Invoering veiligheidshelm op wedstrijden... 5+ jaar later

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:19

Nouks schreef:
bornie97 schreef:
waarom zou je geen cap op willen, ik rijd altijd met cap(moet van mijn ouders :o )

6 jaar geleden hoefde je nog geen goedgekeurde veiligheidscap op met wedstrijden. Toen had je hele oude (niet goedgekeurd) en hoedjes. Op een gegeven moment heeft de KNHS besloten veiligheidscaps (dus goedgekeurd) te gaan verplichten in de B t/m M2. Hoedjes mochten dus alleen nog in de Z. Daar was toen veel verontwaardiging over, terwijl het nu heel normaal is dat je een goedgekeurde cap draagt. Daarom dit topic, omdat het heel bizar is nu weer te lezen hoe verontwaardigd iedereen toen was.

Die verontwaardiging was ook erg omdat bij de pony's in de Z het hoedje ook werd afgeschaft...
B t/m M2 moet hoedje vind ik maar raar! Maar ik wilde juist zo graag Z worden met de pony vanwege het hoedje... dus dat werd me bijna door de neus geboord! Gelukkig ben ik toen 26 maart nog Z1 gestart en per 1 april werd cap verplicht, pony was 26 en kon dus mooi per 1 april met pensioen maar ik vond het toen maar belachelijk. Hoedje hoort bij de Z, wel vind ik dat je zelf moet kunnen kiezen hoedje/cap. Want niet met elk pony/paard is het verantwoord een hoedje op te zetten, en niet iedereen wil dat risico nemen.
veiligheidscaps voor B t/m M2 had ik echt geen problemen mee. Hoewel ik het afscheid van m'n heerlijke engelse cap wel moeilijk vond, want die zaten gewoon heeeeeeeerlijk! Vind die dikke caps nog steeds niet zo lekker zitten als die oude toen! Heb nu gewoon zo'n standaard harry's horse ding en het zit prima en ik schaam me er niet mee. Die oude engelse caps mijmer ik nog wel eens na, want dat zag er wel mooi uit.
Maar ik herinner me die verontwaardiging meer over dat hoedje bij de pony's werd afgeschaft in de Z, maar dat hield mij toen ook bezig dus daar kan het ook aan liggen ;)

stalxpaard

Re: Invoering veiligheidshelm op wedstrijden... 5+ jaar later

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:55

ik rijd gewoon met cap. eigenlijk altijd , bij ons in de buurt zijn er een paar manege's die wedstrijden organiseren. en daar is het tegenwoordig ook al verplicht om in het Z met een cap te rijden

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:54

Zes jaar geleden droeg ik - verplicht door mijn mama - al een goedgekeurde cap. Nu nog steeds. En ook tijdens training.
Aangezien ik me de discussie niet kan herinneren maar wel kan voorstellen, nog een andere toevoeging: ik vind het specialer om het hoedje te verdienen. Plus: veiligheid voorop. De caps van tegenwoordig zijn zo licht en fijn dat je 't toch amper merkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:24

Waar ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ben is of de cijfers mbt schade door ongevallen ook naar beneden zijn gegaan in die 5 jaar en of er minder letsel voorkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:18

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, Lovely :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:21

ik kan het me echt niet voorstellen iemand die met een hoedje in de B start! :P

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:23

ik denk qua aantal niet, Procentueel wel

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:28

Alou schreef:
ik kan het me echt niet voorstellen iemand die met een hoedje in de B start! :P

Nee, ik ook niet :))

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:30

Ik had er geen problemen mee en heb dat nog niet. Sinds mijn colleges neurolinguïstiek vergeet ik het belang van een goede bescherming voor de grijze massa nooit weer :wow: Onder een hoedje & oud model cap kon ik alleen wat beter m`n bos haar kwijt :D

Lovely schreef:
Waar ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ben is of de cijfers mbt schade door ongevallen ook naar beneden zijn gegaan in die 5 jaar en of er minder letsel voorkomt.

Dat lijkt me de meest relevante vraag in dezen :j

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:34

Als ik mijn cap niet op heb dan heb ik altijd het gevoel alsof ik iets 'mis' dat ik niet compleet ben ofzo. :+

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:36

6 jaar geleden was ik 13, dus ik werd door mijn ouders en de (toen nog) manege verplicht om met cap te rijden.
Ik ben niet anders gewend en heb er ook echt geen problemen mee.

Wel grappig om die quotes te lezen haha.
Ik ben ook wel benieuwd of er verschil te zien is wb schade door ongevallen toen en nu.

ilonaapakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:17

Dus je mag in de B t/m M2 niet meer met hoedje rijden? Belachelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:07

ilonaapakes schreef:
Dus je mag in de B t/m M2 niet meer met hoedje rijden? Belachelijk!

...Is dat werkelijk nieuw voor je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:19

Uums schreef:
Dat lijkt me de meest relevante vraag in dezen :j

Yep, maar niemand heeft het antwoord en de KNHS heeft ook in de tussenliggende 5 jaren ook nooit iets erover gepubliceerd en daarom denk ik dat het nog precies zo'n wassen neus is als toen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:25

Haha, wat leuk om zo terug te lezen! Ik weet gewoon niet beter dan dat je verplicht een cap moet dragen in de B t/m de M. Ik kan me zelfs nauwelijks voorstellen dat dat ooit nog een hoedje geweest is. Het hoedje moet je nu inderdaad "verdienen".
Als je zo leest hoe belachelijk het toen was om met cap te moeten gaan rijden, zo belachelijk is het nu bijna om zonder te rijden.. Grappig dat dat zo kan veranderen eigenlijk.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:09

wat verschrikkelijk om terug te lezen zeg :P
cap is zo'n belangrijk onderdeel van je outfit, het kan zo veel schade voorkomen. hoedje moet je idd verdienen, en ik weet ook niet of ik dat wil als ik z rijd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:18

Haha, echt grappig omdat terug te lezen..

Ik droeg toen al met regelmaat een veiligheids cap (reed toen nog jonge paarden door)

Op mijn eigen reed ik altijd zonder.
totdat ik een vriendinnetje over de kop zag klappen omdat het braafste en beste dier van stal strukelde in een hand galopje.

Je paard kan nog zo braaf zijn en bijv Z dressuur zijn.
Elk paard kan struikelen en op zijn plaat gaan.

Ik heb sindsdien op elk paard braaf mijn cappie op.

Als ik straks Z ben weet ik ook niet of ik een hoedje zal dragen.
Als ik dat wel ga doen, dan is dat iig pas NAdat ik de winstpunt verdiend heb in de Z.