1 proefje i.p.v. 2 proefjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:48

Mijn lesgeefster heeft ook een tijdje 1 proef gestart, omdat ze geen voorlezer had en als ze 2 proefjes uit haar hoofd moest leren dat haar niet lukte, want dan haalde ze ze door elkaar.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:55

Ik start nu ik Z1 rijd ook meestal maar een proefje. Omdat ik hier in de buurt vaak meteen na de eerste mijn tweede proef moet rijden doe ik het liever niet, Z1 is al zwaar genoeg voor mijn paardje, twee proeven al helemaal. Daarbij vind ik de tweede proef van deze maand een k*tproef :Y) Eerste gaat ons makkelijker af :)

Lowara

Re: 1 proefje i.p.v. 2 proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:19

je kunt ook denken aan ( oude) blessures, conditie van het paard/ruiter, spanningsboog van het paard of de ruiter :j

ikzelf start alleen waar ik 2 proeven kan rijden.
ben ruim 2 uur bezig met alleen al het wassen en vlechten van m'n merrie, dat ga ik dus echt niet doen voor slechts 1 proefje :n

dit weekend meer geluk gehad, 1X wassen en vlechten van de 2 paarden, en 12 proeven kunnen rijden :+

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 15:45

Lowara schreef:
je kunt ook denken aan ( oude) blessures, conditie van het paard/ruiter, spanningsboog van het paard of de ruiter :j

ikzelf start alleen waar ik 2 proeven kan rijden.
ben ruim 2 uur bezig met alleen al het wassen en vlechten van m'n merrie, dat ga ik dus echt niet doen voor slechts 1 proefje :n

dit weekend meer geluk gehad, 1X wassen en vlechten van de 2 paarden, en 12 proeven kunnen rijden :+

Heb je 12 proeven gereden?? :oo

Ik had gisteren dus mijn wedstrijd, waar ik maar een proefje hoefde te starten. Ik vond het wel heel erg gek, ik ben namelijk zo gewend twee proefjes te rijden! Mijn pony snapte ook niet helemaal dat hij alweer naar huis moest...

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:06

Sommige mensen vinden het fijner om 1 proef te rijden, omdat ze het paard anders 'leeg' rijden

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:11

Mijn merrie is nog niet zovaak mee geweest op wedstrijd maar in de tweede proef probeerd ze overal onderuit te komen en gaat het best bagger.
ben wel blij dat het indoor seizoen voornamelijk weer 1 proef is ;).
Al ga ik ook gewoon nog naar een indoorwedstrijd wat wel 2 proeven kan aanbieden gewoon omdat ik 2 proeven wilt rijden.
Me paardje moet het maar leren _O- maar ik snap dan best dat sommige mensen er voor kiezen om 1 proef te doen.
of als het paard door meerder mensen word bereden op zo'n dag kan ik me er ook wel iets bij voorstellen.
Er zal altijd wel iets zijn waardoor de mense vrijwillig 1 proef starten daar is niks mis mee...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:23

Ik doe dat regelmatig. Zeker in het winterseizoen. Meestal zit dezelfde jury er bij beide proeven. Vooral in de winter heb ik ervaren, dat je eerste proef bepaalt wat de jury van je vindt. Dan zijn de punten voor je 2e proef eigenlijk al bekend, zonder dat je hebt gereden. Dat is gewoon menselijkheid. Je moet dan wel enorm boven jezelf uitstijgen, wil de 2e proef verschil maken. In de zomer rijd ik meestal wel 2 proeven, omdat ik dan 2 jury's heb.

Zeker als een proef een 10-tje kost, kies ik voor één proef. Pas als ik zeker weet, dat ik 2 proeven ook echt winst kan rijden, boek ik 2 proeven. Tot die tijd kan ik zo kijken of ik in de lijn van de jury vooruit ga en kan ik goedkoper kijken of we al zo ver zijn om naar de volgende klasse te gaan.

peerdewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:01

Ik start wel altijd 2 proeven , maar merk wel dat ik meestal voldoende concentratie kan opbrengen voor 1 proef .............. vind het zomers ook niet prettig om meteen door te moeten in de volgende proef ............... een minuut of 5 ertussen vind ik veel prettiger maar dat is dus nooit zo.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:31

Het liefs knal ik de proeven meteen achter elkaar door, kwestie van conditie en concentratie.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:30

Ik geef de voorkeur aan 1 proefje, vind het zo'n gedoe om na de eerste proef te gaan afzadelen, daarna terug opzadelen, opnieuw inrijden en weer de ring in.. Heel erg penny maar vind het een beetje sneu voor het paard zo :+

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:33

JulieDR schreef:
Ik geef de voorkeur aan 1 proefje, vind het zo'n gedoe om na de eerste proef te gaan afzadelen, daarna terug opzadelen, opnieuw inrijden en weer de ring in.. Heel erg penny maar vind het een beetje sneu voor het paard zo :+

Dat hoef ik nooit, eerst weer afzadelen dan weer terug inrijden en de ring in.
rijd gewoon 2 achter elkaar en heel soms zit er even paar minuten tussen..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:34

Ik deed dat regelmatig in de M1/M2 en sowieso in de Z1, mijn pony was toentertijd (uiteindelijk) 26 en gaf altijd álles in de proef, dus reed ik voor zijn eigen bestwil maar 1 proef dan kon hij gewoon alles geven. Hij had zoveel plezier in de wedstrijden, stond 's ochtends al trillend op stal aan de diarree omdat hij er zoveel zin in had. Het was heel wat gedoe voor 1 proefje maar het is het altijd waard geweest!

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:36

Ik heb ook een poos 1 proefje gereden met mijn pony. (dit was dan wel op de stal waar ik ook stond, zou niet voor 1 proefje een wedstrijd buitenaf gaan rijden). Ik deed dit omdat voor de pony het niveau (M2 tussen de paarden) vrij hoog was en ze drachtig was. ook na de bevalling ging ik eerst 2 keer 1 proefje starten om te kijken hoe dit zou gaan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:38

Olympus_ schreef:
Sommige mensen rijden 1 proefje als ze mee mogen doen aan de regiokampioenschappen ivm t (te)veel winstpunten. Ze willen nog wel een keertje van huis om in het ritme te blijven. Nu zijn de kampioenschappen weer voorbij dus dat ik de reden niet :+

Mensen met jonge paarden doen het ook weleens met de eerste wedstrijden. Voor zo'n jonkie is het al een hele happening, zo'n wedstrijd. Rijden met de trailer, veel mensen, veel paarden, veel te zien. Na 1 proefje zijn ze bekaf van de indrukken.

Dat zijn ook bij mij de redenen geweest afgelopen zomer en nu van de winter weer (selecties voor de kampioenschappen) :-)

Als je per wedstrijd soms 4 à 5 wp behaald, gaat het veels te snel! tja wat een luxeprobleem :P

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:29

Ik start met mijn pony in het Z1 vaak maar 1 proef, om mijn pony te sparen. Het zijn voor haar best pittige proeven, dus vind ik 1 genoeg voor haar. Het moet leuk blijven.

Ook als ik meerdere paarden op 1 dag start, kies ik er weleens voor om maar 1 proef te rijden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:31

Sinds ik Z rij start ik vaak 1 proef omdat de pijp daarna vaak leeg is (vooral bij mezelf). Daarbij hoef ik niet veel te starten om WP bij elkaar te sprokkelen, dadelijk Z2 en dan is er weinig te halen.

Mensen (en vooral pony's) willen vaak snel naar de volgende klasse, dan is dat wel ideaal.

Sommige paarden zijn pas op hun best in de 2e proef...maar in ons geval is dat niet zo. Vaak betekend halsstrekken dat hij in de 2e proef niet zo simpel op te pakken is en ik vind een 15 minuten te lang tussen de twee proeven in. Gezien ik normaal maar 10 en max 15 minuten los hoef te rijden.

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:35

Ik heb nu de afgelopen paar keren ook vrijwillig gekozen voor 1 proefje. Dit mede doordat het gewoon voor de ervaring was. Ik mag bijna over naar het L2, maar dat staat nog lang niet in de planning. Die ervaring doe ik in dat ene proefje ook wel op. Als die goed loopt dan kun je blij zijn, want dan kun je het niet de 2de proef verpesten. Gaat het niet dan ben ik ook blij dat ik er geen 2 hoef te rijden, want dan gaat die 2de ook echt voor geen meter.'

Maar de hoofdzakelijke reden is dat ik in het buitenseizoen met hetzelfde paard ook spring. Dan kies ik voor 1 dressuurproef en 1 springparcour om het leuk te houden. :) Nu naar binnen en als er dan de mogelijkheid voor 2 is denk ik dat ik dat ook wel weer een keer doe, maar ik vind het ook geen probleem om 1 proefje te rijden :)