Hoe bereid jij jezelf voor voor een wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

susanne_m

Re: Hoe bereid jij jezelf voor voor een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:20

- (nu is het bij mij nog niet voorgekomen dat ik laat moet starten) gewoon lekker naar buiten, als ik wil poetsen vlechten vis ik ze wel op.

- de dag ervoor krijg ze rust, wil met een uitgerust op wedstrijd verschijnen. ( rijd ze vaak al om de dag)

- zo kort mogelijk, 20 tot max 30 minuten.

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:20

Ik spring dus dat is misschien een beetje anders.

Mijn paard staat als ik laat moet starten gewoon op de wei. Zelfs als ik vroeg moet starten probeer ik hem om heeeel vroeg op de wei te zetten, en als hij binnen word gehaald te voeren en ondertussen te poetsen en klaar te maken.

Ik train altijd hetzelfde. 3 dagen voor de wedstrijd heb ik een springles, de dag erna word hij gelongeerd of even kort losgereden. En de dag voor de wedstrijd heeft hij altijd lekker vrij.

Ik rij een half uurtje los. Dat wil zeggen lekker lang losstappen, lang en laag losdraven. Kort galopje links en rechtsom en even changeren. En dan kort inspringen en dan snel de ring in !

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:47

1. Als je pas 's avonds hoeft te starten, laat je je paard dan binnen staan of gooi je hem gewoon op de wei zoals normaal?

uurtje paddock, die is nogal nat dus doe ik een regendeken op, ook als er maar één plasje ligt waar hij ik kan gaan rollen,

2. Train je de dag(en) ervoor anders?

Lekker los rijden, gewoon totdat ik het genoeg vind

3. Hoe lang rijden jullie los?

Ligt, eraan, ik ben er wel een uur voordat ik moet rijden, dan zadel ik hem op (+/- een kwartier) doe ik de knotjes goed als die uitgezakt zijn (+/- 5 min), kam zijn staart nog een keer uit en doe wat baby olie op zijn hoofd, daarna ga ik losrijden :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:22

1. Als je pas 's avonds hoeft te starten, laat je je paard dan binnen staan of gooi je hem gewoon op de wei zoals normaal?

Hij komt dan niet overdag op het land. Ik moet nooit 's avonds starten (dan schrijf ik me niet in namelijk ;) ) maar wel eens aan het eind van de middag. Maar dan moet hij om 9 uur buiten staan en 11 uur weer naar binnen, omdat al het vlechten, wassen en poetsen nog wel tijd kost.

Ik train niet anders :n Lijnen uit proeven oefen ik 1 keer per week altijd al, dus dat hoef ik niet extra te doen. Zorg alleen dat de dag van te voren hij ook gereden wordt en dat het niet dag nummer 4 is dat hij loopt.

30 a 35 minuten. 10 minuten losstappen, dan galoperen en vervolgens draven. Weer stukje stappen en dan oppakken

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:21

- De paarden staan altijd de hele dag buiten. Ik rijd doordeweeks bijna altijd 's avonds, dus ze zijn het wel gewend. Bovendien staan ze van april tot half oktober 24/7 buiten.... Dan kan het niet eens anders.

- Nee, ik train (stom genoeg) nooit wedstrijdgericht. Op donderdag heb ik clubles en dan hobbel ik rustig mee met de anderen. De dag voor concours laat ik de paarden altijd stilstaan, in de hoop dat ze wat frisser zijn op zaterdag. :+ (flegmatieke paarden, flegmatieke ruiter, haha)

- In nood volstaat het als ik 1 combinatie van tevoren ga losrijden, maar dan moet ik wel heel erg veel kunstgrepen toepassen in de proef. :+ Meestal houd ik 40 minuten aan voor het losrijden, inclusief losstappen. Thuis moet ik altijd 15 tot 25 minuten rijden voor ik bij een bak ben, dus de paarden zijn gewend om rustig op te kunnen warmen voor het werk.
Is het heel warm, dan verkort ik de tijd voor het losrijden drastisch, anders lopen ze niet meer.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:23

Nee hij/zij gaat gewoon lekker naar buiten en haal het paard 3 uurtjes voor ik vertrek op.

Melody gaf ik de dag ervoor rust en gaf haar extra haver. Amor reed/rijd ik gewoon, Zafier ga ik straks de dag ervoor extra goed loswerken en vooral in de stap

beide haflingers reed ik 30-45 min los (incl. instappen) Zafier hoef ik denk ik niet lang op te zitten van te voren, dan is hij nog iets scherper (denk ik)

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:44

Ik zet m 's ochtends al vroeg in de wei, en haal hem er aan het begin van de middag eruit. Ik zorg dat ik genoeg tijd heb om me voor te bereiden.

Een klein beetje, een week van tevoren zet ik de puntjes op de i bij bepaalde oefeningen en de dag ervoor oefen ik mijn proefje(s).

5 á 10 minuten rustig stappen, en dan nog een kwartiertje draven en galopperen.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:08

Als je pas 's avonds hoeft te starten, laat je je paard dan binnen staan of gooi je hem gewoon op de wei zoals normaal?

Ik heb tot nu toe nog nooit in de avond wedstrijd gehad, maar mocht dat een keer voorkomen dan staat mijn pony lekker overdag buiten en dan een paar uur van tevoren lekker wassen en vlechten e.d

- Ik rijd altijd op de dag voor de wedstrijd, dat vind ik fijner. Mijn pony is namelijk niet snel moe en aardig pittig, dus vind het fijn om m vaak te rijden!

- ongeveer een half uurtje, want ze is aardig pittig.

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:58

-Licht aan het weer.. als de paddock een grote plas is laat ik hem soms binnen staan maar anders gewoon naar buiten

- Ik oefen de proef soms maar verder niks anders :P

- ongeveer 20 minuutjes waarvan veel stappen

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:53

Hij gaat gewoon de wei op :) In een uurtje transformeer ik hem van moddermonster in wedstrijdklaar paard.

Hooguit meer lijnen uit de proef. Als hij de dagen ervoor fijn liep train ik niet te zwaar, dan gaat de fut eruit. Soms laat ik hem expres de dag voor de wedstrijd staan.

Maximaal 20 minuten. Lang en laag losstappen en draven, oppakken, pasje zijwaarts en de proef in.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:56

Ja, hij gaat dan gewoon lekker de wei op, en ga ik 'm aan het eind v/d middag klaarmaken.

Soms wat oefeningen uit de proef, puntjes op de I, en vooral niet de zwaar maar lekker ontspannen.

Maximaal 25 minuten. Lang en laag losstappen en draven, oppakken, en de proef in.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:24

Als ik 's avonds start, staan ze overdag gewoon buiten. oet ik vroeg starten, dan worden ze de avond ervoor al klaar gemaakt.

Ik rij weinig de dag ervoor. Vaak alleen even bijgezet longeren.

Per paard anders. De ene een kwartiertje, de andere 3 kwartier.

Ik denk ook niet dat je moet kijken naar wat anderen doen, maar naar wat jou het beste bevalt.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:16

Dan gooi ik hem van 8, tot 11 sochtends buiten.

Nee totoaal niet, gewoon het zelfde! Wel krijgt ze de dag voor de wedstrijd vrij.

Licht eraan, met 30 graden, 20 minuten, anders 30 tot 45 minuten, licht grotendeels aan het weer.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:46

- mn pony staat bijna altijd in de stal, buiten rijden en paddock, wei om. als ik savonds moet dan stap ik 's ochtends[aan de hand] door de wijk, enmag ze in de paddock.

- ik train altijd wedstrijdgericht, 6 dagen per week, en dag word ze gelongeerd of mag ze los springen ofso. en elke dag staat ze kwartier in de paddock om te rennen en bokken. voor wedstrijden train ik niet echt anders..

-tussen de 35 en 25 min.
eerst stap ik lang, dan wat schouderbinnenwaarts, travers, wijken in stap, dan nog draven en galop, contragalop op beide handen. dan pak ik haar op [ong. 2 combis voor mij ] en dan rij ik ongeveer het zelfde als lang, alleen danmeer met achterhand eronder enzo ;)