wie bepaalt dat toch...die stomme vlechten en zo..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:28

geen bandages zonder bandageriempjes!!!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:31

CGJ12 schreef:
Kom nou toch. Da's alleen voor de show en daar blijven zijn benen echt niet mee schoon.

Sorry, maar dan doe je toch echt iets verkeerd Knipoog

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:39

Romkabouter schreef:
Je hoeft niet te vlechten nee, maar meestal komt hierdoor de hals van je paard wel beter tot zijn recht. En daar kijken de jury's dan wel weer naar Lachen

Duidelijk, Bij mijn paard staan ze rechtovereind, kan ik ook niets aan doen Schijnheilig
Kan ik dan het vlechten laten zitten?
(doe het niet, maar even hiervan uit gaand)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 18:15

Mijn vraag ging niet zozeer om het vlechten van de manen (alhoewel ik dat ook een stom gezicht vind), maar om het verplicht vlechten op opscheren van de staart (naar keuze). Zie voor de regels uit het boekje de overgetikte tekst op pagina 1 van dit topic. Het gaat dus niet zozeer om of het moet (dat weet ik al), of of ik er wel of niet wat op uitdoe (dat doe ik niet...ik heb zo'n donkerbruin paard en krijg meestal die zeven of die acht). Ook gaat het er niet om dat je je punten beter kunt binnenhalen op je rijkunst...Daar ben ik het helemaal mee eens!

Het gaat mij om het uitgangspunt dat er regels zijn over hoe een staart of manen er precies uit moeten zien. Niet of ze schoon zijn en netjes gekamd of gepoetst o.i.d. maar dat je geacht wordt een vlecht erin te leggen danwel met een scheerapparaat aan de gang te gaan. Daar gaat het me om.

Ik trek er persoonlijk mijn schouders over op...Maar ik blijf het raar genoeg vinden om me af te vragen wat de diepere betekenis hiervan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:30

astridastrid schreef:
Wat ik me afvraag; zijn er mensen die wel eens een 9 of een 10 hebben gehaald voor de verzorging?

Ja hoor, verschillende keren een 9 gehad en 1x zelfs een 10.
Wat heb je daar voor nodig:
2 bijna gelijke paarden die netjes getoilleteerd zijn, een 2-wielige tandemcart met de juiste koetslampen, mooi gepoetst tandemtuig, kleding van van koetsier precies afgestemd op het rijtuig met een mooie bijpassende hoed en handschoenen van wild zwijnen leer en de groom in witte rijbroek, mooie groomjas passend bij de kleuren van het rijtuig, hoge hoed en laarzen met kappen en ook handschoenen van wild zwijnen leer. Haha!

Als alles klopt moet het cijfer er ook naar zijn vind ik, ook in de dressuur onder het zadel.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 13:56

Anya, als je met dergelijke vragen blijft zitten, en je vindt gevlochten manen een stom gezicht, dan vraag ik me af, of de KNHS/FEI dressuurwereld wel past voor jou. Misschien dat een andere tak van paardensport dan beter bij je past.

Het invlechten van manen en staart heeft een duidelijk doel, wat ik hierboven, met verschillende anderen al heb uitgelegd, maar waar je blijkbaar overheen hebt gelezen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 14:05

ik vind invlechten van manen en staart ook eigenlijk grote onzin, maar er zijn 2 kanten aan.. Ik vind dat je zelf zo verantwoordelijk genoeg moet zijn om je paard gewoon goed te verzorgen en zijn vachtje bij te houden. Ik ben het met die mensen eens dat je je punten moet krijgen door hoe je je paard rijdt. En niet omdat je toevallig zo goed kunt vlechten of je pony zo mooi schoon hebt. Stel je hebt wa minder tijd als anders en je rijdt 155 pt ipv 156 (omdat je je paard niet hebt kunnen wassen bijv) nou dan baal je ook flink dat er gejureerd wordt op de verzorging.

De andere kant is zo, stel je hebt zo'n ruitertje en die geeft er geen zak om hoe de pony erbij loopt, of hij nou allemaal strontvlekken op zijn been heeft en de manen scheef afgeknipt, dan zijn die verzorging punten wel goed. Dan "dwing" je ze als het ware om het paard er toch wel goed uit te laten zien.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 14:23

fabienne schreef:
Anya, als je met dergelijke vragen blijft zitten, en je vindt gevlochten manen een stom gezicht, dan vraag ik me af, of de KNHS/FEI dressuurwereld wel past voor jou. Misschien dat een andere tak van paardensport dan beter bij je past.

Het invlechten van manen en staart heeft een duidelijk doel, wat ik hierboven, met verschillende anderen al heb uitgelegd, maar waar je blijkbaar overheen hebt gelezen.

Hoezo dan? het doel van dressuur is toch het streven naar een steeds beter lopend paard (en natuurlijk een steeds beter rijdende jury). Mijn paard gaat echt niet beter lopen met vlechten in hoor.
Dus dat vind ik een kletsargument. Sorry. Smaken verschillen. Ik hou niet van vlechten en gefrutsel aan een paard. Een paard is al mooi genoeg van zichzelf. Ik hou ook niet van poedels die zijn opgeschoren of gecoupeerde staarten. Toch is dat jaren lang mode geweest en telde je hond (of trekpaard) niet mee zonder gecoupeerde staart. Maakt dat het daarom goed, of mooier?

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:09

fabienne schreef:

Nou nou, dit gaat wel erg ver!!! Als je het ergens niet mee eens bent, moet je maar meteen een andere sport gaan zoeken?
Ik vind dressuurrijden hartstikke mooi, maar vind mijn stoere ruin ook maar een mietje met die knotjes in. Als een paard glanst, goed bekapt is en er gezond uit ziet is hij goed verzorgd, die knotjes hebben daar helemaal niks mee te maken!

Overigens is het niet verplicht om te vlechten. Ik doe het ook niet altijd, qua punten merk ik geen verschil. Als je die 7 voor de verzorging perse nodig hebt ipv een 6, was de rest van je proef ook niet denderend.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:12

Ik heb meestal ook een 7/8 (netjes gevlochten, gewassen, spulletjes gepoetst, tenue schoon e.d.) maar laatst overkwam me toch iets:

Ik had wedstrijd in Dinxperlo, L1-C. Pony netjes gewassen, gevlochten, hele reutemeteut (= zie hierboven) en ik losrijden ( Boos! heel tijd bit vast pakken, die wedstrijd was echt een giga dip, nu loopt ze weer super)

Kom de ring in, en ja hoor.. beide proeven alleen maar bit vast gezet, dus werd een ruk-en-pluk-proefje Schijnheilig *geheel tegen mijn principes in * en kreeg 146 en 136 (heeeelemaal terecht Bloos ) met de opmerkingen van de jury's dat ik eens naar de tandarts moest gaan en een ander bit moest proberen niet dus.. nu loopt ie op hetzelfde bit super enne, oordeel tandarst (heb ik toch maar gedaan): niks aan de hand, gewoon puberen! ja.. daar was ik dus ook wel achter Boos! niet lief van Dancer! mja.. hoort er wel bij *LOL* .

Wat ik zelf nou zo vreemd vond, was dat ik een 5 kreeg voor de verzorging, niet dat het iets uitmaakte in de vorm van een winstpunt ofzo, maar er stond dus bij dat mijn bit te groot was, hierdoor kreeg ik dus voor de VERZORGING een 5. Ok ik weet het wel, harnachement valt er eigenlijk ook een beetje onder, maar toch.. beetje banketstaaf vind ik.. had toch al allemaal 3en en 4en Bloos Haha! haha.. nou ja.. 3 weken later had ik 161 en 163.. dus wat dat betreft Vingers aflikken haha.. maaree.. wat vinden jullie daar nou van??? (als die jury dit toevallig leest: tis geen commentaar.. alleen ff een vraagje, want het bit past precies. Maarja... als je aan 1 teugel moet zitten Frusty *foei toch! mja.. wilde toch de proef ff uitrijden* dan lijkt zo'n bit toch al gauw te groot?? je 'trekt' het bit immers door de mond van je pony... is dat cijfer dan wel normaal Verward ?

haha.. groetjes.. hoop dat jullie me ff kunnen helpen!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:37

Bij dressuur gaat het erom alles en iedereen zo uniform mogelijk voor te stellen.
Zodat de jury zonder onderscheid des persoons (en in dit geval des paards) de verrichtingen kan beoordelen.
Zonder beinvloed te worden door allerlei zaken die afleiden.

Hierbij past het om zowel je paard keurig ingevlochten te hebben, alsook je eigen haar, dat hoort ook niet onder de hoed of cap uit te wapperen. Ook het 'uniform' hoort erbij.

Als ze al deze tradities zouden loslaten zou het er i.mo. niet echt mooier op worden.

Een dressurproef is meer dan alleen maar je paard lekker te laten lopen.
Het is een zo perfect en voordelig voorstellen van jou en je paard. (Dus ook een stuk show).

Het toiletteren benadrukt i.m.o. de elegantie en perfectie, die je met dressuur nastreeft.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 15:48

Haha! dit was een dubbele post Haha!
Laatst bijgewerkt door Anya op 19-07-03 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 15:50

Anya schreef:
Hoezo dan? het doel van dressuur is toch het streven naar een steeds beter lopend paard (en natuurlijk een steeds beter rijdende jury).

correctie...jury moet natuurlijk ruiter zijn... Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 15:52

marieketencate schreef:
Als je die 7 voor de verzorging perse nodig hebt ipv een 6, was de rest van je proef ook niet denderend.

Het gaat me ook niet zozeer om de punten voor de verzorging. Die rij je er in je proef wel al of niet bij. Ik ben dit topic gestart omdat ik die regels niet zinvol vind. Ik kan me zelfs nog voorstellen dat bij de B en de L (zeker bij de pony's) een verzorgingscijfer noodzakelijk geacht wordt, maar ik vind dat ze vergaan in het voorschrijven hoe dat er dan uit moet zien (en dan met name bij de staart).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 15:58

fabienne schreef:
Bij dressuur gaat het erom alles en iedereen zo uniform mogelijk voor te stellen.
Zodat de jury zonder onderscheid des persoons (en in dit geval des paards) de verrichtingen kan beoordelen.

Hierbij past het om zowel je paard keurig ingevlochten te hebben, alsook je eigen haar, dat hoort ook niet onder de hoed of cap uit te wapperen. Ook het 'uniform' hoort erbij

Als dit het argument is, dan zouden er geen uitzonderingen gemaakt mogen worden voor andere rassen: bijvoorbeeld shetlander, Fries, Merens e.d. Die hoeven geen opgeschoren staart of een vlecht. Ik heb dus sterk de indruk dat de verplichte uiterlijkheden een heel andere oorsprong hebben dan het argument dat jij nu aanhaalt en veel meer geworteld zijn in eeuwenoude traditie. Niets tegen traditie hoor, maar tradities zijn er wel om ter discussie te stellen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 18:28

ik vind het ook niks hoor
Mijn knol ziet er niet uit met flechten dan wordt het echt zo'n mietje. Heel erg lelijk... En gelukkig staan bij mijn knol de manen recht op Haha! Ze willen niet meer hangen (hij past zich aan bij de fjordjes waarbij die in de wei staat Haha!)

En de staart van mijn paard, scheren , vlechten Ik vind het niet mooi. Je haalt zo veel van de staart weg. Laatst eens gekeken wat ik weg zou moeten scheren, nou, van die hele staart moets ruim 1/4e weg... Dat doe ik niet! Zonde, de staart is zo lekker vol momenteel...

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:02

Ik vind het juist prachtig om te zien, al die glimmende paarden, nette knotjes en opgeschoren/gevlochte staarten.
En net zoals iemand al zei heef t echt wel een functie.
Het is sowieso gewoon leuk om je op je best te laten zien.
En nee natuurlijk hoeven friezen/shetjes etc. dat niet.
Dan haal je de raskenmerken weg.
Een fries daar hoort behang bij, haal je dat weg dan haal je een raskenmerk weg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 00:16

Het invlechten van de manen heeft in mijn ogen wel een duidelijke functie bij lange manen als je daardoor de spieren en belijning beter kunt zien (reden dat ik dus netjes een hengstenvlecht in de manen van mijn pony leg. Ondanks eczeem heeft hij een mooie bos lange manen en die gaat er dus (nog) niet af!) Korte rechtopstaande manen laten van zichzelf al de hals mooi zien. De staart is meer voor netheid. Een iel staartje met een flinke wilde bos bovenaan is geen mooi gezicht in mijn ogen. Een mooie breed uitwaaierende of rechte staart wel. Dat bereik je vaak met vlechten van de staartwortel of bijscheren/trekken van de zijkant... Puur esthetisch dus in mijn ogen...

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 00:29

Anya"]
[quote="fabienne schreef:

Hierbij past het om zowel je paard keurig ingevlochten te hebben, alsook je eigen haar, dat hoort ook niet onder de hoed of cap uit te wapperen. Ook het 'uniform' hoort erbij

Als dit het argument is, dan zouden er geen uitzonderingen gemaakt mogen worden voor andere rassen: bijvoorbeeld shetlander, Fries, Merens e.d. Die hoeven geen opgeschoren staart of een vlecht. Ik heb dus sterk de indruk dat de verplichte uiterlijkheden een heel andere oorsprong hebben dan het argument dat jij nu aanhaalt en veel meer geworteld zijn in eeuwenoude traditie. Niets tegen traditie hoor, maar tradities zijn er wel om ter discussie te stellen.
[/quote]

Er lopen weinig Shetlanders, Friezen of Merens e.d. in de klassen boven het Z2 en hoger Haha! en het is de internationale FEI waar de regelgeving vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 00:36

Nou Fabienne.............weinig vind ik nog netjes omschreven, zeg maar gerust een enkele uitzondering.

Tradities zijn misschien ter discussie te stellen, maar je probeert je paard zo goed mogelijk voor te stellen en het is nou eenmaal bekend dat je dat op deze manier doet..

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 12:36

Natuurlijk lijkt het mooier als de staart is opgeschoren of ingevlochten, vooropgesteld dat je paard een fatsoenlijke staart heeft en niet half opgevreten door een veulen of collega-weideganger.

Maar die haren hebben ook een functie!
Mijn paard staat zomer en winter in de wei. Weer of geen weer.
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om de haren bovenaan de staart weg te knippen of te scheren. Natuurlijk komen zijn billen mooier uit als ik dat wel doe. Maar moet ik voor die 2x 6 minuten hem de rest van de week met blote billen laten staan? Verward Dacht ik niet!
Hetzelfde geldt voor de sokken: Als het even kan knip ik die niet af.
En natuurlijk, friezen en andere paarden met veel behang hebben meer last van mok dan gemiddeld, dus dat die haren daar een functie hebben vinden veel mensen een fabeltje. Maar alles waar te voor staat is niet goed. Dus ook teveel haar bij de kootholtes zoals bij bijv. friezen.
En zo uniform mogelijk voorstellen: Dat gaat je gewoon niet lukken omdat de een dikker of langer is. De ander rijdt met een vzh zadel, die weer met een springzadel. De een heeft een hoedje op, de ander een goedgekeurde cap. Het gaat je als jury echt niet lukken om daar uniformiteit in te ontdekken! Wat mij betreft gaat dat argument niet op.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:36

Silvia schreef:
Maar die haren hebben ook een functie!
Mijn paard staat zomer en winter in de wei. Weer of geen weer.
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om de haren bovenaan de staart weg te knippen of te scheren. Natuurlijk komen zijn billen mooier uit als ik dat wel doe. Maar moet ik voor die 2x 6 minuten hem de rest van de week met blote billen laten staan? Verward Dacht ik niet!

En zo uniform mogelijk voorstellen: Dat gaat je gewoon niet lukken omdat de een dikker of langer is. De ander rijdt met een vzh zadel, die weer met een springzadel. De een heeft een hoedje op, de ander een goedgekeurde cap. Het gaat je als jury echt niet lukken om daar uniformiteit in te ontdekken! Wat mij betreft gaat dat argument niet op.

Die haren hebben inderdaad een functie.
Daarom staat invlechten als eerste voorkeur genoemd in het reglement, zowel voor staart als manen. Er staat nergens vermeld dat je de boel eraf MOET halen

En wat betreft de uniformiteit: het gaat erom zo uniform mogelijk voor te stellen. Dus iedereen ongeveer hetzelfde kostuum, de paarden ongeveer hetzelfde verzorgd enz enz............

Dan blijven er inderdaad voldoende individuele verschillen over.

Of je Anky met Bonfire ziet rijden of Arjan Teeuwissen met Goliath is nog altijd een heel verschil. Beide super, maar wel heel verschillend........maar dat is dan het verschil van uitstraling van een combi, verschil van manier van rijden en je paard presenteren enz enz.....

Maar qua toiletteren en uiterlijke verzorging zijn ze tamelijk uniform.
De jury wordt niet afgeleid door 'smaakmakers' als felgekleurde outfits, of verschillende raskenmerken.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:56

Ik vind het invlechten van de manen niet meer als normaal als je wedstrijd gaat rijden. Dat hoort er gewoon bij, en als dat niet bevalt dan rij je gewoon geen wedstrijden. Wat betreft de staart, ik vind opscheren inderdaad erg zonde. Kore dr staart is al niet zo dik, en als er dan nog een hoop af moet vind ik dat erg zonde. Vaak zie je ook van die "mislukte" geschoren staarten, wat nog eens lelijk staat ook. En daar komt bij dat als je eenmaal die staart scheert, je het voorlopig nog zal moeten blijven doen! Eenmaal aan begonnen is voor altijd mee bezig! Nou, nee dank je! Als ik dan nog op wedstrijden ga, dan vlecht ik het wel in. Ben ik ff mee bezig, maar het staat dan ook wel netjes.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 21:11

Koortje schreef:
Ik vind het invlechten van de manen niet meer als normaal als je wedstrijd gaat rijden. Dat hoort er gewoon bij, en als dat niet bevalt dan rij je gewoon geen wedstrijden.

Dit vind ik nu een uitgangspunt waar ik niet achter kan staan. Hoezo "als dat je niet bevalt, dan rij je maar geen wedstrijden". Er bevalt me wel meer niet in het leven. Dat is geen reden om niet meer deel te nemen. Om er maar uit te stappen. Tenzij je het heel principieel met iets niet eens bent en dat een zodanig hard uitgangspunt is dat alles daarvoor moet wijken. Het lijkt me dat het mogelijk moet zijn een discussie te voeren, of iets niet leuk te vinden, of uit te spreken dat iets je niet bevalt, zonder dat meteen mensen gaan roepen dat je dan maar gewoon moet stoppen. Daarmee sla je alle discussie dood. En dat kan de bedoeling niet zijn in een geciviliceerd land nietwaar?