik raad het je zeker aan!!
Ik heb het meegemaakt dat er ééntje naar mijn hengst had gestampt recht op mijn been, dit nadat ik juist terug begon met rijden na een openbeenbreuk van weliswaar een stamp op het andere been terwijl ik op mijn paard zat.
Het paard in kwestie stampte idd af en toe, en heb zeer zwaar van mijn oren staan maken want voor hetzelfde geld lag ik weer in de gips voor 2,5 maand en ja de dag erna had ze een lintje aan.
Veel veiliger want zo weten wij dat we afstand moeten houden.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:56

Ayasha schreef:
Er zijn wel meer gecompliceerde paarden die niet schoppen. ;) Ik vind dat een paard dat het niet afgeleerd kan worden om te schoppen niks op wedstrijd te zoeken heeft. Er lopen veel te veel mensen en veel te veel paarden die het kan verwonden. Als men je niet op normale afstand kan passeren moet je je IMO gaan afvragen of het wel veilig is om dat dier mee te nemen.

Ik vind dit erg kort door de bocht :o Een paard is een dier en je kan een dier nooit 100% onder controle hebben. Ja, als hij dood is :+
Zoals ik al eerder hier heb aangegeven, ree/rij ik ook met lintje. Dit omdat de mijne uit blijheid of als hij zich bedreigd voelt wel eens met 2 benen tegelijkertijd uitslaat }> . Is niet goed te praten; het is zo. Afleren kan ik het hem niet; het zit in zijn genen. Als dit paard blij is of zich bedreigd voelt, dan slaat hij zo uit; dat zit bij hem in het ras...Ik heb dit paard in principe voor 100% onder controle alleen die ene 1% rasvererving niet. Dus hij is niet veilig, volgens jou. Mot ik hem dan maar in een glazen kooitje doen en nergens meer met hem komen :? Niemand heeft zijn paard 100% iedere seconde onder controle :o?

ps: ik heb mijn proeven gewoon altijd met rood lintje voor de jury gereden. Vond het teveel werk om uit te halen = proef 1 rijden - in te doen - uit te halen - proef 2 rijden :oo

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:57

Je neemt wel een risico. En dat risico kan je misschien iets beperken door een rood lintje. Ik weet niet of dat bij jouw paard voldoende hielp of dat 'ie alsnog wel eens naar een ander paard uithaalde?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:04

Anoeska schreef:
Je neemt wel een risico. En dat risico kan je misschien iets beperken door een rood lintje. Ik weet niet of dat bij jouw paard voldoende hielp of dat 'ie alsnog wel eens naar een ander paard uithaalde?

Iedereen, die met dieren omgaat, neemt altijd een risico :D . Het zijn en blijven beesten .... :(:)
Wil je het risico voor jezelf uitsluiten, zou je niet met dieren moeten om gaan....

Bij mijn paard heeft het lintje in zoverre geholpen, dat mede-ruiters wel allerter waren. Soms heb ik het wel even uitgelegd waarvoor het was en tuurlijk moet je er ook wel zelf voor zorgen dat je niet ff snel kort voorbij iemand crost maar daar is niets mis mee. Dus opzet geslaagd +:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:00

Evelienepien schreef:
Ayasha schreef:

Ik vind dit erg kort door de bocht :o Een paard is een dier en je kan een dier nooit 100% onder controle hebben. Ja, als hij dood is :+
Zoals ik al eerder hier heb aangegeven, ree/rij ik ook met lintje. Dit omdat de mijne uit blijheid of als hij zich bedreigd voelt wel eens met 2 benen tegelijkertijd uitslaat }> . Is niet goed te praten; het is zo. Afleren kan ik het hem niet; het zit in zijn genen. Als dit paard blij is of zich bedreigd voelt, dan slaat hij zo uit; dat zit bij hem in het ras...Ik heb dit paard in principe voor 100% onder controle alleen die ene 1% rasvererving niet. Dus hij is niet veilig, volgens jou. Mot ik hem dan maar in een glazen kooitje doen en nergens meer met hem komen :? Niemand heeft zijn paard 100% iedere seconde onder controle :o?

ps: ik heb mijn proeven gewoon altijd met rood lintje voor de jury gereden. Vond het teveel werk om uit te halen = proef 1 rijden - in te doen - uit te halen - proef 2 rijden :oo

Ik vind dit eerder kort door de bocht. Elk paard gooit met de benen alstie jollig is maar bij de meeste is dat prima af te leren. ;) Uitzonderingen daar gelaten... ;) Vind het eerder een beetje een excuus. :) Heeft niks met ras te maken maar met het dier ansich. In een glazen kooitje hoeft niet maar het blijft jouw verantwoordelijkheid. :) En IMO moet je dan gaan afwegen of dat dier veilig is op wedstrijd of niet. En zo niet: of het mogelijk is om hem dat te maken. En in dien niet, jammer maar helaas maar dan hoort het op te houden. :)
Ik hoop dat ik me nu beter uitgedrukt heb in wat ik bedoel. :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:17

Ayasha schreef:
Heeft niks met ras te maken maar met het dier ansich. In een glazen kooitje hoeft niet maar het blijft jouw verantwoordelijkheid. :) En IMO moet je dan gaan afwegen of dat dier veilig is op wedstrijd of niet. En zo niet: of het mogelijk is om hem dat te maken. En in dien niet, jammer maar helaas maar dan hoort het op te houden. :)
Ik hoop dat ik me nu beter uitgedrukt heb in wat ik bedoel. :)

Jawel, deze paarden werden speciaal gebruikt in oorlogen door hun aangeboren / gefokte afweermechanisme. Toevallig bezit de mijne dat ook :+ Dus geen excuus..

Je spreekt jezelf tegen in je bericht. Bij de meeste is dat prima af te leren maar uitzonderingen daar gelaten :? Of het dier veilig is op wedstrijd? Nogmaals; een dier (waar dan ook dus ook op wedstrijd) is nooit 100% veilig :D . Kijk wat er gebeurde tijdens WEG met Minderhoud. Nu gebeurde dit tijdens de proef maar wat als dit tijdens losrijden was gebeurd en hij had iemand omver gesprongen / geraakt??? Dan hoort het volgens jou op te houden???? Het kan letterlijk de allerbeste overkomen :j
Het paard is een levend wezen en dan als hij een uitspatting heeft, hoort het volgens jou op te houden :o? Dat vind ik dus kort door de bocht :oo
M.a.w. waarschijnlijk snap ik nog steeds niet wat je bedoelt of wel maar dan deel ik een andere mening -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:20

Oorlog, waarbij het doel is de tegenstander om zeep te helpen is geen wedstrijd, waarbij het doel is naar huis te gaan zonder dode.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:25

Waar exact spreek ik mezelf tegen in die zin als ik vragen mag? Want ik zie het niet. ;)

ELK paard zijn afweer-mechanisme is bokken. De meeste katachtige roofdieren bv springen op de rug om grip te hebben en de enige manier om zich te verdedigen als er iets van achteren komt is vol achteruit schoppen. Dat is er niet in gefokt, dat zat er al in (in het wezen paard dus) ze hebben dat enkel leren controleren om dat ook in oorlogen te kunnen gebruiken. ;)
Mijn KWPN'er heeft dat instinct niet meer of minder dan jouw "oorlogspaard". :+

Neen, het hoort op te houden als het paard naar elk dier dat binnen 1 meter komt uithaalt. Maar dat staat ook al in mijn berichten... Krijg het idee dat ik mezelf aan't herhalen ben..... :=

malibu1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:27

ik snap het idee wel van een rood lintje, en zou het ook zeker doen als je paard wat kriebelig is naar anderen.
maar een vriendin van mij reed met haar pony ook met rood lintje en had verscheidene keren te horen gekregen van de jury dat ze het lintje tijdens de proef uit de staart moest hebben.
dus met inrijden mocht het wel maar met het proefje liever niet.

groetjes

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:31

Is het niet verplicht?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:37

het enigste rode lintje dat op een wedstrijd thuis hoort is de 2e prijs als je paard zo slecht te vertrouwen is dat er echt een reeele kans is dat hij uithaalt ,en dit misschien ook al eens gedaan heeft,hoort hij hier gewoon niet thuis
je gaat toch ook niet aan een auto cross mee doen in een auto zonde remmen?r

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:40

Wij hebben bij onze merrie ook een hele tijd een rood lint in de staart gehad.
Ruiters horen gewoon netjes afstand te houden vind ik. :P
Degene die vinden dat zo`n paard niet op de wedstrijden thuishoort mogen mij eens uitleggen hoe je ze dat schoppen afleerd!!!! :+
Zie me al.....wil je even achter mijn paard gaan rijden want dan kan ik oefenen met dat ze niet naar andere paarden mag trappen. 8)7
Ze doet het nu niet meer want ze is drachtig.

TS gewoon een rood lint in hangen ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:46

Ik zie graag een rood lintje in de staart van een paard wat uithaald als je op 2 meter afstand voorbij komt. Dan rijd ik er nog wat grotere boog omheen want dat gevoel ken ik al als het er niet inhangt. Slaan nav fysiek contact snap ik maar sommige paarden kan je niet fatsoenlijk passeren op 2 meter afstand.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:47

loriene schreef:
Wij hebben bij onze merrie ook een hele tijd een rood lint in de staart gehad.
Ruiters horen gewoon netjes afstand te houden vind ik. :P
Degene die vinden dat zo`n paard niet op de wedstrijden thuishoort mogen mij eens uitleggen hoe je ze dat schoppen afleerd!!!! :+
Zie me al.....wil je even achter mijn paard gaan rijden want dan kan ik oefenen met dat ze niet naar andere paarden mag trappen. 8)7
Ze doet het nu niet meer want ze is drachtig.

TS gewoon een rood lint in hangen ;)

Wat doe je nu om het haar af te leren?

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:04

papagroom schreef:
het enigste rode lintje dat op een wedstrijd thuis hoort is de 2e prijs als je paard zo slecht te vertrouwen is dat er echt een reeele kans is dat hij uithaalt ,en dit misschien ook al eens gedaan heeft,hoort hij hier gewoon niet thuis
je gaat toch ook niet aan een auto cross mee doen in een auto zonde remmen?r

Wat een onzin. Het blijven paarden, en die kunnen schrikken. En sommige paarden slaan uit als ze schrikken. Dan ben je toch liever gewaarschuwd? Mijn paard slaat zeker niet gericht, maar voelt zich wel bedreigd als bijvoorbeeld een ruiter met wat minder stuur erg dichtbij komt. Met een rode waarschuwing weten we allebei waar we aan toe zijn, en kun je een eventueel nare situatie simpel voorkomen.