Welk paard rijd je makkelijker naar de Z ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:26

xx_Irisje schreef:
Het paard dat het beste gereden word...

:D Mee eens.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:26

NienkeNiels schreef:
oke, dus jullie denken dat het vooral de klik is die een combinatie naar een hoog niveau rijd?

Als dat het enige was, dan was Nederland vol topruiters... :+

Talent, geld, zoveel speelt een zaak...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:33

eridinges schreef:
ikke20 schreef:
ik denk zelf ook dat ieder goed gereden paard er welkan komen maar denk persoonlijk dat je met een mooie dress gefokte kwpner er eerder bent dan met een tinker/maflinger/fries

Er zij toch heel erg veel friezen, tinkers en haflingers in het Z...
en maflinger is wel erg kort door de bocht.. als de ruiter niet kan rijden kom je met een goed sportpaard nog nergens..

als je mn onderschrift ziet zie je meteen op wat voor paard ik rij ;)
en ik ben het ook wel met je eens dat als de ruiter niet kan rijden/geen gevoel heeft voor rijden komt het nog nergens als heeft hij een totilas onder zn kont.

annelotten

Re: Welk paard rijd je makkelijker naar de Z ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:35

Z dressuur of springen? :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:18

Als ze precies hetzelfde gereden worden, dan denk ik wel dat je het makkelijker rijden hebt met een luxe type dressuurgefokte KWPNer. Maar dan heb ik er dus al toevoegingen bij gezet. Er zijn ook kortbenige grove KWPNers met ponygangen, dan kun je beter die Fries of PRE hebben. En ook daarin zijn types, een moderne dressuurgefokte Fries is weer wat anders dan het ouderwetse grover gebouwde type. De ene PRE heeft ook al meer zijn gangwerk mee dan de andere. En karakter doet ook een hoop, een beeldschoon soepel paard dat met heel veel schwung beweegt maar die de hele proef omhoog komt, wegspringt of er tussenuit gaat.. wat moet je daarmee? Dan kun je beter een minder getalenteerd paard hebben wat gewoon braaf en met veel plezier zijn werk voor je doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:31

xRambo schreef:

Z mennen uiteraard en dat gaat met een Fries misschien net iets vlotter dan met een spring-gefokte KWPN'er :+

amberxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:59

ik Denk een fries. maar het ligt eraan hoe het paard is. :P

'x

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:01

bo0tjeee schreef:
Een minishetlander :+
Zinloos topic....

_O-

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:01

NienkeNiels schreef:
Zoals de titel zegt wat denken jullie??

* Een kwpn'er
* Fries
* Andalusiër

Het paard met het grootste hart!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:18

Het paard dat al op Z niveau is getraint _O-

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:20

eridinges schreef:
ikke20 schreef:
ik denk zelf ook dat ieder goed gereden paard er welkan komen maar denk persoonlijk dat je met een mooie dress gefokte kwpner er eerder bent dan met een tinker/maflinger/fries

en maflinger is wel erg kort door de bocht.. als de ruiter niet kan rijden kom je met een goed sportpaard nog nergens..

Ja maar nog vééééél meer KWPNrs en Oldenburgers :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:25

Wat oppervlakkig allemaal :) paard van een vriendin van mij loopt Z1 met de punten voor het Z2. Ik zou dat paard nog geen B proef door kunnen sturen en dat heeft niks met mijn rijkunsten of de capaciteiten van het paard te maken maar puur dat wij geen combinatie zijn. Ze doet het niet voor mij :n Ze doet het maar voor 1 en dat is voor haar..Je doet het samen, niet het paard of de ruiter maar samen! Als het niet klikt, klikt het niet en kom je er niet samen :n Niet in de proef en niet in de springring.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:48

bumper schreef:
Het paard dat al op Z niveau is getraint _O-

Geprobeerd???

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:55

ikke20 schreef:

en maflinger is wel erg kort door de bocht.. als de ruiter niet kan rijden kom je met een goed sportpaard nog nergens..[/quote]

Ja maar nog vééééél meer KWPNrs en Oldenburgers :)[/quote]

Daar zeg ik toch ook niks over? :+
Ik heb het over andere rassen

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:58

Talonius schreef:
Ieder paard kan naar de Z, het is aan de ruiter om dat eruit te krijgen. Type paard maakt dus niets uit, de kundigheid van de ruiter wel.

helemaal waar ;)
je kan van een manege paard nog een Z paard maken als je er een geode ruiter op zet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:01

Lia_ schreef:
xRambo schreef:

Z mennen uiteraard en dat gaat met een Fries misschien net iets vlotter dan met een spring-gefokte KWPN'er :+

geniaal :+ }>

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:03

Het is eerder welke ruiter rijd: het eerst naar de Z/ haalt het meest uit een paard..
natuurlijk speeld potentie bij een paard ook in maar dat is bij alle rassen..

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:06

Geen van 3.

Het is combinatie van paard en ruiter.
Het hangt er ook van af of het paard goed is ingereden en goeie omgang heb met mensen.

Komt deze 2 van pas dan kan je ze wel makkelijk naar Z rijden.

En soms heeft een paard eenmaal zijn limiet en zal nooit veder komen maar dat is bij elke paard anders. Of het nou ras, manier van inrijden en doorrijden is, het maakt niet uit.

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:38

Het paard met het beste karakter

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:09

ikke20 schreef:

Als jij een goed opgeleid makkelijk te rijden paard met talent hebt, hoef je echt zo goed niet te zijn om de Z te halen hoor. Het gaat om de combinatie, een goed paard compenseert een mindere ruiter en een goede ruiter compenseert een slechter paard, heb je 2 slechte dan gaat het niet zo hard natuurlijk en heb je 2 goede dan ben je er 'zo'.

Aan een goed paard vol talent met een rot karakter heb je nog niet zo gek veel, aan een paard met een goed karakter en minder talent heb je dan meer. Het is natuurlijk ook wel handig om de wel bekende klik te hebben, dan zal het ook een stuk sneller gaan.

Anyway, beetje nutteloos topic.

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:13

ikke20 schreef:

Ik heb de tinkerhengst die ik nu rijdt in 1,5 jaar van niks naar Z1+winst gereden, hij is nu 6. Mijn vorige KWPNer daarintegen heb ik 6 jaar over gedaan om van de B naar Z1 te komen. Zegt dus niks over het ras, maar over karakter en werkwilligheid, en dat is dus absoluut niet rasgebonden. Dus welk ras het snelst in de Z loopt is eigenlijk een onzinvraag, dat verschilt per paard, ongeacht het ras.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:15

Voor het gemak vergeet je even dat jij in die 6 jaar ook veel ervaring erbij gekregen hebt? :)

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:19

Ongeveer alleen ervaring met het moeilijke karakter ja.. Qua niveau reed ik voor de KWPNer ook al M/Z, alleen nooit Z gestart, maar M2. Dus de oefeningen e.d. waren voor mij niet nieuw toen ik met de KWPNer begon, alleen zijn moeilijke (schrikkerige) karakter belemmerde dat we snel naar het Z stormden.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:29

bumper schreef:
Ja maar nog vééééél meer KWPNrs en Oldenburgers :)

Ja maar dat komt omdat de helft denkt dat Friezen, tinkers, haflingers etc. niet de sport in kunnen.. Als dat uit de wereld is :+

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:34

ilse_dgraam schreef:
Het paard met het beste karakter

mijn pony heeft ook het beste karakter ;)
maar die zie ik nog geen Z lopen :+
ja Z in boscrossen en wortels eten